Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
661/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltiksissa kerrotaan tutkimuksista, että aineenvaihdunta hidastuu vasta 60 + ikävuoden jälkeen. Silti 80 % naisista lihoo vaihdevuosissa. Tai vähintään joutuvat muuttamaan jotain radikaalia, jotta eivät lihoisi. Eikö tässä ole ristiriita?

Selitys ei löydy nykyajasta. Sata vuotta sittenkinnvalokuvissa mammat ovat pyöreämpiä kuin muut.

Vierailija
662/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core. 

Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."

Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.

Aa joo, sä oot näitä, jotka saavat sairasta tyydytystä pilkatessaan ihmisiä heidän pyytäessä neuvoa ongelmasnsa.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska herkkujen syöminen tuo hyvän olon. Siitä hyvästä olosta on vaikea luopua. Ei kai siinä sen ihmeellisempää syytä. 

Vierailija
664/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista saa sellaisen käsityksen ettei lihavat olekaan lepposia.

Aika harva on leppoinen, kun syyllistetään, pidetään tyhmänä, väitetään valehtelijaksi ja oman elämän/kehon/mielen realiteetteja pidetään tekosyinä.

Miksi lihavan pitäisi olla leppoinen? Tuollaisen antimukavan kanssa.

Vierailija
665/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selityksiä ja tutkimuksia kyllä pusketaan mediaan jokaviikko.

Miksi ei ennen selitelty, vaan laihduttiin syömällä vähemmän  jos oltiin lihavia? 

Vierailija
666/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen olluhoilla, mutta myös siinä tilassa, jolloin keho lihoo, vaikka en ymmärrä miksi, ja vaikka syön terveellisesti ja vähän. Aloin tehdä pieniä muutoksia, ja nyt kolme vuotta myöhemmin alan nähdä konkreettisia tuloksia. Keho muuttuu niin hitaasti, että sitä ei tahdo huomata.

Millaisia muutoksia teit?

No ensinnäkin aloin liikkua enemmän. Ensimmäiset kuukaudet joogasin tunnin päivässä joka päivä. Kyllästyin siihen ja aloin kävellä, kävelin muutaman bussipysäkin välin aina enemmän ja joka päivä 5-10 km. Jossain vaiheessa pidin kuukauden haasteen, jolloin kävelin 10 km joka päivä kuukauden ajan, siihen päälle vielä liikkumiset työpaikalla jne. Aloin kävellä kaikki portaat ja välillä lisäksi joogasin. Kesällä ulkoilin paljon ja kävin joka päivä uimassa, ja sitä olen tehnyt siitä saakka. Edelleen kävelen paljon, mutta suurin muutos tapahtui, kun aloin pyöräillä työmatkat. Pyöräilen n. 90 km viikossa satoi tai paistoi, koska olen liian laiska lähtemään kotoa salille tai edes lenkille.

Ruoan suhteen olen aika salliva. Vähensin kuitenkin tuntuvasti leivän syöntiä, koska voisin syödä sitä kilokaupalla, samoin voi. Voita en syö enää lähes ollenkaan. Muuten olen aina syönyt paljon kasviksia ja vähän lihaa ja sillä linjalla olen jatkanut. Olen myös vaihtanut lähes kaikki maitotuotteet kasvisvaihtoehtoihin. Teen itse ruokani, en osta lähes mitään valmisruokia. Sen sijaan käyn kyllä ravintolassa muutamankin kerran viikossa, mutta jälkiruokaa en ota lähes koskaan. Mulla on myös aika säännölliset ruoka-ajat. Joskus sorrun syömään hirveästi lounaan ja illallisen välissä, mutta sellaista elämä on.

Pidän myös huolta siitä, että saan tarpeeksi unta. Menen aika aikaisin nukkumaan ja nukun usein lyhyet 10-15 minuutin päiväunet.

Näillä ohjeilla vyötärörasvani on alkanut sulaa, vaikka olen esivaihdevuosissa. Minua ei todellakaan kiinnosta laihuus tai laihduttaminen sinänsä, mutta oloni on tosi paljon parempi kuin 3 vuotta sitten. Silloin aloin huomata, että kehoni vanhenee, kun taas nyt en oikeastaan huomaa sitä enää. 

Vierailija
667/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen uusi ketjussa, enkä ole ketjua lukenut - ja täydellisen epätoivoinen. Olen ollut koko elämäni bmi 22-23, mutta paino lähti nousemaan 50-vuotiaana. Nyt bmi on 26, ja yhä ylös päin mennään.

En aio lähteä kitudieetille, koska sellaista en pysty loppuelämää ylläpitämään,  mutta olen kokeillut x, y ja z, joista sanotaan, että pienet asiat auttavat - ja mikään ei auta. Ei hissin vaihtaminen portaisiin, ei leivän poistaminen, ei kasvisten lisääminen, ei pätkäpaasto, you name it.

Olen ihan epätoivoinen. Ensimmäiset 50 vuotta painonhallinta oli helppoa, yksi kaks mikään vanha jippo ei toimi. Ihan oikeasti: miten tämä on niin vaikeaa?

(Minulla on ollut 3 v hormonilaastari. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut 15 vuotta, mutta se ei alun perinkään jostanut pain

"Minulla pysähtyi bmi 29-30 tasolle. Lähtötaso oli n. 25. Rajuin nousu oli vaihdevuosien alussa, siinä vaiheessa kärsin mm. pahasta unettomuudesta, joka usein liittyy (esi)vaihdevuosiin."

No niin, päästiin aiheeseen unettomuus! Nykyään kyllä tunnistetaan, että unettomuus usein lisää painoa. Ja selitykseksi annetaan, et unettomat syövät yöllä. Onneksi oma hoitajani oli tässä viisaampi. Hän sanoi, ettei mikään "kuuri" auta minua niin kauan, kuin olen uneton. Se oli meinaan todella raju ja kesti useamman vuoden. Elimistö meni säästöliekille ja oli stressitilassa. Hänen ohje oli hoitaa unettomuus ensin ja sen jälkeen voi keskittyä muuhun olemiseen. Tietenkin hyvä ravinto on tärkeää unettomallekin, mutta painon murehtiminen ei. Rajua liiikuntaa ei saa harrastaa, vaan rauhallisella sykkeellä sen, minkä jaksaa.

Vierailija
668/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on ihan normaali ja terve tuntemus aterioiden välillä. Sitä kuuluukin tuntea, eikä sitä kannata pelästyä tai ajatella että pitää heti reagoida.

Jos tuntee häiritsevää nälkää koko ajan, ruokavaliossa on todennäköisesti jotain pielessä. Joko ateriarytmi ei ole säännöllinen tai ei syö proteiinia ja muuta täyttävää tarpeeksi.

Kaikki nälkä ei myöskään ole oikeaa nälkää, se voi olla myös makeanhimoa tai vain psyykkistä tyhjyyttä tai tylsyyttä, jota tahtoo täyttää syömällä.

Toki jotkut lääkkeet ja sairaudet aiheuttavat kylläisyystuntemuksessa yms. oikeasti häiriöitä. Silloin varsinkin kannattaa noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja ja koettaa taltuttaa nälkää muutoin hedelmillä.

Minä ja moni muu ei tunne nälkää. Moni ei syö aamulla ja päivällä mitään. Moni syö yks tai kaks ateriaa päivässä.

No mulla oli ihan sama. Luulen, että viskeraalirasva painoi jotenkin mahaa kasaan tai jotain, koska mulla oli aina jotenkin ylitäysi olo, vaikka olin samalla nälkäinen ja nälkäkiukkuinen. Heti kun söin, maha oli hetkessä täynnä. Silti lihoin, vaikka tuntui siltä, etten voinut syödä mitään. Tein vaadittavat muutokset, ja se viskeraalirasva on nyt lähes kokonaan poissa ja olo tuhat kertaa parempi.

Vierailija
669/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöliekki,stressitila,unettomuus,  noh, onneksi ennen ei ollu tuollaisia vaivoja kellään.

Kyllä on viisain hoitaja sanonut nuo.

Vierailija
670/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core. 

Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."

Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.

Kyllä, minulle on mysteeri. En voi ymmärtää, miksi paino nousee, jos tietoisesti yrittää estää painonnnousua, katsoo mitä syö, ja on tehnyt toimenpiteitä terveellisemmän syömisen puolesta.  Ja av:lla aina vedotaan tutkimuksiin, ettei ikä hidasta aineenvaihduntaa. MIKSI paino sitten nousee? 

"Olen koko ikäni ylläpitänyt lihaskuntoa. En käy enää kuntosalilla, mutta tiedän oikein hyvin kotijumppaohjeet. Hyötyliikuntana minulla on mökki, jossa olen koko talven ajan raahannut kuutta kuusta ja pilkkonut. Toki huomaan, ettei fysiikka yllä enää samaan kuin nuorena, mutta liikuntaa se todellakin on. 

Mitä suokistoflooraan tulee, niin en syö lisättyä sokeria, enkä syö prosessoitua ruokaa kuin ehkä kerran viikossa. En syö leikkeleitä, en sipsejä, en muroja. Syön joka päivä ab-jugurttia. Syön tosi paljon raakoja kasviksia. Kun puhuin, että olen kokeillut xyz, niin siihen kuuluu myös aika, jolloin söin tehostetusti fermentoituja ruokia ja maitohappobakteereita aika kauan aikaa. 

Missä vaiheessa suolistofloora on voinut häiriintyä, jos ei ole kerta oikeastaan koskaan syönyt prosessoitua ruokaa, ja syön 80 % vähemmän sokeria kuin ensimmäiset 50 vuotta elämästäni?"

Täällä näille besserwissereille on ihan turha näitä selittää. He tietävät, että ihan jokainen selittelijä vaan valehtelee ja vaan mässäilee sohvalla röhjöten. Miksi me näin teemme, ei ole minulle selvinnyt. Mutta nää besserwisserit tarvitsee ylimielisyytensä voidakseen itse jotenkin paremmin. 

Tuohon sinun tapaukseen uskoisin myös, että se on iän mukaista kehoviisautta. Syöt viisaasti, eli saat sen ravinnon, mitä kehosi tarvitsee, liikut jaksamisesi rajoissa. Jos olosi on muuten hyvä, tarvitsee enää päästä tuosta huolesta eroon, mikä liittyy painon nousuun. Jos se ei nouse jatkuvasti, niin tilanne on hyvä! Tärkeintä on armollisuus ja mielenrauha. Se on jotain sellaista, mitä nää besstwisserit eivät koskaan koe.

Vierailija
671/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kerroin paljonko käytän ruokaani rahaa, siis tarkastin väitteeni ja se on tuo hieman yli 200 €. Sinä väitit, että mukamas käytät vähemmän rahaa. Tarkasta nyt se väitteesi ja kerro tarkastuksen jälkeen paljonko ruokaasi kuluu kuussa rahaa."

Sinä väitit minun olevan valehtelija koska olen lihava. Miksi siis minun pitäisi uskoa sinun kertomuksiisi ilman todisteita? 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Termodynamiikka#Ensimm%C3%A4inen_p%C3%A4%…]

Siinä todisteita ikiliikkuja-väitteestäni. Miksi kiukuttelet etkä kerro paljonko käytät kuukaudessa rahaa ruokaan? Etkö tiedä itsekään? Pelottaako sinua totuus?

Koska on ihan sama, mitä sinulle kerron, sinä et kuitenkaan sitä usko. Sinähän leimasit jo minut valehtelijaksi vain koska olen lihava. Et sinä välitä totuudesta.

Vierailija
672/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaudet, pikkulapsiarki, jatkuva köyhyys, elämänsisällön ja ajan puute edellisistä johtuen, istumatyö ja istuva vapaa-aika, digitaalisen sisällön lisääntyminen, itsensä palkitseminen herkuilla tai alkoholilla, you name it. Syitä on varmasti paljon. Yrittäkäämme vaan, että saisimme lapset ja nuoret liikkeelle ja pidettyä terveellisten elämäntapojen parissa. Meidät on jo menetetty.

Höpsis, pikkulapsiarjen jälkeen on aikaa laittaa itsensä kuntoon. Myös pikkulasten kanssa voi ja pitää liikkua ja noudattaa terveitä elintapoja ja olla esimerkkinä lapsilleen. Nuorena aikuisena kun tuloksia saa ihan toiseen tahtiin kun vasta vaihdevuosissa. 

Vierailija
673/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alle 40v mies, enkä koskaan ole ollut ylipainoinen. Käytän ruokaan rahaa vähän päälle 200 € kuussa. Tienaan jotakuinkin mediaanin ja koen, ettei todellakaan ole juurikaan varaa käyttää enempää rahaa ruokaan. Paljonko te ylipainoiset käytätte ruokaan rahaa? Ja miten teillä on siihen varaa? Haluan tähän vastauksen!

Jaa, ei mulla olisi varaa käyttää yli 200e kuussa pelkkään omaan ruokaani kuten sulla..

T. Lihava

Miksi valehtelet? Onko tämä taas sitä jenkeistä kopioitua "no ku pikaruoka on terveellistä ruokaa halvempaa"-valehtelua. Oikeasti se pikaruoka on älyttömästi kalliimpaa kuin itse tehty. Minä syön halpaa pastaa, lihapataa, perunoita, riisiä, nuudeleita, wokkia, halpaa ruisleip

"Okei, laita ruokakuiteista todiste tai kerro paljonko verkkopankissa näkyy olevan ruuan hinta per kk!!! Mä kattelin just ja keskiarvo oli hieman yli 200 € kuussa, kuitenkin alle 210. Jos oikeasti väität, että kehosi pystyy tuottamaan enemmän energiaa kuin mitä laitat sinne sisään ja varastoimaan sen läskinä, niin olet keksinyt ikiliikkujan!"

Ei se mene sillai,  et kaikki kuluttaa aina saman kalorimäärän. Miksi esität asiantuntijaa, kun et tiedä asioista hölkäsen pöläystä?

Tiesitkö, että kaikkien aineenvaihdunta ei ole samalla tasolla? Ja että laihtuessaan se lepotilassa tapahtuva kulutus pienenee? Ja jos kuitenkin taas lihot, se kulutus ei pala samalle tasolle! Tämä yksin todistaa sen, ettei kalorikulutus ole tasasummapeliä, vaan siihen vaikuttavat eri muuttuja.

Miksi tulet pätemään ketjuun aiheesta, johon sinulla ei ole pätevyyttä?

Vierailija
674/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myönnän, että mulla ei ole itsekuria olla ahmimatta jos mitä tahansa herkkuja tai normaaliakin hyvää ruokaa on tarjolla. Mutta itsekuri riittää kyllä olla ostamatta niitä itse. Eli painonhallinta onnistuu, kun en osta kotiin muuta kuin sellaista ruokaa, jota voin syödä lihomatta ja niin vähän. Voin sitten herkutella erikseen joskus, mutta en todellakaan osta kotiin mitään suklaalevyjä ja jäätelöpakkauksia, koska söisin kaikki kerralla.

Vierailija
675/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai, mutta se on jännä, että 80-luvusta noiden hoikkana helposti pysyvien määrä on todella radikaalisti vähentynyt. Mikähän siinä on?"

Ihanko oikeasti et näe mitään eroa 80-luvun ja nykyisen ympäristön ja elämän välillä? Tuota voi jo sanoa älylliseksi laiskuudeksi.

Miten ympäristö vähentää yksilön kykyä ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan? Eikö se ole sinusta älyllistä laiskuutta?

Ei suuri osa ihmisistä aktiivisesti ota vastuuta omasta hyvinvoinnistaan, sitä paitsi kaikki eläimet biologisesti haluaa syödä paljon ravintorikasta ruokaa, jos sitä on saatavilla. Ei ole vielä kehitytty tähän nykymaailmaan, jossa kaikkea on saatavilla kaikkialla koko ajan ja pitäisi lähinnä pystyä kieltäytymään vähän vä

Monet normaalipainoiset juovat alkoholia. Miksi? Tietävät kuitenkin, ettei se tee millään tasolla kenellekään hyvää. Toiset polttaa jopa tupakkaa. Sekin on ihan yhtä haitallista oli ylipainoa tai ei. Karkinsyöjiä ovat monet normipainoiset. Ei hyvä!

Kaikki normipainoiset eivät kehitä itseään, eli aivojaan, harrastamalla kirjallisuutta tai klassista musiikkia. Vaikka tiede todistaa, että on hyväks ihmiselle ja aivojakin pitää huoltaa. Miksi ette näin tee?? Kirjallisuus sitäpaitsi lisää ihmisen empatiakykyä. Kannattais palstalaisten siis tehdä itselleen näitä harjoitteita...todistetusti.

Vierailija
676/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selityksiä ja tutkimuksia kyllä pusketaan mediaan jokaviikko.

Miksi ei ennen selitelty, vaan laihduttiin syömällä vähemmän  jos oltiin lihavia? 

Asia ei ole noin yksinkertainen. Mutta jos kerran pidät kaikkea muuta selittelynä, niin kanssasi on turha keskustella.

Vierailija
677/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kerroin paljonko käytän ruokaani rahaa, siis tarkastin väitteeni ja se on tuo hieman yli 200 €. Sinä väitit, että mukamas käytät vähemmän rahaa. Tarkasta nyt se väitteesi ja kerro tarkastuksen jälkeen paljonko ruokaasi kuluu kuussa rahaa."

Sinä väitit minun olevan valehtelija koska olen lihava. Miksi siis minun pitäisi uskoa sinun kertomuksiisi ilman todisteita? 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Termodynamiikka#Ensimm%C3%A4inen_p%C3%A4%…]

Siinä todisteita ikiliikkuja-väitteestäni. Miksi kiukuttelet etkä kerro paljonko käytät kuukaudessa rahaa ruokaan? Etkö tiedä itsekään? Pelottaako sinua totuus?

Otetaan kaksi ajoneuvoa, ne ovat päällisin puolin samanlaisia ja painavat yhtä paljon. Toinen kuluttaa sadalla kilom

Tässä oli vinha viisaus 👍

Vierailija
678/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 grammasta irtokarkeista ei tule niin paljoa sokeria kuin siitä, laittaa aamukahviin sokeria, juo appelsiinimehua, syö jugurtin muromyslillä. 

Mutta enemmän lisäaineita tulee.

Aikoinaan kävin tapaamassa ravintoterapeuttia. Silloin söin vielä  karkkia, enää vain suklaata. Päiväkirjaan merkitsin kaiken gramman tarkkuudella. Hänen mukaan ihan sallitun rajoissa oli nämä makeat. Eli ei virallisetkaan suositukset kirllä kaikkea makeaa.

Eri

Vierailija
679/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahaa! Tuo karkkijuttu oli niin hyvä esimerkki siitä, että ihmiset on vaan niin sokeita sille, mitä suuhunsa panevat. Tämäkin henkilö ihmetteli, että mikä sen suolistoflooran nyt oikein on voinut laittaa sekaisin, vaikka on syönyt päivittäin karkkia vuosikausia. No mikäköhän? 

Paitsi viimeiset 10v ei ole syönyt karkkia. Hahaa!!

Omituista on se, että suolistofloora aina voi normipainoisilla hyvin, vaikka itseensä karkkeja ja alkoholiakin tunkevat. Sfn vedotaan aina ylipainon kohdalla.

Vierailija
680/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 grammasta irtokarkeista ei tule niin paljoa sokeria kuin siitä, laittaa aamukahviin sokeria, juo appelsiinimehua, syö jugurtin muromyslillä. 

Mutta enemmän lisäaineita tulee.

Aikoinaan kävin tapaamassa ravintoterapeuttia. Silloin söin vielä  karkkia, enää vain suklaata. Päiväkirjaan merkitsin kaiken gramman tarkkuudella. Hänen mukaan ihan sallitun rajoissa oli nämä makeat. Eli ei virallisetkaan suositukset kirllä kaikkea makeaa.

Eri

Muistako mikä määrä oli sallittua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi