Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joiden lapsilisiä ei koskaan sijoitettu tai säästetty?

Vierailija
08.02.2025 |

Meillä äiti käytti lapsilisät aina ruokakauppaan tms. 

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on köyhillä loputtomat oikeudet muiden rahoihin ja hyvin toimeen tulevilla vain velvollisuuksia.

Missä kohtaa menee kohtuullisuuden raja? Suomi verottaa nyt jo keskituloisia ja ylempää keskilyokkaa aivan järjettömän paljon ja näitä ihmisiä sakki kutsuu "rikkaiksi".

Miksi eniten veroa maksavat eivät saisi koskaan hyötyä yhteiskunnasta? 

Voi jeesus mitä paskapuhetta. Rikkaat eivät muka ole hyötyneet tästä yhteiskunnasta? Miten olisi tuo ilmainen koulutus, ilmainen kouluruoka sekä ilmainen hammashoito ja ilmainen terveydenhuolto alle 18-vuotiaana? Rikkaat eivät ole käyttäneet näitä etuja ikinä?

Ne rikkaat samaan aikaan maksavat omat etunsa veroina. Muut vain käyttävät. 

Vierailija
82/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on köyhillä loputtomat oikeudet muiden rahoihin ja hyvin toimeen tulevilla vain velvollisuuksia.

Missä kohtaa menee kohtuullisuuden raja? Suomi verottaa nyt jo keskituloisia ja ylempää keskilyokkaa aivan järjettömän paljon ja näitä ihmisiä sakki kutsuu "rikkaiksi".

Miksi eniten veroa maksavat eivät saisi koskaan hyötyä yhteiskunnasta? 

Voi jeesus mitä paskapuhetta. Rikkaat eivät muka ole hyötyneet tästä yhteiskunnasta? Miten olisi tuo ilmainen koulutus, ilmainen kouluruoka sekä ilmainen hammashoito ja ilmainen terveydenhuolto alle 18-vuotiaana? Rikkaat eivät ole käyttäneet näitä etuja ikinä?

Ne rikkaat samaan aikaan maksavat omat etunsa veroina. Muut vain käyttävät. 

Saavat yritystukia jotka jakavat osinkoina omalle perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täytin 18 ja pääsin käsiksi lapsilisärahoihin, ilmestyi minulle autot, pelit ja vehkeet. Loput juhlin, pelasin ja ajelin taksilla. Ne oli kuulemma tarkoitettu koulurahoiksi, jotka sitten piti tienata lapionvarresta "takaisin" että pystyin kouluttautumaan. 

Tästä näkee kuinka älytöntä tuo lapsilisien säästäminen on. 

Vierailija
84/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täytin 18 ja pääsin käsiksi lapsilisärahoihin, ilmestyi minulle autot, pelit ja vehkeet. Loput juhlin, pelasin ja ajelin taksilla. Ne oli kuulemma tarkoitettu koulurahoiksi, jotka sitten piti tienata lapionvarresta "takaisin" että pystyin kouluttautumaan. 

Säästäminen ei ole se ongelma, vaan se, ettei kyseiselle yksilölle ole opetettu järkevää rahankäyttöä. Homma on jätetty niin sanotusti puolitiehen.

Vierailija
85/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryyppäsin lapsilisät kun sain ne. Jälkikäteen olisi ollut viisaampi hankkia niillä jotain tai säästää vaikka opiskeluun. Minulle annettiin ne heti kun täytin 18v. Varmaan kaikki oli tuhlattu kun täytin 19v.

Minulla oli 18- vuotiaana jotain 20 000 e säästöjä. Itse hankittuja rahoja ja lahjarahoja koko elämän ajalta. En tuhlaillut yhtään. 

Vierailija
86/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani aluksi ilmeisesti säästivät lapsilisiä minulle ns omalle tililleni. Sitten myöhemmin käyttivät ne kaikki. Kuulin joskus, kun maksoivat laskuja, että isäni sanoi pitää "Maijan" (oma nimeni tähän) tililtä ottaa. Myöhemmin ymmärsin, että käyttivät niitä rahoja laskujen maksuun. Emme kuitenkaan olleet niin köyhiä, että olisi täytynyt niitä rahoja niin paljon käyttää. Siinä mielessä on hieman katkera tästä.

Kun olin täysi-ikäinen niin tililläni ei ollut yhtään rahaa. En ole vanhemmilta saanut oikeastaan lainkaan rahaa. Pieniä summia joskus. En saanut edes rippi tai ylioppilaslahjaa heiltä. Ei ole tarvinnut maksaa esim vanhojen tansseja tai ajokorttia autosta puhuttamaan. Olen tullut näin kuitenkin melko "halvaksi" heille. Välillä mietin sitä, että olisi ollut kiva summa jos olisin lapsilisät saanut pitää. Kuitenkin vain satasestakin kertyy jo melko paljon jos vaan pystyy sen säästämään. 

Vierailija
87/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun siitä näkee kuinka yksilöissä on eroja. Itse en olisi tuhlannut rahoja ainakaan tuossa määrin. Olen oppinut säästämään kaikessa. 

Vierailija
88/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Jos nuori ei saa heti töitä valmistumisen jälkeen niin

Mitä niin? Niillä joilla on omaa omaisuutta, on taatusti kova motivaatio hankkia töitä. Itse asuin aikoinaan valmistumisen jälkeen kuukausia vanhempieni luona kunnes sain työpaikan hankittua. Sitten vasta muutin asumaan taas itseksenim 

Vierailija
89/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan saatu niitä omaan käyttöön, eikä meillä ollut mitään viikkorahaa. Joskus kaupungille lähtiessä sain sen verran rahaa, että sai junaliput ostettua ja ehkä jotain ihan pientä vaikka Tiimarista.

Kaveri sen sijaan sai lapsilisät itselleen käyttöön, olihan se hassua käydä jossain Mäkkärissä ja istua siinä pöydässä ja katsoa kun kaveri mätti herkkua naamaan. Sain minäkin joskus kai juustohampurilaisen ostettua. Ihan juhlaa oli, jos joskus saatiin siskon kanssa käydä Carrolsilla syömässä Clubit, kun sai 2 yhden hinnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme