USKONNOSTA vakavasti
Kun tuolla Erikan voittopalstalla kovasti moitittiin syntistä esitystä ja että toivottiin Kristuksen tuloa pian, niin aloinpa ihan sunnuntain kunniaksi miettimään uskonto-asiaa vähän syvemmälti. Mitä uskonto merkitsee ihmisille? Onko se ahdistuksen hetkellä toivoa antava tai lupaako uskonto palkintoa oppien mukaan eletystä elämästä?
Jokainen uskoo mihin uskoo. Minä en usko muuhun kuin että ihminen on eläin eläinten joukossa. Mutta varmasti muitakin mielipiteitä on?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Sinussa on "elämän henki" jonka sait syntyessäsi, se on osa joka kuulee ja tunnistaa Jumalan Hengen puheen, läsnäolon jne.
Kyllä, se tulee osaksi meitä ja tietoisuuttamme, se on yhteytemme henkimaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiede on joillain elämän alueilla rajoittunutta. Yliluonnollinen jo sanana kertoo sen.
Yliluonnollinen on jotain, mitä emme vielä osaa tieteellisesti selittää, tai sitten sitä ei ole olemassa.
James Randi yritti houkutella esiin yliluonnollisuutta muhkealla rahapalkinnolla, mutta se jä lunastamatta. Miksiköhän?
Varmaan siksi ettei skeptikoille riitä mikään ja monet kokemukset tapahtuvat spontaanisti. Niitä ei voi toistaa tai määrätä tapahtumaan uudelleen tai halutusti. Nämä ovat kokemukseen perustuvaa tietoa.
Yksinkertaisempi selitys on, että yliluonnollista ei ole oikeasti olemassa.
Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista kuitenkaan, täytyy oppia välillä ajattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nyt kokisit ei mikään ole täydellistä, voit rukoilla ja pyytää Jeesusta tavalla tai toisella kertomaan sinulle totuuden itsestään. Yleensä Hän vastaa, tavalla tai toisella.
Voidaan varmaan tieteellisin menetelmin havaita nämä Jeesuksen vastaukset? Ai, eikö?
Vähän surullista että niin moni hirttäytyy tieteellisiin menetelmiin. Kuulostaa jo aika uskonnolta...
Ikäänkuin ihminen ei olisi rajallinen monella tavalla. Myös ihmisen kehittämät tieteelliset menetelmät on aina rajallisia, ja viisas ihminen myöntää tämän.
Ei sillä ole varsinaisesti tieteen kanssa mitää tekemistä olla uskomatta väitettä minkä tueksi ei ole esittään minkäänlaista
Kiinnostavaa, miksi "sokeasti uskominen" tuntuisi olevan sinulle niin karmea asia. No, jokainen saa pelätä mitä haluaa.
Minulla on vaaleanpunainen yksisarvinen lemmikkinä. Se asuu meidän autotallissa. Se osaa puhua ranskaa ja kertoa vitsejä.
Epäiletkö vai uskotko sokeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiede on joillain elämän alueilla rajoittunutta. Yliluonnollinen jo sanana kertoo sen.
Yliluonnollinen on jotain, mitä emme vielä osaa tieteellisesti selittää, tai sitten sitä ei ole olemassa.
James Randi yritti houkutella esiin yliluonnollisuutta muhkealla rahapalkinnolla, mutta se jä lunastamatta. Miksiköhän?
Varmaan siksi ettei skeptikoille riitä mikään ja monet kokemukset tapahtuvat spontaanisti. Niitä ei voi toistaa tai määrätä tapahtumaan uudelleen tai halutusti. Nämä ovat kokemukseen perustuvaa tietoa.
Yksinkertaisempi selitys on, että yliluonnollista ei ole oikeasti olemassa.
Yksinkertainen selitys ei ole välttämättä aina oikea. On hyvä säilyttää avarakatseisuus kun varmuudella ei voida sanoa. Skeptikot kieltävät kaiken ja uskovaiset taas ovat mustavalkoisten oppiensa kahleissa, heille kaikki on väärää jos se ei sovi uskonkappaleisiin
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi, mitä uskonto ihmisille merkitsee.
Minulle usko Jeesukseen merkitsee:
- Pelastuksen yksin armosta, ei teoilla.Toki tulee yrittää elää ottaen huomioon toiset ihmiset, eläimet, suojella luontoa, noudattaa lakia jne
- Antaa elämälle merkityksen, selityksen, turvan, pohjan jne
- Raamattu on Jumalan puhetta ihmisille
----
Mm nämä asiat ovat pimeydestä ja ovat sielunvihollisen keinoja saattaa ihmisiä kadotukseen:
- Kaikki New ageen liittyvät, eli vaihtoehtohoidot, joogat, meditaatiot, tantrat, chakrat, enkeliuskonnot, tarotit, kristallit, horoskoopit jne jne
- Aikuisviihde
- Evoluutioteoria on suuri eksytys, (tästäkin mainitaan Raamatussa)
Kiitos. Itse harhailen aika lailla vielä epätietoisuudessa. Kuten aloituksessa sanoin, uskon tuohon evoluutioteoriaan, koska se on johdonmukainen, järkevä ja siitä löytyy kuitenkin fossiileja jne, jotka todistavat jotain. Usein tätä maailmaa miettiessä toisella puolella on vain raamattu, ihmisten kokoama kirja tuhansista kirjoituksista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Lopulta: meillä on Hyvä ja rakastava Jumala jonka alkuperäinen suunnitelma ihmisestä yhteydessään meni rikki, kun ihminen lankesi syntiin.
Nyt Jeesus on silta jota pitkin voimme korjata yhteyden jos niin haluamme.
Mun pitää nyt alkaa päivän työt jne. Siunatua ja hyvää sunnuntaita kaikille.
No ei se kummoinen suunnitelma voinut olla, jos ihminen sen sotki heti kättelyssä :)
Ja luomistyön laatukaan ei ihmsen kohdalla siis ollut ihan priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, ehkä siksi, että "yliluonnollinen" ei tee rahalla mitään?
Se haaste koski myös kaikkia Niilo Ylivainio -tyyppisiä ihmisiä, jotka väittävät omaavansa yliluonnollisia kykyjä. Eikö heillekään raha kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Uskonto on vallankäyttöväline ja uskossa olemiselle taas tulevaisuudessa on aivan oma F-luokituksensa.
Tulevaisuuden islamilaisessa Euroopassa jumalankieltäjiltä ateisteilta ja polyteistisiltä kristityiltä, hinduilta ym. katkaistaan pää. Kiitos vihreät ja vassarit tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliluonnollista ei ole olemassa. Jos jokin on havaittavissa niin sitä voidaan tutkia ja mitata. Silloin se on luonnollinen ilmiö. Jumalakaan ei olisi yliluonnollinen jos jumalan olemassaolon pystyisi havaitsemaan. Yliluonnollinen on pelkän uskon varassa.
Etkö huomaa teesiesi ristiriitaa? Se että Jumalaa ei pysty tieteellisesti havaitsemaan ei tietenkään todista, etteikö yliluonnollista olisi olemassa.
Ei se kyllä yliluonnollisen olemassaolon puolestakaan puhu.
Vierailija kirjoitti:
Mm nämä asiat ovat pimeydestä ja ovat sielunvihollisen keinoja saattaa ihmisiä kadotukseen:
Jumala on siis tehnyt maailmasta eksyttävän. Nimittäin mahdollisimman objektiivinen maailman tarkastelu ja todistusaineiston seuraaminen näyttää osoittavan lajien yhteisen alkuperän todeksi. Jos joku on luonut maailman tällaiseksi niin, että lajien yhteinen alkuperä ei ole totta niin se on välttämättä luotu tarkoituksellisesti antamaan itsestään täysin virheellinen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalia on uskomuksissa varmaan satoja maailmassa. Uskon noihin kaikkiin, mikäpä minä olen niitä kieltämään,
Uskonnoissa on nimetty se jumala omalla nimellä, oikeasti jokainen tarkoittaa samaa asiaa. Tämä on nyt joidenkin vaikea hyväksyä mutta tämä sama taistelu toistuu varmasti ihan sieltä asti kuin on näitä uskontokuntiakin ollut. Aina löytyy epäilijöitä, kieltäjiä, vääräuskoisia yms. Se on ihmisen luonto, valitettavasti.
Jokainen EI TARKOITA samaa asiaa. Hinduilla on miljoonia jumalia, kristityillä yksi.
Jokainen tarkoittaa samaa asiaa siltikin. Ihmiset luovat itse säännöt ja sisällöt kaikin puolin. Meillä ihan jokaisella on sama jumala joka ottaa meidät vastaan kuolemamme jälkeen.
Miten miljoona ERI jumalaa voi tarkoittaa samaa kuin yksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Pelastuksen yksin armosta, ei teoilla.Toki tulee yrittää elää ottaen huomioon toiset ihmiset, eläimet, suojella luontoa, noudattaa lakia jne
----
- Kaikki New ageen liittyvät, eli vaihtoehtohoidot, joogat, meditaatiot, tantrat, chakrat, enkeliuskonnot, tarotit, kristallit, horoskoopit jne jne
- Aikuisviihde
Kiitos. Itse harhailen aika lailla vielä epätietoisuudessa. Kuten aloituksessa sanoin, uskon tuohon evoluutioteoriaan, ko
Ihan hyvältä kuulostaa ja sopii luomisteoriaan. Pidä se pohja simppelinä ja järkeenkäypänä.
Meillä on henkimaailma joka tuo meille tietoa ihan myös henkilökohtaisesti. Tiedän sen itse koska minulle puhutaan ja on opetettu myös eri tavoin asioita. Olen ollut näissä keskusteluissakin mukana ja yrittänyt tuoda tietoa eri kanteilta. Jos vain joku haluaa avoimesti ottaa sen henkimaailman mukaan niin se olisi hienoa. Henkimaailma on hyvä paikka eikä meille haluta mitään pahaa sieltä puolelta. - sivusta näkijä
Vierailija kirjoitti:
----
- Aikuisviihde
Jeesus ennusti "kritinuskon" synnyn?
Kun he olivat menneet, rupesi Jeesus puhumaan kansalle Johanneksesta: "Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?Vai mitä lähditte katsomaan? Ihmistäkö, hienoihin vaatteisiin puettua? Katso, hienopukuiset ovat kuningasten kartanoissa. Vai mitä te lähditte? Profeettaako katsomaan? Totisesti, minä sanon teille: hän on enemmän kuin profeetta. Tämä on se, josta on kirjoitettu: 'Katso, minä lähetän enkelini sinun edelläsi, ja hän on valmistava tiesi sinun eteesi'. Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän. Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti; ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva. Jolla on korvat, se kuulkoon. Matt. 11:7,15
Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen. Matt. 13:19
Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' Matt. 25:11
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Matt. 7:21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalia on uskomuksissa varmaan satoja maailmassa. Uskon noihin kaikkiin, mikäpä minä olen niitä kieltämään,
Uskonnoissa on nimetty se jumala omalla nimellä, oikeasti jokainen tarkoittaa samaa asiaa. Tämä on nyt joidenkin vaikea hyväksyä mutta tämä sama taistelu toistuu varmasti ihan sieltä asti kuin on näitä uskontokuntiakin ollut. Aina löytyy epäilijöitä, kieltäjiä, vääräuskoisia yms. Se on ihmisen luonto, valitettavasti.
Jokainen EI TARKOITA samaa asiaa. Hinduilla on miljoonia jumalia, kristityillä yksi.
Jokainen tarkoittaa samaa asiaa siltikin. Ihmiset luovat itse säännöt ja sisällöt kaikin puolin. Meillä ihan jokaisella on sama jumala joka ottaa meidät vastaan kuolem
Siksi koska on eri uskontoja ja jokaisessa se nimi on annettu ihmisten toimesta. Samaa asiaahan nämä kaikki kuitenkin tarkoittavat, jumalaa, luojaa, alkulähdettä, kaikkeutta jne.
Vierailija kirjoitti:
- Aikuisviihde
- Jooga on venyttelyä, ei sielun pahoille teille houkuttelemista. Meditaatio on mietiskely, ja jokainen meistä mietiskelee aina silloin tällöin. Rukoilukin on eräänlaista meditointia.
- Aikuisviihde on asia, jota suurin osa ihmisistä harrastaa lisääntäkseen, myös uskovaiset. Miksi se siis olisi paholaisen keksintöä?
- Evoluutio on teoria, jota tukee havaintomateriaali. Se ei siis ole dogmi, jollaisia uskonnoissa käytetään eksyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on siis tehnyt maailmasta eksyttävän. Nimittäin mahdollisimman objektiivinen maailman tarkastelu ja todistusaineiston seuraaminen näyttää osoittavan lajien yhteisen alkuperän todeksi. Jos joku on luonut maailman tällaiseksi niin, että lajien yhteinen alkuperä ei ole totta niin se on välttämättä luotu tarkoituksellisesti antamaan itsestään täysin virheellinen kuva.
Olet oikeassa, Jumala on luonut maailmasta tarkoituksella myös eksyttävän siksi koska meidän tulee myös oppia asioita ja meidän tulee tutkia asioita.
Ymmärrys kehittyy kun tekee työtä, ihmisten täytyy myös kokea asioita ymmärtääkseen ja oppiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Lucifer vieköön miten harhaista settiä. Mitä sieniä te käytätte?
No mikä nyt oli harhaista settiä tällä kertaa? Joskus kannattaa miettiä johtuisiko se harhaisuuden tunne itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Hei, sinä kristinuskoa vastustava. Pyri rakentavaan keskusteluun, pään aukominen kuin 12-vuotias esiteini ei vie asiaasi eteenpäin. Toki nyt kristityistä melkoinen osa on kirkossa tai keskittynyt muulla tavoin Jumalan sanaan. Kun kirjoitat viestiä, pyri olemaan avoin ja esittämään kysymyksesi ilman kirosanoja tai muuta asiatonta.
Sama toisin päin: Myös kristityiltä sopii odottaa avoimuutta sen suhteen, että uskonsa ei välttämättä perustu yhtään mihinkään.
Jos et halua lukea asiaa raamatusta, lue vaikka Wikipediasta. Siellä on myös viitteet lähteisiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_luomiskertomus . Jos välissä linkki ei näy, kirjoita wikipedian hakuruutuun luomiskertomus, niin saat eteen sivun, jossa kerrotaan Maailman luomista monelta eri kantilta. Tässä sisällysluettelo tuohon asiaan:
1 Kertomuksen rakenne
2 Kertomuksen alkuperä
3 Tieteen kritiikki
4 Luomiskertomuksen ajoitus
4.1 Nuoren Maan kreationismi
4.2 Vanhan Maan kreationismi
5 Suhde antiikin maailmankuvaan
6 Suhde muihin luomiskertomuksiin
7 Uskontokuntien tulkintoja
7.1 Kristilliset tulkinnat
7.2 Juutalaiset tulkinnat
8 Luettelo Raamatun luomiskertomuksista
Tuolla on myös kohta Tieteen kritiikki, joka sinua kiinnostanee erityisen paljon. Se mitä Jumala tavoitteli luodessaan maailman tällaiseksi, en tiedä. Ei tiedä kukaan muukaan. Eli se sana "miksi" on yleisimmin esitetty kysymys. Me emme voi ymmärtää Jumalan tahtoa ja päämääriä.
Ei tarvitse valita. Ovat satua kaikki.