Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
681/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä ja tutkimuksia kyllä pusketaan mediaan jokaviikko.

Miksi ei ennen selitelty, vaan laihduttiin syömällä vähemmän  jos oltiin lihavia? 

Kyllä selitettiin. Muistan äitiemme keskustelut 80-luvulta. Laihdutus ei vain onnistunut.

Vierailija
682/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä tupakan lopettamisessa on niin vaikeaa? Minäkin biletupakoin nuorena ja lopetin sen, joten miksi se ei ole 30 vuotta polttaneille yhtä helppoa? Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja lopettakaa selittely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tupakan lopettamisessa on niin vaikeaa? Minäkin biletupakoin nuorena ja lopetin sen, joten miksi se ei ole 30 vuotta polttaneille yhtä helppoa? Ottakaa itseänne niskasta kiinni ja lopettakaa selittely.

Miten tupakka liittyy aiheeseen?

Vierailija
684/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin havainnollistaa ap:n ynnä muiden ajatuksenjuoksun älyttömyyttä.

Vierailija
685/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä ja tutkimuksia kyllä pusketaan mediaan jokaviikko.

Miksi ei ennen selitelty, vaan laihduttiin syömällä vähemmän  jos oltiin lihavia? 

Ennen? Milloin ennen? Joskus lääkärit määräsivät amfetamiinia laihdutukseen. Miksi ei selitelty, vaan vedettiin vaan huumeita?

Vierailija
686/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen olluhoilla, mutta myös siinä tilassa, jolloin keho lihoo, vaikka en ymmärrä miksi, ja vaikka syön terveellisesti ja vähän. Aloin tehdä pieniä muutoksia, ja nyt kolme vuotta myöhemmin alan nähdä konkreettisia tuloksia. Keho muuttuu niin hitaasti, että sitä ei tahdo huomata.

Millaisia muutoksia teit?

No ensinnäkin aloin liikkua enemmän. Ensimmäiset kuukaudet joogasin tunnin päivässä joka päivä. Kyllästyin siihen ja aloin kävellä, kävelin muutaman bussipysäkin välin aina enemmän ja joka päivä 5-10 km. Jossain vaiheessa pidin kuukauden haasteen, jolloin kävelin 10 km joka päivä kuukauden ajan, siihen päälle vielä liikkumiset työpaikalla jne. Aloin kävellä kaikki portaat ja välillä lisäksi joogasin. Kesällä ulkoilin paljon ja kävin joka päivä uimassa, ja sitä olen tehnyt siitä s

Paljon näet vaivaa asian eteen. Harva liikkuu noin paljon päivittäin. Sanoit, ettet jaksa lähteä lenkille erikseen, mutta olet kävellyt 10km päivittäin. Mitä lenkkiä tuon lisäksi vielä pitäisi?

Perheellisellä onnistuu lähinnä työmatkapyöräily. Itse sitä tein lasten ollessa pieniä. Ja lähinnä siksi, että pyöräily on intohimoni. Muuten en olisi sitäkään viitsinyt, kun se suihkuilu ja vaatteiden vaihdot ym. aamuisin työpaikalla on aika rasittavaa.

Vierailija
687/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen 68v. nainen, en rupea enää tässä iässä kiusaamaan itseäni vaan nautin elämästä.

Ylipaino ei ole ikinä häirinnyt elämääni.

Juuri näin. Minäkään en vihaa itseäni niin paljoa, että kiusaisin itseäni. 

Vierailija
688/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on ihan normaali ja terve tuntemus aterioiden välillä. Sitä kuuluukin tuntea, eikä sitä kannata pelästyä tai ajatella että pitää heti reagoida.

Jos tuntee häiritsevää nälkää koko ajan, ruokavaliossa on todennäköisesti jotain pielessä. Joko ateriarytmi ei ole säännöllinen tai ei syö proteiinia ja muuta täyttävää tarpeeksi.

Kaikki nälkä ei myöskään ole oikeaa nälkää, se voi olla myös makeanhimoa tai vain psyykkistä tyhjyyttä tai tylsyyttä, jota tahtoo täyttää syömällä.

Toki jotkut lääkkeet ja sairaudet aiheuttavat kylläisyystuntemuksessa yms. oikeasti häiriöitä. Silloin varsinkin kannattaa noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja ja koettaa taltuttaa nälkää muutoin hedelmillä.

Minä ja moni muu ei tunne nälkää. Moni ei syö aamulla ja päivällä m

"Tein vaadittavat muutokset, ja se viskeraalirasva on nyt lähes kokonaan poissa ja olo tuhat kertaa parempi."

Mitä ne muutokset  olivat?

Vierailija
689/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai, mutta se on jännä, että 80-luvusta noiden hoikkana helposti pysyvien määrä on todella radikaalisti vähentynyt. Mikähän siinä on?"

Ihanko oikeasti et näe mitään eroa 80-luvun ja nykyisen ympäristön ja elämän välillä? Tuota voi jo sanoa älylliseksi laiskuudeksi.

Ihanko oikeasti et yhtään ymmärrä sarkasmia?

Tuota voi jo sanoa älylliseksi imbesilliydeksi. 

Eri

Vierailija
690/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöliekki,stressitila,unettomuus,  noh, onneksi ennen ei ollu tuollaisia vaivoja kellään.

Kyllä on viisain hoitaja sanonut nuo.

Miten niin ei ollut? Luuletko, että ylipaino on vain tämän ajan ongelma? Mistä noista olet eri mieltä ja millä perusteella? (Vaikka asiahan ei ole mielipidekysymys).

Vierailija
691/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon näet vaivaa asian eteen. Harva liikkuu noin paljon päivittäin. Sanoit, ettet jaksa lähteä lenkille erikseen, mutta olet kävellyt 10km päivittäin. Mitä lenkkiä tuon lisäksi vielä pitäisi?

Perheellisellä onnistuu lähinnä työmatkapyöräily. Itse sitä tein lasten ollessa pieniä. Ja lähinnä siksi, että pyöräily on intohimoni. Muuten en olisi sitäkään viitsinyt, kun se suihkuilu ja vaatteiden vaihdot ym. aamuisin työpaikalla on aika rasittavaa.

____

Niin näenkin vaivaa, koska minusta terveys on tärkeä asia, varsinkin perheellisellä. Enhän mä tuon 10 km:n lisäksi missään lenkillä käynytkään. En vaan viitsinyt sen sijaan käydä lenkillä, vaikka varmaan puolen tunnin hölkällä olisi saanut samat terveyshyödyt. Valitsin kävelyn, koska se oli mielestäni kivaa, ja koska tein sitä nimenomaan työmatkoina. Kävelyn jälkeen ei tarvitse käydä suihkussa. 

Vierailija
692/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v mies, enkä koskaan ole ollut ylipainoinen. Käytän ruokaan rahaa vähän päälle 200 € kuussa. Tienaan jotakuinkin mediaanin ja koen, ettei todellakaan ole juurikaan varaa käyttää enempää rahaa ruokaan. Paljonko te ylipainoiset käytätte ruokaan rahaa? Ja miten teillä on siihen varaa? Haluan tähän vastauksen!

Jaa, ei mulla olisi varaa käyttää yli 200e kuussa pelkkään omaan ruokaani kuten sulla..

T. Lihava

Miksi valehtelet? Onko tämä taas sitä jenkeistä kopioitua "no ku pikaruoka on terveellistä ruokaa halvempaa"-valehtelua. Oikeasti se pikaruoka on älyttömästi kalliimpaa kuin itse tehty. Minä syön halpaa pastaa, lihapataa, per

"Ei se mene sillai,  et kaikki kuluttaa aina saman kalorimäärän. Miksi esität asiantuntijaa, kun et tiedä asioista hölkäsen pöläystä?"

Oletpa sä kiukkuinen. Edelleenkin lihavien COPE on lähestulkoon aina se, että he muka tekevät aina kaiken oikein tai edes melkein oikein ja sit niitä kiloja vaan ilmestyy itsestään! Ja kun kertoo paljonko itse kuluttaa rahaa ruokaan per kk ja "kehtaa" kysyä lihavilta paljonko heillä menee ruokaan rahaa, niin johan sitä alkaa kaiken maailman haukkumiset ja selitykset, että "ei se siitä johdu...blaablaablaa". Kaikesta muusta johtuu lihavuus, paitsi henkilön omista teoista. Onpa kumma juttu! Sama kuin alkoholisteilla se alkon juominen ei ole oma syy vaan geenien, röökinpolttajillakin on "niksat" ym. schaibaa. Yleensä kun on ihminen joka ei ole koskaan syypää yhtään mihinkään, häntä kutsutaan NARSISTIKSI!

Vierailija
693/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin havainnollistaa ap:n ynnä muiden ajatuksenjuoksun älyttömyyttä.

Tupakka on oikein hyvä vertaus. Epäterveellisempää kuin ylipaino, joten miten sen lopettaminen olla niin vaikeaa. Toisille sekin sujuu vaan heittämällä tupakat roskiin, toiset lopettavat tupakoinnin monta kertaa, mutta muutos ei jää pysyväksi. Ja jotkut perustelevat tupakointiaan sillä, että lihovat, jos lopettavat. Siinä on laihuuden ihannointia oikein kybällä.

Vierailija
694/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 grammasta irtokarkeista ei tule niin paljoa sokeria kuin siitä, laittaa aamukahviin sokeria, juo appelsiinimehua, syö jugurtin muromyslillä. 

Mutta enemmän lisäaineita tulee.

Aikoinaan kävin tapaamassa ravintoterapeuttia. Silloin söin vielä  karkkia, enää vain suklaata. Päiväkirjaan merkitsin kaiken gramman tarkkuudella. Hänen mukaan ihan sallitun rajoissa oli nämä makeat. Eli ei virallisetkaan suositukset kirllä kaikkea makeaa.

Eri

Muistako mikä määrä oli sallittua?

Ei mulla ollut mitään tiettyä päivittäistä määrää. Ihan fiiliksillä söin. Kun jätin karkit pois, mittasin suklaan syönnin. Keskimäärin 50g päivässä. Ei joka päivä tietty, mut keskinäärin tuo. Mahtuu hyvin kaloreihin, vaikka ei sokerin puolesta tietty ole hyväks.

Vierailija
695/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltiksissa kerrotaan tutkimuksista, että aineenvaihdunta hidastuu vasta 60 + ikävuoden jälkeen. Silti 80 % naisista lihoo vaihdevuosissa. Tai vähintään joutuvat muuttamaan jotain radikaalia, jotta eivät lihoisi. Eikö tässä ole ristiriita?

Selitys ei löydy nykyajasta. Sata vuotta sittenkinnvalokuvissa mammat ovat pyöreämpiä kuin muut.

Vaihdevuosissa estrogeenin tuotanto vähenee. Munasarjat eivät enää tuota estrogeenia. Rasvakudos tuottaa estrogeenia, ja estrogeeni taas ylläpitää todella monia olennaisia asioita, kuten luiden lujuutta ja lihasvoimaa.

On ihan loogista, että keho pyrkii lisäämään rasvakudosta tuossa tilanteessa.

Vierailija
696/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltiksissa kerrotaan tutkimuksista, että aineenvaihdunta hidastuu vasta 60 + ikävuoden jälkeen. Silti 80 % naisista lihoo vaihdevuosissa. Tai vähintään joutuvat muuttamaan jotain radikaalia, jotta eivät lihoisi. Eikö tässä ole ristiriita?

Selitys ei löydy nykyajasta. Sata vuotta sittenkinnvalokuvissa mammat ovat pyöreämpiä kuin muut.

Vaihdevuosissa estrogeenin tuotanto vähenee. Munasarjat eivät enää tuota estrogeenia. Rasvakudos tuottaa estrogeenia, ja estrogeeni taas ylläpitää todella monia olennaisia asioita, kuten luiden lujuutta ja lihasvoimaa.

LIIKUNTA 

Vierailija
697/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston bakteerit muuttuvat elämän aikana optimaalisempaan suuntaan. Se tarkoittaa, että samasta ruokamäärästä pystytään hyödyntämään isompi määrä energiaa. Sekin on varmasti yksi syy, miksi vanhemmiten tuppaa lihomaan samalla määrällä ruokaa, millä nuorempana pysyi hoikkana.

Jotenkin ajallemme kuvaavaa ja tuskastuttavaa, miten tässäkin ketjussa ihmisiä _syyllistetään_ siitä, että heillä suolistobakteerit ehkä ovat kehittyneet painonnousua aiheuttavaan suuntaan. Eivät nämä ihmiset ole tehneet välttämättä mitään väärin, vaan päin vastoin juuri oikein.

Vierailija
698/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LIIKUNTA 

Niin, mitä liikunnasta? Vaihdevuosissa voi lisätä liikuntaa mielin määrin, ja silti keho haluaa kerätä myös rasvakudosta. 

Vierailija
699/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on turhia selityksiä. Itsekuri ja järki käyttöön.

Vierailija
700/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää jankkausta. Blaa blaa emmä voi sille mitään blaa blaa haluan nauttia kakkostyypin diabeteksesta mieluummin kuin hoitaa terveyttäni blaa blaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan