Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
641/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, hyvä pointti. Olen viimeiset 10 vuotta (ennen tuota vaihtamista kasviksiin) syönyt sokeria irtokarkkien muodossa ehkä 50 gr päivässä. Nuorena enemmän. Mutta ikinä en ole syönyt pullia tai suklaata tai sokerilimuja tai sokeroituja jugurtteja. 

>> Triplasit kasvisten määrän, kun korvasit karkit niillä? Siis söitkö sä 25 grammaa kasviksia päivässä ja nyt 75 grammaa vai miten niinku?

Vierailija
642/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ok, hyvä pointti. Olen viimeiset 10 vuotta (ennen tuota vaihtamista kasviksiin) syönyt sokeria irtokarkkien muodossa ehkä 50 gr päivässä. Nuorena enemmän. Mutta ikinä en ole syönyt pullia tai suklaata tai sokerilimuja tai sokeroituja jugurtteja. 

>> Triplasit kasvisten määrän, kun korvasit karkit niillä? Siis söitkö sä 25 grammaa kasviksia päivässä ja nyt 75 grammaa vai miten niinku?

Tuo korvaaminen- sana liittyi siihen, että ennen söin karkkia, kun teki mieli mussuttaa jotain, nyt mussutan kyssäkaalta. Mutta lisäsin siis kasviksia muuallekin ruokavalioon. Olen kyllä aina niitä syönyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Okei, laita ruokakuiteista todiste tai kerro paljonko verkkopankissa näkyy olevan ruuan hinta per kk!!! Mä kattelin just ja keskiarvo oli hieman yli 200 € kuussa, kuitenkin alle 210. Jos oikeasti väität, että kehosi pystyy tuottamaan enemmän energiaa kuin mitä laitat sinne sisään ja varastoimaan sen läskinä, niin olet keksinyt ikiliikkujan!"

Tai sitten minä voisin vaan syyttää sinua valehtelijaksi, aivan kuten sinä katsot oikeudeksesi syyttää minua. Todista itse ruokakulusi, painosi ja ruokavaliosi, laita vaikka kuvat kuukauden ruokamenoistasi ja ostostesi kuiteista. Ja minähän en esittänyt mitään väitteitä, joten saattaa sinulla olla luetun ymmärtämisessäkin jotain vikaa. 

Kerroin paljonko käytän ruokaani rahaa, siis tarkastin väitteeni ja se on tuo hieman yli 200 €. Sinä väitit, että mukamas käytät vähemmän rahaa. Tarkasta nyt se väitteesi ja kerro tarkastuksen jälkeen paljonko ruokaasi kuluu kuussa rahaa.

Vierailija
644/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudet, pikkulapsiarki, jatkuva köyhyys, elämänsisällön ja ajan puute edellisistä johtuen, istumatyö ja istuva vapaa-aika, digitaalisen sisällön lisääntyminen, itsensä palkitseminen herkuilla tai alkoholilla, you name it. Syitä on varmasti paljon. Yrittäkäämme vaan, että saisimme lapset ja nuoret liikkeelle ja pidettyä terveellisten elämäntapojen parissa. Meidät on jo menetetty.

Vierailija
645/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaa! Tuo karkkijuttu oli niin hyvä esimerkki siitä, että ihmiset on vaan niin sokeita sille, mitä suuhunsa panevat. Tämäkin henkilö ihmetteli, että mikä sen suolistoflooran nyt oikein on voinut laittaa sekaisin, vaikka on syönyt päivittäin karkkia vuosikausia. No mikäköhän? 

Vierailija
646/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaudet, pikkulapsiarki, jatkuva köyhyys, elämänsisällön ja ajan puute edellisistä johtuen, istumatyö ja istuva vapaa-aika, digitaalisen sisällön lisääntyminen, itsensä palkitseminen herkuilla tai alkoholilla, you name it. Syitä on varmasti paljon. Yrittäkäämme vaan, että saisimme lapset ja nuoret liikkeelle ja pidettyä terveellisten elämäntapojen parissa. Meidät on jo menetetty.

