Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
901/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun varmasti tarpeeksi. Salitreeni + aerobista lähes päivittäin + työmatkat fillarilla. Koskaan en ole ollut reilusti ylipainoinen, mutta n. 10kg haarukassa painon jojoilu on lähes jatkuvaa. Koska tarkkailen kehoani jatkuvasti tiedän tasan mistä jojoilu aiheutuu. Olut, rasvainen ruoka, sekä makeiset ja kaikenlaiset oraalinautinnot vain viehättää liikaa. Kykenemättömyyttö painonhallintaan voidaan selittää lukemattomin höpöpuhein. Syitä löytyy kyllä. Selittelyssä ja itsepetoksessa ihminen on taitava. Lihominen tai laihtuminen nyt on ihan vaan matikkaa. Jokainen voi laskea kohdaltaan saannin ja kulutuksen ja toimia sen mukaan. On sitten ihan vaan omasta päästä kiinni pystyykö toimimaan sen mukaan miten tietää oikein olevan. Ai että se on helppoa, mutta vaikeaa

Vierailija
902/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikun varmasti tarpeeksi. Salitreeni + aerobista lähes päivittäin + työmatkat fillarilla. Koskaan en ole ollut reilusti ylipainoinen, mutta n. 10kg haarukassa painon jojoilu on lähes jatkuvaa. Koska tarkkailen kehoani jatkuvasti tiedän tasan mistä jojoilu aiheutuu. Olut, rasvainen ruoka, sekä makeiset ja kaikenlaiset oraalinautinnot vain viehättää liikaa. Kykenemättömyyttö painonhallintaan voidaan selittää lukemattomin höpöpuhein. Syitä löytyy kyllä. Selittelyssä ja itsepetoksessa ihminen on taitava. Lihominen tai laihtuminen nyt on ihan vaan matikkaa. Jokainen voi laskea kohdaltaan saannin ja kulutuksen ja toimia sen mukaan. On sitten ihan vaan omasta päästä kiinni pystyykö toimimaan sen mukaan miten tietää oikein olevan. Ai että se on helppoa, mutta vaikeaa

Käypä lukemassa koko ketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoa ei voi hallita, jos ei suostu tiedostamaan omia sudenkuoppiaan.

Tai osaa tiedostaa.

Vierailija
904/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lihominen ja laihtuminen on vain matematiikkaa, unohdat että monen yksilön laskutoimituksissa siellä välissä on sulkeissa monenlaisia vaikeita yhtälöitä, kuten fyysisiä sairauksia tai mt-ongelmia, mitkä pitää ratkaista ensin.

Vierailija
905/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, paitsi ettei ole. Sinulle maistuu olut ja makkara. Minulle ei. Sinä jojoilet vaikka liikut, joku toinen ei...Aika lailla se elämän ymmärrys pyörii sen oman navan ympärillä ihmisillä, jotka luulevat maailman pyörivän just siten, kuin se oma elämä. 

Tässä on sama ilmiö, kuin taloudellisessa menestyksessä. Ihmiset jotka syntyvät rahan keskelle, tai saavat rahallista menestystä esim. bisnesten avulla, ovat usein sitä mieltä, että ovat itse ansainneet kaiken olemalla vaan niin erinomaisia. Eivätkä he ymmärrä, miksi joku on köyhä. Kun vois vaan tehdä jotain. Harva todella hyväosaoinen näkee ympäristön merkitystä sille omalle hyväosaisuudelle. Tai sitä, että paljon on myös onnen kauppaa se menestys. Kaikki saavutus on vain omaa ansiota ja itsekehu sen mukaista.

Vierailija
906/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lihominen ja laihtuminen on vain matematiikkaa, unohdat että monen yksilön laskutoimituksissa siellä välissä on

Mt-ongelmat mainitaan usein tässä yhteydessä. Miten miellätte ne? Mitä ongelmia teidän mielestä silloin on, kun puhutaan mt-ongelmista?

Vierailija
907/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoa ei voi hallita, jos ei suostu tiedostamaan omia sudenkuoppiaan.

Olen kärsinyt todella rajusta unettomuudesta. Se kesti vuosikausia. Halvaannutti elämän. 

Koronan seurauksena aloin kärsiä jälkikoronasta. Se tulee ajoittain, välissä pitkittyviä aikoja, mutta tulee sit kuitenkin, tosin lievenee joka kerta. Unettomuus uusiutu tämän myötä. Siis ajoittain on unettomuutta yhdessä muiden pireiden kanssa. Pitkään meni, et ymmärsin johtuvan koronasta. Alkuun piinasin itseäni pohtimalla koko ajan, mitä taaas oon tehnyt väärin, kun uni ei öisin tule. Joinko kahvia liian myöhään, söinkö suklaata, en kai vahinhossa sortunut cokikseen, heräsinhän ajoissa, enkö liikkunut oikein ym. ym. Helpotus oli suuri (vaikka asia ikävä) kun tajusin, et kyse on asiasta, jolle en kertakaikkiaan voi hetkessä yhtään mitään. Pitää vaan rauhassa tehdä se, mitä tehtävissä on ja luottaa siihen, että joku päivä ne teot tuottaa tulosta. 

Syyn ymmärtäminen on ollut todella suuri helpotus. Se jo itsessään auttaa toipumaan.

Sama koskee monia ylipainoisia. Naiset ovat usein todella ankaria itseään (toiset myös toisia)  kohtaan.

Me vaadimme itseltämme paljon. Jos ylipainon ongelman ratkaisu olisi yksinkertaista, ei sitä tarvitsisi tutkia sillä tasolla, kuin nyt tehdään. Jos ylipainosta pääsisi yleisesti helpommin eroon, ongelmaa ei olisi sillä tasolla, kuin nyt on.

Ketjussa todella kovia kertomuksia siitä, kuin paljon naiset liikkuu ja laskee kaloreita ja vähentää ruokaa ja ja ja...eikä mikään auta. 

Sit on näitä, jotka tulevat ketjuun pilkkaamaan. Käsittämätöntä. 

Vierailija
908/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla itselläs on normaalipaino, niin keksi jokin uusi harrastus kuin toisten painojen miettiminen?

Mutta jos tosissasi kyselet, niin sairaudet, lääkkeet, raudanpuute (aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa myös). Myös näitten yleisten syitten lisäksi. (sitä en tiedä miten yleistä Suomessa on alhainen ferritiini kun sitä ei aina mitata). 

Vierailija
909/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, paitsi ettei ole. Sinulle maistuu olut ja makkara. Minulle ei. Sinä jojoilet vaikka liikut, joku toinen ei...Aika

"Tässä on sama ilmiö, kuin taloudellisessa menestyksessä. Ihmiset jotka syntyvät rahan keskelle, tai saavat rahallista menestystä esim. bisnesten avulla, ovat usein sitä mieltä, että ovat itse ansainneet kaiken olemalla vaan niin erinomaisia. Eivätkä he ymmärrä, miksi joku on köyhä. Kun vois vaan tehdä jotain. Harva todella hyväosaoinen näkee ympäristön merkitystä sille omalle hyväosaisuudelle. Tai sitä, että paljon on myös onnen kauppaa se menestys. Kaikki saavutus on vain omaa ansiota ja itsekehu sen mukaista."

Minä olen keski-ikäinen mies, en ole koskaan seurustellut ja minua on syrjitty koko elämäni ajan. Suvussani myös esiintyy paljon juoppoutta. Hirveästi ei ystäviäkään ole. Mediaanipalkkaakin aloin tienaamaan vasta pari vuotta sitten, huolimatta siitä että kävin korkeakoulun reilusti yli 10 vuotta sitten. Silti en ole eläessäni koskaan nostanut sosiaalitukia ja aina olen tehnyt töitä. Ja sillä omalla tienestillä, vyön kiristämisellä ja (oikeilla) sijoituksilla olen hieman vaurastunut. Enkä ole koskaan käynyt veronmaksajien piikkiin missään höpöhöpö-psykiatreilla. KETKÄKÖHÄN niitä etuoikeutettuja oikein ovat?! Varsinkin usea moni-ongelmainen nainen seurustelee ja on perhe ja kaikkea, mut silti on myös "mahdollisuus" masentua, sillä näköjään pystyy olemaan tuilla, poissa töistä, ties mitä ja aina kohdellaan hyvin. Mitäs luulisit, että samoilla seteillä oleva mies olisi? Yksin r0ttakuutiossa asuisi työttömänä jo yli kymmenettä vuotta. Naiset eivät ymmärrä kuinka etuoikeutetuttuja ovat! Ja sit vaikka kaikki on, niin masennutaan ja ylipainoa kertyy ja mikään koskaan ei ole oma syy! Mitä jos alkaisitte ottamaan vastuuta itsestänne? Onko liikaa vaadittu?

Vierailija
910/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa katsoa nuoria kollegoja jotka ovat siis ylipainoisia mutta heidän lounas eväät koostuvat lähinnä pikanuudeleista, kaurapuurosta ja pilttisoseista. Itse syön kunnon lounaan (kanaa, lihaa, kalaa ym.) vihanneksineen, välipan ja päivällisen. Mietin vaan että miten voi olla ylipainoinen jos syö pelkkää kaurapuuroa ja nuudeleita.. vai alkaako mässäily iltaisin? 

