Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE; Vuokranantaja pidätti vuokravakuuden: yhden listan tai karmin päällä oli pölyä

Vierailija
07.02.2025 |

Sekä vuokralainen että vuokranantaja esittivät väitteidensä tueksi valokuvia. Puutteet olivat oikeuden mukaan riidattomia.

Puutteista merkittävin olivat jääkaapin alta löytyneet roskat.

Lisäksi kylpyhuoneessa sekä yhden listan tai karmin päällä oli pölyä, ja muutamia tahroja oli yksittäisen kaapinoven alaosassa ja roskakaapissa. Vuokranantaja oli myös valokuvannut uunipellillä olleen likaisen leivinpaperin, jonka vuokralainen oli kertonut unohtaneensa siivota.

Hovioikeuden mukaan asiassa jäi kuitenkin selvittämättä, pitääkö esimerkiksi jääkaapin alta siivota noin vuoden kestäneen vuokrasuhteen jälkeen.

Hovioikeuden mukaan vuokralaisen ottamat yleiskuvat asunnosta näyttivät, että huoneisto on ollut siisti ja se näytti huolellisesti siivotulta. Siksi hovioikeus päätyi eri ratkaisuun kuin käräjäoikeus.

YLE

Meneekö vuokranantajien vaatimukset loppusiivouksen laadusta jo överiksi, kun vuokralaiselta vaaditaan jo ammattisiivoojan otteet?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokranantaja yritti huijata vuokravakuuden ja vaati vielä 2500 euroa lisää. Se oli itse  repinyt tapetteja seinistä ja tehnyt keittiön kaappien oviin reikiä ja myös eteisen vaatekaapin oli hajottanut. Olin ottanut valokuvia asunnossa 50 kpl ennen kun lähdin asunnosta ja kaikki oli siistiä. Vuokranantaja tuomittiin petoksesta.

Minun tämän hetkinen vuokranantaja maksattaa jatkuvasti minulla edellisen vuokralaisen sotkuja esim : Lattiakaivo oli tukossa, emme olleet sitä itse edes kertaakaan käyttäneet - lasku tuli minulle. Jääkaapin ylivuotosäiliö oli täyttynyt ja tiputtanut vettä tietysti lattialle. Oli jo varmaan vuoden, koska 10cm halkaisijan kokoinen alue oli pehmeä jo. Minä kun huomasin tämän kuukauden päästä asuntoon muuttaessa, niin kaukalon hinta jääkaapin alle sekä lattioiden avaus ja vaihto - lasku näistä tuli minulle. Ei auta kuluttaja-asiamies, vakuutukse

Mikset vain kieltäydy maksamasta? Ei sulla ole mitään velvollisuutta maksaa noita

Vierailija
42/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ne firmat aina sen parempia ole:

YLE: Evaleena Vuorenmaa kuurasi loppusiivouksessa niin uunin, roskikset kuin liesituulettimen osat, mutta menetti silti vuokravakuutensa

Kun yleinen taloustilanne kiristyy, vuokranantajat vaativat yhä parempia loppusiivouksia. Ajoittain vuokralainen voi joutua odottamaan kauan vakuuden palauttamista.

https://yle.fi/a/74-20032808

Korkojen noustua asuntosijoittajat pyrkivät kattamaan tappioita pitämällä vakuusrahoja.

Syytän itse tästä ilmiöstä asuntosijoitusbuumia. Kun jokaiselle kerrottiin, että voi ryhtyä asuntosijoittajaksi ja se on ilmaista rahaa tekemättä mitään. Myös noiden isojen vuokrafirmojen ainoa tehtävä on tehdä voittoa. Jos he pystyy pidättämään vakuuden, niin he tekee niin. Harvemmin vähävaraisilla vuokralaisilla on rahkeita lähteä käräjille näistä asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse edellisessä kämpässä teimme lopputarkastuksen yhdessä vuokranantajan kanssa eikä valittamista ollut.

Sitten kolme viikkoa siitä alkoi tulla vaatimuksia, "kun nyt on vähän lattioita avattu ja täällä on vähän lahoa".

Mitenkä näet rakenteiden sisälle loppusiivouksessa?

Ihan mielenkiinosta...Mitä se vaatii? 

Vuokratakuita vai maksamaan jotain remonttia?

Vierailija
44/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset jaksaa lähteä oikeuteen?

Eikö siitäkin tule älyttömästi kuluja? Vai?

Ja saat muutaman satasen jostain leivinpaperista?

Vierailija
45/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vuokranantajat voisi tilata siivousfirmasta eri siivouksia. Se maksaa mutta kannattaa. Kaikilta jää jälkiä ja tahroja. Jopa siivoamisen jälkeen. Tapetti ei pysy puhtaana, kannattaa olla seinä jota voi siistiä tai vähemmän tapettia. Samoin parketti kuluu hulluna.

