Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päälle 60v äiti ei halua enää poistua juuri kotoa?

Vierailija
06.02.2025 |

Muistan kun hän vielä oli 50-58v niin kävimme esim yhdessä kirpputoreilla, kahviloissa, hän lähti myös joskus reissuun. Nyt ei lähde enää edes kahvilaan vaikka sanon että maksan. Eikä kirpputoreille. Olen huomannut, että hänen mieliala on alkanut alentua, on säikky ja vaikuttaa yksinäiseltä. Hänellä ei ole juuri läheisiä ystäviä, ainoastaan naapureita ja neki vaihtuu vähän väliä. Onko normaalia, että vähän päälle 60v ei halua käydä enää uusissa paikoissa?

Kommentit (440)

Vierailija
201/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä ei ole normaalia. Lisää myös dementian riskiä olla vaan kotona.

Ekstrovertin harhaluuloja että toisista juoruilu ja paskanpuhuminen jossain työpaikan kahvitauolla tai kahvilassa on normaalia ja tervettä mutta kun kotona viihtyvä introvertti lukee kirjaa tai tekee sanaristikoita, hänen täytyy olla dementikko, mt ongelmainen tai muuten sairas. Saa aina parhaat naurut kun ahdistunut ekstrovertti "tietää" kaiken. 

Asiaa. Olen intro. Miehenikin.

Ekstrovertit ovat useimmiten ahdistuneita ja pelokkaita kun pitäisi olla yksin tai lähteä jonnekin yksin. Tarvitsevat aina jonkun tueksi mitättömimpiinkin tekemisiin. Ja puhua pitää tauotta isoon ääneen. Jos ei enää keksi asiaa niin hädissään pitää keksiä valheita toisista koska hiljaisuus on niin pelottavaa.

Vierailija
202/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oon 64 eikä mulla ole lapsia. Puoliso on. En siis siltä osin osaa kommentoida. Mutta:

Jos kerran äitisi on ollut erilainen, huolesi voi olla aiheellinen. Mitä luulet, mistä hän kotona ollessa nauttii, mitä tekee? Leipoo, laittaa ruokaa, lukee, tekee palapeliä, ristikoita? Vai istuu ja kattoo telkkaa yms

Jos on kovin 'vaisu', voi olla että lääkitystä täytyy vaihtaa tai lisätä. Onko milloin tilanne tarkistettu?

Älä välitä noista hupsuista vastauksista, osasit varmaan varautuakin

Kysy äidiltä suoraan, mikä on muuttunut

Tsemppiä

On ihana, että huolehdit

Tykkää kai kattoa tv:tä. Ei hänellä koskaan oikein ole ollut "harrastuksia". Mutta tykkäsi käydä paikoissa, esim luontopoluilla, rannoilla. Mihinkään muistisairaus testeihin en häntä k y

Joo: Viihtyy kotona. Leguri kuolee nauruun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän esimerkkimutsin käytös Ei ole muuttunut, vaan hänen 

kiinnostuksensa kohteet ovat muuttuneet.

Se taas on käsittämätöntä pikkuveeteille ja pikkuliisoille.

Se on niin käsittämätöntä, että harhoissaan kuvittelevat kyseessä olevan joku vakava sairaus.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi lähteä kotoa minnekään, jollei halua. Äitisi iässä luulisi saavan jo päättää itse menemisistään. Riittää kun käyt äidilläsi kahvittelemassa, äiti kun selvästi ilahtuu seurastasi.

Oon kuuskymppinen ja haluaisin olla vaan yksin kotosalla. Koiran kanssa lenkkeily, kotityöt, kirjat, netti, tellu, uimahalli, kaupassa käynnit riittäisi virikkeiksi. Pakko vaan käydä pitämässä seuraa iäkkäälle äidilleni, hoitaa hänen asioitaan, lapsenlapsia välillä ja eräs sukulainen änkeää itsensä moneksi yöksi kylään pari kertaa vuodessa. Siinä on tarpeeksi työsarkaa. 

