Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko 10-vuotiaan päättää oikomishoidosta?

Vierailija
09.02.2025 |

Otsikossa kysymys tulikin.

Tyttärellä olisi alkamassa oikomishoito ja tarve sille on selkeä, hampaat ovat vinossa.

Tytär itse ei halua aloittaa hoitoa ja vastustaa asiaa erittäin voimakkaasti.

Pakottaisitteko oikomishoitoon?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia kiusattiin hammasraudoista mutta ei kiusata enää. Nykyään niin monella on hammasraudat että niitä pidetään jopa cooleina. Minun kahden teinin hampaat on oikomishoidettu. Toisella ei ole enää rautoja ollenkaan ja toinen on vielä ylläpitovaiheessa. Nykyään yhteiskunnan varoilla oikomishoidetaan vain purentavirheet. Sen takia en koskaan antaisi lapsen itse päättää hoidosta. Onneksi omat lapseni halusivat itse kauniit hampaat niin he hoitivat oikomisensa tunnollisesti.

Älä höpötä. Missään todellisuudessa hammasraudat eivät ole cool. Jos olisivat, somekuvasto olisi täynnä hammasrautoja. Vaan eipä ole. 

Ei ne vinot hampaat ole cool. Hammasraudat on arkikuvastoa nuorilla, esimerkiksi Amerikassa usein itsestäänselvyys. Kaunis suora hammasrivistö on tärkeä asia siellä.

No nyt ei olla Amerikassa. Suomessa on ihan normaalia, että hampaat eivät ole täydellisen suorassa. Siksi esteettisiä oikomisia ei jenkkityyliin tehdä muuten kuin omalla rahalla. Julkisella saat oikomishoitoa vain, jos sille on terveydellisest perusteet. Eikä sellainen oikomishoito takaa, että sinulla on täydellisen suora hammasrivistö hoitojen jälkeen. Jos joku haluaa täydellisen jenkkihymyn, hän menee ottamaan laminaatit omalla rahalla. 

Vierailija
62/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hoidosta. LM-aktivaattoria lapsi ei käytä jos ei halua, niin siinä ei käskeminen oikein toimi, vaan pitää saada itse lapsi sitoutumaan. Kiinteän kojeen kanssa riittää että saa suostumaan kojeen laittamiseen, ja siihen toimii tarvittaessa tutut uhkailu, lahjonta ja kiristys.

Silläkin km väliä miksi kieltäytyy, jos kyse on esim. kivusta, niin voi olla fiksumpaa yrittää löytää yhteisymmärrys eikä jyrätä.

Mutta juu, ei niin että "mites sinä Liisa haluisin tehdä", ilman kykyä ymmärtää päätöksen pitkäaikaisia vaikutuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin lapsen päättää. Lapsuus on vain kerran ja jos se menee jatkuvissa kivuissa ja pahimmillaan kiusaamisessa, ei oikomishoito ole sen arvoista. Aikuisena voi sitten itse ostaa haluamansa hoidot. 

Ne kivut tukee siitä, ettei oiota. Aikuisena se oikominen on sekä kallista että hankalampaa. 

Väärin. Tietäisit totuuden, jos sinulla ikinä olisi ollut hammasraudat. Voin kokemuksesta kertoa, että kivut alkoivat tasan sillä hetkellä, kun raudat oli laitettu suuhun ja ne alkoivat väkisin vetää hampaita "oikeille" paikoilleen. 

Minulla on ollut aikuisena 2 vuotta kiinteät hammasraudat ja sen päälle sama aika irrotettava retentiokoje.

Sen jälkeen vielä kiinteä retentiolanka pitämässä hampaat paikallaan. Ne ovat loppuikäni suussani, koska muuten hampaat lähtisi vaeltamaan. Että niin helppoa on ollut tämä oikominen aikuisena. Rahaa on palanut isoja summia. Jos aikakonetta saisi käyttää, laitattaisin itselleni lapsena hammasraudat.

Vierailija
64/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaimani ala-asteella kieltäytyi. Nyt toisella meistä on täydellinen hymy, minulla köyhän yh:n tyttärellä ja hän joutuu (pääsee) nyt maksamaan tuhansia omasta pussistaan halutessaan oikomishoitoon 35-vuotiaana (ja olen nykyään parempituloisempi kuin hän). Muistan edelleen, kun hän sanoi mun äiti ja isä sanoi ettei mun tarvi ottaa, ku ne on rumat ja mua ärsyttää olla ruma. 