Vierailija
46/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tulee ja myös veronmaksajille. Yhden oikeudenkäynnin hintalappu voi nousta jopa miljooniin.

Vierailija
47/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE: Evaleena Vuorenmaa kuurasi loppusiivouksessa niin uunin, roskikset kuin liesituulettimen osat, mutta menetti silti vuokravakuutensa

Kun yleinen taloustilanne kiristyy, vuokranantajat vaativat yhä parempia loppusiivouksia. Ajoittain vuokralainen voi joutua odottamaan kauan vakuuden palauttamista.

Korkojen noustua asuntosijoittajat pyrkivät kattamaan tappioita pitämällä vakuusrahoja.

Syytän itse tästä ilmiöstä asuntosijoitusbuumia. Kun jokaiselle kerrottiin, että voi ryhtyä asuntosijoittajaksi ja se on ilmaista rahaa tekemättä mitään. Myös noiden isojen vuokrafirmojen ainoa tehtävä on tehdä voittoa. Jos he pystyy pidättämään vakuuden, niin he tekee niin. Harvemmin vähävaraisilla vuokralaisilla on rahkeita lähteä käräjille näistä asioista.

Olisi mielenkiintoista tietää hakeutuuko alalle ihmisiä, jotka ovat jo alussa valmiina tekemään noin, vai johtaako itse asuntosijoitus ja tuotonhaku suhmurointiin

Vierailija
48/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytän itse tästä ilmiöstä asuntosijoitusbuumia. Kun jokaiselle kerrottiin, että voi ryhtyä asuntosijoittajaksi ja se on ilmaista rahaa tekemättä mitään. Myös noiden isojen vuokrafirmojen ainoa tehtävä on tehdä voittoa. Jos he pystyy pidättämään vakuuden, niin he tekee niin. Harvemmin vähävaraisilla vuokralaisilla on rah

Ylen jutun mukaan inflaatio ja korkojen nousu on lisänneet tätä ilmiötä, eli tuosta päättelin, että tappioita pyritään kattamaan pitämällä vuokralaisten vakuurahoja milloin milläkin verukkeella.

Vierailija
49/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ylen jutun mukaan inflaatio ja korkojen nousu on lisänneet tätä ilmiötä, eli tuosta päättelin, että tappioita pyritään kattamaan pitämällä vuokralaisten vakuurahoja milloin milläkin verukkeella."

Syy kyllä tiedetään miksi ihmiset sitä tekee, mutta se millainen moraalinen järjenjuoksu näillä tekijöillä on, se olisi kiva selvittää

Vierailija
50/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh...

Må kun muutin edelliseen kämppään sen vuokralainen oli jättänyt kaiken maailman kisaanhiekkojakin lattialle.

Tähän kun muutin oli eteisessä lamppu.

Yhdessä kaapissa jotain romua.

Partsilla risa tuoli,joku posliinikorist- esine . Ei todellakaan oltu imuroitu mistään uuniin takas.

Jonkun vanha Mikro (varmaan 90 luvulta kaapissa)

Mä vaan siivosin ja lähti mikro ja rojut roskiin/ kierrätykseen.

En edes tajunnut valittaa.

Jos OLISIN VALITTANUT niin en tiedä... olisiko sitten ottanut vuokravakuuden pois tässä asuneelta?

Tai tiedä jos olisikin. En koskaan nähnyt sitä,joka tässä asui.

Vierailija
51/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ylen jutun mukaan inflaatio ja korkojen nousu on lisänneet tätä ilmiötä, eli tuosta päättelin, että tappioita pyritään kattamaan pitämällä vuokralaisten vakuurahoja milloin milläkin verukkeella."

Syy kyllä tiedetään miksi ihmiset sitä tekee, mutta se millainen moraalinen järjenjuoksu näillä tekijöillä on, se olisi kiva selvittää

Kyllähän sen voi päätellä, ettei moraalia ole. Eihän koko vakuutta voi veloittaa asiasta, jonka hinta ja rahallinen arvo ei vastaa vakuuden summaa. Siis jos otat muuten siivottuun asuntoon siivoojan pyyhkimään pölyt niin ei se maksa vakuuden verran.

Vierailija
52/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen pitäisi olla täysin selvä asia, että ei koko vakuutta voi tuommoisen asian takia pidättää. Jos siivous on puutteellinen, niin voi veloittaa maksun siivouksesta. Ja siitäkin vain siltä osin kuin niitä puutteita on. 

Ennen vakuudesta pidättämistäkin pitäisi vielä kysyä vuokralaisesta, haluaako siivota puutteellisesti siivotut kohteet vielä itse.

sehän on ihan huoneenvuokralaissa, että vuokralaisella on vielä oikeus siivota lisää.

Vierailija
53/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tulee ja myös veronmaksajille. Yhden oikeudenkäynnin hintalappu voi nousta jopa miljooniin.

Miljooniin?

Siis olen ajatellut että maksaa tuhansia.. kun lukenut jotain "oikeudenkäynti kulut jäivät maksettavaksi blaablaa" ja jotain tuhansia, vaikka 10 000 tms.

Sitten mennään jopa hoviin joidenkin satasen takia?

Mitä järkeä.

Ja miten varaa maksaa mitään oikeudenkäyntikuluja, jos ei varaa maksaa vaikka siivoojaa?

Vierailija
54/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ammattisiivooja, sairaalahuoltaja, ja voin sanoa, ettei sairaalassakaan siivota sillä intensiteetillä kuin mitä tyttären vuokranantaja (iso yhtiö) vaati loppusiivouslistassaan. Tein kaksi päivää töitä 27 neliön yksiössä, koska myös seinät piti paikkamaalata, ja näissä upouusissa koirankoppitaloissahan rappaus tulee alas kun kiinnität mitä tahansa millä tahansa seinään, jopa tauluteipillä.

No, se parin päivän ammattisiivous ja 38 valokuvaa todisteeksi 27 neliön yksiöstä sentään riittivät palauttamaan koko vakuuden. Onneksi ja toivottavasti tuota ei tarvitse tehdä enää koskaan, kun nyt on mummollaan vuokralla.

Vierailija
55/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljooniin?

Siis olen ajatellut että maksaa tuhansia.. kun lukenut jotain "oikeudenkäynti kulut jäivät maksettavaksi blaablaa" ja jotain tuhansia, vaikka 10 000 tms.

Mitä järkeä.

Ja miten varaa maksaa mitään oikeudenkäyntikuluja, jos ei varaa maksaa vaikka siivoojaa?

Maksaa miljoonia veronmaksajille, harvemmin osapuolille. Kun lasketaan yhteen kaikki työllistetyt viranomaiset, käytetyt työtunnit, tuomarin aika jne, varsinkin jos asiaa käsitellään useassa eri käsittelyssä ja oikeusasteessa, käräjillä, hovissa jne.

Vierailija
56/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa vakuus maksaa sitä varten tehdylle tilille, johon kummallakaan ei ole nosto-oikeutta ilman toisen lupaa .

Eikö tämä ole laillinen pakko, syyllistyisin rikokseen jos en vuokranantajana toimi näin ilman eri kehotusta.

Vierailija
57/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljooniin?

Mitä järkeä.

Maksaa miljoonia veronmaksajille, harvemmin osapuolille. Kun lasketaan yhteen

Maksaa kai se osapuolillekin?  Vai miksi noissa lehtijutuissa lukee tyyliin, että ...."jäi korvattavaksi myös vastapuolen oikeudenkäynti kulut *joku summa*."

?

En todellakaan tiedä. En ole ikinä ollut oikeudessa, enkä toivottavasti ikinä joudukaan. Mietin aina,vain miksi jostain pikkujutuista edes sinne mennään.

Vierailija
58/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljooniin?

Mitä järkeä.

Maksaa miljoonia veronmaks

Se maksaa kaikille, osapuolille ja veronmaksajille. Sen takia sinne ei kauhean helposti kannata lähteä. Mutta joskus on pakko.

Vierailija
59/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se maksaa kaikille, osapuolille ja veronmaksajille. Sen takia sinne ei kauhean helposti kannata lähteä. Mutta joskus on pakko."

Vähän likainen/pölyinen asunto ja leivinpaperista uunissa ----> oikeuteen

Jopa 2 kertaa, hoviin asti?

Mitä järkeä?

Vierailija
60/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pirkanmaan käräjäoikeuden mielestä vuokranantajalla oli oikeus pidättää vuokravakuutta noin 740 euroa vuokra-asunnon epäsiisteyden takia."

Kuinka helvetin kalliin siivouksen vuokranantaja ottaa, jos siihen tarvittaisiin 740 euroa? Jos vakuudesta pidätetään puutteellisen tai tekemättömän loppusiivouksen vuoksi, niin ei siitä saa pidättää kuin siivouskustannusten verran.

Minusta näistä ei kannata edes riidellä. Parempi kun varautuu suoraan siihen, että kusipää ei palauta vakuutta, vaikka hoitaisi hommansa. Kyllä nämä mätämunat ajan oloon saavat ansionsa mukaan ihan universaalin oikeuden kautta, ei siihen kannata omaa aikaansa tuhlata

Vuokraloordi on oiva nimitys useille yksityisille vuokranantajille. Oikein sellainen pikkumainen, niinkuin shrekissä. Älkää alentuko heidän tasolleen, jumalan lapset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä