Annatteko 10-vuotiaan päättää oikomishoidosta?
Otsikossa kysymys tulikin.
Tyttärellä olisi alkamassa oikomishoito ja tarve sille on selkeä, hampaat ovat vinossa.
Tytär itse ei halua aloittaa hoitoa ja vastustaa asiaa erittäin voimakkaasti.
Pakottaisitteko oikomishoitoon?
Kommentit (87)
Kaverille tuli oikomishoidosta seurauksena taipumus leukalukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa tälläisiä esteettisiä oikomishoitoja🤷
Esteettisistä syistä ei veronmaksajat maksa lasten hoitoja. Vain toiminnallisista syistä oiotaan julkisella. Jos vika on vain esteettinen, pitää perheen maksaa hoito itse.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei päätä. Kerro, että nyt saa ilmaiseksi, aikuisena maksaa kymppitonnin ja teininä vinoille hampaille nauraa kaikki.
Minua kiusattiin yläasteella nimenomaan rautojen takia. Huudeltiin telaketjuista jne. Sitä ennen ei kukaan ollut kiusannut, vaikka hampaani vähän vinossa olivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei päätä. Kerro, että nyt saa ilmaiseksi, aikuisena maksaa kymppitonnin ja teininä vinoille hampaille nauraa kaikki.
Minua kiusattiin yläasteella nimenomaan rautojen takia. Huudeltiin telaketjuista jne. Sitä ennen ei kukaan ollut kiusannut, vaikka hampaani vähän vinossa olivatkin.
Vaihtaisitko niihin vinoihin hampaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kaverille tuli oikomishoidosta seurauksena taipumus leukalukkoon.
Mulla on sama. Oikomishoidot tehtiin muutenkin päin persettä eikä etuhampaani ole vieläkään suorassa. Täysin turhaa kidutusta 5v elämästäni. Nykyisin pelkään hammaslääkäriä juurikin oikomishoitojen aiheuttaman trauman takia. Leukalukosta nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin koska tahansa. Ennemmin vähän vinot hampaat (ei ne suorat ole vieläkään) kuin koulukiusaaminen eli väkivalta joka päivä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä lottoot, kumpi on teinille tärkeämpää, se ettei kiusata vai se että on täydellisen suora hammasrivistö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin koska tahansa. Ennemmin vähän vinot hampaat (ei ne suorat ole vieläkään) kuin koulukiusaaminen eli väkivalta joka päivä koulussa.
Koulussa olisi voitu kiusata niistä hampaista. Ne olisi todennäköisesti paljon vinommat pysyvien hampaiden tulon myötä.
Itse oioin hampaani aikuisena omalla kustannuksellani. Harmittelin pitkään, ettei oikomista tehty lapsena, jolloin se olisi ollut helpointa. Joka luokalla on nykyään lapsia raudat suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa olisi voitu kiusata niistä hampaista. Ne olisi todennäköisesti paljon vinommat pysyvien hampaiden tulon myötä.
Itse oioin hampaani aikuisena omalla kustannuksellani.
Miksi et lukenut, kun kerroin, että ennen rautoja ei kiusattu yhtään? Ei sillä ole teini-iässä vtunkaan väliä, millaiset hampaat ovat, jos ilman rautoja välttyy kiusaamiselta. Juuri siksi halusin lopettaa oikomishoidot kesken, jotta saisin olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä lottoot, kumpi on teinille tärkeämpää, se ettei kiusata vai se että on täydellisen suora hammasrivistö?
Kumpi on tärkeämpää, suun ja koko leuan terveys vai se, että on "noloa" olla hammasraudoissa? Se tarpeellisen oikomishoidon jättäminen väliin kostautuu koko loppuelämän.
Kumpi on tärkeämpää, suun ja koko leuan terveys vai se, että on "noloa" olla hammasraudoissa? Se tarpeellisen oikomishoidon jättäminen väliin kostautuu koko loppuelämän.
Tulen kysymään tuon sinulta sitten, kun sinua on kiusattu koko yläasteen ajan. Voin kertoa, että sekin vaikuttaa koko loppuelämän ajan.
