Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Törkypuheita ei voi perustella sananvapaudella

Vierailija
06.02.2025 |

Lukijan mielipide | Törkypuheita ei voi perustella sananvapaudella

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011008197.html

Kommentit (386)

Vierailija
81/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

https://www.minilex.fi/a/yksityiselämää-loukkaava-tiedon-levittäminen-a…

"Keskeistä on se, miten suuren joukon käytetty väline saavuttaa." 

Eli et saa kirjoittaa niin, että henkilö voidaan tunnistaa palstalta. 

Esim Ei saa kirjoittaa henkilön pituutta, koulutusta, puolison ammattia, puolison ja lasten pituuksia, henkilön ikää, lasten ikää, asuinkaupunkia, asunnon kokoa, työpaikkoja missä on ollut. 

Jos kokoat nuo yhteen ja keksit lempinimen olet syyllistynyt rikokseen. 

Palstalla on tehty siis erittäin iso rikos. 

Vierailija
82/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vasurit sitä polarisaatiota tässä edistää joka toimellaan."

Älä siirry heti syyttämään muita. Katso hetki ihan siihen peiliin ja kerro minulle mitä todellista haittaa sinulle koituu jos sinun edellytetään kertovan mielipiteesi asiallisella ja muita kunnioittavalla tavalla?

Sitähän kutsutaan tavallisesti vain käytöstavoiksi. Ei meillä koskaan ennenkään ole ollut aikaa jolloin on ollut sopivaa sanoa kelle vaan mitä vaan. Päinvastoin, ennen edellytettiin paljon nykyistä suurempaa hienotunteisuutta siinä mien sai sanoa ja miten ei.

Onko sinulla yhteenkään asiaan mitään oikeaa sanottavaa tuon vammaisen spinni-jankutuksen sijaan? Jos olet joku viestinnän ammattilaista teeskentelevä ja siitä palkkaa saava niin pidä kynsin ja hampain kiinni duunistasi. Tuolla osaamisella kukaan täysjärkinen ei sinua tuohon hommaan palkkaisi.

Sinä näytät olevan se jolla ei ole mitään asiaa koska et koskaan kommentoi mitään siihen minun kirjoitukseni asioihin liittyen.

Mutta onko siis niin että sinusta mitään yleisiä käytöstapoja ei ole olemassa eikä niitä tarvitakaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/nancy-mac…

Tällaista menoa rapakon takana. Lapsellista sakkia.

Vierailija
84/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuvastaahan tämäkin ketju tavallaan asiaa... joku huutaa kokoajan 'vassari sitä vassari tätä ja tuota', mutta eipä näy vastaan huutajaa mollaamassa tuota kaikki muut vassariksi leimaajaa

Ettet vain itsekin mölisisi toisissa ketjuissa perssuolinkaisista ja persloisista? 

Vierailija
85/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan ison rikoksen tekijä ei ole kirjoittanut muutamaan viikkoon. 

Varmaan Mielisairaalassa osastohoidossa välillä. 

Vierailija
86/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

""häirinnäksi laskettava törky" ei varsinaisesti tarkoita yhtään mitään, niin tulee elämästä melkoista munankuorilla kävelyä, jos tuollaisia ohjeistuksia tulisi noudattaa. "

Mitä vaikeaa tuossa on? Mieti vain mitä asioita voisit sanoa tai et voisi sanoa vaikka mummollesi, pomollesi, tai muulle vastaavalle ihmiselle jota et halua missään nimessä loukata. Ja sen linjan pidät sitten aina kun puhut tai kirjoitat sinulle tuntemattomille ihmisille.

Tällä pääsee jo pitkälle

En todellakaan puhu törkyä ja solvauksia suoltavalle äärivasurille samalla tavalla kuin mummolleni. Jatkossakaan.

Miksi et? Mitä hyödyt siitä jos haukut takaisin mahdollisimman kovasti? Ajatteletko että silloin se toinen muuttaa mielensä ja alkaa olla samaa mieltä kuin sinä?

Vierailija
87/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voikaan. Ihme että tästä edes pitää kirjoittaa mielipidekirjoitus

Vierailija
88/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä lukee hesarissa on jollain tavalla väärin.

Mä en ole lukenut mitään hyvää hesarista enää pitkään aikaan. Enkä yleltäkään. Ne on muuttuneet ihan sen oman törkyarvomaailmansa äänenkannattajiksi. Sieltä ei löydy enää vanhanaikaista faktat toteavaa journalismia vaan aina siinä on toimittajan oma agenda mukana. Ja siitä en tykkää.

Vierailija
89/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen mies on vapaata riistaa, on ollut aina. Eikä puhettakaan rassismista, mikä vaino woken taholta on ilmiselvää.

Vierailija
90/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kenellekään ei saa vastata epäasiallisesti. Se on ihan selvää.

Mutta kysyn sinulta uudestaan: kerro minulle mitä todellista haittaa sinulle koituu jos sinun edellytetään kertovan mielipiteesi asiallisella ja muita kunnioittavalla tavalla?

Ja minä kysyn sinulta uudestaan: Esitätkö samoja kysymyksiä ja penäätkö samaa hyvää käytöstä myös palstan pakkomielteisille persuista jankkaajille, jotka tälläkin hetkellä suoltavat törkyään useissa eri ketjuissa?

Kyllä. Minusta kaikkien pitäisi puhua toisilleen asiallisesti. En pidä törkypuheesta tai haukkumisesta kenenkään esittämänä.

Mutta kysyn sinulta jälleen uudestaan: kerro minulle mitä todellista haittaa sinulle koituu jos sinun edellytetään kertovan mielipiteesi asiallisella ja muita kunnioittavalla tavalla?

Vierailija
91/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on vain yksi kirjoittaja joka on tehnyt täällä suuren rikoksen kirjoittamalla tunnistettavia tietoja ja toisen ihmisen sairaustietoja tänne palstalle. 

Vierailija
92/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen mies on vapaata riistaa, on ollut aina. Eikä puhettakaan rassismista, mikä vaino woken taholta on ilmiselvää.

Entäs työttömät jotka tekevät määräaikaisia töitä esim. vastaavat sulle Kelassa, kun soitat sinne. 

Ei kaikki ole vakituisia työntekijöitä. 

Vierailija
93/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät ymmärrä sananvapauden periaatetta, joten aina ovat sitä kieltämässä. Eivät ymmärrä, että sillä kauaskantoisempia yhteiskunnallisia seuraksia kuin, että "Yhyy, toi yks kutsu mua läskiks!"

Vierailija
94/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä siirry heti syyttämään muita. Katso hetki ihan siihen peiliin ja kerro minulle mitä todellista haittaa sinulle koituu jos sinun edellytetään kertovan mielipiteesi asiallisella ja muita kunnioittavalla tavalla?

Sitähän kutsutaan tavallisesti vain käytöstavoiksi. Ei meillä koskaan ennenkään ole ollut aikaa jolloin on ollut sopivaa sanoa kelle vaan mitä vaan. Päinvastoin, ennen edellytettiin paljon nykyistä suurempaa hienotunteisuutta siinä mien sai sanoa ja miten ei.

Vaahtoatko samalla tavalla esimerkiksi tällä palstalla persuista pakkomielteisesti aamusta iltaan alatyylisiä solvauksia viljeleville kirjoittajille? Vai oletko kenties itse yksi noista kirjoittajista?

Minusta kenellekään ei saa vastata epäasiallisesti. Se on ihan selvää.

Mutta kysyn sinulta uudestaan: kerro minulle mitä todellista haittaa sinulle koituu jos sinun edellytetään kertovan mielipiteesi asiallisella ja muita kunnioittavalla tavalla?

Sinulle on vastattu jo moneenkin kertaan. Jos et vastauksia ymmärrä niin se on sinun ongelmasi. Mitä jos menisit itse noudattamaan niitä käytöstapojasi ja lopettaisit sen hokemisen. Jännä kyllä et tuotakaan osaa vaikka varmaan päässäsi luulet servaavasi muita mennen tullen.

Vierailija
95/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkypuheet kertovat aina enemmän niiden sanojasta kuin niiden kohteesta. Jokaisen tervellä itsetunnolla varustetun ihmisen mieli ei loukkaannu toisten mielipiteistä (tai ei ainakaan pitäisi loukkaantua).

Vierailija
96/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki mitä lukee hesarissa on jollain tavalla väärin."

Sinun maailmankatsomuksesi on selvästikin erilainen mutta siitä ei suoraan seuraa että kaikki Hesarissa olisi väärin. Se on vain erilaisen maailmankatsomuksen mukaan kirjoitettua.

Yleensäkin olisi hyvä jos ymmärtäisi että ihmisillä voi olla ihan perustellusti erilisia käsityksiä ja mielipiteitä. Hyvin paljon riippuu siitä mitä asioita itse arvostaa eniten ja mitä pitää itselle tärkeimpinä asioina.

Vierailija
97/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naiset eivät ymmärrä sananvapauden periaatetta, joten aina ovat sitä kieltämässä. "

Mikä on sinusta se sananvapauden periaate jota jotkut muut eivät ymmärrä?

Vierailija
98/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla yhteenkään asiaan mitään oikeaa sanottavaa tuon vammaisen spinni-jankutuksen sijaan? Jos olet joku viestinnän ammattilaista teeskentelevä ja siitä palkkaa saava niin pidä kynsin ja hampain kiinni duunistasi. Tuolla osaamisella kukaan täysjärkinen ei sinua tuohon hom

Sinä näytät olevan se jolla ei ole mitään asiaa koska et koskaan kommentoi mitään siihen minun kirjoitukseni asioihin liittyen.

Mutta onko siis niin että sinusta mitään yleisiä käytöstapoja ei ole olemassa eikä niitä tarvitakaan?

Näytät olevan joku narsistipiirteinen kun et mitenkään kykene ymmärtämään ettei palstalaiset ole täällä sinun oikkujasi täyttämässä. Sano jotain mielenkiintoista niin ehkä joku vastaa. Rupea vaatimaan vastauksia niin saat hokea vaatimuksiasi ihan yksinäsi koska ketään ei kiinnosta.

Vierailija
99/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuvastaahan tämäkin ketju tavallaan asiaa... joku huutaa kokoajan 'vassari sitä vassari tätä ja tuota', mutta eipä näy vastaan huutajaa mollaamassa tuota kaikki muut vassariksi leimaajaa

Ettet vain itsekin mölisisi toisissa ketjuissa perssuolinkaisista ja persloisista? 

tuotan pettymyksen sinulle, itseasiassa olen poistoon ilmoittanut noita mainitsemiasi samoin kuin muitakin asiattomuuksia, täysin riippumatta siitä mikä taho niitä esittää. Mikään puoluekanta ei ole syy, vaan pelkästään asiattomuudet, oli kyseessä mikä asia tahansa. Sori siitä

Vierailija
100/386 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkypuheet kertovat aina enemmän niiden sanojasta kuin niiden kohteesta. Jokaisen tervellä itsetunnolla varustetun ihmisen mieli ei loukkaannu toisten mielipiteistä (tai ei ainakaan pitäisi loukkaantua).

Mutta kun laitat ihmisen henkilökohtaisia tunnistettavia tietoja niin olet päästäsi todella sairas. Ihan sama mistä niitä tietoja olet kerännyt. 

Toki palstalla kirjoittaa myös rikollisia vankilassa olleita ja mielisairaita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi