Millainen on hyvä resilienssi?
Ajatteletko että sinulla on hyvä resilienssi?
Itse koen resilienssini olevan ihan hyvä. Yritän ajatella positiivisesti, mutta toisaalta tiedostan ettei kaiken tarvitse aina olla pelkästään positiivista. Ehkä joskus stressaan aika helposti, mutta perusasiat on ok kuitenkin.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin jotkut luulee, vastoinkäymiset itsessään ei kasvata resilienssiä.
Ei kai kukaan näin luule??!
Toivottavasti ei. Voin olla väärässä, mutta en olisi yllättynyt, jos hyvä ja tasapainoinen lapsuus ilman suurempia traumoja johtaisi itseasiassa parempaan resilienssiin kuin lapsuus täynnä vaikeita vastoinkäymisiä.
Allekirjoitan tämän. Itse koen nimenomaan hyvän, turvallisen ja tasapainoisen lapsuuden olevan tärkein tekijä resilienssini suhteen. Kun on lapsesta asti kokenut maailman olevan myös hyvä, niin on helpompaa uskoa siihen.
Masentuneethan ovat itseasiassa monesti realistisempia elämän suhteen, mutta nurinkurisesti tämä luokitellaan sairaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin jotkut luulee, vastoinkäymiset itsessään ei kasvata resilienssiä.
Ei kai kukaan näin luule??!
Toivottavasti ei. Voin olla väärässä, mutta en olisi yllättynyt, jos hyvä ja tasapainoinen lapsuus ilman suurempia traumoja johtaisi itseasiassa parempaan resilienssiin kuin lapsuus täynnä vaikeita vastoinkäymisiä.
Allekirjoitan tämän. Itse koen nimenomaan hyvän, turvallisen ja tasapainoisen lapsuuden olevan tärkein tekijä resilienssini suhteen. Kun on lapsesta asti kokenut maailman olevan myös hyvä, niin on helpompaa uskoa siihen.
Masentuneethan ovat itseasiassa monesti realistisempia elämän suhteen, mutta nurinkurisesti tämä luokitellaan saira
Mitä se sitten on, jos turvattomasta lapsuudesta ja sen jälkeisistä vahingollisista kokemuksista huolimatta on edelleen toimintakykyinen eikä mielenterveyskään hirveästi horju?
Minun resilienssini parani kun masennuin. Jos joku esimerkiksi haukkuu tai uhkailee, en välitä siitä. Nämä haukkujat ja uhkailijat tosin eivät tätä muutosta edes huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että selviytyy raskaista kokemuksista, esim vanhempien ennenaikaisesta kuolemasta.
Minusta on aika erikoista sanoa että selviytyy. Totta kai kaikesta "selviytyy", elämä kun jatkuu joka tapauksessa, miten muutenkaan? Eikä kukaan kuole vain siksi että vanhemmat kuolee ja jää orvoksi, elämä jatkuu muiden huoltajien kanssa.
Kai se tarkoittaa jotain sellaista, ettei enää varsinaisesti sure asiaa vaan on jotenkin päässyt yli siitä.
Hyvä resilienssi liittyy vahvasti olosuhteisiin missä ihminen elää. Resilienssiä tukevia tekijöitä on esimerkiksi hyvä perusturvallisuus, hyvät olot kotona ja välittäviä ihmisiä ympärillä.
Sitten on resilienssiä todistetusti kun joutuu gulagille pakkotyöhön ja kidutettavaksi ja tulee sieltä suhteellisen järjissään takaisin Siperian arojen yli ja kykenee vielä esim. työ- ja perhe-elämään.