Korkeakouluhauista: ensikertalaisuuskiintiöstä pitäisi luopua
Jos on vaikka kulunut 10 vuotta valmistumisesta, pitäisi olla oikeus ilman tiukennuksia sisäänpääsyssä hakea uusiin mahdollisuuksiin elämässä. Kaikilla ei ole ollut onnea, että siitä ensimmäisestä korkeakoulututkinnosta olisi syntynyt kestävää uraa. Suomessa väitetään, että jokainen on oman onnensa seppä ja aina voi opiskella saavuttaakseen paremman aseman ja toimeentulon. Miten, jos parista ei-ensikertalaispaikasta taistelevat pääsykokeissa sadat ja tuhannet ihan hyvät hakijat? Ensikertalaiskiintiö ei auta edes nuoria, koska yhä useampi nuori ei jatka lukion jälkeen suoraan jatko-opintoihin, kun väärän alan valitsemisesta seuraa elämän mittainen rangaistus.
Kommentit (21)
Sit nelikymppiset ryppynaamat vie abiturienttien koulupaikat
Samaa mieltä, ja olen itse asiassa niin radikaali, että palauttaisin täyden akateemisen vapauden opiskella niin pitkään ja miten paljon minkä ikäisenä ihminen sitten haluaakin.
Opintotukea saisi toki vain yhteen tutkintoon.
Tuttava luki 50+ iässä yliopistotutkinnon, arvatkaa työllistyikö. Jostain oudosta syystä myös irtisanoutui vakituisesta työstään valmistumisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ja olen itse asiassa niin radikaali, että palauttaisin täyden akateemisen vapauden opiskella niin pitkään ja miten paljon minkä ikäisenä ihminen sitten haluaakin.
Maksaa veronmaksajille
Vierailija kirjoitti:
Kannatan tätä.
Etenkin kun tarpeet rajoittaa opiskelua vähenevät vuosi vuodelta. Opiskelu on yhä vähemmän luontosalissa ihmisten esityksen seuraamista, yhä enemmän omatoimista opiskelua, ja AI lisääntyy koko ajan.
Suomi voisi panostaa kehitysprojektiin missä kehitetään tekoälyopettajia aikuisopiskeluun. Silloin korkeakoulutus maksaa lähinnä serverin sähkön verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa veronmaksajille
Mitä kohtaa kohdasta "Opintotukea saisi toki vain yhteen tutkintoon" et ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa veronmaksajille
Mitä kohtaa kohdasta "Opintotukea saisi toki vain yhteen tutkintoon" et ymmärtänyt?
Yliopistot ei toimi pyhällä hengellä. Yksi lukuvuosi maksaa noin kymppitonnin per opiskelija, tietysti alasta riippuen.
Eurooppalainen Suomessa.
"Put myself on vocational traininglist when i was seventeen. Im 52 now still waiting for my slot"
Basic assistance.
LOL Orpo on visionääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa veronmaksajille
Yliopistot ei toimi pyhällä hengellä. Yksi lukuvuosi maksaa noin kymppitonnin per opiskelija, tietysti alasta riippuen.
Ilmeisesti sinulla on tavanomaista suurempia vaikeuksia ymmärtää lukemasi merkityksen laajemmin.
Toiset opinnot maksulliseksi, myös suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa veronmaksajille
Ilmeisesti sinulla on tavanomaista suurempia vaikeuksia ymmärtää lukemasi merkityksen laajemmin.
Mistä luulet yliopistojen rahoituksen tulevan? Ei meillä ainakaan vielä ole mitään lukukausimaksuja.
Ainakin opintonsa keskeyttäneille pitäisi palauttaa ensikertalaisuus nopeammin. Tällä hetkellä kaikki 2014 jälkeen aloitetut opinnot ja jopa vastaanotetut paikat poistavat ensikertalaisuuden huolimatta siitä onko valmistunut vai ei. Tuo vasta onkin epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei työllisty ekalla tutkinnolla, niin on parempi olla työttömyystuella eläkeikään asti?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä opintotukea voisi saada tietyn max määrä yhteensä.
Eli sitä voisi pihtailla riittämään myös osaksi mahdollista toista tutkintoa.
Tyttäreni ei ole uskaltanut vielä hakea minnekään, kun ei osaa valita. Ei ole mahdollisuutta epäonnistua, ettei menetä ensikertalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei työllisty ekalla tutkinnolla, niin on parempi olla työttömyystuella eläkeikään asti?
Noinhan se nykyään Suomessa menee. Se on ihan tietoinen poliittinen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni ei ole uskaltanut vielä hakea minnekään, kun ei osaa valita. Ei ole mahdollisuutta epäonnistua, ettei menetä ensikertalaisuutta.
Ei se ensikertalaisuus pelkällä hakemisella nollaudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se nykyään Suomessa menee. Se on ihan tietoinen poliittinen päätös.
Ymmärrän, että Kokoomus haluaa sitä mutta en ymmärrä miksi enemmistö on tuolla kannalla.
Olen samaa mieltä, mutta tämä foorumi on tuskin oikea psikka tälle keskustelulle kirjoittajien keskim. alhaisemmasta älykkyysosamäärästä johtuen.