Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?
Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?
Kommentit (1029)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core.
Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."
Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.
Kyllä, minulle on mysteeri. En voi ymmärtää, miksi paino nousee, jos tietoisesti yrittää estää painonnnousua, katsoo mitä syö, ja on tehnyt toimenpiteitä terveellisemmän syömisen puolesta. Ja av:lla aina vedotaan tutkimuksiin, ettei ikä hidasta aineenvaihduntaa. MIKSI paino sitten nousee?
KOSKA kehon koostumus ja suolistofloora muuttuvat vuosien saatossa. Jos nyt monta vuotta tietoisesti alat kasvattaa hyötyliikunnan ja lihastyötä määrää sekä muuttaa suolistoflooraasi, kyllä se lihominen pysähtyy. Siinä vaan menee vuosia, ennen kuin näkyy mitään tuloksia, mutta samahan sulle on tapahtunut jo toiseen suuntaan: vuosien mittaan sun keho on muuttunut ja olet alkanut mystisesti lihoa.
Jos nyt vaan jaksat uskoa siihen, että tuon suunnan voi muuttaa, niin sä pystyt kyllä siihen, mutta siinä voi kestää kauan. Koeta vaan joka kerta hapankaalia haukatessasi miettiä, että se suupala on askel kohti terveempää ja hoikempia vanhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa katsoa nuoria kollegoja jotka ovat siis ylipainoisia mutta heidän lounas eväät koostuvat lähinnä pikanuudeleista, kaurapuurosta ja pilttisoseista. Itse syön kunnon lounaan (kanaa, lihaa, kalaa ym.) vihanneksineen, välipan ja päivällisen. Mietin vaan että miten voi olla ylipainoinen jos syö pelkkää kaurapuuroa ja nuudeleita.. vai alkaako mässäily iltaisin?
Moni ylipainoinen välttelee syömistä julkisesti juuri kaltaistesi kyttääjien takia. Jos söisi lounaalla riittävästi, oli joku täällä ihmettelemässä kuinka se syö niin paljon, eikö pelkkä puuro riittäisi. Teidän mielestänne ylipainoinen aina väärässä, söi miten hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai, mutta se on jännä, että 80-luvusta noiden hoikkana helposti pysyvien määrä on todella radikaalisti vähentynyt. Mikähän siinä on?"
Ihanko oikeasti et näe mitään eroa 80-luvun ja nykyisen ympäristön ja elämän välillä? Tuota voi jo sanoa älylliseksi laiskuudeksi.
Miten ympäristö vähentää yksilön kykyä ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan? Eikö se ole sinusta älyllistä laiskuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista saa sellaisen käsityksen ettei lihavat olekaan lepposia.
Aika harva on leppoinen, kun syyllistetään, pidetään tyhmänä, väitetään valehtelijaksi ja oman elämän/kehon/mielen realiteetteja pidetään tekosyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uusi ketjussa, enkä ole ketjua lukenut - ja täydellisen epätoivoinen. Olen ollut koko elämäni bmi 22-23, mutta paino lähti nousemaan 50-vuotiaana. Nyt bmi on 26, ja yhä ylös päin mennään.
En aio lähteä kitudieetille, koska sellaista en pysty loppuelämää ylläpitämään, mutta olen kokeillut x, y ja z, joista sanotaan, että pienet asiat auttavat - ja mikään ei auta. Ei hissin vaihtaminen portaisiin, ei leivän poistaminen, ei kasvisten lisääminen, ei pätkäpaasto, you name it.
Olen ihan epätoivoinen. Ensimmäiset 50 vuotta painonhallinta oli helppoa, yksi kaks mikään vanha jippo ei toimi. Ihan oikeasti: miten tämä on niin vaikeaa?
(Minulla on ollut 3 v hormonilaastari. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ollut 15 vuotta, mutta se ei alun perinkään jostanut painoa, ja lääkitys on ok).
S
Minulla pysähtyi bmi 29-30 tasolle. Lähtötaso oli n. 25. Rajuin nousu oli vaihdevuosien alussa, siinä vaiheessa kärsin mm. pahasta unettomuudesta, joka usein liittyy (esi)vaihdevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa katsoa nuoria kollegoja jotka ovat siis ylipainoisia mutta heidän lounas eväät koostuvat lähinnä pikanuudeleista, kaurapuurosta ja pilttisoseista. Itse syön kunnon lounaan (kanaa, lihaa, kalaa ym.) vihanneksineen, välipan ja päivällisen. Mietin vaan että miten voi olla ylipainoinen jos syö pelkkää kaurapuuroa ja nuudeleita.. vai alkaako mässäily iltaisin?
Moni ylipainoinen välttelee syömistä julkisesti juuri kaltaistesi kyttääjien takia. Jos söisi lounaalla riittävästi, oli joku täällä ihmettelemässä kuinka se syö niin paljon, eikö pelkkä puuro riittäisi. Teidän mielestänne ylipainoinen aina väärässä, söi miten hyvänsä.
Todella monelle aamu- ja päiväpainotteinen syöminen ei vaan sovi. Aamiainen ei ole automaattisesti päivän tärkein ateria eikä tuhti lounaskaan maistu. Tietysti eväskyylät näkevät asian niin, että sitten illalla repsahdetaan, mutta ei se aina niinkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No, lihaskunto kuuluu sarjaan x, y ja z, joihin olen pyrkinyt vaikuttamaan. Etätöiden kahvitauoillla punnerran, kyykkään, joogaan ja heilun kahvakuulalla. Minulla on tosi vahva core.
Painonnousu ei johdu lihasten kasvamisesta, koska lähinnä keskityn ylläpitämään sitä, mitä minulla on ollut."
Aa joo, sä oot myös näitä, joiden painonnousu on täysi mysteeri. Teitä on niin paljon, että ei tuohon ruoka voi olla syynä.
Kyllä, minulle on mysteeri. En voi ymmärtää, miksi paino nousee, jos tietoisesti yrittää estää painonnnousua, katsoo mitä syö, ja on tehnyt toimenpiteitä terveellisemmän syömisen puolesta. Ja av:lla aina vedotaan tutkimuksiin, ettei ikä hidasta aineenvaihduntaa. MIKSI paino sitten nousee?KOSKA kehon koostumus ja suolistofloor
Olen koko ikäni ylläpitänyt lihaskuntoa. En käy enää kuntosalilla, mutta tiedän oikein hyvin kotijumppaohjeet. Hyötyliikuntana minulla on mökki, jossa olen koko talven ajan raahannut kuutta kuusta ja pilkkonut. Toki huomaan, ettei fysiikka yllä enää samaan kuin nuorena, mutta liikuntaa se todellakin on.
Mitä suokistoflooraan tulee, niin en syö lisättyä sokeria, enkä syö prosessoitua ruokaa kuin ehkä kerran viikossa. En syö leikkeleitä, en sipsejä, en muroja. Syön joka päivä ab-jugurttia. Syön tosi paljon raakoja kasviksia. Kun puhuin, että olen kokeillut xyz, niin siihen kuuluu myös aika, jolloin söin tehostetusti fermentoituja ruokia ja maitohappobakteereita aika kauan aikaa.
Missä vaiheessa suolistofloora on voinut häiriintyä, jos ei ole kerta oikeastaan koskaan syönyt prosessoitua ruokaa, ja syön 80 % vähemmän sokeria kuin ensimmäiset 50 vuotta elämästäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai, mutta se on jännä, että 80-luvusta noiden hoikkana helposti pysyvien määrä on todella radikaalisti vähentynyt. Mikähän siinä on?"
Ihanko oikeasti et näe mitään eroa 80-luvun ja nykyisen ympäristön ja elämän välillä? Tuota voi jo sanoa älylliseksi laiskuudeksi.
Miten ympäristö vähentää yksilön kykyä ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan? Eikö se ole sinusta älyllistä laiskuutta?
Ei suuri osa ihmisistä aktiivisesti ota vastuuta omasta hyvinvoinnistaan, sitä paitsi kaikki eläimet biologisesti haluaa syödä paljon ravintorikasta ruokaa, jos sitä on saatavilla. Ei ole vielä kehitytty tähän nykymaailmaan, jossa kaikkea on saatavilla kaikkialla koko ajan ja pitäisi lähinnä pystyä kieltäytymään vähän väliä.
"KOSKA kehon koostumus ja suolistofloora muuttuvat vuosien saatossa. Jos nyt monta vuotta tietoisesti alat kasvattaa hyötyliikunnan ja lihastyötä määrää sekä muuttaa suolistoflooraasi, kyllä se lihominen pysähtyy. Siinä vaan menee vuosia, ennen kuin näkyy mitään tuloksia, mutta samahan sulle on tapahtunut jo toiseen suuntaan: vuosien mittaan sun keho on muuttunut ja olet alkanut mystisesti lihoa.
Jos nyt vaan jaksat uskoa siihen, että tuon suunnan voi muuttaa, niin sä pystyt kyllä siihen, mutta siinä voi kestää kauan. Koeta vaan joka kerta hapankaalia haukatessasi miettiä, että se suupala on askel kohti terveempää ja hoikempia vanhuutta."
Tätä on painonHALLINTA. Ei ole kyse mistään laihdutuksesta, vaan siitä että paino on hallinnassa eikä pääse repsahtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 40v mies, enkä koskaan ole ollut ylipainoinen. Käytän ruokaan rahaa vähän päälle 200 € kuussa. Tienaan jotakuinkin mediaanin ja koen, ettei todellakaan ole juurikaan varaa käyttää enempää rahaa ruokaan. Paljonko te ylipainoiset käytätte ruokaan rahaa? Ja miten teillä on siihen varaa? Haluan tähän vastauksen!
Jaa, ei mulla olisi varaa käyttää yli 200e kuussa pelkkään omaan ruokaani kuten sulla..
T. Lihava
Miksi valehtelet? Onko tämä taas sitä jenkeistä kopioitua "no ku pikaruoka on terveellistä ruokaa halvempaa"-valehtelua. Oikeasti se pikaruoka on älyttömästi kalliimpaa kuin itse tehty. Minä syön halpaa pastaa, lihapataa, perunoita, riisiä, nuudeleita, wokkia, halpaa ruisleipää juustolla ja leikkeleellä, 1 kananmuna päivä
"Hoh hoijaa, taas yksi. Kuule, syön aikalailla samaan tapaan kuin sinä. Tosin en ruisleipää, keliaakikko kun olen.
T. Lihava"
Okei, laita ruokakuiteista todiste tai kerro paljonko verkkopankissa näkyy olevan ruuan hinta per kk!!! Mä kattelin just ja keskiarvo oli hieman yli 200 € kuussa, kuitenkin alle 210. Jos oikeasti väität, että kehosi pystyy tuottamaan enemmän energiaa kuin mitä laitat sinne sisään ja varastoimaan sen läskinä, niin olet keksinyt ikiliikkujan!
"Olen koko ikäni ylläpitänyt lihaskuntoa. En käy enää kuntosalilla, mutta tiedän oikein hyvin kotijumppaohjeet. Hyötyliikuntana minulla on mökki, jossa olen koko talven ajan raahannut kuutta kuusta ja pilkkonut. Toki huomaan, ettei fysiikka yllä enää samaan kuin nuorena, mutta liikuntaa se todellakin on.
Mitä suokistoflooraan tulee, niin en syö lisättyä sokeria, enkä syö prosessoitua ruokaa kuin ehkä kerran viikossa. En syö leikkeleitä, en sipsejä, en muroja. Syön joka päivä ab-jugurttia. Syön tosi paljon raakoja kasviksia. Kun puhuin, että olen kokeillut xyz, niin siihen kuuluu myös aika, jolloin söin tehostetusti fermentoituja ruokia ja maitohappobakteereita aika kauan aikaa.
Missä vaiheessa suolistofloora on voinut häiriintyä, jos ei ole kerta oikeastaan koskaan syönyt prosessoitua ruokaa, ja syön 80 % vähemmän sokeria kuin ensimmäiset 50 vuotta elämästäni?"
Kuten sanottu, sinä kuulut selvästi näihin, joiden painonnousu on täysi mysteeri ja kaikkien fysiikan lakien vastainen. Ei sinun painonnousullesi ole mitään syytä eikä sitä näin ollen voi myöskään ratkaista. Ugh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuri osa ihmisistä aktiivisesti ota vastuuta omasta hyvinvoinnistaan, sitä paitsi kaikki eläimet biologisesti haluaa syödä paljon ravintorikasta ruokaa, jos sitä on saatavilla. Ei ole vielä kehitytty tähän nykymaailmaan, jossa kaikkea on saatavilla kaikkialla koko ajan ja pitäisi lähinnä pystyä kieltäytymään vähän väliä.
Niin, kysmys okikin, että miksi ei ota.
Vastaukseksi täältä saa, että koska se ei ole oma syy, se ei ole myöskään oma asia.
Vierailija kirjoitti:
"Olen koko ikäni ylläpitänyt lihaskuntoa. En käy enää kuntosalilla, mutta tiedän oikein hyvin kotijumppaohjeet. Hyötyliikuntana minulla on mökki, jossa olen koko talven ajan raahannut kuutta kuusta ja pilkkonut. Toki huomaan, ettei fysiikka yllä enää samaan kuin nuorena, mutta liikuntaa se todellakin on.
Missä vaiheessa suolistofloora on voinut häiriintyä, jos ei ole kerta oikeastaan koskaan syönyt prosessoitua ruokaa, ja syön 80 % vähemmän sokeria kuin ensimmäiset 50 vuotta elämästäni?"
Kuten s
Kyllä minä uskon, että voin katkaista painonnousun: lähtemällä nälkäkuurille. Se ei vain vastaa käsityksiäni hyvästä elämästä, enkä näe laihuutta niin merkityksellisenä asiana, että alkaisin juoksemaan joka päivä maratoneja.
