Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joiden lapsilisiä ei koskaan sijoitettu tai säästetty?

Vierailija
08.02.2025 |

Meillä äiti käytti lapsilisät aina ruokakauppaan tms. 

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 1950-luvun lapsilisät...säästetty...XD!

Vierailija
22/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tili, jota käytti aina joku muu. Sinne laitettiin ja sieltä otettiin. Tietääkseni en ikinä saanut niistä rahoista penniäkään. Teininä sain työkorvauksia ja mulla on sellainen käsitys, että mä en ole koskaan saanut itselleni niitäkään rahoja. En mä saanut rahaa kuin muutaman kympin joskus korkeintaan kerran kuussa tai jopa harvemmin. Ei ollut viikkorahoja ja joku muu piti mun tilin itsellään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole säästetty. En tiedä mihin ovat menneet, varmaan perus elämiseen, mutta vanhempani ovat tarjonneet minulle kaiken tarvittavan ja auttaneet ja tukeneet aina taloudellisesti(kin), joten en ole kaivannut lapsena saatuja lapsilisiä.. 

Luokallani oli yksi poika joka kertoi, että vanhempansa säästävät hänelle lapsilisänsä, ja hänen perheensä oli ihan tavallinen, monet olivat selvästi varakkaampia kuin ne. Eli ei tuo mitään suurta tulotasoa vaadi, että voi halutessaan lapselle ne säästää. 

Vierailija
24/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säätettiin jonkin verran, mutta kuulin siitä vasta aikuisena ja silloin toinen vanhempi oli jo vuosia aikaisemmin juonut sekä minun että sisarukseni säästöt.

Vierailija
25/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvulla syntynyt enkä koskaan saanut lapsilisiä itselle käyttöön, enkä saanut edes mitään viikkorahaakaan. Ei ollut mitään maksullisia harrastuksiakaan. Kuulin jo silloin että eräiden lapsilisät sijoitettiin ja varmaan saivat sitten 18-vuotiaana kortin ja uuden auton lapsilisärahoilla, elikkäs yhteiskunnan maksamana. Sitten vielä kehtasivat naljailla köyhemmille mm. että aja tuo vanha rotiskosi paska-aholle ja osta uusi auto...

Jessus että kuulostat mun lapsuudenkaverilta, se on 50 vuotta ollut sairaan kateellinen serkulleen samoista asioista kuin sinä.

Vierailija
26/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvulla syntynyt enkä koskaan saanut lapsilisiä itselle käyttöön, enkä saanut edes mitään viikkorahaakaan. Ei ollut mitään maksullisia harrastuksiakaan. Kuulin jo silloin että eräiden lapsilisät sijoitettiin ja varmaan saivat sitten 18-vuotiaana kortin ja uuden auton lapsilisärahoilla, elikkäs yhteiskunnan maksamana. Sitten vielä kehtasivat naljailla köyhemmille mm. että aja tuo vanha rotiskosi paska-aholle ja osta uusi auto...

Emme säästäneet emmekä sijoittaneet lasten lapsilisiä, vaan käytimme ne lasten elättämiseen. Siitä huolimatta maksoimme lapsille ajokortit. Autoja ei ostettu, mutta mopot ja moottoripyörät kuitenkin. Joten turhaan olet kateellinen niille, jotka joutuivat sitten ne säästetyt lapsilisät noihin käyttämään. Yhteiskunta ei heille niitä maksanut sen enempää kuin meidän lapsillekaan.

Vierailija
27/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses jos itsekäs äiti ne lasten rahat käytti herkkujen ostamiseen kun olisi voinut säästää! Siihen ne on tarkoitettu. Ei kannata tehdä lapsia, jos miin vastuuton tilanne on että tarvitsee me muka lasten ruokaan ja vaatteisiin. Niih!

Vierailija
28/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästettiin elämiseen opiskeluaikana 

eli kulutettiin kyllä ne vähän myöhemmin 

Vierailija
29/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei hajuakaan. Olen kuitenkin jo 40+ niin ei niitä lapsilisiä ole minusta hetkeen maksettu...

Vierailija
30/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilä käytettiin jokaista markkaa ja myöhemmin euroa myöten lapseen, eikä kerjätty koskaan. Kasvaa nyt korkoa, minä onnellinen äiti :)

Vierailija
31/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

22,5 v saanut lapsilisää, vanhin lapsi 22,5 v, nuorin 12v. Joka ikinen euro mennyt elämiseen, ei ole jäänyt säästöön.

Vierailija
32/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa säästettiin. Sain hankittua ajokortin, tietokoneen ja loput jäi pieneksi pesämunaksi. Vanhempani olivat melko persaukisia, toinen pitkäaikaistyötön ja toinen korjausmies, mutta melko säästäväisiä olivat/ovat. 

Omille lapsille säästetään kaikki lapsilisät ja sijoitetaan ne. Minä nyt pitkän työpätkän jälkeen työtön ja miehellä omia bisneksiä. Säästäväisiä ollaan mekin ja taitavia talousasioissa. 

Vierailija
33/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Käytettiin ja omilleen muutto lapsille 16- ja 17-vuotiaina. Ei ollut hirveän lämmin lapsuus

Vierailija
34/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on tarkoitettu lapsen tarpeisiin sillä hetkellä.

Vierailija
35/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne menivät normaaliin elämiseen. Ei siihen aikaan, 70- ja 80-luvuilla, ollut tällaisia kotkotuksia.

Vierailija
36/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä. Tai saattoivat sijoittaakin, mutta eivät minun nimissä vaan omissaan :) Käytiin kyllä ulkomaanreissuilla yms. eli eiköhän tullut käytettyä ihan lasten hyvinvointiin joka tapauksessa

Vierailija
37/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, jonka lapsilisät olisi säästetty. Itse sain ne omaan käyttööni nuorena kuukausittain (lapsuuden lisät menivät kuluihin suoraan), olen hyvätuloisesta perheestä. 

Vierailija
38/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penkkaripäivänä muutin pois äidin helmoista.

Olisipa itselläkin ollut varaa 😢

Vierailija
39/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin lapsilisät lapselle pesämunaksi menevät, sillä lisääntyminen vaatii tyhmyyttä ja tyhmyys johtaa usein köyhyyteen.

Vierailija
40/89 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti maksut niillä maksettiin 2000 luvun alussa, en tiedä tämän päivän hoitomaksuista, mutta silloin ne riittivät hyvin kuittaamaan kahden lapsen hoitomaksut, eli lapsiin meni. Myöhemmin harrastuksiin ym. Eli eipä niitä ole säästettäviksi ole jäänyt.Tosin, eipä nyt aikuiset lapset ole koskaan vinkuneet näiden rahojen perään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi