Onko täällä muita, joiden lapsilisiä ei koskaan sijoitettu tai säästetty?
Meillä äiti käytti lapsilisät aina ruokakauppaan tms.
Kommentit (89)
Olen säästänyt lapsilisät että tytär saa ajokortin ja auton sitten 18 vuotiaana. Auto pitää olla että saa töitä helpommin.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Jos nuori ei saa heti töitä valmistumisen jälkeen niin
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt lapsilisät että tytär saa ajokortin ja auton sitten 18 vuotiaana. Auto pitää olla että saa töitä helpommin.
No minulla on niin monta lasta että ajokortin saa vain osa.
Lapsilisät menivät köyhässä perheessä ihan peruselämiseen. Lisä oli tosi tarpeellinen, eikä siitä jäänyt säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen tarpeisiin sillä hetkellä.
Samaa mieltä. Jos on varaa laittaa lapsilisät johonkin osakkeisiin, niin silloin ei tarvitse lapsilisää
Minulla on tulot 400€/kk. Pitäisiköhän nyt lisääntyä, kun olen parhaassa hedelmällisessä iässä ja aivoistani itsekin vielä fyysisesti keskenkasvuinen?
What? Ei kukaan pakota lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on köyhillä loputtomat oikeudet muiden rahoihin ja hyvin toimeen tulevilla vain velvollisuuksia.
Missä kohtaa menee kohtuullisuuden raja? Suomi verottaa nyt jo keskituloisia ja ylempää keskilyokkaa aivan järjettömän paljon ja näitä ihmisiä sakki kutsuu "rikkaiksi".
Miksi eniten veroa maksavat eivät saisi koskaan hyötyä yhteiskunnasta?
Voi jeesus mitä paskapuhetta. Rikkaat eivät muka ole hyötyneet tästä yhteiskunnasta? Miten olisi tuo ilmainen koulutus, ilmainen kouluruoka sekä ilmainen hammashoito ja ilmainen terveydenhuolto alle 18-vuotiaana? Rikkaat eivät ole käyttäneet näitä etuja ikinä?
Ei lapsilisistä koskaan edes puhuttu. Saimme harrastaa mitä tahdoimme ja ajokoulun ja muut vanhemmat maksoivat. Ei mitään valittamista.
Siis kaikkihan käyttävät lapsilisän lapsen menoihin, koska euroja ei voi ns. korvamerkitä ja lapsen kuluihin tilastollisesti menee paljon enemmän kuin mitä lapsilisää saa. Eli käytännössä kaikki käyttävät lapsilisän lapsesta aiheutuneisiin menoihin vaikka voivat säästää tai sijoittaa lapsilisää vastaavan määrän.
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt enkä koskaan saanut lapsilisiä itselle käyttöön, enkä saanut edes mitään viikkorahaakaan. Ei ollut mitään maksullisia harrastuksiakaan. Kuulin jo silloin että eräiden lapsilisät sijoitettiin ja varmaan saivat sitten 18-vuotiaana kortin ja uuden auton lapsilisärahoilla, elikkäs yhteiskunnan maksamana. Sitten vielä kehtasivat naljailla köyhemmille mm. että aja tuo vanha rotiskosi paska-aholle ja osta uusi auto...
Mä olen syntynyt vuonna -71 ja mun lapsilisät äiti säästi, mutta käytti sitten 80-luvulla talon ostoon, mikä oli ihan ok. En omasta nuoruudesta muista, että kukaan olisi puhunut, että sai lapsilisät itselleen. Varmaan niin oli paremmissa piireissä, mutta suurimmalla osalla meni kyllä elämiseen. Autot, joita omassa nuoruudessa lapsille ostettiin oli kyllä ihan totaalisia konepommitaunuksia, ei tosiaankaan mitään nykypäivän lapsille ostettuja bemareita.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti maksut niillä maksettiin 2000 luvun alussa, en tiedä tämän päivän hoitomaksuista, mutta silloin ne riittivät hyvin kuittaamaan kahden lapsen hoitomaksut, eli lapsiin meni. Myöhemmin harrastuksiin ym. Eli eipä niitä ole säästettäviksi ole jäänyt.Tosin, eipä nyt aikuiset lapset ole koskaan vinkuneet näiden rahojen perään..
Lapsilisälla ei maksella päiväkotimaksuja, ainakaan Helsingissä. Laskin että päiväkotiin menee n 18 000 € ja tässä huomioitu että ensimmäisen vuoden jälkeen maksetaan 11 kk vuodessa ja 2 viimeistä vuotta menee edullisemmin (eli 5-vuotiaalle 20h ilmaista) ja sitten eskari. Vastaavasti lapsilisää tulee alle 8000€. Tämä siis laskelma yhdeltä lapselta Helsingissä kun maksaa täydet maksut varhaiskasvatuksesta ja lapsi aloitti 1,5 vuoden ikäisenä hoidon ja on vähintään 7h päivässä eli maksaa kalleimman hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Lapsilisäthän on tarkoitettu nimenomaan elämisen kustannuksiin.
Ihan itse olen sitten opiskelujen jälkeen kerännyt palkastani ja siitä tehtyjen sijoitusten tuotoista puolen miljoonan omaisuuden. Ei sitä estänyt mitenkään se, että lapsilisiäni ei oltu säästetty enkä muutenkaan saanut vanhemmilta rahaa lukion jälkeen.
Mahtava summa rahaa säästettynä. Onneksi olkoon! Olet fiksu rahankäyttäjä. Itse olen liian myöhään herännyt, nyt kovaa vauhtia yritän virheitäni paikata.
Ei säästetty siitä suoraan, mutta vanhemmat avasivat ASP-tilin, jonne laittoivat säännöllisesti noin 100 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Siis kaikkihan käyttävät lapsilisän lapsen menoihin, koska euroja ei voi ns. korvamerkitä ja lapsen kuluihin tilastollisesti menee paljon enemmän kuin mitä lapsilisää saa. Eli käytännössä kaikki käyttävät lapsilisän lapsesta aiheutuneisiin menoihin vaikka voivat säästää tai sijoittaa lapsilisää vastaavan määrän.
Tämä on oikea vastaus.
Tuo onkin hauskaa kun rahoja voi pyörittää miten haluaa. Jos lapsilisät eri tilille ja säästetään sinne, voidaan sanoa, että lapsilisät on säästetty.
Jos taas tilille, jonne tulee palkka ja lapsilisät ja säästetään sama summa niin sama asia?
No entäs jos lapsilisä tililtä ostetaan lapsille asioita ja palkasta säästetään samansuuruinen summa?
Ei tietenkään sama asia säästää lapsilisän suuruinen summa pienistä, kun isoista tuloista.
Saimme lapsilisät omaan käyttöön kun äiti kuoli, sosiaalisihteeri määräsi niin. Ostin vaatteita ja joskus ruokaa kotiin.
Kun täytin 18 ja pääsin käsiksi lapsilisärahoihin, ilmestyi minulle autot, pelit ja vehkeet. Loput juhlin, pelasin ja ajelin taksilla. Ne oli kuulemma tarkoitettu koulurahoiksi, jotka sitten piti tienata lapionvarresta "takaisin" että pystyin kouluttautumaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin äitini minusta maksetut lapsilisät käytti, mutta minä käytin omista lapsistani maksetut lapsilisät lasten kuluihin. Eivät ne summat niin suuria olleet, ja lapsilisän maksatushan loppuu kun lapsi täyttää 17 mutta on vielä alaikäinen, asuu kotona, käy koulua ja syö paljon, ja muukin kulutus tapissaan.
Mulla on 17v, pian 18v ja tämä vuosi on yllättävää kyllä ollut halvin lapsen kannalta vaikkei viime kesänä saanut edes töitä ja siten omaa rahaa.
Jep. Elämiseen ne on menneet ja siis ihan oikeaan osoitteeseen. Myös omien tenavien lapsilisät käytin ihan ruoka- ja vaatekauppaan. Mitään ns. pesämunaa en kummallekaan kerännyt, mutta sponsoroin sitten ensimmäisen oman kodin kalustamista. Ei tarvinnut ottaa kotoa äidin vanhoja romuja, vaan saivat myös jotain ihan uutta ja omaan makuun sopivaa.
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html