YLE; Vuokranantaja pidätti vuokravakuuden: yhden listan tai karmin päällä oli pölyä
Sekä vuokralainen että vuokranantaja esittivät väitteidensä tueksi valokuvia. Puutteet olivat oikeuden mukaan riidattomia.
Puutteista merkittävin olivat jääkaapin alta löytyneet roskat.
Lisäksi kylpyhuoneessa sekä yhden listan tai karmin päällä oli pölyä, ja muutamia tahroja oli yksittäisen kaapinoven alaosassa ja roskakaapissa. Vuokranantaja oli myös valokuvannut uunipellillä olleen likaisen leivinpaperin, jonka vuokralainen oli kertonut unohtaneensa siivota.
Hovioikeuden mukaan asiassa jäi kuitenkin selvittämättä, pitääkö esimerkiksi jääkaapin alta siivota noin vuoden kestäneen vuokrasuhteen jälkeen.
Hovioikeuden mukaan vuokralaisen ottamat yleiskuvat asunnosta näyttivät, että huoneisto on ollut siisti ja se näytti huolellisesti siivotulta. Siksi hovioikeus päätyi eri ratkaisuun kuin käräjäoikeus.
YLE
Meneekö vuokranantajien vaatimukset loppusiivouksen laadusta jo överiksi, kun vuokralaiselta vaaditaan jo ammattisiivoojan otteet?
Kommentit (104)
Ohjeita vuokralaiselle; Älä koskaan vuokraa asuntoa jossa ei ole vesimittaria ja veden laskutus henkilöluvun mukaan.
Mittarithan ovat tulossa pakollisiksi. Siirtymäaikana esim Sato laskuttaa vesimaksuna 25 euroa per nenä. Meilläkin 4 henkinen perhe maksoi 100 euroa vedestä per kk. Mitattu meidän kulutus oli edellisessä asunnossa 23 euroa koko porukalta! Lähdettiin aika pian. Vesimaksuihin vain piilotetaan lisävuokraa. Toisekseen; moni vuokranantaja yrittää että eivät palauta vesiennakoiden liikaperintää. Pyytäkää laskutus nähtäväksenne vaikka entisiltä vuokranantajiltanne, lain mukaan pakko ja ottakaa lailliset palautukset.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten nämä, jotka kuvittelevat, ettei asuntoon tule mitään kulumaa 20 vuodessa? Nillittävät jokaisesta pienestä naarmusta, parketin lakkapinnan kulumisesta, auringonvalon haalistamasta pinnasta...Vaan pientäkään pintaremonttia eivät raaski tehdä. Onneksi asun nykyään velattomassa omistusasunnossa. Voimia kaikille yksityisellä vuokralla oleville!
Joo mitä hittoa. Yleensä joku pariskunta ostanut ensiasunnokseen 60-luvulla rakennetun kt-kaksion, jonka sitten eläkepäiviksi laittaneet vuokralle 2020-luvulla. Toki mitään ei ole rempattu vuosien aikana. Mihinkään ei saisi periaatteessa koskea ettei kulu lattiat tai ovet ja pitäisi kulkea pehmeät sisäkengät jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeita vuokralaiselle; Älä koskaan vuokraa asuntoa jossa ei ole vesimittaria ja veden laskutus henkilöluvun mukaan.
Mittarithan ovat tulossa pakollisiksi. Siirtymäaikana esim Sato laskuttaa vesimaksuna 25 euroa per nenä. Meilläkin 4 henkinen perhe maksoi 100 euroa vedestä per kk. Mitattu meidän kulutus oli edellisessä asunnossa 23 euroa koko porukalta! Lähdettiin aika pian. Vesimaksuihin vain piilotetaan lisävuokraa. Toisekseen; moni vuokranantaja yrittää että eivät palauta vesiennakoiden liikaperintää. Pyytäkää laskutus nähtäväksenne vaikka entisiltä vuokranantajiltanne, lain mukaan pakko ja ottakaa lailliset palautukset.
Jep! Mä tiedän tasan tarkkaan omakotitaloasujana vedenkulutukseni. Etsin kämppää kaupungista töiden vuoksi, nuo 20-30e/kk vesiennakot hirvitti, joten kysyin vuokranantajilta enkö voi maksaa käytön mukaan heille kerran kuussa, koska en yövy asunnolla kuitenkaan kuin 15 yötä keskimäärin ja tiedän tosiaan kulutuskäyttäytymiseni. Niillä kaupungin taksoilla laskin, että mun veden kulutus olisi kustantanut muutamia euroja kuussa! Loppu vuokraamishalut monella..
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/a/74-20141786?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Vasta löysin tuon artikkelin.
Eli siis hovissa kääntynyt vuokralaisen eduksi ja vuokranantaja määrätty maksamaan koko vakuus ja 10 000 euroa oikeudenkäynti kuluja??
Vielä voi valittaa korkeimpaan.
Ilmeisesti käräjäoikeus ollut vuokran antajan puolella ensin?
Kamala juttu pienestä asiasta. Menee aikaa, rahaa, ja Ties mitä. Varmaan stressaakin.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että mikä sai käräjäoikeuden päättämään toisin, koska hovi oli yksimielisesti eri mieltä.
Ottaa kuvat ennen ja jälkeen. Videokuva vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! Mä tiedän tasan tarkkaan omakotitaloasujana vedenkulutukseni. Etsin kämppää kaupungista töiden vuoksi, nuo 20-30e/kk vesiennakot hirvitti, joten kysyin vuokranantajilta enkö voi maksaa käytön mukaan heille kerran kuussa, koska en yövy asun
Huomaa että nimenomaan liikaa perityt vesiennakot vuokranantajan tulee tilittää sinulle viimeistään vuokrasuhteen loputtua takaisin. Sinulla on oikeus saada vesilaskut nähtäväksi. Vesimaksu henkeä kohti on sitten kiinteä eikä siitä palauteta mitään.
Olen asunut elämäni aikanq 15 eri vuokra-asunnossa (vaihdon syyt esim. muutto paikkakunnalta toiseen, lähemmäksi työpaikkaa yms.). Vuokranantajien joukkoon on mahtunut yksi vastarannankiiski, joka näki puutteita loppusiivouksessa, vaikka olin ennen sopimuksen tekoa näyttänyt suosituksia viimeisimmiltä vuokranantajilta, joissa todettiin että käytös ja siisteys ollut ok. Tämä yksi va oli niin tyytymätön siivousjälkeen puolen vuoden asumisestani, että joutui ottamaan ammattisiivoojan ja laittoi siitä laskun perääni. Se oli 2008 taitteessa, ei vielä nuorilla varsinkaan ollut nettiäkään käytössä yleisesti siihen aikaan joten maksoin laskut kiltisti, mut vtuttihan se, kun meni sekä 2kk takuu että tuli vielä siivouslasku päälle.
Olkaa varovaisia kun vuokraatte asunnon. Vuokranantajat yrittävät kaikkensa, että saavat vakuuden itselleen. Se on nähty. Asumisen jälkiä ei saa näkyä, kaikki syynätään. Mutta se ei ole niin. Kannattaa tulostaa ohjeet vuokralaisen vastuista ja siitä mitä on normaalia kulumista. Käykää se läpi vuokranantajan kanssa. Onko hän samaa mieltä?
Ottakaa kuvat ennen kuin tavarat sisään kannatte. Kaikesta! Jos on esim. koloja seinissä, niin niistä kuva talteen. Jos on kovin siivoton asunto, niin sitä ei kuuluu uuden vuokralaisen siivota ilman korvausta. 180€ perin itse siivouksesta, kun oli uunit ja jääkaapit pesemättä.
Pölyt ja roskat ei ole syy jättää vuokravakuutta palauttamatta, ne voi käydä siivoamassa itse pois. Siksi kannattaa pyytää vuokraisäntää paikalle ja käydä se paikat läpi yhdessä, niin voi paikkailla siivousta, jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa varovaisia kun vuokraatte asunnon. Vuokranantajat yrittävät kaikkensa, että saavat vakuuden itselleen. Se on nähty. Asumisen jälkiä ei saa näkyä, kaikki syynätään. Mutta se ei ole niin. Kannattaa tulostaa ohjeet vuokralaisen vastuista ja siitä mitä on normaalia kulumista. Käykää se läpi vuokranantajan kanssa. Onko hän samaa mieltä?
Ottakaa kuvat ennen kuin tavarat sisään kannatte. Kaikesta! Jos on esim. koloja seinissä, niin niistä kuva talteen. Jos on kovin siivoton asunto, niin sitä ei kuuluu uuden vuokralaisen siivota ilman korvausta. 180€ perin itse siivouksesta, kun oli uunit ja jääkaapit pesemättä.
Pölyt ja roskat ei ole syy jättää vuokravakuutta palauttamatta, ne voi käydä siivoamassa itse pois. Siksi kannattaa pyytää vuokraisäntää paikalle ja käydä se paikat läpi yhdessä, niin voi paikkailla siivousta, jos on tarve.
180e uunin ja jääkaapin pesusta on kyllä kohtuutonta.
Kannattaa suosia omistusasumista niin ei pääse kukaan nillittämään siivouksen tasosta kun myy kämppänsä (loppusiivousta ei tartte tehdä ellei erikseen sovita ostajan kanssa). Lisäksi maksat omaa kämppääsi pankille, et vuokranantajan kämppää pankille.
Ja jotkut väittää että vuokrallaolo on niin helppoa. Ajat muuttuu ja ahneus lisääntyy niin näitä vakuuden pidätyksiäkin vain tulee koko ajan lisää..
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen pitäisi olla täysin selvä asia, että ei koko vakuutta voi tuommoisen asian takia pidättää. Jos siivous on puutteellinen, niin voi veloittaa maksun siivouksesta. Ja siitäkin vain siltä osin kuin niitä puutteita on.
Itse asiassa ensin pitäisi antaa exvuokralaiselle itselleen mahdollisuus hoitaa asia kuntoon ja jos se ei onnistu, niin sitten vasta tilataan siivousfirma hoitamaan. Ja ei tosiaan voi mitenkään maksaa koko takuuvuokraa yhden siivouksen teko.
Vierailija kirjoitti:
On siinä perkele vuokraloordin päässä vikaa jos oikeuteen asti lähtee tappelemaan jonkun pellin päälle unohtuneen paperinpalan tai jääkaapin alta löytyneen pölyn vuoksi että saa ahnaasti pitää takuuvuokran.
Ahne ja tyhmä.
Ei kannata mennä yksityiselle vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/a/74-20141786?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Vasta löysin tuon artikkelin.
Eli siis hovissa kääntynyt vuokralaisen eduksi ja vuokranantaja määrätty maksamaan koko vakuus ja 10 000 euroa oikeudenkäynti kuluja??
Vielä voi valittaa korkeimpaan.
Ilmeisesti käräjäoikeus ollut vuokran antajan puolella ensin?
Kamala juttu pienestä asiasta. Menee aikaa, rahaa, ja Ties mitä. Varmaan stressaakin.
Korkeampaan voi valittaa vain jos kyseessä ennakkotapaus ja luulen, että tällaisia on jo takuttu korkeimmassa oikeudessa. Ihan oikeen vuokraloordille!
Täytyy kai haastaa vuokranantaja oikeuteen, kun ei noita täällä oltu siivottu sisäänmuuttaessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu, ettei mikään taho pidä vuokralaisten puolia vuokaloordien mielivaltaa vastaan.
Ellitti omistaa kaiken oikeuden Suomessa ja rahalla voi ostaa kaiken oikeuden. Eliitin alasajo pitäisi alkaa muuten mikään ei muutu.
Mikä vi tun eliitti? Opiskele ja mene töihin ja hanki itse omaisuutesi saat anan pask ahousu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt tätä siivousjuttua, kun olen kämppään muuttamassa niin kyllä siinä yleensä paikat likaantuu niin että joutuu joka tapauksessa siivota muuton jälkeen. Vai luottaako joku muka että tyyliin vessanpöntön rinkulassa ei ole edellisen asukkaan hikisen hanurin jäänteitä eikä sitäkin putsaa itse ennen käyttöönottoa
Itse en muuten koskaan ole päässyt edes muuttamaan sisään siivottuun asuntoon, vaikka lain mukaan se on vuokralaisen oikeus, että vuokrasopimuksen alkaessa asunnon täytyy olla siisti ja kunnossa.
En minäkään. Aina on ollut pakko siivous ensin. Viemärit ei vedä yms.
Vierailija kirjoitti:
"Pirkanmaan käräjäoikeuden mielestä vuokranantajalla oli oikeus pidättää vuokravakuutta noin 740 euroa vuokra-asunnon epäsiisteyden takia."
Kuinka helvetin kalliin siivouksen vuokranantaja ottaa, jos siihen tarvittaisiin 740 euroa? Jos vakuudesta pidätetään puutteellisen tai tekemättömän loppusiivouksen vuoksi, niin ei siitä saa pidättää kuin siivouskustannusten verran.
Tuommoisen vuokranantajan asunto kannattaa lähtiessä sotkea ihan kunnolla.
Jos siivouskriteerit ovat niin korkeat ettei niitä voi saavuttaa, niin silloin on sama lyödä läskiksi ihan kunnolla. Silloin vuokranantaja joutuu sentään tekemään töitä vuokratakuunsa eteen, tai palkkaamaan siivoojan niillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuokrasopimuksessa lista siivottavista kohteista, siis ihan yksilöidysti tyyliin "jokaisen oven karmit pyyhittävä ja karmin yläosasta poistettava pöly". Kun ne on kaikki kirjattu ja vuokralainen allekirjoittaa sopimuksen, niin jääkaapin alta on siivottava tai voin pidättää vakuuden. Yhden vuokralaisen kanssa käytiin oikeudessä ja minä voitin kahdesti, mutta näitähän ei media esittele.
Heh heh! Ethän sinä voi pidättää vuokravakuutta noin mielivaltaisesti. Sinä valehtelet mutta et tajua sitä itse.
Annan kaikille vuokra-asuntoa etsiville hyvä neuvon: ÄLKÄÄ IKINÄ VUOKRATKO ASUNTOA YKSITYISELTÄ JOS EI OLE "PAKKO". Yksityisissä vuokranantajissa on huomattava määrä umpikieroja juntteja (kuten tuo jolle vastasin), jotka yrittävät nyhtää asukkaalta niin paljon rahaa kuin mahdollista. Ei ei, ei yksityistä koskaan. Vuokratkaa vain luotettavilta firmoilta.
Vielä kerran: ÄLKÄÄ IKINÄ VUOKRATKO ASUNTOA YKSITYISELTÄ JOS EI OLE "PAKKO"
Kuulostaa kyllä vaikealta. Vuokranantaja olisi siivonnut itse kämpän puolessa tunnissa.
Minulla on vuokra-asunto ja yleensä vuokralaiset ovat viihtyneet noin 5 vuotta. Mikä on kiva. Vaikka kämppä on siistissä kunnossa, menen yleensä siivoamaan sinne päiväksi, kun vuokralainen vaihtuu. Keittiön seinät esim. pitää pestä, koska usein pinttynyttä rasvaa kerääntyy vuosien saatossa. Samoin ovet kunnolla, ulko-ovikin. Kylpyhuoneen pesen juuriharjalla. Siivouksia on eritasoisia. Välttämättä ei tule ajatelleeksi, että uunin takaa tai jääkaapin alta pitää pestä tyyliin kerran viidessä vuodessa.
Kämppä kannattaa myös maalauttaa kerran kymmenessä vuodessa. Seiniin pinttyy hajua, vaikkei olisi tupakointia yms.