Ihmettelen lähinnä sitä, miksi paino nousee, vaikka olen koko elämäni elänyt terveellisesti ja nyt elän vuosi vuodelta terveellisemmin. Olen tehnyt muutokset xyz. Kaiken järjen mukaan painon ei pitäisi nousta. Jos ei aletakaan, mutta ei ainakaan nousta.
sama
"Okei, laita ruokakuiteista todiste tai kerro paljonko verkkopankissa näkyy olevan ruuan hinta per kk!!! Mä kattelin just ja keskiarvo oli hieman yli 200 € kuussa, kuitenkin alle 210. Jos oikeasti väität, että kehosi pystyy tuottamaan enemmän energiaa kuin mitä laitat sinne sisään ja varastoimaan sen läskinä, niin olet keksinyt ikiliikkujan!"
Tai sitten minä voisin vaan syyttää sinua valehtelijaksi, aivan kuten sinä katsot oikeudeksesi syyttää minua. Todista itse ruokakulusi, painosi ja ruokavaliosi, laita vaikka kuvat kuukauden ruokamenoistasi ja ostostesi kuiteista. Ja minähän en esittänyt mitään väitteitä, joten saattaa sinulla olla luetun ymmärtämisessäkin jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minulle on mysteeri. En voi ymmärtää, miksi paino nousee, jos tietoisesti yrittää estää painonnnousua, katsoo mitä syö, ja on tehnyt toimenpiteitä terveellisemmän syömisen puolesta. Ja av:lla aina vedotaan tutkimuksiin, ettei ikä hidasta aineenvaihduntaa. MIKSI paino sitten nousee?
Etkö sä juuri aikaisemmin sanonut, että vuosi sitten triplasit kasvisten määrän, kun korvasit karkit kasviksilla? Mun korvaani se kuulostaa siltä, että olet vuosikausia syönyt sokeria aika älyttömän paljon. Oikein millään ei saa suoliostomikrobistoaan pahemmin sekaisin kuin sokerin napostelulla. Siinä ei yksi vuosi riitä, kun sitä yrittää rukata takaisin kuntoon. Mysteeri selvitetty, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minulle on mysteeri. En voi ymmärtää, miksi paino nousee, jos tietoisesti yrittää estää painonnnousua, katsoo mitä syö, ja on tehnyt toimenpiteitä terveellisemmän syömisen puolesta. Ja av:lla aina vedotaan tutkimuksiin, ettei ikä hidasta aineenvaihEtkö sä juuri aikaisemmin sanonut, että vuosi sitten triplasit kasvisten määrän, kun korvasit karkit kasviksilla? Mun korvaani se kuulostaa siltä, että olet vuosikausia syönyt sokeria aika älyttömän paljon. Oikein millään ei saa suoliostomikrobistoaan pahemmin sekaisin kuin sokerin napostelulla. Siinä ei yksi vuosi riitä, kun sitä yrittää rukata takaisin kuntoon. Mysteeri selvitetty, ole hyvä.
ok, hyvä pointti. Olen viimeiset 10 vuotta (ennen tuota vaihtamista kasviksiin) syönyt sokeria irtokarkkien muodossa ehkä 50 gr päivässä. Nuorena enemmän. Mutta ikinä en ole syönyt pullia tai suklaata tai sokerilimuja tai sokeroituja jugurtteja.
50 grammasta irtokarkeista ei tule niin paljoa sokeria kuin siitä, laittaa aamukahviin sokeria, juo appelsiinimehua, syö jugurtin muromyslillä.
"ok, hyvä pointti. Olen viimeiset 10 vuotta (ennen tuota vaihtamista kasviksiin) syönyt sokeria irtokarkkien muodossa ehkä 50 gr päivässä. Nuorena enemmän. Mutta ikinä en ole syönyt pullia tai suklaata tai sokerilimuja tai sokeroituja jugurtteja."
Siis mä rakastan myös irttareita ja voisin syödä niitä vaikka kuinka paljon, melkein elää pelkästään niillä. Ne on voin kanssa mun suurimmat paheeni. Mä siksi ostan niitä erittäin harvoin, koska tiedän että jos niitä on kotona, mä syön ne. Onneksi olen niin laiska, että vaikka mulla lähes päivittäin tulee karkkihimo, en viitsi lähteä kuitenkaan kaupasta ostamaan.
Voin käytön sain minimiin, kun vaan yksinkertaisesti lakkasin pistämässä sitä leivän päälle 3/4 ajasta. Ei ole se leipä enää niin hyvää, mutta menee se noinkin. Toisaalta en kokonaan ole kieltänyt itseltäni paksulti voideltuja leipiäkään, niin että ei tuo haittaa.
Oikeasti, jatka tuota syömistä ja liikkumista, niin kyllä se siitä. Suosittelen edelleen lihaskunnon harjoittamista.
Vierailija kirjoitti:
50 grammasta irtokarkeista ei tule niin paljoa sokeria kuin siitä, laittaa aamukahviin sokeria, juo appelsiinimehua, syö jugurtin muromyslillä.
Mutta enemmän lisäaineita tulee.