Millainen on hyvä resilienssi?
Ajatteletko että sinulla on hyvä resilienssi?
Itse koen resilienssini olevan ihan hyvä. Yritän ajatella positiivisesti, mutta toisaalta tiedostan ettei kaiken tarvitse aina olla pelkästään positiivista. Ehkä joskus stressaan aika helposti, mutta perusasiat on ok kuitenkin.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin jotkut luulee, vastoinkäymiset itsessään ei kasvata resilienssiä.
Et sinä noin voi sanoa. Omia kokemuksia on siitä, että vastoinkäymiset ovat vahvistaneet.
Ehkä sinua.
Minua taas ei ole vahvistanut se, että jouduin elämään pelottavan lapsuuden ja kokemaan vaikeita asioita mitä todella harvat lapset kokee.
Ei elämää kannata niin vakavasti ottaa.
Sinappirelissi ei ole hullumpaa.Onko tuo resilienssi sama kuin kestävyys? Jos, niin voiko kirjoittaa että kestävyys?
Useampi tajuaisi,nääs!
Last night took an L, but tonight I bounce back
Wake up every morning, by the night, I count stacks...
Resilienssi tarkoittaa kapasiteettia jonka avulla pystyy murtumatta selviytymään ja palautumaan kuormittavista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi tarkoittaa kapasiteettia jonka avulla pystyy murtumatta selviytymään ja palautumaan kuormittavista tilanteista.
Eli kestävyys. lyhyempi sanakin kuin hienosteleva resilienssi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi toiset huutaa että heillä on mahtavan hyvä resilienssi vaikka eivät ole edes kokeneet mitään erityisen raskasta?
Kaikki eivät huutele joka paikassa varsinkaan niitä raskaimpia asioita.
Mitä tuohon että vahvistaako hyvä ja turvallinen lapsuus resilienssiä tulee, niin yleensä vahvistaa. Resilienssiin kun vaikuttaa just sellaiset asiat, elämässä mukana olevat hyvät ja suojaavat tekijät. Esimerkiksi itse olen huomannut omassa elämässäni sen, että kun taustalla oli kaikki ok, elämä mahdollisimman sujuvaa ja elämässä tuttuja ja turvallisia läheisiä ja muutkin perusasiat kunnossa, oli paljon helpompaa jatkaa elämää. Oli helpompaa olla optimistinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon että vahvistaako hyvä ja turvallinen lapsuus resilienssiä tulee, niin yleensä vahvistaa. Resilienssiin kun vaikuttaa just sellaiset asiat, elämässä mukana olevat hyvät ja suojaavat tekijät. Esimerkiksi itse olen huomannut omassa elämässäni sen, että kun taustalla oli kaikki ok, elämä mahdollisimman sujuvaa ja elämässä tuttuja ja turvallisia läheisiä ja muutkin perusasiat kunnossa, oli paljon helpompaa jatkaa elämää. Oli helpompaa olla optimistinen.
Taustalla oli kaikki ok?
Koskaan KAIKKI ei ole ok. Jos on, jää jotain huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nämä Minulla on hyvä resilienssi, koska olen saanut elää turvallisen ja rakastavan lapsuuden -tyypit.
Keittiöpsykologiaa.
Hyvä ja turvallinen lapsuus sekä perusturvallisuus on yleensä hyvän resilienssin keskeinen tekijä.
Oletko lukenut tuon jostain tunneoppaasta? Ja vielä muotisana resilienssi ujutettu mukaan.
Hyvin venäläisillä tunnettu ilmiö, he ovat satoja vuosia välillä kärsineet nälkää ja muuta hankaluutta, ja ovat tottuneet siihen, että välillä on parempia aikoja ja välillä kansamurhia ja kaalikeittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla oli kaikki ok?
Koskaan KAIKKI ei ole ok. Jos on, jää jotain huomaamatta.
Tarkoitin, että taustalla oli kaikki oleelliset asiat ok, aika tavallista arkea, läheisiä, kavereita, koti, koulu, harrastuksia jne. Sitten oli helpompaa jaksaa niitä vaikeuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Helppo huomata että et ole koskaan kokenut mitään oikeasti rankkaa menetystä tai vastoinkäymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo huomata että et ole koskaan kokenut mitään oikeasti rankkaa menetystä tai vastoinkäymistä.
Joo niin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sietokyky oikeammin. Kaikki eivät kestä mitään, olematon resilienssi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sietokyky oikeammin. Kaikki eivät kestä mitään, olematon resilienssi.
Miten kukaan ulkopuolinen voisi sanoa että kaikki ei kestä mitään?
Ein resilienssi ole mikään yksittäinen minkä kanssa synnytään ja sitten se on aina näin. Resilienssi kehittyy jokaisella yksilöllisesti ja vaihtelee eri elämäntilanteissa.
Hyvä ja turvallinen lapsuus sekä perusturvallisuus on yleensä hyvän resilienssin keskeinen tekijä.