Katsoitko tuon videon tuosta 92-vuotiaasta japanilaisnaisesta, joka alkoi tehdä voimaharjoittelua 65-vuotiaana ja 15 kg ylipainoisena? 

Vierailija
647/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, ja varmasti moni normaalipainoinen ihmettelee samaa. Painonhallinta vaikuttaa yksinkertaiseltasyö vähemmän kuin kulutatmutta todellisuudessa se on monimutkainen yhdistelmä biologiaa, psykologiaa, elämäntapoja ja ympäristötekijöitä. Tässä muutama syy, miksi painonhallinta on monille vaikeaa:

1. Kehon biologiset mekanismit vastustavat laihtumista

Ihmisen keho on kehittynyt varastoimaan energiaa nälän varalta. Jos ihminen laihduttaa, aineenvaihdunta hidastuu ja keho pyrkii säästämään rasvaa.

Nälkähormonit (esim. greliini) lisääntyvät laihduttaessa, mikä tekee pysyvästä painonpudotuksesta vaikeampaa.

2. Ruokaympäristö on muuttunut lihottavaksi

Saatavilla on valtavasti kalori- ja rasvapitoista ruokaa, jota markkinoidaan aggressiivisesti.

Annoskoot ovat kasvaneet, ja prosessoidut ruoat ovat täynnä sokeria ja lisäaineita, jotka voivat häiritä kehon luonnollista kylläisyyden säätelyä.

3. Tottumukset ja elämäntapa ovat ratkaisevia

Jos lapsuudessa on oppinut syömään väärin (liikaa, epäterveellisesti, tunnesyömistä), on aikuisena vaikea muuttaa tapojaan.

Liikunta vähenee iän myötä, ja istumatyö on yleistynyt.

4. Psyykkiset tekijät ja tunnesyöminen

Moni syö stressiin, ahdistukseen tai masennukseen. Ruoka on helposti saatavilla oleva lohtu.

Joskus painonnousu liittyy traumaattisiin kokemuksiin tai mielenterveysongelmiin.

5. Uni ja hormonit vaikuttavat painoon

Unenpuute häiritsee leptiini- ja greliinihormoneja, mikä lisää nälkää ja makeanhimoa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta, insuliiniresistenssi ja muut hormonaaliset ongelmat voivat tehdä painonhallinnasta vaikeaa.

6. Paino ei ole kaikille yhtä "helppo" asia

Jotkut ovat geneettisesti herkempiä painonnousulle, ja heidän elimistönsä varastoi rasvaa tehokkaammin kuin toisten.

Hoikilla ihmisillä voi olla luontaisesti vilkkaampi aineenvaihdunta tai vähemmän ruokahalua, mikä helpottaa normaalipainon ylläpitoa.

Yhteenveto

Painonhallinta ei ole kaikille yhtä helppoa. Se vaatii hyvät ruokailutottumukset, riittävästi liikuntaa, hyvän unen ja mielenhallinnanja jos nämä asiat ovat pielessä, paino voi nousta huomaamatta.

Oletko itse joutunut tietoisesti tekemään töitä painosi eteen, vai onko hoikkuus tullut luonnostaan?

ChatGPT 

Vierailija
648/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koko ajan ruoka mielessä. Aikainen aamu juuri herättyä on ainoa hetki jolloin ruuan ajatteleminen tuntuu pahalta, mutta kunhan olen ollut noin tunnin hereillä, niin ruoka on mielessä nukahtamiseen saakka. Mä en osaa lopettaa syömistä luonnostaan, vaan mun pitää joka kerta koettaa arvioida, että olenko syönyt sopivasti, koska mä en tunne itseäni kylläiseksi ikinä. Joskus testasin että miten paljon voin syödä ja meni sellaiset 16 palaa pizzaa Raxissa, sen lisäksi toki söin myös ensin hiukka salaattia ja jälkkäriksi jäätelöä. Pöydästä noustessa mulla on aina olo, että en ole tyytyväinen ja mietin, että pitäisikö vielä vähän syödä. 

Yleensä mä rajoitan syömistäni tietoisesti koko ajan, että en lihoisi. Viime viikonloppuna tein poikkeuksen, kun en aina jaksa. Söin kymmenen karjalanpiirakkaa juuston kera ja jälkkäriksi kaksi isoa korvapuustia. Tämä siis oli ns. välipala, koska söin myös kaksi ateriaa ja illalla

Järkyttävää.

Vierailija
649/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahahaa! Tuo karkkijuttu oli niin hyvä esimerkki siitä, että ihmiset on vaan niin sokeita sille, mitä suuhunsa panevat. Tämäkin henkilö ihmetteli, että mikä sen suolistoflooran nyt oikein on voinut laittaa sekaisin, vaikka on syönyt päivittäin karkkia vuosikausia. No mikäköhän? 

Minä olen koko elämäni syönyt 150 gr karkkia päivässä ja olen hoikka.

Vierailija
650/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerroin paljonko käytän ruokaani rahaa, siis tarkastin väitteeni ja se on tuo hieman yli 200 €. Sinä väitit, että mukamas käytät vähemmän rahaa. Tarkasta nyt se väitteesi ja kerro tarkastuksen jälkeen paljonko ruokaasi kuluu kuussa rahaa."

Sinä väitit minun olevan valehtelija koska olen lihava. Miksi siis minun pitäisi uskoa sinun kertomuksiisi ilman todisteita? 

Vierailija
651/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen koko elämäni syönyt 150 gr karkkia päivässä ja olen hoikka.

Niin, sun keho on tottunut siihen. Mitenköhän kävisi, jos sä jättäisit karkit pois ja söisit jotain muuta niiden tilalla? Painonhallinnassa on kyse kehon tasapainosta. Se pitää jokaisen löytää, jotta painonhallinta onnistuu. Toisilla sen löytäminen kestää kauemmin kuin toisilla, ja kaikki eivät viitsi yrittää.

Vierailija
652/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka meistä on syönyt koko elämänsä ajan terveellisesti? 

Tunnen monia, jotka vetävät sokeria, alkoholia ja roskaruokaa vuosikymmenet ja ovat silti hoikkia. Ja tunnen pullukoita, joilla ei ole varaa syödä kuin itse kasvatettua ja itsepoimittua. 

Vierailija
653/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen olluhoilla, mutta myös siinä tilassa, jolloin keho lihoo, vaikka en ymmärrä miksi, ja vaikka syön terveellisesti ja vähän. Aloin tehdä pieniä muutoksia, ja nyt kolme vuotta myöhemmin alan nähdä konkreettisia tuloksia. Keho muuttuu niin hitaasti, että sitä ei tahdo huomata.

Vierailija
654/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen olluhoilla, mutta myös siinä tilassa, jolloin keho lihoo, vaikka en ymmärrä miksi, ja vaikka syön terveellisesti ja vähän. Aloin tehdä pieniä muutoksia, ja nyt kolme vuotta myöhemmin alan nähdä konkreettisia tuloksia. Keho muuttuu niin hitaasti, että sitä ei tahdo huomata.

Siis piti sanoa, että olen ollut hoikka...

Vierailija
655/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia muutoksia teit?

Vierailija
656/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kerroin paljonko käytän ruokaani rahaa, siis tarkastin väitteeni ja se on tuo hieman yli 200 €. Sinä väitit, että mukamas käytät vähemmän rahaa. Tarkasta nyt se väitteesi ja kerro tarkastuksen jälkeen paljonko ruokaasi kuluu kuussa rahaa."

Sinä väitit minun olevan valehtelija koska olen lihava. Miksi siis minun pitäisi uskoa sinun kertomuksiisi ilman todisteita? 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Termodynamiikka#Ensimm%C3%A4inen_p%C3%A4%…]

Siinä todisteita ikiliikkuja-väitteestäni. Miksi kiukuttelet etkä kerro paljonko käytät kuukaudessa rahaa ruokaan? Etkö tiedä itsekään? Pelottaako sinua totuus?

Vierailija
657/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä todisteita ikiliikkuja-väitteestäni. Miksi kiukuttelet etkä kerro paljonko käytät kuukaudessa rahaa ruokaan? Etkö tiedä itsekään? Pelottaako sinua totuus?

Otetaan kaksi ajoneuvoa, ne ovat päällisin puolin samanlaisia ja painavat yhtä paljon. Toinen kuluttaa sadalla kilometrillä litran enemmän kuin toinen. Edes autojen kohdalla energiankulutus ei ole suoraviivaista, vielä vähemmän ihmisellä ja eläimillä, jotka ovat ole mekaanisia laitteita.

Vierailija
658/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on ihan normaali ja terve tuntemus aterioiden välillä. Sitä kuuluukin tuntea, eikä sitä kannata pelästyä tai ajatella että pitää heti reagoida.

Jos tuntee häiritsevää nälkää koko ajan, ruokavaliossa on todennäköisesti jotain pielessä. Joko ateriarytmi ei ole säännöllinen tai ei syö proteiinia ja muuta täyttävää tarpeeksi.

Kaikki nälkä ei myöskään ole oikeaa nälkää, se voi olla myös makeanhimoa tai vain psyykkistä tyhjyyttä tai tylsyyttä, jota tahtoo täyttää syömällä.

Toki jotkut lääkkeet ja sairaudet aiheuttavat kylläisyystuntemuksessa yms. oikeasti häiriöitä. Silloin varsinkin kannattaa noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja ja koettaa taltuttaa nälkää muutoin hedelmillä.

Minä ja moni muu ei tunne nälkää. Moni ei syö aamulla ja päivällä mitään. Moni syö yks tai kaks ateriaa päivässä. Ja silti ovat ylipainoisia. Eivät säiky nälkää, kun sellaista eivät koe.

Vierailija
659/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on koko ajan ruoka mielessä. Aikainen aamu juuri herättyä on ainoa hetki jolloin ruuan ajatteleminen tuntuu pahalta, mutta kunhan olen ollut noin tunnin hereillä, niin ruoka on mielessä nukahtamiseen saakka. Mä en osaa lopettaa syömistä luonnostaan, vaan mun pitää joka kerta koettaa arvioida, että olenko syönyt sopivasti, koska mä en tunne itseäni kylläiseksi ikinä. Joskus testasin että miten paljon voin syödä ja meni sellaiset 16 palaa pizzaa Raxissa, sen lisäksi toki söin myös ensin hiukka salaattia ja jälkkäriksi jäätelöä. Pöydästä noustessa mulla on aina olo, että en ole tyytyväinen ja mietin, että pitäisikö vielä vähän syödä. 

Yleensä mä rajoitan syömistäni tietoisesti koko ajan, että en lihoisi. Viime viikonloppuna tein poikkeuksen, kun en aina jaksa. Söin kymmenen karjalanpiirakkaa juuston kera ja jälkkäriksi kaksi isoa korvapuustia. Tämä siis oli ns. välipala, koska söin myös kaksi ateriaa ja illalla

Olet joko trolli tai sitten joku todellinen sairaus ym. tila taustalla. Jos et ole trolli, hakenet apua lihavuusklinikalta. Ei kukaan normi kykene tuollaisiin auorituksiin oksentamatta.

Vierailija
660/1029 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan kaksi ajoneuvoa, ne ovat päällisin puolin samanlaisia ja painavat yhtä paljon. Toinen kuluttaa sadalla kilom

No mä en ainakaan kuluta paljon energiaa, kun olen alle 175 cm pitkä ja painan 70 +-2 kg. Kerro lisää tekosyitä. Kyllä se vaan riippuu siitä paljon syö suhteessa siihen paljon kuluttaa. Harrastuksiini kuuluu kuntosali ja lenkkeily.