Mun molemmilla lapsilla oikomishoito käynnissä ja aina sanon heille, että on hyvä että me saamme tämän ilmaiseksi.

Mua ei haittaa maksaa aikuisena siitä, että sain lapsena elää ilman kiusaamista. Meidän koulussa oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että rautasuita kiusattiin. Onneksi sain itse valita enkä ole niin köyhä, että muutaman tonnin hammashoito kaataisi talouteni. Nykyisin on vieläpä paljon tasokkaampaa oikomishoitoa eikä tarvitse laittaa "telaketju

Jos olet päässyt aikuisena muutaman tonnin oikomahoidolla se tarkoittaa sitä, että olit muutenkin siinä rajoilla, että alettiinko purukalustoasi ylipäätään edes oikomaan. Sille on syynsä miksi oikomahoito pyritään tekemään juuri tuon ikäisillä lapsilla, se on nimittäin huomattavasti helpompaa silloin. Aikuisena kun lähtee korjaamaan pahaa purentavikaa on aivan normaalia, että koko leuka joudutaan muotoilemaan uusiksi. 

Mitään ei voi tehdä, jos pelkää kiusatuksi joutumista. Kiusaajat kun aina löytävät sen syyn, jos haluavat alkaa kiusaamaan. Sen sijaan vanhempana miettisin ennen kaikkea sitä miltä tulevaisuuden kärsimykseltä oman lapseni pelastan.

Vierailija
65/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oiottu kaksi viimeisintä takahammasta. Ylä- ja alahampaisiin rautanasta ja niiden väliin aina yöksi kumilenkki. Ei ollut näkyvä esteettinen haitta ja olihan tuo leuka kipeä kun hampaat lähtivät etsimään uuttaa paikkaansa suussa. Hammasrivi on ollut sen jälkeen suora, mutta ei se sitä estänyt että minulla alkoi pari vuotta sitten migreeni. Niskat ja leuka tuntuvat olevan aina jumissa.

Eikä kaikki oikominen tarkoita hammasrivistön mittaisia rautoja. Kaverillani oli sellainen kitalakimuotti, joka oikoi ylähampaita. Tätini oli vasta 60-vuotias kun hänellä oli hammasraudat. En tiedä mitä vaivoja oli, kun niin myöhään päätti oikomisesta. Hän oli vielä sitä ikäluokkaa ettei hammashoidoista saanut oikein mitään korvauksia.

Vierailija
66/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu hoidosta. LM-aktivaattoria lapsi ei käytä jos ei halua, niin siinä ei käskeminen oikein toimi, vaan pitää saada itse lapsi sitoutumaan. Kiinteän kojeen kanssa riittää että saa suostumaan kojeen laittamiseen, ja siihen toimii tarvittaessa tutut uhkailu, lahjonta ja kiristys.

Silläkin km väliä miksi kieltäytyy, jos kyse on esim. kivusta, niin voi olla fiksumpaa yrittää löytää yhteisymmärrys eikä jyrätä.

Mutta juu, ei niin että "mites sinä Liisa haluisin tehdä", ilman kykyä ymmärtää päätöksen pitkäaikaisia vaikutuksia. 

Ja siis oletin että aloituksessa on kyse julkisella tarjottavasta oikomishoidosta, jolloin pelkkää esteettistä hoitoa ei ole tarjolla, vaan odotettavissa on muitakin haittoja (syömisen, puheen, kivun kanssa). Esteettistä hoitoa jos tarjotaan niin lapsi päättää. 

Vierailija
67/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito on ilmeisesti alkamassa julkisella. Silloin kyse ei ole pelkästään esteettisestä asiasta. Jotta julkisella edes pääsee oikomishoitoon, niin täytyy purennassa olla jokin merkittävä toiminnallinen haitta. On siis tyhmää jättää hoitamatta. Tietenkin potilaan itsensä sekä myös huoltajien täytyy olla motivoituneita ja sitoutuneita hoitoon, koska toisinaan kyse on monen vuoden projektista ja käyntejä voi tulla paljon. Kojeita täytyy jaksaa käyttää ohjeen mukaan ja suuhygieniasta huolehtiminen on erityisen tärkeää. Vanhempien vastuulla on huolehtia, että näin tehdään. 

Tuon ikäinen lapsi ei ymmärrä asian merkitystä ja sitä mitä hoitamatta jättämisestä saattaa myöhemmin seurata. Eli mielestäni 10-vuotias ei ole kypsä päättämään asiasta. Mutta väkisin sitä hoitoa ei kuitenkaan voi tehdä. 

Vierailija
68/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin lapsen päättää. Lapsuus on vain kerran ja jos se menee jatkuvissa kivuissa ja pahimmillaan kiusaamisessa, ei oikomishoito ole sen arvoista. Aikuisena voi sitten itse ostaa haluamansa hoidot. 

Ne kivut tukee siitä, ettei oiota. Aikuisena se oikominen on sekä kallista että hankalampaa. 

Väärin. Tietäisit totuuden, jos sinulla ikinä olisi ollut hammasraudat. Voin kokemuksesta kertoa, että kivut alkoivat tasan sillä hetkellä, kun raudat oli laitettu suuhun ja ne alkoivat väkisin vetää hampaita "oikeille" paikoilleen. 

Minulla on ollut aikuisena 2 vuotta kiinteät hammasraudat ja sen päälle sama aika irrotettava retentiokoje.

Sen jälkeen vielä kiinteä retentiolanka pitämässä hampaat paikallaan. Ne ovat

Tuoko poistaa ne lapsuuden oikomishoitojen kivut? Tuossahan keskusteltiin siitä, tuleeko kivut oikomishoidosta vai sen puutteesta. Ainakin oma kokemukseni on se, että kivuliain osuus oli nimenomaan se hoitovaihe, joka jätti aikuisiällekin "mukavia" vaivoja, kuten leukojen lukittumisherkkyyden ja siitä seuraavan todennäköisesti jossain vaiheessa pakollisen leukaleikkauksen. Antaisin aika paljon, jos olisin saanut hoitaa oikomiset aikuisiällä asianmukaisesti. 

Vierailija
69/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaimani ala-asteella kieltäytyi. Nyt toisella meistä on täydellinen hymy, minulla köyhän yh:n tyttärellä ja hän joutuu (pääsee) nyt maksamaan tuhansia omasta pussistaan halutessaan oikomishoitoon 35-vuotiaana (ja olen nykyään parempituloisempi kuin hän). Muistan edelleen, kun hän sanoi mun äiti ja isä sanoi ettei mun tarvi ottaa, ku ne on rumat ja mua ärsyttää olla ruma. 

Mun molemmilla lapsilla oikomishoito käynnissä ja aina sanon heille, että on hyvä että me saamme tämän ilmaiseksi.

Mua ei haittaa maksaa aikuisena siitä, että sain lapsena elää ilman kiusaamista. Meidän koulussa oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että rautasuita kiusattiin. Onneksi sain itse valita enkä ole niin köyhä, että muutaman tonnin hammashoito kaataisi talouteni. Nykyisin on vieläpä paljon tasokkaa

Muutama tonni on minun tapauksessani noin 12k. Onko se sinusta vähän?

Vierailija
70/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuus kestää 18-vuotta mutta oikomishoito vain pari vuotta. Eli kenenkään oikomishoito ei kestä koko lapsuutta, mutta oikeasta purennasta ja kauniista hampaista on hyötyä koko loppuelämän. 

Vierailija
71/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hoidon syy esteettinen vai terveydellinen?

Jos terveydellinen, aikuinen päättää. Jos esteettinen, lapsi saa itse päättää.

Mulla oli lapsena sellainen muotti, jota oli tarkoitus pitää öisin. Muotti aiheutti ihan järjetöntä kipua, joten käyttämättä jäi. Kun sitten seurantakäynnillä hammaslääkärin paras argumentti muotin käytön puolesta oli "suora hammasrivi näyttää kauniilta", heitin paskan roskiin.

Hampaat ovat lähemmäs nelikymppisenä edelleen vinot, mutta koskaan en ole katunut sen kapistuksen käyttämättä jättämistä.

Vierailija
72/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varoitella tytärtäsi, että ilman kunnollista oikomishoitoa hyvissä ajoin voi käydä kuten minulle - purenta muuttuu kasvaessa radikaalisti huonompaan suuntaan. Minulla alaleuka vetäytyi taaksepäin, tuli sellainen "mouth breather chin". 

