Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE; Vuokranantaja pidätti vuokravakuuden: yhden listan tai karmin päällä oli pölyä

Vierailija
07.02.2025 |

Sekä vuokralainen että vuokranantaja esittivät väitteidensä tueksi valokuvia. Puutteet olivat oikeuden mukaan riidattomia.

Puutteista merkittävin olivat jääkaapin alta löytyneet roskat.

Lisäksi kylpyhuoneessa sekä yhden listan tai karmin päällä oli pölyä, ja muutamia tahroja oli yksittäisen kaapinoven alaosassa ja roskakaapissa. Vuokranantaja oli myös valokuvannut uunipellillä olleen likaisen leivinpaperin, jonka vuokralainen oli kertonut unohtaneensa siivota.

Hovioikeuden mukaan asiassa jäi kuitenkin selvittämättä, pitääkö esimerkiksi jääkaapin alta siivota noin vuoden kestäneen vuokrasuhteen jälkeen.

Hovioikeuden mukaan vuokralaisen ottamat yleiskuvat asunnosta näyttivät, että huoneisto on ollut siisti ja se näytti huolellisesti siivotulta. Siksi hovioikeus päätyi eri ratkaisuun kuin käräjäoikeus.

YLE

Meneekö vuokranantajien vaatimukset loppusiivouksen laadusta jo överiksi, kun vuokralaiselta vaaditaan jo ammattisiivoojan otteet?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse edellisessä kämpässä teimme lopputarkastuksen yhdessä vuokranantajan kanssa eikä valittamista ollut.

Sitten kolme viikkoa siitä alkoi tulla vaatimuksia, "kun nyt on vähän lattioita avattu ja täällä on vähän lahoa".

Mitenkä näet rakenteiden sisälle loppusiivouksessa?

Häh? Ei kait vuokralainen vastaa siitä, mitä on rakenteiden sisällä, jos nyt ei ole aiheuttanut vesivahinkoa huolimattomuuttaan? Toki onhan se aina kivempi maksattaa remontit vuokralaisella.

Vierailija
22/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko korkea aika saada vuokranantajarekisteri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse edellisessä kämpässä teimme lopputarkastuksen yhdessä vuokranantajan kanssa eikä valittamista ollut.

Sitten kolme viikkoa siitä alkoi tulla vaatimuksia, "kun nyt on vähän lattioita avattu ja täällä on vähän lahoa".

Kyllä on aikamoinen todistustaakka vuokranantajalla, jos meinaa saada vuokralaisen maksamaan lahosta lattian alla?!

Vierailija
24/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vuokranantaja yritti huijata vuokravakuuden ja vaati vielä 2500 euroa lisää. Se oli itse  repinyt tapetteja seinistä ja tehnyt keittiön kaappien oviin reikiä ja myös eteisen vaatekaapin oli hajottanut. Olin ottanut valokuvia asunnossa 50 kpl ennen kun lähdin asunnosta ja kaikki oli siistiä. Vuokranantaja tuomittiin petoksesta.

Vierailija
25/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneet vuokraloordit etsimällä etsii tekosyytä, että vuokravakuuden voisi jättää palauttamatta.

Vierailija
26/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se jo pitkään ollut selvillä, minkä kansanosan puolella meidän oikeuslaitos on. Tuossakaan ratkaisussa ei järjen häivää. Ja samahan se on vaikka hajottaa se asunto, jos vakuutta ei kumminkaan saa takaisin, vaikka olisit tuntikausia sitä siivonnut.

Näitä juttuja on meinaa jo useita mediassa, kun vuokralainen on siivonnut ja jopa videoinut sekä kuvannut siivotun asunnon, mutta vakuutta ei silti ole palautettu.

Tästä on tullut maantapa. Ylipäätään vuokranantajan asema on liian vahva. Vuokraaja ei ole vastuussa asunnon kulumisesta. Näistä pitäisi aloittaa automaattisesti esitutkinta ja nostaa syyte. Ei vakuutta koskaan edes ole ajateltu kuin asunnon kalusteiden ym rikkomisen varalta.

Suomessa suojellaan pankkeja vaikka rahan lainaaminen on vain liiketoimintaa. Ei ole mitään syytä miksei niitä voi laittaa nielemään luottotappioita. 90-luvun lamassa ne olidi pitänyt konfiskoida valtiolle ja nollata osakekirjojen arvo.

Vierailija
27/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kavallus ja petos viedä toisen ihmisen omaisuutta ilman syytä. Kannattaa kuvata asunto huolellisesti sekä vuokrasopimuksen alkaessa että päättyessä.

Vierailija
28/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vuokranantaja yritti huijata vuokravakuuden ja vaati vielä 2500 euroa lisää. Se oli itse  repinyt tapetteja seinistä ja tehnyt keittiön kaappien oviin reikiä ja myös eteisen vaatekaapin oli hajottanut. Olin ottanut valokuvia asunnossa 50 kpl ennen kun lähdin asunnosta ja kaikki oli siistiä. Vuokranantaja tuomittiin petoksesta.

Minun tämän hetkinen vuokranantaja maksattaa jatkuvasti minulla edellisen vuokralaisen sotkuja esim : Lattiakaivo oli tukossa, emme olleet sitä itse edes kertaakaan käyttäneet - lasku tuli minulle. Jääkaapin ylivuotosäiliö oli täyttynyt ja tiputtanut vettä tietysti lattialle. Oli jo varmaan vuoden, koska 10cm halkaisijan kokoinen alue oli pehmeä jo. Minä kun huomasin tämän kuukauden päästä asuntoon muuttaessa, niin kaukalon hinta jääkaapin alle sekä lattioiden avaus ja vaihto - lasku näistä tuli minulle. Ei auta kuluttaja-asiamies, vakuutuksenikaan ei tietenkään maksa koska syyt ei ole minun, joten olen joutunut repimään omista pienistä säästöistä rahat näihin. Vtuttaa, kun en vaan löydä uutta asuntoa, mutta varmaan va pidättää 3kk vakuudet ja lähettää vielä lisälaskutkin perään sitten kun joslus lähden...

Vierailija
29/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tämän hetkinen vuokranantaja maksattaa jatkuvasti minulla edellisen vuokralaisen sotkuja esim : Lattiakaivo oli tukossa, emme olleet sitä itse edes kertaakaan käyttäneet - lasku tuli minulle. Jääkaapin ylivuotosäiliö oli täyttynyt ja tiputtanut vettä tietysti lattialle. Oli jo varmaan vuoden, koska 10cm halkaisijan kokoinen alue oli pehmeä jo. Minä kun huomasin tämän kuukauden päästä asuntoon muuttaessa, niin kaukalon hinta jääkaapin alle sekä lattioiden avaus ja vaihto - lasku näistä tuli minulle. Ei auta kuluttaja-asiamies, vakuutukse

Ota yhteys vuokralaiset ry:hyn. Tuo ei mene nyt oikein.

Vierailija
30/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei kait vuokralainen vastaa siitä, mitä on rakenteiden sisällä, jos nyt ei ole aiheuttanut vesivahinkoa huolimattomuuttaan? Toki onhan se aina kivempi maksattaa remontit vuokralaisella.

Toivottavasti haistatti vuokralainen paskat noin törkeälle ja avuttomalle yritykselle maksattaa huoneistoremontti vuokralaisella.

Vierailija
31/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pitäisi saada jokin laki, kun näköjään ei liian monilla vuokranantajilla toimi normaali oikeudentaju. Onko tämä lisääntynyt? Minusta on. Firmat ja yksityiset ihan mielivaltaisesti pitää toisten rahoja, niin ei voi olla ettei siihen lakia saataisi. Työllistäisi vielä monta, kun alettaisiin käydä läpi näitä tapauksia ja aineistoja. 

Joku kommentoi, että eikö se ala olla sama vaikka hajottaisi koko asunnon jos kuitenkin jää vuokravakuus saamatta, ja sama kävi mielessäni, että mitenköhän moni alkaa lyödä aivan ranttaliksi. 

Niin paljon saa lukea asukkaista jotka on tuhonneet asunnon, että eikö vuokranantajatkin voisi olla tyytyväisiä, jos asunnon ainoa tärveltymien on vähän pölyä ja leivinpaperi :D 

Vierailija
32/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs niitä syitä nyt olikaan hakeutua yksityisille vuokralle. Ei tunnu muuta kuin harmia tulevan noista veijareista.

Vierailija
33/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein teki vuokranantaja, jos asunto sellaisessa kunnossa. Olen itse myös vuokranantaja ja toimin samalla tavalla. 

T. Vuokraisäntä 

Mitä vuokraisäntä voi jos jättää viimeisen vuokran maksamatta.

Vierailija
34/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän pitäisi saada jokin laki, kun näköjään ei liian monilla vuokranantajilla toimi normaali oikeudentaju. Onko tämä lisääntynyt? Minusta on. Firmat ja yksityiset ihan mielivaltaisesti pitää toisten rahoja, niin ei voi olla ettei siihen lakia saataisi. Työllistäisi vielä monta, kun alettaisiin käydä läpi näitä tapauksia ja aineistoja. 

Joku kommentoi, että eikö se ala olla sama vaikka hajottaisi koko asunnon jos kuitenkin jää vuokravakuus saamatta, ja sama kävi mielessäni, että mitenköhän moni alkaa lyödä aivan ranttaliksi. 

Niin paljon saa lukea asukkaista jotka on tuhonneet asunnon, että eikö vuokranantajatkin voisi olla tyytyväisiä, jos asunnon ainoa tärveltymien on vähän pölyä ja leivinpaperi :D 

Tekis ihan hyvää jos joskus vuokralaisena on sellainen, joka spraymaalaa seinät, repii kaapit alas, polttaa huonekaluja olohuoneessa, tukkii lattiakaivot ja valuttaa vettä viikon hanoista, niin sais vähän perspektiiviä unohtuneeseen leivänpaperiin..

Vierailija
35/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ne firmat aina sen parempia ole:

YLE: Evaleena Vuorenmaa kuurasi loppusiivouksessa niin uunin, roskikset kuin liesituulettimen osat, mutta menetti silti vuokravakuutensa

Kun yleinen taloustilanne kiristyy, vuokranantajat vaativat yhä parempia loppusiivouksia. Ajoittain vuokralainen voi joutua odottamaan kauan vakuuden palauttamista.

https://yle.fi/a/74-20032808

Korkojen noustua asuntosijoittajat pyrkivät kattamaan tappioita pitämällä vakuusrahoja.

Vierailija
36/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikkihan aina toitottaa/ yleistää, että jokainen osaa siivota. Siivoomaan pääsee kuka hyvänsä, palkkaakin vastaan.. siivoustyö on helppoa ..kaikinpuolin vai mitä..

Vierailija
37/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla asuin todella monessa asunnossa, eri kaupungeissa. Koskaan ei ollut mitään, siis kertaakaan, mitään valituksia vuokranantajien puolelta. Nykyään ihan ihmettelen, hommat luisti molemmin puolin aina vaivattomasti. Ihmiset olivat silloin suuripiirteisempiä puolin ja toisin, vuokralaiset joustivat, vuokranantajat joustivat, pääasia että homma luisti.

Nykyään tuntuu menneen pilkunrakasteluksi touhu vähän.

Vierailija
38/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikkihan aina toitottaa/ yleistää, että jokainen osaa siivota. Siivoomaan pääsee kuka hyvänsä, palkkaakin vastaan.. siivoustyö on helppoa ..kaikinpuolin vai mitä..

Todellakaan ei kaikki osaa siivota.

Vierailija
39/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin sisään ja minä siivosin talon kaikki kolot, ilmastointi kanavista pölyt,ikkunat pesin,kylpyhuoneiden kaakelit lattiasta kattoon (valkoiset kaakelit ja siivousliinat meni ihan mustiksi),siirsin jääkaapin ja uunin yms yms. Löytyi vaikka mitä tavara yllätyksiä,pölyä,mähmää,likaa yms. En siivonnut lähtiessä. Vuosi asuttiin. Sanoin, että on sata kertaa siistimpi kun sisään muuttaessa. Tarkastaja oli vaan joo joo. Eikä pidättänyt vuokravakuutta. Kerrottiin et tiskikone ostettiin edelliseltä asukkaalta ja se otetaan mukaan. Sekin on toiminut vielä kaksitoista vuotta sen jälkeen.

Vierailija
40/104 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla asuin todella monessa asunnossa, eri kaupungeissa. Koskaan ei ollut mitään, siis kertaakaan, mitään valituksia vuokranantajien puolelta. Nykyään ihan ihmettelen, hommat luisti molemmin puolin aina vaivattomasti. Ihmiset olivat silloin suuripiirteisempiä puolin ja toisin, vuokralaiset joustivat, vuokranantajat joustivat, pääasia että homma luisti.

Nykyään tuntuu menneen pilkunrakasteluksi touhu vähän.

Vuokrat oli myös halvempia. Eikä silloin ollut tätä asuntosijoitusbuumia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä