USKONNOSTA vakavasti
Kun tuolla Erikan voittopalstalla kovasti moitittiin syntistä esitystä ja että toivottiin Kristuksen tuloa pian, niin aloinpa ihan sunnuntain kunniaksi miettimään uskonto-asiaa vähän syvemmälti. Mitä uskonto merkitsee ihmisille? Onko se ahdistuksen hetkellä toivoa antava tai lupaako uskonto palkintoa oppien mukaan eletystä elämästä?
Jokainen uskoo mihin uskoo. Minä en usko muuhun kuin että ihminen on eläin eläinten joukossa. Mutta varmasti muitakin mielipiteitä on?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos linkit ei linkity, Near death experiences,
'I Was Looking at...Jesus Christ': Near Death Experience Puts Man Face-to-Face With God
11 Minutes in Heaven: Woman Dies and Comes Back to Tell Her Story
Meillä ei ole mitään keinoa varmistaa, että nuo kokemukset ovat tapahtuneet sillä aikaa kun henkilöt olivat fyysisesti kuolleita. Tiedämme vain sen, että ne ovat tapahtuneet tajunnan menetyksen ja tajuihin tulemisen välillä
Emme itseasiassa tiedä edes sitä. Kyseessä voi ihan yhtä hyvin olla täysin keksittyjä asioita.
Olet tietenkin täysin oikeassa, mutta tällaisessa keskustelussa on ehkä kuitenkin hedelmällisempää ottaa "todisteet" sellaisena kuin ne on annettu. Sinänsä noita kuolemanrajakokemuksia on niin paljon että ilmiö itsessään lienee ihan todellinen. Silloin on varsinaisen pointin kannalta oikeastaan yhdentekevää, että ovatko nämä nimenomaiset kokemukset keksittyjä vai eivät.
"Ihminen on syntinen jo peruskunonteeltaan. Teemme syntiä jopa ajatustasolla ja huomaamatta. Ei löydy synnitöntä ihmistä. Yksikin synti erottaa meitä Jumalasta.
Tämän takia tarvitsemme Jeesusta syntien sovitteliana."
En minä ainakaan ole. Puhu siis vain omasta puolestasi, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'I Was Looking at...Jesus Christ': Near Death Experience Puts Man Face-to-Face With God
Meillä ei ole mitään keinoa varmistaa, että nuo kokemukset ovat tapahtuneet sillä aikaa kun henkilöt olivat fyysisesti kuolleita. Tiedämme vain sen, että ne ovat tapahtuneet tajunnan menetyksen ja tajuihin tulemisen välillä
Emme itseasiassa tiedä edes sitä. Kyseessä voi ihan yhtä hyvin olla täysin keksittyjä asioita.
Olet tietenkin täysin oikeassa, mutta tällaisessa keskustelussa on ehkä kuitenkin hedelmällisempää ottaa "todisteet" sellaisena kuin ne on annettu. Sinänsä
Kuolemanrajakokemus on täysin todellinen kokemus mutta sen sisältö on aina henkilökohtainen. On jokaisen vastuulla se onko rehellinen kokemuksestaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
"Ihminen on syntinen jo peruskunonteeltaan. Teemme syntiä jopa ajatustasolla ja huomaamatta. Ei löydy synnitöntä ihmistä. Yksikin synti erottaa meitä Jumalasta.
En minäkään ole syntinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tietenkin täysin oikeassa, mutta tällaisessa keskustelussa on ehkä kuitenkin hedelmällisempää ottaa
Kokemuksiakin kerrotaan niin erilaisin tavoin että kannattaa keskittyä jokaiseen tapauskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on ihmisen luomus, joten se puhuu ihmisten kieltä. Raamattu puhuu Jumalan kieltä.
Kaikki jumalat ovat ihmisten luomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tietenkin täysin oikeassa, mutta tällaisessa keskustelussa on ehkä kuitenkin hedelmällisempää ottaa
Kuolemanrajakokemus on täysin todellinen kokemus mutta sen sisältö on aina henkilökohtainen. On jokaisen vastuulla se onko rehellinen kokemuksestaan vai ei.
Niin, itse kokemus on todellinen siinä mielessä, että kokija on kokenut sellaisen kokemuksen kuin on kokenut. Se, että onko kokijan oma tulkinta siitä, mitä tapahtui totta vai ei on sitten kokonaan toinen asia. Itse en ainakaan ole nähnyt läheskään riittävää todistusaineistoa sen puolesta, että kokemuksissa olisi kysymys mistään muusta kuin aivojen toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly on ihmisen luomus, joten se puhuu ihmisten kieltä. Raamattu puhuu Jumalan kieltä.
Kaikki jumalat ovat ihmisten luomuksia.
Kyllä mutta totuus niiden takana ei ole koskaan ihmisten hallussa. Palaisin jo halusta päästä kertomaan lisää, tiedän että tämä jakaa mielipiteet kahteen osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, itse kokemus on todellinen siinä mielessä, että kokija on kokenut sellaisen kokemuksen kuin on kokenut. Se, että onko kokijan oma tulkinta siitä, mitä tapahtui totta vai ei on sitten kokonaan toinen asia. Itse en ainakaan ole nähnyt läheskään riittävää todistusaineistoa sen puolesta, että kokemuksissa olisi kysymys mistään muusta kuin aivojen toiminnasta.
Etkä.näe koska et voi nähdä. Lisäksi, kokemus tapahtuu eikä sitä jälkikäteen voi puida muutoin kuin kertomuksena ihmisen itsensä toimesta. Tosin sinä olet jo sulkenut itsesi kaikelta tältä joten silloin kannattaa jättää nämä asiat niille jotka ovat avoimia asialle.
Olen vain osa elämän kiertokulussa, olen olemassa niin kauan kuin sydän lyö. Sitten olen kadonnut kuin mikä tahansa kuollut eläin. Minusta sen lohdullinen ajatus ettei mitään tule sen jälkeen. Uskonnot ovat saaneet aikaan sotia ja kaikenlaista kärsimystä ja tekevät sitä yhä. Jo muinaisessa Egyptissä ja muissa kulttuurissa papit, hallitsivat kansoja ja elivät vauraina yhteiskunnan kustannuksella.
Teille, jotka uskotte raamattuun, onko raamatussa yhdelläkään sanalla mainittu, että jumalan sanaa ja tahtoa hoitaisi paavi. Paavi ja kirkkokunnat ovat yhä sanelemassa ihmisten tekemisiä ja ovat kuitenkin suurimpia syntiä, otetaan vaikka Kirill esimerkiksi. Kuinka täynnä on Putinin kanssa vihaa ukrainalaisia kohtaan, valehtelee ja kehottaa venäläisiä vihaan.
On kirkko saanut jotain hyvääkin aikaan suomalaisen keskuudessa, kuten lukutaito, mutta olisi ollut parempia lukukirjoja kuin katekismus ja sen osaamisella ihmisten kiusaaminen. Ei tarvitse mennä kuin muutamia kymmeniä vuosia taaksepäin niin melko hitlereitä on papiston joukossa ollut. Roomalaiskatolisen kirkon papit ovat vielä näinä päivinä hyvin edustettuina pedofiilien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä.näe koska et voi nähdä. Lisäksi, kokemus tapahtuu eikä sitä jälkikäteen voi puida muutoin kuin kertomuksena ihmisen itsensä toimesta. Tosin sinä olet jo sulkenut itsesi kaikelta tältä joten silloin kannattaa jättää nämä asiat niille jotka ovat avoimia asialle.
Joku viisas on joskus sanonut, että mieli kannattaa pitää aina avoinna, muttei niin avoinna, että aivot putoavat ulos. Tätä periaatetta olen aina pyrkinyt noudattamaan.
Oman kokemukseni mukaan kun joku sanoo skeptikolle, että "et usko kuitenkaan" niin joko
A) hänellä ei ole mitään ymmärrystä siitä, mitä skeptismi on
B) hän tietää itsekin, että uskoo siihen mihin uskoo siksi, että haluaa uskoa, ei siksi, että siihen uskomiselle olisi hyvät perusteet
Jos tiedät jotain todistusaineistoa, niin kannattaa vinkata. Kertomukset eivät säväytä, tutkimukset voivat säväyttääkin. Kertaalleen olen jo käsityksiäni aiheen tiimoilta tutkimuksiin tutustumisen seurauksena muuttanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku viisas on joskus sanonut, että mieli kannattaa pitää aina avoinna, muttei niin avoinna, että aivot putoavat ulos. Tätä periaatetta olen aina pyrkinyt noudattamaan.
Ongelma nyt vain on se että niitä kokemuksia pitää tutkia eikä niitä voi tutkia koneellisesti. Ymmärsitkö yhtään mitä sinä kirjoitat?
Ymmärrätkö mikä on kuolemanrajakokemus? Tuo nimitys saattaa olla harhaanjohtava. Minulla on sellainen kokemus itselläni joten tiedän mistä puhun.
Vertaan sitä kokemusta eloisaan uneen jonka muistaa jälkikäteen elävästi sillä siinä kokemuksessa on mielenkiintoista sisältöä. Tämän sisällön voi kertoa kuten kerromme niistä unistakin.
Voimme tulkita sitä sisältöä kuten tulkitsemme uniakin.
Sisältö saattaa olla selkeää mutta myös tulkinnanvaraista.
Jos sinua ei kiinnosta nämä kokemukset niin silloin sinun kannattaa tutkia niitä kokemuksia joissa ihminen on ollut kokemuksen hetkellä sairaalahoidossa mutta tällöin et pääse itse kokemukseen kiinni.
Mielenkiintoista tästä kaikesta tölvimisestänne tekee sen että arvostelette jatkuvasti fiksua ihmistä jolla todellakin aivot ovat aina olleet siellä missä pitää ja ilmeisesti normaalia elastisemmatkin vielä. Ja hyvin toimivat edelleenkin.
Saa kysyä lisää jos asiassa on jotakin joka kaipaa lisäselvennystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vain osa elämän kiertokulussa, olen olemassa niin kauan kuin sydän lyö. Sitten olen kadonnut kuin mikä tahansa kuollut eläin. Minusta sen lohdullinen ajatus ettei mitään tule sen jälkeen. Uskonnot ovat saaneet aikaan sotia ja kaikenlaista kärsimystä ja tekevät sitä yhä. Jo muinaisessa Egyptissä ja muissa kulttuurissa papit, hallitsivat kansoja ja elivät vauraina yhteiskunnan kustannuksella.
Teille, jotka uskotte raamattuun, onko raamatussa yhdelläkään sanalla mainittu, että jumalan sanaa ja tahtoa hoitaisi paavi. Paavi ja kirkkokunnat ovat yhä sanelemassa ihmisten tekemisiä ja ovat kuitenkin suurimpia syntiä, otetaan vaikka Kirill esimerkiksi. Kuinka täynnä on Putinin kanssa vihaa ukrainalaisia kohtaan, valehtelee ja kehottaa venäläisiä vihaan.
On kirkko saanut jotain hyvääkin aikaan suomalaisen keskuudessa, kuten lukutaito, mutta olisi ollut parempia lukukirjoja kuin katekismus ja sen osaamisella ihmisten kiusaaminen. Ei tarvit
Minusta taas on aina ollut mielenkiintoista tietää mitä on kuoleman jälkeen.
Ajatus siitä että minä kuolen enkä ole enää missään on ollut turvaton.
Mikä tekee noista kristillisistä jutuista enemmän totta kuin muista uskonnoista? Kaikki ovat vanhoja tarinoita täynnä, usein tosiasioiden vastaisia ja vailla todisteita. Onhan näitä myyttejä ja uskonnollisia juttuja liikkunut iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minä olen tie, totuus ja elämä"
Tästä on oikeastaan turha edes väitellä, koska uskoni on minun henkilökohtainen asia. Toisaalta haluan kertoa muillekin vapahtajasta, joka voi antaa syntisi ja pahat tekosi anteeksi, jotta sinullakin olisi toivoa.
En tee syntejä enkä pahoja tekoja.
Ihminen on syntinen jo peruskunonteeltaan. Teemme syntiä jopa ajatustasolla ja huomaamatta. Ei löydy synnitöntä ihmistä. Yksikin synti erottaa meitä Jumalasta.
Tämän takia tarvitsemme Jeesusta syntien sovitteliana.
Miten me voimme todentaa sovitetut synnit? Voihan olla että ihmiset palvovat itse luomansa käsitystä Jeesuksesta?
Voimme todentaa sovitetun synnin esimerkiksi seuraavan esimerkin avulla:
Olen sanonut rumasti toiselle ihmiselle. Pyydän anteeksi.
Tässä hyvin yksinkertainen ohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Jumala joka pelastaa synnistä ja kuolemasta on oikea! Ja Hän on Jeesus.
Ota tai jätä:). On vain yksi tie. Yksi totuus.
Synti on kristillinen käsite ja siksi tuo on kehäpäätelmä.
Mitä sanaa sinä käytät pahuudesta, jos synti on liian arvoladattu sana?
"Pahuus" on vain ihmisen kehittämä määritys ihmisten teoille. Ei universumi tunne "pahuutta" tai "hyvyyttä". Kaikki on vain neutraalia jatkumoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ole syntinen ihminen.
Olen liiankin hyvä ja kiltti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Jumala joka pelastaa synnistä ja kuolemasta on oikea! Ja Hän on Jeesus.
Ota tai jätä:). On vain yksi tie. Yksi totuus.
Synti on kristillinen käsite ja siksi tuo on kehäpäätelmä.
Mitä sanaa sinä käytät pahuudesta, jos synti on liian arvoladattu sana?
"Pahuus" on vain ihmisen kehittämä määritys ihmisten teoille. Ei universumi tunne "pahuutta" tai "hyvyyttä". Kaikki on vain neutraalia jatkumoa.
Se pahuus onkin vain meillä ihmisten keskuudessa mahdollista, olet tässä oikeassa. Universumissa on kuitenkin älyllistä elämää joka on yhteydessä myös meihin ihmisiin ja tietää tarkalleen mitä pahuutemme on.
Siitä lähtien kun opimme kuvantamaan aivoja.