Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päälle 60v äiti ei halua enää poistua juuri kotoa?

Vierailija
06.02.2025 |

Muistan kun hän vielä oli 50-58v niin kävimme esim yhdessä kirpputoreilla, kahviloissa, hän lähti myös joskus reissuun. Nyt ei lähde enää edes kahvilaan vaikka sanon että maksan. Eikä kirpputoreille. Olen huomannut, että hänen mieliala on alkanut alentua, on säikky ja vaikuttaa yksinäiseltä. Hänellä ei ole juuri läheisiä ystäviä, ainoastaan naapureita ja neki vaihtuu vähän väliä. Onko normaalia, että vähän päälle 60v ei halua käydä enää uusissa paikoissa?

Kommentit (440)

Vierailija
361/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini täyttää tänä vuonna 80 ja on aktiivinen seniori, jolla on paljon menoja ja harrastuksia. Olisi todella outoa, jos hän yllättäen ei kävisikään kävelyillä, elokuvissa, mökillä, tapaamassa ystäviään ja muissa hänelle tärkeissä jutuissa. Äitini on aina tehnyt paljon töitä ja on eläkkeelle jäätyään tehnyt kaikkea sellaista, mitä on aina halunnut, muttei työelämässä ollessa ollut samalla tavalla aikaa.

Sinänsä ei varmasti ole mitään pahaa, ettei äitisi lähde kahville, mutta siinä, ettei lähde mihinkään ja käytös on muuttunut, niin kun kerran äidilläsi on mt-taustaa, niin koittaisin tarkistaa, että ottaa lääkkeensä ja käy lääkärissä kun on sen aika jne. 

Vierailija
362/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini täyttää tänä vuonna 80 ja on aktiivinen seniori, jolla on paljon menoja ja harrastuksia. Olisi todella outoa, jos hän yllättäen ei kävisikään kävelyillä, elokuvissa, mökillä, tapaamassa ystäviään ja muissa hänelle tärkeissä jutuissa. Äitini on aina tehnyt paljon töitä ja on eläkkeelle jäätyään tehnyt kaikkea sellaista, mitä on aina halunnut, muttei työelämässä ollessa ollut samalla tavalla aikaa.

Sinänsä ei varmasti ole mitään pahaa, ettei äitisi lähde kahville, mutta siinä, ettei lähde mihinkään ja käytös on muuttunut, niin kun kerran äidilläsi on mt-taustaa, niin koittaisin tarkistaa, että ottaa lääkkeensä ja käy lääkärissä kun on sen aika jne. 

Ei aloituksessa väitetty, että esimerkkiäiti ei lähde mihinkään.

Sen sijaan aloittajalle pitäisi jo mennä jakeluun, että ajan kuluttaminen kahviloissa ja kirppiksillä ei kiinnosta enää.

Ja mitä outoa siinä olisi, jos sun kasikymppinen karsii jossain vaiheessa menemisiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten sinä varmasti pitäisit tosi outona, kun sun äiti täyttää 100 vuotta ja ei pyöri siellä täällä, etkö pitäisikin?

Vierailija
364/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 67 vuotias ja eläkkeellä. Viihdyn kotona, enkä ole käynyt omaa tonttia kauempana moneen viikkoon. Sairastuin, mutta en ole kuitenkaan masentunut, mutta sairaushan se on se, joka on lukinnut minut kotiini. Nukun yöni hyvin, olen erittäin virkeä päivisin ja hoidan normaaleja kotitöitä, luen paljon, katson televisiota. Puoliso on vielä työelämässä, joten yhdessä kulkeminen on vähäistä, koska aika on rajallista. Nyt eletään "sitten kun" -vaihetta. Suunnitelmia on asioiden muuttamiseksi, mutta monta asiaa pitää loksahtaa kohdalleen mahdollistaakseen tämän. 

Vierailija
365/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähteä kauppakeskuksiin tai kirpparille? En tykkää myöskään enää reissata, liikaa ihmisiä ja rahan tuhlausta. Parhaimmat kahvit keittää kotona, tulee halvaksi ja loppu kuusta on vielä rahaa ruokaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele suoraan äitisi kanssa. Kai teillä puheyhteys on? 

No olen kysynyt suoraan, miksei voisi lähteä esim kahvilaan jos tarjoan, niin syy on aina "ei jaksa, ei viihdy sellaisissa, ei tykkää". 

No kysy häneltä,  mitä haluaisi sun kanssa tehdä. 

Samaa mieltä. Oikeasti ei tarvitse olla kuin pikkasen kulumaa lonkassa, niin päämäärätön kävely tyttären perässä kirpputorilla ei ole enää asia, joka kiinnostaisi. Mutta tyttären kanssa juttelu kahvikupillisen ääressä omassa kodissaan kiinnostaa edelleen. Vaikka liike onkin lääke, silti sen liikkeen - ainakin mun mielestä - pitäisi tapahtua ympäristössä, joka on edes jollain tavalla miellyttävä. Mä olen ollut kipukroonikko jo 30 vuotta, mutta nivlerikko mulla alkoi vasta 55-vuotiaana. Ja kyllähän se vaikutti hyvin paljon siihen, missä ja minkä takia haluan kävellä. Koiran kanssa ulkoilut on ihan jees, mutta kirpputorit, kauppakeskukset yms on mulle ihan no-no, koska ei ole mitään ostettavaa. On ihan mahdollista sekin, että ap:n äiti haluaisi tehdä joitain asioita, mutta arvelee, ettei ne sitten kiinnosta tytärtään. Siksi ei ehdota ap:lle niitä. Edelleenkin on tietenkin vaihtoehtona, että syynä on masennus tai vaikka niiden lääkkeiden sivuvaikutus, mutta mä lähtisin ensin selvittäään, mitä äiti oikeasti haluaisi ja sitten, jos ei halua yhtään mitään (ei edes tytärtään kahville luokseen) , alkaisin selvittää, mikä on mahdollisesti syynä. 

Vierailija
367/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-vuotias on aivan eri asia kuin 60-vuotias. 60-vuotias on sen 80-vuotiaan lapsi.

Vierailija
368/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi kulkea joka paikassa. Matkustelusta olen saanut aivan tarpeekseni ja jopa kaupunkiin lähteminen on vaikeaa, liikaa porukkaa ja joka paikassa soi. Lähikaupassa on hyvä käydä, ei tarvitse ryhtyä juttelemaan kenenkään kanssa ja kaikki tarvittava löytyy nopeasti. Tosin tänäänkin tuli matkalla pari mummoa vastaan ja mahdoton pälätys alkoi, kumpikin on jo vähän heikommassa muistissa ja samat  asiat ehtivät kysyä kuin viime viikolla. Ilmeisesti pitää etsiä toinen kulkureitti, ettei törmää tuttuihin. Onko terveyden merkki, jos pitää rampata kirpputoreilla. Minulla on kotona niin paljon tavaraa, että toisten nuhjuisia vaatteita en tarvitse ja likaisia astioita.

Vierailija
369/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo ketju

Iso osa ihmisistä täällä ei välitä vähääkään läheisistään, kaivaa kommenttien rivien välistä, jotain mitä siellä ei ole

En tosiaan tahtoisi juuri ketään teistä lähipiiriini.

Yleistetään kaikki, suurennellaan, vääristellään

No tämä, välittävää tytärtä haukutaan riesaksi ja kaverittomaksi, yms :D Ei tälläisten ihmisten tarvitse ihmetellä jos jossain vaiheessa heidän käytökseen kyllästytään ja oikeasti mitään kutsuja mihinkään, ei enää ole eikä tule.

Vierailija
370/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele suoraan äitisi kanssa. Kai teillä puheyhteys on? 

No olen kysynyt suoraan, miksei voisi lähteä esim kahvilaan jos tarjoan, niin syy on aina "ei jaksa, ei viihdy sellaisissa, ei tykkää". 

Olen 50 v. Ei enää tippaakaan kiinnosta käydä kahviloissa. Kesällä voin ehkä lähteä, jos on hyvä ilma. 

Vierailija
371/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko apaattinen röökimuija?

Vierailija
372/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole normaalia. Yleensä 60-vuotiaat on vielä työelämässä ja harrastavat asioita. Itse olen 61, ja hyvin aktiivinen. Matkustan yksin ulkomailla usean kerran vuodessa, käyn kulttuuritapahtumissa ja tapaan ihmisiä.

Tällä puolet alapeukkuja. Vastaa ennakkokäsitystäni palstalaisten sielunmaisemasta.

Vierailija
373/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi 84v  tuttava . Nykyisin yrittää ängetä luokseni yökylään , ts kutsuu itsensä meille. Evvk, passata häntä. Riittää ,kun puhumme puhelimessa aika-ajoin. 

Hänellä ei joko ole suhteellisuuden tajua tai muuten röyhkeä. Ei, kiitos ei meille.

Vierailija
374/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla hormonaalistakin. Itselläni jo n. 45 vuotiaana alkoi menohalut radikaalisti vähentymään. En jaksa olla sosiaalinen ja kammoan ihmistungosta. 

Vierailija
375/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää yhtään hälyisistä kahviloista enkä kirpputorien turhasta ryönästä. Juon kahvit mieluiten kotona ja vain aamulla. Jos jotakin uutta tarvitsen en tosiaankaan lähde ryönätoreille itseäni näännyttämään vaan täsmätilaan netistä mutta en Temuta.

60v 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää yhtään hälyisistä kahviloista enkä kirpputorien turhasta ryönästä. Juon kahvit mieluiten kotona ja vain aamulla. Jos jotakin uutta tarvitsen en tosiaankaan lähde ryönätoreille itseäni näännyttämään vaan täsmätilaan netistä mutta en Temuta.

60v 

Aika sama mulla. Mutta ihmiset on erilaisia. Tänään olin mun siskon (70v) kanssa hoitamassa äidin kuolinpesään liittyviä viimeisiä asioita ja paluumatkalla poikettiin kauppakeskuksessa. Mä kultasepänliikkeessä hakemassa rannekelloni ja siskoni Citymarketissa ostamassa tomaatteja. Noh, mä odottelin kultasepänliikkeessä käyntini jälkeen vielä puolisen tuntia Cittarin ulkopuolella. Mulla olisi mennyt tomaattien ostamiseen max 3 minuuttia (heviosasto on ihan kaupan ovien vieressä eikä aamupäivällä ollut kassoillakaan  jonoa), mutta siskoni sai käytettyä siihen yli kymmenkertaisen ajan. Joillekin siis kaupoissa (tai kirpputoreilla) kiertely on mukavaa ja nautinnollista ajanvietettä, toisille taas ei. Jos mä tarvitsen jotain, mitä ei lähikaupasta saa, ja haluan sen nyt enkä ensiviikolla, mä katson ensin netistä, missä kaupoissa sitä on ja sen jälkeen menen kauppakeskukseen siihen kauppaan, käyn hakemassa sen ja suoraan kassalle ja kotiin. 

Vierailija
377/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillesi on sattunut jotain pahaa, häntä kiusataan tai vainotaan kodin ulkopuolella?

Vierailija
378/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillesi on sattunut jotain pahaa, häntä kiusataan tai vainotaan kodin ulkopuolella?

Luulosairashan sinä olet. Jos sua on kiusattu, niin ei se tarkoita sitä, että noin olisi käynyt tälle mileikuvitustarinan äipälle.

Vierailija
379/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eristäytyminen ja aloitekyvyttöm

Oma valinta. On tyyytyväinen elämäänsä.

Tekee aidosti vain mitä huvittaa ja silloin kun huvittaa. 

Kadehtia voi aina.

Vierailija
380/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andropaussi ja mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi