Päälle 60v äiti ei halua enää poistua juuri kotoa?
Muistan kun hän vielä oli 50-58v niin kävimme esim yhdessä kirpputoreilla, kahviloissa, hän lähti myös joskus reissuun. Nyt ei lähde enää edes kahvilaan vaikka sanon että maksan. Eikä kirpputoreille. Olen huomannut, että hänen mieliala on alkanut alentua, on säikky ja vaikuttaa yksinäiseltä. Hänellä ei ole juuri läheisiä ystäviä, ainoastaan naapureita ja neki vaihtuu vähän väliä. Onko normaalia, että vähän päälle 60v ei halua käydä enää uusissa paikoissa?
Kommentit (440)
Täytän 60 v. Kävin eilen apteekissa, ostamassa itselleni puseron ja kahvilassa lipittämässä itsekseni kupposen koffeeta ja pullaa. Kävin nuorten suosikkikaupassa eli Normalissa jne. Tulisin mökkihöperöksi jos olisin koko ajan yksin neljän seinän sisällä. Sitäkin teen, mutta kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrelkää te nuoremmat missä haluatte. Onko yleistäkin repiä iäkäs haluton äiti mukaan?
Ihana!
Iäkäs 60+v?
Just tätä meinasin kirjoittaa... iäkäs tai vanhus on mielestäni 90v, ei 60+
Vierailija kirjoitti:
Täytän 60 v. Kävin eilen apteekissa, ostamassa itselleni puseron ja kahvilassa lipittämässä itsekseni kupposen koffeeta ja pullaa. Kävin nuorten suosikkikaupassa eli Normalissa jne. Tulisin mökkihöperöksi jos olisin koko ajan yksin neljän seinän sisällä. Sitäkin teen, mutta kohtuus kaikessa.
Niin? Miten tämä liittyy AP.n äidin tilanteeseen. Onko yllätys, että ihmiset ovat erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miten tämä liittyy AP.n äidin tilanteeseen. Onko yllätys, että ihmiset ovat erilaisia?
Höh. Suurimmalla osalla kommenteista ei ole mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa :)
Eri
Muuten: ymmärrän ap:n tilanteen. Huoli on herännyt, eikä oikein tiedä miten edetä
Ei ole normaalia jos on ennen mieluusti lähtenyt kaikkialle. Joku on vialla.
Aloittaja varmasti tuntee parhaiten äitinsä ja huomaa muutoksen. Täällä nyt osa otti arvosteluna itseään ja elämäntapaansa kohtaan, vaikka ei ole kyse heistä, etenkään jos eivät ole alakuloisia.
Huolestuttavaa tosiaan, että on mielenterveysasioiden vuoksi työkyvytön ja nyt mennyt mieliala huonompaan suuntaan. Toivottavasti saat äitisi kanssa puhuttua niin että hän ottaisi muutoksen puheeksi lääkärin kanssa. Lääkityksen tarkistaminen ainakin. En tiedä meneekö huoli-ilmoituksella mihinkään viestiä tällaisesta kun ei akuuttia tilannetta. Soita seniorineuvontaan ja kysy neuvoa. Hän ei ikänsä puolesta taida olla vielä seniori, mutta varmasti samat neuvot toimivat.
So? Onko sulla joku sairas pakkomielle asiaan? Buhahaaaaaaa
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 381: "Mitä sun sisko sanoi siihen, että meni niin kauan tomaattien hakemisessa?"
Tuo on hänelle ihan normaali tapa käydä kaupassa eikä meillä ollut mitään tiukkaa aikataulua, joten ei hän sanonut yhtään mitään. Ei siis pahoitellut tms, että meni niin kauan. Mä odottelin kauppakeskuksessa penkillä istuen ja luin iltapäivälehtiä kännykällä. Mutta ei mua huvittaisi kävellä hänen perässään siellä kaupassa. On siis ihmisiä, joista on mukavaa kierrellä ja kaarrella kaupoissa yms paikoissa katsomassa, mitä kaikkea on olemassa. Ja sitten on meitä, joita kaupoissa kiertely ei kiinnosta vaan tehdään ostokset mahdollisimman nopeasti ja sitten ulos kaupasta.
Kiitos vastauksesta. Nyt olet asian ytimessä.
Toiset tykkää nuohota kaupoissa ja katsella ja toiset sitten taas ei. Tämän pitäisi myös aapeen tajuta.
Nyt tulee ohista:
Kysyisin sinulta vielä tuosta nimimerkistäsi -reipas ja tunnollinen lammas-, että mistä tämä nimimerkkisi juontaa?
Kommenttisi saavat kyllä aina yläpeukun minulta.🙂
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 381: "Mitä sun sisko sanoi siihen, että meni niin kauan tomaattien hakemisessa?"
Tuo on hänelle ihan normaali tapa käydä kaupassa eikä meillä ollut mitään tiukkaa aikataulua, joten ei hän sanonut yhtään mitään. Ei siis pahoitellut tms, että meni niin kauan. Mä odottelin kauppakeskuksessa penkillä istuen ja luin iltapäivälehtiä kännykällä. Mutta ei mua huvittaisi kävellä hänen perässään siellä kaupassa. On siis ihmisiä, joista on mukavaa kierrellä ja kaarrella kaupoissa yms paikoissa katsomassa, mitä kaikkea on olemassa. Ja sitten on meitä, joita kaupoissa kiertely ei kiinnosta vaan tehdään ostokset mahdollisimman nopeasti ja sitten ulos kaupasta.Kiitos vastauksesta. Nyt olet asian ytimessä.
Toiset tykkää nuohota kaupoissa ja katsella ja toiset sitten taas ei. Tämän pitäisi myös aapeen tajuta.
Ny
Tunm nimen tunnistaa minista ketjuista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierrelkää te nuoremmat missä haluatte. Onko yleistäkin repiä iäkäs haluton äiti mukaan?
Ihana!
Iäkäs 60+v?
Kaikki on suhteellista, ihmiset vanhenevat eri tahdeissa.
Kummallinen ketju tosiaan.
Ja nuo kirpputorit ja kahvilat nyt oli varmasn vaan esimerkki ap:ltä.
Ilkeitä kommentteja, törkeitä osa
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja varmasti tuntee parhaiten äitinsä ja huomaa muutoksen. Täällä nyt osa otti arvosteluna itseään ja elämäntapaansa kohtaan, vaikka ei ole kyse heistä, etenkään jos eivät ole alakuloisia.
Huolestuttavaa tosiaan, että on mielenterveysasioiden vuoksi työkyvytön ja nyt mennyt mieliala huonompaan suuntaan. Toivottavasti saat äitisi kanssa puhuttua niin että hän ottaisi muutoksen puheeksi lääkärin kanssa. Lääkityksen tarkistaminen ainakin. En tiedä meneekö huoli-ilmoituksella mihinkään viestiä tällaisesta kun ei akuuttia tilannetta. Soita seniorineuvontaan ja kysy neuvoa. Hän ei ikänsä puolesta taida olla vielä seniori, mutta varmasti samat neuvot toimivat.
Minkä alan ammattilainen olet?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vialla jotain, jos et kiinnostu samoista asioista koko ikäsi.
Muista sinä tehdä ja toimia hamaan hautaan saakka kuten ennenkin. Muussa tapauksessa olet sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana!
Iäkäs 60+v?
Kyllä äippä on iäkkäämpi kuin lapsensa. Mitä epäselvää ja kysymysmerkki siitä aiheutuu sulle?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan sulla on jotain vialla kun sun mielestä pitää tehdä koko elämän ajan sitä, mitä ennen teki.
Tottumukset ja terveydentila siihen vaikuttaa, millaisena oman olon kokee, ehkä hänen mielenvireytensä on vähän alentunut.
Miksköhän tää ketju meni monilla tunteisiin ja usea sai raivokohtauksen xD
Siis todella ärsyttävää kun sukulaiset, tutut, naapurit ja kummin kaimat ja av:n randomit tietää parhaiten kuinka pitää/saa elää, tehdä ja toimia. Elin nuorena ihan erityylistä elämää kuin 3kymppisenä ja nyt taas 5kymppisenä on toiset kuviot ja kiinnostuksen kohteet. Ja aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä jotka ihmettelee minun valintoja ja ratkaisuja. Niinkuin en itse osaisi päättää kuinka haluan elää. Ja todellakin osaan ja sen mukaan toimin. Otan toki mieheni ja aikuiset lapset huomioon. Muilta en lupia kysele. Jos viihdyn omassa kodissani niin tuskin se on huono asia. Päin vastoin kotoilu lisää minun onnellisuuttani. Minun elämäni ja minun valintani. Olen terve henkisesti ja ruumiillisesti joten en tarvitse holhousta tai neuvoja pyytämättä.
Iäkäs 60+v?