Näytät netin syövereistä kauniita kuvia oikomatta jääneistä hampaista ja toteat että noita ei sitten saada enää aikuisiällä korjattua. Se on nyt tai ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulen kysymään tuon sinulta sitten, kun sinua on kiusattu koko yläasteen ajan. Voin kertoa, että sekin vaikuttaa koko loppuelämän ajan.
Minua kiusattiin koko yläasteen ajan. Mistä ihmeestä voit päätellä, ettei kiusaajat olisi alkaneet kiusata jostain muusta syystä? Jos jotain ihmistä halutaan kiusata, syy kyllä keksitään mistä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen teini valitsee tuossa kohtaa sen, että kiusaaminen loppuu. Kyse ei ole siitä, mikä on noloa ja mikä ei, vaan siitä että kiusaaminen tekee koulunkäynnistä ja koko elämästä helvettiä. Siinä ei paljon leukavaivat haittaa, jos ne ovat hinta kiusaamisen loppumisesta. Tarpeellisen oikomishoidon voi hoitaa aikuisenakin. Useimmilla hoito ei edes ole ihan niin välttämätön kuin annetaan ymmärtää. Monilla hoito myös menee päin helvettiä ja aiheuttaa vielä pahempia vaivoja kuin oikomattajättäminen. Viimeksimainitun takia olen itse joutunut aikuisena maksamaan noin 30 000€, jotta oikomis"hoitojen" aiheuttamat vammat on saatu korjattua.
t. eri
Luulen, että lapsi on sulle aikuisena melkoisen vihainen, jos annat hänen päättää asiasta. On meinaa aikuisena kallista oikoa ja ihan varmana alkaa jossain vaiheessa vinot hampaat häiritä. 10-vuotiaana ne ei vielä häiritse, mutta myöhemmin kyllä.
Sanot sille suoraan, että sen naamasta tulee epämuodostunut ja hampaat kallistuu sisäänpäin jos ei tee sitä hoitoa. Ja aikooko se olla lopun ikäänsä ruma, koska aikuisena se sitten maksaa jo kymmeniä tuhansia ja hänellä ei siihen tule raahaa olemaan koska rumat ihmiset ei saa töitä. Lisäksi hänen päänsä tulee särkemään niin, että mistän hänen elämässään ei tule mitään. Lisäksi ne hampaat kuluu ja tippuu pois kun ne on väärin siellä suussa.
Pojalleni tehtiin vuosien mittaiset oikomishoidot ja sen naama muuttui kahden viikon välein yhdessä vaiheessa niin, että aina kun kävi isällään niin isänsä sanoi, että tulee aina eri naamalla. Ne vaikuttaa oikeasti merkittävästi.
Ei 10v ei päätä yhtään mistään ja hän kiittää siitä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusattiin koko yläasteen ajan. Mistä ihmeestä voit päätellä, ettei kiusaajat olisi alkaneet kiusata jostain muusta syystä? Jos jotain ihmistä halutaan kiusata, syy kyllä keksitään mistä vain.
Hirveän vaikeaa ei ole päätellä, kun kiusaminen alkoi välittömästi rautojen laiton jälkeen ja päätyi, kun sain ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että lapsi on sulle aikuisena melkoisen vihainen, jos annat hänen päättää asiasta. On meinaa aikuisena kallista oikoa ja ihan varmana alkaa jossain vaiheessa vinot hampaat häiritä. 10-vuotiaana ne ei vielä häiritse, mutta myöhemmin kyllä.
Julkisella on myös tiukat kriteerit hoidolla. Pelkkä esteettinen syy ei riitä vaan purentavian pitää aiheuttaa terveydellistä haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli silloin se ja nyt on nyt. Jopa kakarat tajuaa miten kallista hampaiden laitto on ja ymmärtää miten on onnekas jos niitä hoidetaan. Vain parempituloisilla on varaa suoraan ja valkoiseen hymyyn.
Oikomishoito ei läheskään aina ole vain esteettinen. Jos purenta on pielessä, se vaikuttaa koko kasvojen ja jopa hartiaseudun terveyteen. Puhumattamaan hampaiden terveydestä.