Annatteko 10-vuotiaan päättää oikomishoidosta?
Otsikossa kysymys tulikin.
Tyttärellä olisi alkamassa oikomishoito ja tarve sille on selkeä, hampaat ovat vinossa.
Tytär itse ei halua aloittaa hoitoa ja vastustaa asiaa erittäin voimakkaasti.
Pakottaisitteko oikomishoitoon?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei päätä. Kerro, että nyt saa ilmaiseksi, aikuisena maksaa kymppitonnin ja teininä vinoille hampaille nauraa kaikki.
Minua kiusattiin yläasteella nimenomaan rautojen takia. Huudeltiin telaketjuista jne. Sitä ennen ei kukaan ollut kiusannut, vaikka hampaani vähän vinossa olivatkin.
Se oli silloin se ja nyt on nyt. Jopa kakarat tajuaa miten kallista hampaiden laitto on ja ymmärtää miten on onnekas jos niitä hoidetaan. Vain parempituloisilla on varaa suoraan ja valkoiseen hymyyn.
Puhdasta paskaa jauhat.
Kaimani ala-asteella kieltäytyi. Nyt toisella meistä on täydellinen hymy, minulla köyhän yh:n tyttärellä ja hän joutuu (pääsee) nyt maksamaan tuhansia omasta pussistaan halutessaan oikomishoitoon 35-vuotiaana (ja olen nykyään parempituloisempi kuin hän). Muistan edelleen, kun hän sanoi mun äiti ja isä sanoi ettei mun tarvi ottaa, ku ne on rumat ja mua ärsyttää olla ruma.
Mun molemmilla lapsilla oikomishoito käynnissä ja aina sanon heille, että on hyvä että me saamme tämän ilmaiseksi.
Ennen lapsia kiusattiin hammasraudoista mutta ei kiusata enää. Nykyään niin monella on hammasraudat että niitä pidetään jopa cooleina. Minun kahden teinin hampaat on oikomishoidettu. Toisella ei ole enää rautoja ollenkaan ja toinen on vielä ylläpitovaiheessa. Nykyään yhteiskunnan varoilla oikomishoidetaan vain purentavirheet. Sen takia en koskaan antaisi lapsen itse päättää hoidosta. Onneksi omat lapseni halusivat itse kauniit hampaat niin he hoitivat oikomisensa tunnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsia kiusattiin hammasraudoista mutta ei kiusata enää. Nykyään niin monella on hammasraudat että niitä pidetään jopa cooleina. Minun kahden teinin hampaat on oikomishoidettu. Toisella ei ole enää rautoja ollenkaan ja toinen on vielä ylläpitovaiheessa. Nykyään yhteiskunnan varoilla oikomishoidetaan vain purentavirheet. Sen takia en koskaan antaisi lapsen itse päättää hoidosta. Onneksi omat lapseni halusivat itse kauniit hampaat niin he hoitivat oikomisensa tunnollisesti.
Jos ne ovat niin kovin cooleja, miksi tänäkin vuonna minun lastani on kiusattu koulussa nimenomaan rautojen takia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne raudat ole tuonikäisillä suunnilleen joka toisella? Asialista keskustelua vaan, että mikä hiertää. Ja että aikuisena homma on hankalampi ja pitää9 maksaa itse monen kuukauden palkka.
Mä sain 80-luvulla päättää itse, ei oiottu. Eikä siitä mitään haittaa ole ollut, rivi ei ole aivan suora. Oma lapsi taas ei malttanut odottaa että oikominen alkaa, purentavirhe ja ikenet aina rikki.
Nykyään aika harvalla on. Kriteerit oikomishoitoon pääsemiselle on tiukat ja jonot on pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Kaimani ala-asteella kieltäytyi. Nyt toisella meistä on täydellinen hymy, minulla köyhän yh:n tyttärellä ja hän joutuu (pääsee) nyt maksamaan tuhansia omasta pussistaan halutessaan oikomishoitoon 35-vuotiaana (ja olen nykyään parempituloisempi kuin hän). Muistan edelleen, kun hän sanoi mun äiti ja isä sanoi ettei mun tarvi ottaa, ku ne on rumat ja mua ärsyttää olla ruma.
Mun molemmilla lapsilla oikomishoito käynnissä ja aina sanon heille, että on hyvä että me saamme tämän ilmaiseksi.
Mua ei haittaa maksaa aikuisena siitä, että sain lapsena elää ilman kiusaamista. Meidän koulussa oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että rautasuita kiusattiin. Onneksi sain itse valita enkä ole niin köyhä, että muutaman tonnin hammashoito kaataisi talouteni. Nykyisin on vieläpä paljon tasokkaampaa oikomishoitoa eikä tarvitse laittaa "telaketjuja" suuhun, jos haluaa suorat hampaat.
Meillä oli aika rankka hoito. 4 pysyvää hammasta piti repiä suusta. Piti repiä. Ei onnistunut. Yksi katkesi ja hammaslääkärillä loppuivat keinot kesken. Viikonloppuna ei pääkaupunkiseudulta löydy yksityistä sairaalaa jossa hommaa olisi voitu jatkaa. Jos rahaa olisi riittänyt niin Lontoossa olisi onnistunut. Siinä ajattelin kuinka pitkään pitäisi istua jos poistaisi lääkäriltä pari hammasta retkikirveellä.
Seuraavalla viikolla hampaat poistettiin nukutuksessa. Siitä eteenpäin kaikki meni kuin stromssössä ja nyt hampaat ovat tosi hyvät.
Aikuisena on helppoa käydä oikomassa hampaita jos häiritsee. Ei tarvitse rumia telaketjuja vaan kalvoilla saa hyvää tulosta. Itselläni kesti 1,5 vuotta ja maksoi muutaman tonnin. Maksukin jakaantui pieniin eriin.
Antaisin lapsen päättää. Lapsuus on vain kerran ja jos se menee jatkuvissa kivuissa ja pahimmillaan kiusaamisessa, ei oikomishoito ole sen arvoista. Aikuisena voi sitten itse ostaa haluamansa hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta missä maailmassa hammasraudat on coolit? Hyvä jollei kiusata, mutta ne hiertää suussa ja niihin tarttuu ruokaa. Sylkeäkin erittyy enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena on helppoa käydä oikomassa hampaita jos häiritsee. Ei tarvitse rumia telaketjuja vaan kalvoilla saa hyvää tulosta. Itselläni kesti 1,5 vuotta ja maksoi muutaman tonnin. Maksukin jakaantui pieniin eriin.
Ei ole. On kallista ja vaikeampaa. Hampaiden oikominen on helpointa kasvuiässä, siksi niitä mieluiten tehdään silloin. Eikä kalvot todellakaan käy kaikille.
Hampaita joudutaan usein poistamaan oikomishoidossa aikuisena kuten omassa tapauksessani. Jos olisi lapsena tehty, ei olisi tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Missään todellisuudessa hammasraudat eivät ole cool. Jos olisivat, somekuvasto olisi täynnä hammasrautoja. Vaan eipä ole.
Vierailija kirjoitti:
Antaisin lapsen päättää. Lapsuus on vain kerran ja jos se menee jatkuvissa kivuissa ja pahimmillaan kiusaamisessa, ei oikomishoito ole sen arvoista. Aikuisena voi sitten itse ostaa haluamansa hoidot.
Ne kivut tukee siitä, ettei oiota. Aikuisena se oikominen on sekä kallista että hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. On kallista ja vaikeampaa. Hampaiden oikominen on helpointa kasvuiässä, siksi niitä mieluiten tehdään silloin. Eikä kalvot todellakaan käy kaikille.
Hampaita joudutaan usein poistamaan oikomishoidossa aikuisena kuten omassa tapauksessani. Jos olisi lapsena tehty, ei olisi tarvinnut.
Jaa, no hammaslääkäri sanoi että purentavirheet pitää korjata kasvuiässä, mutta vinksin vonksin olevat hampaat oiotaan vasta kun on pysyvät hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä höpötä. Missään todellisuudessa hammasraudat eivät ole cool. Jos olisivat, somekuvasto olisi täynnä hammasrautoja. Vaan eipä ole.
Ei ne vinot hampaat ole cool. Hammasraudat on arkikuvastoa nuorilla, esimerkiksi Amerikassa usein itsestäänselvyys. Kaunis suora hammasrivistö on tärkeä asia siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kivut tukee siitä, ettei oiota. Aikuisena se oikominen on sekä kallista että hankalampaa.
Väärin. Tietäisit totuuden, jos sinulla ikinä olisi ollut hammasraudat. Voin kokemuksesta kertoa, että kivut alkoivat tasan sillä hetkellä, kun raudat oli laitettu suuhun ja ne alkoivat väkisin vetää hampaita "oikeille" paikoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa tälläisiä esteettisiä oikomishoitoja🤷
Ei niitä nykypäivän säästöissä enää pelkästä esteettisestä syystä saa. Toisin oli kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no hammaslääkäri sanoi että purentavirheet pitää korjata kasvuiässä, mutta vinksin vonksin olevat hampaat oiotaan vasta kun on pysyvät hampaat.
Nuo kaikki tehdään kasvuiässä. Aikuisena hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vinot hampaat ole cool. Hammasraudat on arkikuvastoa nuorilla, esimerkiksi Amerikassa usein itsestäänselvyys. Kaunis suora hammasrivistö on tärkeä asia siellä.
Katsopa edes 5min mitä tahansa suomalaista tv-ohjelmaa. Huomaat välittämösti, että meillä ei tarvitse olla mikään jenkkihymy.
Olisin ollut äärettömän kiitollinen, jos minun ei olisi tarvinut lapsena käydä läpi oikomis"hoitoja". Nehän eivät läheskään aina ole mikään avain onneen ja terveeseen suuhun. Itse olen 41-vuotias, hampaani ovat oikomisesta huolimatta edeleen vinot ja etuhampaiden vieressä olevat kaksi hammasta typerännäköiseti etuhampaita lyhyemmät, koska eivät rautojen takia pystyneet kasvamaan kunnolla. Lisäksi jos puraisen vähänkään huolimattomasti, leuat menevät lukkoon ja niiden "avaaminen" on suurin piirtein yhtä mukavaa kuin oman käden katkaiseminen sahalla. Toki siitä ei ole kokemusta.