Sitä on kiva sitten teini-ikäisenä ja parikymppisenä itkeä, että miksi minusta tuli näin ruma. Samalla kun säästää rahaa leikkaukseen, jossa leuat sahataan irti ja asetellaan oikeaan asentoon.

Vierailija
73/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haittaa maksaa aikuisena siitä, että sain lapsena elää ilman kiusaamista. Meidän koulussa oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että rautasuita kiusattiin. Onneksi sain itse valita enkä ole niin köyhä, että muutaman tonnin hammashoito kaata

"Muutama tonni on minun tapauksessani noin 12k. Onko se sinusta vähän?"

On se vähemmän kuin leuansiirtoleikkaus, jossa myös pitää olla oikomisraudat ennen ja jälkeen.

-eri

Vierailija
74/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuus kestää 18-vuotta mutta oikomishoito vain pari vuotta. Eli kenenkään oikomishoito ei kestä koko lapsuutta, mutta oikeasta purennasta ja kauniista hampaista on hyötyä koko loppuelämän. 

Mistä kauniista hampaista? Ei oikomishoito ole mikään hampaiden valkaisu eikä välttämättä edes tee hampaista suoria. Sillä korjataan vain terveyteen vaikuttavat puutteet, ei tavoitella täydellistä jenkkihymyä. Näin siis julkisella. 

Vierailija
75/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oikomishoidot kestivät 3. luokalta lukion ensimmäiselle. Oli aika paljon pidempi aika kuin pari vuotta. Eikä hampaat ole yhtään sen kauniimmat kuin ennen hoitojakaan. Ihan vain purentaa sillä hoidolla oiottiin. 

Vierailija
76/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haittaa maksaa aikuisena siitä, että sain lapsena elää ilman kiusaamista. Meidän koulussa oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että rautasuita kiusattiin. Onneksi sain itse valita enkä ole n

Ja tuollainen leikkaus tehtään ihan jokaiselle? Tuskinpa. 

Vierailija
77/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että riippuu tilanteesta. Itselläni ei ole suora purenta ja jotkut taaemmat hampaat pois rivistä. Ei ole haitannut itseäni paljonkaan. Toisaalta omassa tapauksessa vanhemmat eivät edes kunnolla tarkkailleet tilannetta. Kävin hammaslääkärissä joskus, mutta asiasta ei puhuttu sen enempää.

Vierailija
78/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oikomishoidot kestivät 3. luokalta lukion ensimmäiselle. Oli aika paljon pidempi aika kuin pari vuotta. Eikä hampaat ole yhtään sen kauniimmat kuin ennen hoitojakaan. Ihan vain purentaa sillä hoidolla oiottiin. 

Ja ilman hoitoja purentasi voisi olla aivan järkyttävä.

t: ruo ylempänä kirjoittanut, jolle tuli se "mouth breather chin"

Vierailija
79/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei haittaa maksaa aikuisena siitä, että sain lapsena elää ilman kiusaamista. Meidän koulussa oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että rautasu

"Ja tuollainen leikkaus tehtään ihan jokaiselle? Tuskinpa. "

Ei "ihan jokaiselle", mutta mehän emme tiedä, kuinka paha vika ap:n tyttärellä on - joten emme voi olettaa, että tämän tytön keissi onkin superhelppo.

Minulla ei tuonikäisenä ollut kuin hampaat selkeästi vinossa, kuten ap kertoo tyttärelläänkin olevan.

Aikuiseksi kasvaessa purenta sitten muuttui vuosi vuodelta huonommaksi.

Vierailija
80/87 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kauniista hampaista? Ei oikomishoito ole mikään hampaiden valkaisu eikä välttämättä edes tee hampaista suoria. Sillä korjataan vain terveyteen vaikuttavat puutteet, ei tavoitella täydellistä jenkkihymyä. Näin siis julkisella. 

Minun molemmat lapset on oiottu julkisella viimeisen viiden vuoden aikana. Molemmilla oli purentavika ja nyt molemmilla on kaunis tasainen hammasrivistö ylhäällä ja alhaalla. Molemmat ovat erittäin tyytyväisiä lopputulokseen ja nuorempi innostui oikomishoidosta niin että haluaa itsekin oikomishammaslääkäriksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi