Onko täällä muita, joiden lapsilisiä ei koskaan sijoitettu tai säästetty?
Meillä äiti käytti lapsilisät aina ruokakauppaan tms.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Lapsilisät menivät elämiseen, ja siihenhän ne oli tarkoitettukin.
Itse luulin nuorena, että kaikkien lapsilisät käytetään ihan elämisen kuluihin. Sitten koulussa kuulin yhdeltä, että heidän vanhempana säästävät kaikki lapsilisät hänelle. Olin kyllä hetken järkyttynyt, kun ei ollut käynyt pienessä mielessäkään silloin
Sain lapsilisäni omaan käyttööni ehkä 14 vuotiaasta eteenpäin ja sijoitin ne vinyyleihin. Sijoitus joka tuottaa iloa yhä edelleen :)
Joo, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Lapsilisäthän on tarkoitettu nimenomaan elämisen kustannuksiin.
Ihan itse olen sitten opiskelujen jälkeen kerännyt palkastani ja siitä tehtyjen sijoitusten tuotoista puolen miljoonan omaisuuden. Ei sitä estänyt mitenkään se, että lapsilisiäni ei oltu säästetty enkä muutenkaan saanut vanhemmilta rahaa lukion jälkeen.
Lapsilisään pitäisi tulla progressiivinen vero.
Mulle oli avattu tili jonne tuli ne lapsilisät. Sinne piti laittaa myös esim synttäreinä saadut lahjarahat ja kolikkopossun sisältö. Tarkoitus oli säästää että olisin saanut sitten esim ajokortin. Vanhempien eron jälkeen kävi ilmi että se mun nimissä ollut tili oli isälle tulolähde ja oli nostanut 12 vuoden aikana kaikki sinne säästetyt rahat omiin menoihinsa.
Sain lapsilisät omaan käyttöön muistaakseni 13-vuotiaana. En saanut sitten mitään erillistä viikkorahaa, mutta tietysti vanhemmat kustansivat kaikki muut isommat jutut.
Meillä ne menivät ihan peruselämiseen.
Sain yläasteikäisenä lapsilisät itselleni. Siitä ostin vaatteet ja muut hlökohtaiset menot. Tosin kävin töissäkin koulun ohella.
Ei meidän perheessä kukaan lapsista saanut lapsilisiä, ei ollut varaa muutenkaan mihinkään.
Vanhempani sijoittivat lapsilisäni minun kasvatukseeni, harrastuksiini ja koulunkäyntiini. Eli siis ihan siihen normaaliin elämiseen. Ja hyvin on sijoitettu, sillä tuolla pohjalla olen pystynyt kouluttautumaan ja aikuisena pystynyt ihan kivasti elättämään itseni ja jopa nauttimaan elämästäni. Kun on pohja kunnossa ja mukavia harrastuksia.
Lapsilisät meni elämiseen, mutta viimisen 5 vuoden elarit äiti oli laittanut mulle säästötilille. Isä maksoi elareita penkkaripäivään asti eli melkeen vuoden pidempään kuin 18 synttärini, penkkaripäivänä muutin pois äidin helmoista.
Omalle lapselleni olen laittanut rahastoon 40/kk ja kertaalleen sen silloisen 3000€/3v verottoman täyteen. Sillä on nyt 20000€, sormet ristissä odotan 18v päivää, ettei maistraatti saa tietää ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselleni olen laittanut rahastoon 40/kk ja kertaalleen sen silloisen 3000€/3v verottoman täyteen. Sillä on nyt 20000€, sormet ristissä odotan 18v päivää, ettei maistraatti saa tietää ennen sitä.
Mitä kauheaa siinä olisi, jos maistraatti (nykyisin DVV) saisi tietää? Velvollisuutesi olisi tehdä kerran vuodessa vuositili, jossa kerrot, paljonko rahastossa oli rahaa vuoden alussa ja paljonko vuoden lopussa. Jos rahastosta ei ole otettu rahaa pois eikä lapsella ole muuta merkittävää omaisuutta niin tämän enempää ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kauheaa siinä olisi, jos maistraatti (nykyisin DVV) saisi tietää? Velvollisuutesi olisi tehdä kerran vuodessa vuositili, jossa kerrot, paljonko rahastossa oli rahaa vuoden alussa ja paljonko vuoden lopussa. Jos rahastosta ei ole otettu rahaa pois eikä lapsella ole muuta merkittävää omaisuutta niin tämän enempää ei tarvita.
No puolen vuoden ajalta se olisi ihan tarpeeton homma, tai enää 4kk.
Olen 70-luvulla syntynyt enkä koskaan saanut lapsilisiä itselle käyttöön, enkä saanut edes mitään viikkorahaakaan. Ei ollut mitään maksullisia harrastuksiakaan. Kuulin jo silloin että eräiden lapsilisät sijoitettiin ja varmaan saivat sitten 18-vuotiaana kortin ja uuden auton lapsilisärahoilla, elikkäs yhteiskunnan maksamana. Sitten vielä kehtasivat naljailla köyhemmille mm. että aja tuo vanha rotiskosi paska-aholle ja osta uusi auto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luulin nuorena, että kaikkien lapsilisät käytetään ihan elämisen kuluihin. Sitten koulussa kuulin yhdeltä, että heidän vanhempana säästävät kaikki lapsilisät hänelle. Olin kyllä hetken järkyttynyt, kun ei ollut käynyt pienessä mielessäkään silloin
En koskaan kyseenalaistanut asiaa, että ne käytetään elämiseen, kunnes kaverini vähän parempituloisesta perheestä alkoi ihmettelemään samoin, että ai miksi en saa lapsilisää itselleni tai miksei sitä sijoiteta kuten heillä?
No, siihenhän se lisä on tarkoitettu, lapsen elatukseen.Valtionko pitäs amtaa on lapsesta sijoitusrahaa! Jos lisä käytetään osakesalkkuun, se lisä on tarpeeton.
Voi sitä parkumista, jos ehdottaisi, että lapsilisät tulisi osalta lapsilisää saavista poistaa kun onhan se vähintään yhtäbkamalaa kuin se, ettei saisi valita lapsensa pituutta tai sukupuolta vai tuleeko lapsesta astronauttikirurgijuristi vai huipoujalkapalloilija vai ihan tavis NHL jääkiekkoilija ja omanelämänsä Sirpaselänne tai sitten vain influedsariministeri, koska suomen pääminiistei on niykyisin niin Orpoa.
Melkeinnkuin kuvitelma siitä, että riittäisi, että lapsella rakastava ja hänestä huoltakantava vanhempi, joka tekee kaikkensa ja kokee huonoa omaatuntoa siitä, että sisäfilepihvi ei ole tänään teurastetutusta luomupossusta, vaan eilen illallalla teurastettua erää.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä parkumista, jos ehdottaisi, että lapsilisät tulisi osalta lapsilisää saavista poistaa kun onhan se vähintään yhtäbkamalaa kuin se, ettei saisi valita lapsensa pituutta tai sukupuolta vai tuleeko lapsesta astronauttikirurgijuristi vai huipoujalkapalloilija vai ihan tavis NHL jääkiekkoilija ja omanelämänsä Sirpaselänne tai sitten vain influedsariministeri, koska suomen pääminiistei on niykyisin niin Orpoa.
Melkeinnkuin kuvitelma siitä, että riittäisi, että lapsella rakastava ja hänestä huoltakantava vanhempi, joka tekee kaikkensa ja kokee huonoa omaatuntoa siitä, että sisäfilepihvi ei ole tänään teurastetutusta luomupossusta, vaan eilen illallalla teurastettua erää.
Oikeastaan köyhiltä pitäisi ottaa lapsilisät pois ja antaa ne rikkaille, kun entiset lapsilisät on poissa käytöstä sijoitustilillä niin pitäisihän elämiseen saada käyttöön ne köyhien lapsilisät. Köyhillä nyt ei ole rahaa muutenkaan kuitenkaan mihinkään. Isossa kirjassakin mainitaan jotain siihen suuntaan että niille joilla jo on, annetaan lisää ja joilla ei ole, sekin vähä on otettava pois.
:T: kokoomusoikeistotyrannihallitus
Kun olin siinä iässä, että minusta on lapsilisiä maksettu, en ole tuollaisesta asiasta tiennyt mitään. Varmaan olen kuullut sanan lapsilisä ensimmäisen kerran 20-vuotiaana.