Mä olen monesti ajatellut, että olen todennäköisesti onnellisin sitten, kun kukaan ei enää tarvitse mua yhtään mihinkään. Kun saan vihdoin olla oma itseni, tehdä mitä haluan ja milloin haluan tai vaikka maata viikon sohvalla ja syljeskellä kattoon. Jo 60 vuotta on tässä vedetty milloin mitäkin "sosiaalisesti hyväksyttävää" roolia ja alkaa pikkuhiljaa olla takki tyhjä. Mitä vähemmän mulla on tarpeettomia ärsykkeitä ympärillä, sitä tyytyväisempi olen. Tarpeettomilla ärsykkeillä tarkoitan esim just ympärillä olevaa hälinää (syy, miksi en koskaan tykännyt työskennellä avokonttorissa).

Vierailija
205/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn kotonani. Mikähän tauti mulla on? Inhoan meteliä.

Vierailija
206/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyn kotonani. Mikähän tauti mulla on? Inhoan meteliä.

Riippakivi tytär.

Vierailija
207/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä ei ole normaalia. Lisää myös dementian riskiä olla vaan kotona.

Ekstrovertin harhaluuloja että toisista juoruilu ja paskanpuhuminen jossain työpaikan kahvitauolla tai kahvilassa on normaalia ja tervettä mutta kun kotona viihtyvä introvertti lukee kirjaa tai tekee sanaristikoita, hänen täytyy olla dementikko, mt ongelmainen tai muuten sairas. Saa aina parhaat naurut kun ahdistunut ekstrovertti "tietää" kaiken. 

Asiaa. Olen intro. Miehenikin.

Ekstrovertit ovat useimmiten ahdistuneita ja pelokkaita kun pitäisi olla yksin tai lähteä jonnekin yksin. Tarvitsevat aina jonkun tueksi mitättömimpiinkin tekemisiin. Ja puhua pitää tauotta isoon ääneen. Jos ei enää keksi asiaa niin hädissään pitää keksi

Apinalauma, jees.

Vierailija
208/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tsemppiä tässä kommenttiviidakossa!

Poimi helmet:)

Eipä osannut niitä poimia edellisellä kerrallakaan, kun tekee jälleen tämän aivan saman aloituksen uudestaan. Ensin katsoin, että aloitus on noussut jälleen ylös, mutta päivämäärä olikin tältä päivältä.

Kasvata aivot ensin.

Vierailija
209/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä äitisi asuu?

En minäkään enää halua mennä Helsingin keskustaan. Matka sinne kestää kauan ja on töyssyistä eikä siellä edes enää ole mitään mitä haluaisin nähdä. Ja useimmat ihmiset siellä on vastenmielisen oloisia. Helsingin keskustasta on tullu tosi epäviihtyisä.

Ehkä äitisi tapauksessa on kyse jostain tällaisesta? Sun pitää kysellä minne hän haluaisi mennä.

Vierailija
210/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia! Kun vihdoinkin saa päättää, mitä tekee, niin ei välttämättä halua pois kotoa yhtään mihinkään. Kirppikset on jo nähty, kahvia voi keittää itse ja televisiosta tulee koko ajan ohjelmaa.

Sinä huomaat mielialan alentumisen, koska mielestäsi noin pitää tapahtua, jos riekkuminen kaupungilla alkaa kyllästyttää. Todellisuudessa äitisi on vain rauhallinen ja onnellinen, että saa elää omaa elämäänsä.

Musta ei vaikuta niin onnellisilta, esim aina kun kyläilen niin on kauhea "puhetulva" kun ei ole jutellut kenellekään. Vaikuttaa yksinäiseltä. Olen vain huolissani. Tuntuu että uusissa paikoissa käyminen piristäisi häntä, mutta ei.

Kyse on nyt sinun kokemuksestasi, sinusta äiti ei vaikuta ja sinusta tuntuu, joten ongelma on omassa päässäsi. Äiti ei kelpaa sinulle tuollai

Ei ole, jos omainen muuttuu erilaiseksi kuin ennen on ollut, totta kai sitä huolestuu. Ei noin välinpitämätön saa olla. 

Vierailija
211/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks sil mutsillas tietokone? Hanki, mikäli ei oo.

Vierailija
212/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölöpölö ei piristä, jokin syvällisempi kenties...

Vierailija
213/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan hömppä piristä, tulee vain myötähäpeää.Kirjastoon nyt meen.

Vierailija
214/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia! Kun vihdoinkin saa päättää, mitä tekee, niin ei välttämättä halua pois kotoa yhtään mihinkään. Kirppikset on jo nähty, kahvia voi keittää itse ja televisiosta tulee koko ajan ohjelmaa.

Sinä huomaat mielialan alentumisen, koska mielestäsi noin pitää tapahtua, jos riekkuminen kaupungilla alkaa kyllästyttää. Todellisuudessa äitisi on vain rauhallinen ja onnellinen, että saa elää omaa elämäänsä.

Musta ei vaikuta niin onnellisilta, esim aina kun kyläilen niin on kauhea "puhetulva" kun ei ole jutellut kenellekään. Vaikuttaa yksinäiseltä. Olen vain huolissani. Tuntuu että uusissa paikoissa käyminen piristäisi häntä, mutta ei.

Kyse on nyt sinun kokemuksestasi, sinusta äiti ei vaikuta ja sinusta tuntuu, joten ongelma on

Ei, vaan sinä olet murheen kryyni ja draamahakuinen oman elämäsi jeesus, joka projisoi omia idiotistisia ja subjektiivisia säädöksiään muiden arkeen. Jätä äiti rauhaan!

Vierailija
215/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 60+ ikäni hoitotyötä tehnyt sh. Odotan sitä aikaa, kun pääsen eläkkeelle, eikä tarvitse mennä minnekään tai edes puhua kenellekkään. Nautin rauhasta ja hiljaisuudesta, menen ja teen jos tahdon, mutta paljon aion viettää aikaa ihan vain itsekseni ollen ja nauttia sosiaalisten kontaktien vähyydestä. Lapsia ja lapsenlapsia tapaan toki satunnaisesti, mutta en velvollisuudesta tai säännön mukaisesti. Lapsilleni tämä on ok ja he ymmärtävät asian. Hoitotyö ja loputon vuorovaikutus on vieneet sosiaaliset voimavarat vuosien aikana ja yhtään Ylimääräisiä ihmisiä en enää elämääni halua eläkepäivinä. Minulla on hyvä olla yksin kotona, niinkuin varmaan monella muullakin. 🌸

Vierailija
216/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole, jos omainen muuttuu erilaiseksi kuin ennen on ollut, totta kai sitä huolestuu. Ei noin välinpitämätön saa olla. "

Sinäkään et reppana ymmärrä, että ajat muuttuu ja ihmiset muuttuu.

Iän kertyessä mielenkiinnon kohteet muuttuu. Ei jaksa mennä kuten nuorempana.

Tää ongelma on sun korvien välissä.

Vierailija
217/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla jo käytetty ja pilaantunut nainen. He yleensä ovat tuollaisia.

Vierailija
218/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa nyt ketjun aloittaja.

Kun aikansa ravaa reissuissa, kuppiloissa ja kirppiksillä, niin lopulta ne ei enää kiinnosta.

Äikäs ihminen ei haali enää rojua nurkkiinsa. Sillä on jo liikaakin tavaraa. Mieluummin karsii niitä pois kuin hankkii lisää.

Matkustelu ei nappaa kun on tarpeeksi matkustellut.

Kuppilat on tullut kierreltyä.

Miksi et hyväksy tätä? Sä etsit typeriä syitä. Sinä tässä oot vailla kaveria äidistäsi, etkä kestä sitä, että häntä ei kiinnosta.

Matkustelu nappaa aina. N70+

Vierailija
219/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole normaalia. Yleensä 60-vuotiaat on vielä työelämässä ja harrastavat asioita. Itse olen 61, ja hyvin aktiivinen. Matkustan yksin ulkomailla usean kerran vuodessa, käyn kulttuuritapahtumissa ja tapaan ihmisiä.

Kuka helvetti viitsii matkustaa yksin ulkomaille!?

Minä N70+

Vierailija
220/440 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kierrelty maailmaa jo tarpeeksi, ihanaa olla himassa ja nauttia!

Eläkkeellä on aikaa käydä näyttelyissä, konserteissa jne.