Nuudelit ja kaurapuurohan ovat lähes pelkkiä tyhjiä hiilihydraatteja. Siksi ne lihottavat eivätkä pidä nälkää. Pilttisoseetkin ovat käytännössä sokeria ja vettä. Kuidut niissä on pilkottu niin pieniksi, etteivät ne hidasta sokerin imeytymistä.

Yhteen puuroannokseen tulee n. 1dl eli 40g kaurahiutaleita. Se sisältää 22g hiilihydraattia, josta sokereita 0,4g. Rasvaa 3g, josta tyydyttyneitä  0,5g. Ravintokuitua 4,4g, proteiinia 5,6g, beetaglukaania 1,6g. Vain vhh-propagandan sisäistänyt voi pitää kauraa tyhjinä hiilihydraatteina.

Jos 40 grammassa on 22 g hiilihydraatteja, silloinhan kaurasta on 55 % painosta hiilihydraatteja. Sehän on paljon! Proteiinia on 14 % eli viljaksi ihan ok, mutta verrattuna juustoon, kananmuniin tai lihaan aika vähän.

Eli kyllä noilla spekseillä kyse on tyhjistä hiilihydraateista, kun niitä on yli puolet painosta. Tuo 40 g kauraa toki on pieni määrä, joten vähähiilihydraattisellakin ruokavaliolla tuo määrä vielä menee. Kuitenkin proteiinia 5,6 g ei riitä mihinkään, joten sitä tarvitaan lisää jostain muusta.

Vierailija
911/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa katsoa nuoria kollegoja jotka ovat siis ylipainoisia mutta heidän lounas eväät koostuvat lähinnä pikanuudeleista, kaurapuurosta ja pilttisoseista. Itse syön kunnon lounaan (kanaa, lihaa, kalaa ym.) vihanneksineen, välipan ja päivällisen. Mietin vaan että miten voi olla ylipainoinen jos syö pelkkää kaurapuuroa ja nuudeleita.. vai alkaako mässäily iltaisin? 

Nuudelit ja kaurapuurohan ovat lähes pelkkiä tyhjiä hiilihydraatteja. Siksi ne lihottavat eivätkä pidä nälkää. Pilttisoseetkin ovat käytännössä sokeria ja vettä. Kuidut niissä on pilkottu niin pieniksi, etteivät ne hidasta sokerin imeytymistä.

Yhteen puuroannokseen tulee n. 1dl eli 40g kaurahiutaleita. Se sisältää 22g hiilihy

Ok, mutta miksi syödä kaurapuuroa kun parempaakin ravintoa on?

mikäs se "parempi ravinto" on? joku voissa paistettu pekoniko

Vihannekset ja esim. kananmunat, kala tai maitotuotteet. Viljaa voi syödä lisukkeena, jos tarvii paljon hiilareita, jos esim. urheilee. Vähän liikkuva ei tarvi paljoa hiilareita.

Vierailija
912/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on vain tunne. Ei sitä tarvitse kuunnella. Sitäpaitsi näläntunne vähenee mitä pienempiä annoksia syö ja harvemmin. Mutta kuitenkin kuiturikasta.

Puhut nyt vatsan kurnimisesta. Se on eri tunne, tai oikeastaan tuntemus, kuin täällä mainittu, energiavajeesta johtuva nälkä tai nääntymisen tunne. Siihen ei auta annosten pienentäminen, vaan päinvastoin pienempi energiamäärä voimistaa tuota tunnetta.

Vierailija
913/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

lihaa, kananmunia, rasvaista jogurttia

Mitenkäs niissä on kuidun ja hyvien hiilihydraattien saannin kanssa?

Niiden lisäksi syödään vihanneksia, kuten kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa (jos siihen on varaa toim.huom.), parsakaalia, kesäkurpitsaa, sipulia jne.

Vierailija
914/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

Eläköön ummetus

Reilusti vihanneksia noiden kanssa, niin ei tule ummetusta, ellei ole jotakin sairautta tai väärää lääkitystä.

Vierailija
915/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen puuroannokseen tulee n. 1dl eli 40g kaurahiutaleita. Se sisältää 22g hiilihy

Kaurapuuro on mm. vatsalle ihan parasta. Mut kaikilla ei yksi pidä nälkää, vaan tarvii proteiinia lisäksi.

Olen eri mieltä. Minulla ja kahdella ystävälläni kaura on pahin närästäjä. Näillä kahdella muulla on refluksitauti, minulla ei.  

Vierailija
916/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten? 

Mitenkäs niissä on kuidun ja hyvien hiilihydraattien saannin kanssa?

Pari kaveria aikoinaan tuohon nakshti. Kiinnostuneena aiheesta kyselin, kunnes kuulin et juureksia ei saa syödä, kun ovat pelkkää sokeria. Siihen loppui minun kiinnostus. Joku järki pitää ravinnossakin olla.

Kyllä juureksia voi syödä, mutta jos haluaa pysyä ketoosissa, määrä täytyy pitää hyvin pienenä, koska kypsennetyt juurekset muuttuvat suolistossa sokeriksi. Sama esim. palkokasvien kanssa.

Vierailija
917/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on vain tunne. Ei sitä tarvitse kuunnella. Sitäpaitsi näläntunne vähenee mitä pienempiä annoksia syö ja harvemmin. Mutta kuitenkin kuiturikasta.

Ihanko totta? Kuvitteletko, että jokainen ylipainoinen ei tiedä tätä ja muita ns. hyviä neuvoja?

Itse asiassa tuossa tuli oikeasti hyviä neuvoja joita todellakaan jokainen ylipainoinen ei tiedä/ymmärrä.

-eri

Taitaa nyt olla niin, että te neuvojat ette ymmärrä. Ylipainoisen laihduttajan nälkä ei ole tuota mahalaukun kurnimista, josta tuo kirjoittaja puhui. Se on energiavajeen aiheuttamaa nälkää, eikä se häviä sillä, ettei siitä välitä.

Vierailija
918/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, paitsi ettei ole. Sinulle maistuu olut ja makkara. Minulle ei.

"Tässä on sama ilmiö, kuin taloudellisessa menestyksessä. Ihmiset jotka syntyvät rahan keskelle, tai saavat rahallista menestystä esim. bisnesten avulla, ovat usein sitä mieltä, että ovat itse ansainneet kaiken olemalla vaan niin erinomaisia. Eivätkä he ymmärrä, miksi joku on köyhä. Kun vois vaan tehdä jotain. Harva todella hyväosaoinen näkee ympäristön merkitystä sille omalle hyväosaisuudelle. Tai sitä, että paljon on myös onnen kauppaa se menestys. Kaikki saavutus on vain omaa ansiota ja itsekehu sen mukaista."

Minä olen keski-ikäinen mies, en ole koskaan seurustellut ja minua on syrjitty koko elämäni ajan. Suvussani myös esiintyy paljon juoppoutta. Hirveästi ei ystäviäkään ole. Mediaanipalkkaakin aloin tienaamaan vasta pari vuotta sitten, huolimatta siitä että kävin korkeakoulun reilusti yli 10 vuotta sitten. Silti en ole eläessäni koskaan nostanut sosiaalitukia ja aina olen tehnyt töitä. Ja sillä omalla tienestillä, vyön kiristämisellä ja (oikeilla) sijoituksilla olen hieman vaurastunut. Enkä ole koskaan käynyt veronmaksajien piikkiin missään höpöhöpö-psykiatreilla. KETKÄKÖHÄN niitä etuoikeutettuja oikein ovat?! Varsinkin usea moni-ongelmainen nainen seurustelee ja on perhe ja kaikkea, mut silti on myös "mahdollisuus" masentua, sillä näköjään pystyy olemaan tuilla, poissa töistä, ties mitä ja aina kohdellaan hyvin. Mitäs luulisit, että samoilla seteillä oleva mies olisi? Yksin r0ttakuutiossa asuisi työttömänä jo yli kymmenettä vuotta. Naiset eivät ymmärrä kuinka etuoikeutetuttuja ovat! Ja sit vaikka kaikki on, niin masennutaan ja ylipainoa kertyy ja mikään koskaan ei ole oma syy! Mitä jos alkaisitte ottamaan vastuuta itsestänne? Onko liikaa vaadittu?

Ihan siellä rottakuutiossa minäkin mt-ongelmainen elän, rahattomana, halveksittuna ja yksin, ei edes lemmikkiä. Ihme oletuksia sulla.

Vierailija
919/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinpitämättömyys, laiskuus, mukavuudenhalu, itsehillinnän puute. Näistä kaikkia piirteitä omaavat ne, jotka ovat reilusti ylipainoisia. Pois lukien tietysti hormonitoiminnan häiriöt ja tiettyjen mielialalääkkeiden aikaan saama painonnousu. Ne ovat vielä ymmärrettäviä syitä painonhallinan ongelmille. Muut syyt eivät ole ymmärrettäviä.

Vierailija
920/1029 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, paitsi ettei ole. Sinulle maistuu olut ja makkara. Minulle ei.

Ja tässä taas  koulutettu, vaurastunut, hyväosainen ja terve mies kadehtii moniongelmaisia naisia ja halveksii yhteiskunnan tarjoamia hoitoja. YHYY ja hoh hoijaa. Ihan samanlaiset "mahdollisuudet" sullakin on sairastaa. Samanlaisen stigman saat sitten kuin muutkin mt-ongelmaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi