Onko täällä muita, joiden lapsilisiä ei koskaan sijoitettu tai säästetty?
Meillä äiti käytti lapsilisät aina ruokakauppaan tms.
Kommentit (89)
Meillä ne meni vanhempien viikonloppukaljoihin. Useita kymmeniä tuhansia vuosien myötä.
Ei todellakaan säästetty tai sijoitettu. Kaikki meni elämiseen. Lapsilisistä en saanut oikein edes vaatteitakaan vaikka olisin joskus niitäkin tarvinnut. Yhdet ja samat kouluvaatteet syksystä kevääseen. Ehkä pari-kolme paitaa joita vaihtaa, mutta yhdet ja samat farkut. Niin se oli monella muullakin.
Fiksuahan on laittaa raha poikimaan ja tulla toimeen vähemmällä. Miksi tuosta pitäisi rankaista? Monilla on kyllä taito hävittää rahat, vaikka heille antaisi miljoonan ja toiset saavat sen kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle lapselleni olen laittanut rahastoon 40/kk ja kertaalleen sen silloisen 3000€/3v verottoman täyteen. Sillä on nyt 20000€, sormet ristissä odotan 18v päivää, ettei maistraatti saa tietää ennen sitä.
Mitä kauheaa siinä olisi, jos maistraatti (nykyisin DVV) saisi tietää? Velvollisuutesi olisi tehdä kerran vuodessa vuositili, jossa kerrot, paljonko rahastossa oli rahaa vuoden alussa ja paljonko vuoden lopussa. Jos rahastosta ei ole otettu rahaa pois eikä lapsella ole muuta merkittävää omaisuutta niin tämän enempää ei tarvita.
No puolen vuoden ajalta se olisi ihan tarpeeton homma, tai enää 4kk.
Joo, eikös se ole just toi 20 000 egee, mistä pitää tehdä se vuositilitys. Jos alle, ei tarvitse.
Jos vanhemmat ovat työttömiä ja saavat toimeentulotukea, lapsilisä lasketaan tuloihin ja on käytettävä normaaleihin elämiskuluihin.
Lapsilisät on tarkoitettu lapsen asuntoon täysi-ikäisenä.
En tiedä mihin äitini minusta maksetut lapsilisät käytti, mutta minä käytin omista lapsistani maksetut lapsilisät lasten kuluihin. Eivät ne summat niin suuria olleet, ja lapsilisän maksatushan loppuu kun lapsi täyttää 17 mutta on vielä alaikäinen, asuu kotona, käy koulua ja syö paljon, ja muukin kulutus tapissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin lapsilisät lapselle pesämunaksi menevät, sillä lisääntyminen vaatii tyhmyyttä ja tyhmyys johtaa usein köyhyyteen.
Vanha suomalainen sanonta, "lapsi tuo leivän tullessaan" pitää paikkansa. Lapseni on suurin ilo elämässäni, suurin rikkaus ikinä! Mikä parasta hän on opettanut minua enemmän kuin minä häntä, tiedän nyt mitä rakkaus on.
Onnellinen äiti :)
Tämä. Lisääntyminen tehdään omien primitiivisten tarpeiden tyydyttämistä varten. Kukaan ei pyydä syntyä kuolemaan.
Se ei vain välttämättä siitä kasvatusvastuuseen joutuneesta lapsesta ole yhtä hehkeää, kun vanhempi itkupotkuaa vastoinkäymisiään lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen tarpeisiin sillä hetkellä.
Samaa mieltä. Jos on varaa laittaa lapsilisät johonkin osakkeisiin, niin silloin ei tarvitse lapsilisää
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin äitini minusta maksetut lapsilisät käytti, mutta minä käytin omista lapsistani maksetut lapsilisät lasten kuluihin. Eivät ne summat niin suuria olleet, ja lapsilisän maksatushan loppuu kun lapsi täyttää 17 mutta on vielä alaikäinen, asuu kotona, käy koulua ja syö paljon, ja muukin kulutus tapissaan.
Niin? Ei me 17v jälkeen noita maksettu vaikka asui kotona. En tiedä mistä sai rahat ruokaan vai eikö syönyt mitään.
Kaveri sai pitää rahat ja tuhlasi ne ennen kun päivä oli ohi. Henkilökohtaisesti en rahoja ole koskaan nähnyt, kai menivät elämiseen. Olen ihan tyytyväinen, etten saanut omaan käyttöön ja oppinut vastuuttomaksi rahan käyttäjäksi. Paras olisi tietysti ollut säästää ja sijoittaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen tarpeisiin sillä hetkellä.
Samaa mieltä. Jos on varaa laittaa lapsilisät johonkin osakkeisiin, niin silloin ei tarvitse lapsilisää
Minulla on tulot 400€/kk. Pitäisiköhän nyt lisääntyä, kun olen parhaassa hedelmällisessä iässä ja aivoistani itsekin vielä fyysisesti keskenkasvuinen?
Elämiseen kulutti äitini ja elämiseen minäkin. Vanhimmalla loppui lapsilisä ja tuli opintotuki. Sovittiin, että maksaa puhelinkulunsa itse. Muu tulee kotoa. On opetellut käyttämään itse nyt sitä isompaa rahamäärää. Ennen meni viikkorahat humpuukiin ja karamelliin. Nyt ostelee itselleen mieluisia ruokia.
Takasin, et kun lapset muuttaa pesästä voisin 10 kk alkaa sijoittamaan. Lapset kysyi miksei meille ole sijoitettu. Olin kyl täys taukki kun en aina duunissa ollessa sijoittanut.
Samalle tilille lapsilisä tulee kuin muutkin tulot. Meneekö teillä sitten joka kuukausi tili tyhjäksi? Mä laitan itselle ja lapselle rahastoon 40 e kummallekin ja vielä omalle säästötilille 200-800 euroa. Ei lapsilisiä ole korvamerkitty mitenkään, mutta säästetään kyllä.
Jos nuori ei saa töitä heti, kun valmistuu niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli saa olla 10000 säästössä, jotta saa asumistukea.
Toimeentulotukea ei saa, jos on säästöjä.
Tässä maassa on köyhillä loputtomat oikeudet muiden rahoihin ja hyvin toimeen tulevilla vain velvollisuuksia.
Missä kohtaa menee kohtuullisuuden raja? Suomi verottaa nyt jo keskituloisia ja ylempää keskilyokkaa aivan järjettömän paljon ja näitä ihmisiä sakki kutsuu "rikkaiksi".
Miksi eniten veroa maksavat eivät saisi koskaan hyötyä yhteiskunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvulla syntynyt enkä koskaan saanut lapsilisiä itselle käyttöön, enkä saanut edes mitään viikkorahaakaan. Ei ollut mitään maksullisia harrastuksiakaan. Kuulin jo silloin että eräiden lapsilisät sijoitettiin ja varmaan saivat sitten 18-vuotiaana kortin ja uuden auton lapsilisärahoilla, elikkäs yhteiskunnan maksamana. Sitten vielä kehtasivat naljailla köyhemmille mm. että aja tuo vanha rotiskosi paska-aholle ja osta uusi auto...
Minun lapsilisät käytettiin ihan peruselämiseen, ei säästöön, mutta vanhemmat kustansi kyllä sitten myös sen ajokortin ja isä osti autonkin. Isovanhemmat oli myös antaneet muutaman tonnin rahaa joskus ja ne oli rahastoissa josta sai 18-vuotiaana nostaa. Mutta varsinkin kun olin pieni ysärilaman aikaan, isä toisella paikkakunnalla töissä, tuli lapsilisät tosi tarpeeseen. Sittemmin tuli nousukausi, isän ahkera työnteko tuotti tulosta, joten perheen elintaso nousi.
Ryyppäsin lapsilisät kun sain ne. Jälkikäteen olisi ollut viisaampi hankkia niillä jotain tai säästää vaikka opiskeluun. Minulle annettiin ne heti kun täytin 18v. Varmaan kaikki oli tuhlattu kun täytin 19v.
Ukko osti niillä Pöytäviinaa ja jotakin v i t u n katajanmarja -herbaa..
Vanha suomalainen sanonta, "lapsi tuo leivän tullessaan" pitää paikkansa. Lapseni on suurin ilo elämässäni, suurin rikkaus ikinä! Mikä parasta hän on opettanut minua enemmän kuin minä häntä, tiedän nyt mitä rakkaus on.
Onnellinen äiti :)