Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
61/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin vaikeaa että lounasravintoloissa ei lue annosten kaloripitoisuuksia. Terveelliseltä vaikuttava iso annos voi olla 1500kcal.

Monen naisen, joka ei paljoa liiku, päivän koko potti olisi tuossa.

1500kcal on vähän, kun yrittää jakaa sitä koko päivälle. Ei ole mikään ihme että tulee syötyä joka päivän yli tuon. Ei tietysti silloin haittaa jos joka päivälle olisi myös jotain liikuntaa.

Vierailija
62/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoikka n. 45- vuotiaaksi asti, mutta sitten tiedostin vajaat 50-vuotiaana, että nyt niitä kiloja alkaa karttua minullekin, mutta en tehnyt asialle silloin mitään koska oli muitakin stressin aiheita työ- ja yksityiselämään liittyen eikä työterveystarkastuksissa ja verikokeissa ilmennyt mitään hälyyttävää. Jäädessäni eläkkeelle menin terveystarkastukseen ja verikokeisiin ja siellä ilmenikin hälyyttäviä asioita alkaen 2-tyypin diabeteksesta. Otin härkää sarvista kiinni ja muutin ruokavalioni, pudotin painoa, aloitin liikunnan ja muutamassa kuukaudessa sain sokeriarvoni ja muut veriarvoni erinomaiselle tasolle ilman lääkityksiä ja painoa putosi melkein 20 kg ja niissä lukemissa paino on nyt pysynytkin jo n. 4 vuotta. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa elämäntapamuutosta joka parantaa omaa hyvin vointia ja terveyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia syitä. Geenit, se että keho pyrkii aina korkeimpaan saavuttamaansa painoon takaisin, hormonit, erityisesti nälkä- ja kylläisyyshormonit jotka lihavilla usein toimii epänormaalisti, suolistobakteerit, mitokondrioiden heikentynyt toiminta lihavuuden takia jne. Se ei oikeasti ole helppoa enää sen jälkeen, jos on päästänyt itsensä merkittävästi kerran lihomaan.

Miten ennen ei ollut tuollaisia ?  

Vierailija
64/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tutkimusten lukemisessa on niin vaikeaa ap?

"Lihavuusleikkauskaan ei palauttanut solujen toimintaa normaaliksi. Kaksi vuotta leikkausten jälkeen koehenkilöiden paino oli pudonnut valtavasti, mutta geenit toimivat samoin kuin ennen leikkausta.

Saman tutkijat havaitsivat hiirillä, joita ensin lihotettiin ja sitten laihdutettiin.

Laihtuneiden hiirten rasvasolut imivät itseensä enemmän rasvaa kuin verrokkien solut. Lihotetut ja laihdutetut hiiret lihoivat rasvaiselle ruokavaliolle laitettuina nopeammin kuin verrokit, jotka eivät olleet koskaan olleet lihavia."

AI-KA. Kehon tottuminen muutoksiin vie aikaa. Ihminen elää keskimäärin n. 80 vuotta. Luulisi, että siinä ajassa saa oman kehon toteutettua uusiin elämäntapoihin. 

Lihavuusleikkaukseen joutuva tosin olisi voinut reagoida ennen kuin painoa on se 50 kg liikaa.

Vierailija
65/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin vaikeaa että lounasravintoloissa ei lue annosten kaloripitoisuuksia. Terveelliseltä vaikuttava iso annos voi olla 1500kcal.

Miksi ottaa iso annos mikä vain väsyttää keskellä työpäivää. Eikö ruokaisa pienempi salaatti tai keitto onnistu. Tarvitaanko tähänkin  joku henkilökohtainen avustaja joka kertoo itsestäänselvyyksiä lounastajalle.

Ihmisellä on oikeus tietää mitä syö, kaloripitoisuudet täytyy ilmoittaa!

Vierailija
66/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen naisen, joka ei paljoa liiku, päivän koko potti olisi tuossa.

1500kcal on vähän, kun yrittää jakaa sitä koko päivälle. Ei ole mikään ihme että tulee syötyä joka päivän yli tuon. Ei tietysti silloin haittaa jos joka päivälle olisi myös jotain liikuntaa.

Niin, arkiliikuntaa on jokaisen tosi helppo lisätä. Kävelee tai pyöräilee, nousee rappusia, tms.

Vierailija
67/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ottaa iso annos mikä vain väsyttää keskellä työpäivää. Eikö ruokaisa pienempi salaatti tai keitto onnistu. Tarvitaanko tähänkin  joku henkilökohtainen avustaja joka kertoo itsestäänselvyyksiä lounastajalle.

Söin 3 kuukauden aikana 3 salaattiboksia päivässä ilman kastikkeita, enkä laihtunut yhtään. Kallis ja turha kokeilu.

Vierailija
68/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaita asiantuntijoita lasten kasvatuksessakin ovat ne, joilla ei itsellään ole lapsia.  Painonhallinnassakin pätevät samalla tavalla juuri ne, jotka eivät koskaan ole itse lihoneet. 

Jatkuvastihan tälläkin palstalla kysellään ketju ketjun perään, että mitä te hoikat teette ja syötte päivittäin, että pysytte hoikkina? Niin että miksi sitten kyselette! Etsikää itse ratkaisut ja vastaukset, nih!

Vierailija
69/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin 3 kuukauden aikana 3 salaattiboksia päivässä ilman kastikkeita, enkä laihtunut yhtään. Kallis ja turha kokeilu.

Miksi salaattiboksien syömisen olisi pitänyt laihduttaa?

Vierailija
70/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin vielä 40-vuotiaana voinut kirjoittaa tämän. Olin aina ollut pitkä ja hoikka, ei minun tarvinnut tehdä mitään sen eteen. Sitten ihan yhtäkkiä paino alkoi nousta, elämässä mikään ei muuttunut. Sain sen pysäytettyä 75 kiloon (lähtöpaino 55). Hirveällä vaivalla olen pudottanut 5 kiloa, mutta sen jälkeen ei tapahdu enää mitään. Paastoan, ketoilen, juoksen, käyn salilla. Jos saan jonkun hikisen kilon-kaksi pudotettua, se tulee takaisin yhtenä viikonloppuna, kun lopetan laihduttamisen. Jatkuvasti laihduttamalla saan painon juuri ja juuri pidettyä ennallaan. Olen normaalipainoinen, mutta vyötärö on melkein metrin. Kilppari, ferritiini, sokerit kaikki terveen rajalla, mitään ei hoideta koska virallisesti mitään vikaa ei ole missään. 

Lihoit yhtäkkiä 20 kiloa, vaikka mikään ei elämässäsi muuttunut?

<

Vanhempana tulee muutoksia esim hormonitoimintaan ja ruoansulatukseen. Pysyäkseen hoikkana tulee vähentää ruuan määrää. Hiilarit ja makea minimiin. Ei voi enää elää samalla ruoka määrällä ja ihmetellä kun paisuu. Jos on suurimman osan elämästä tottunut pysymään hoikkana ilman suurempia ponnisteluja on tämä monelle shokki kun ei enää voi mässäillä samalla tavalla ilman seuraksia kuten nuorempana. 

Vierailija
71/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekurin puute kun ei voida olla mässäilematta jos herkkuja on tarjolla

Vierailija
72/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vaikeaa. Liikkua pitää paljon jotta paino putoo. Kovaa hiki liikuntaa niin laihtuu.

Vierailija
73/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulin nuorena ja hoikkana (ja tyhmänä) että painonhallinta on helppoa koska se oli sitä minulle (silloin). On kuitenkin täysin eri asia pysyä samassa painossa missä on ollut koko ikänsä, kuin laihduttaa. Keho muistaa suurimman painon jossa se on ollut ja pyrkii aina siihen. Miksi sitten kerran lihoo, noh, esimerkiksi vaikea masennus ettei ole voimia välittää tai kilpirauhanen krakaa pahemman kerran. Itselleni kävi nuo molemmat.

Vika on aina korvien välissä.

no ei ole, lapsi pieni. Hormoneilla on valtava merkitys, varsinkin niiden puutteella/epätasapainolla.

T : täälläkin kilpirauhanen krakannut

Vierailija
74/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriö(ahmiminen) yhdistettynä PTSD oireisiin ja masennukseen ja stressiin laukaisee minulla jaksoja jolloin ahmin. Siinä on painonnousuni syy. En ole edelleenkään ylipainoinen koska syömishäiriöni menee laidasta laitaan, välillä minulla on lähes ortoreksisia piirteitä ja kausia ja kiitos niiden en ole lihava. Olen kuitenkin lihonut muutamassa vuodessa n. 10 kg. 

Vierailija
75/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehillintä.

Ei ole, ikäni olen syönyt mitä haluan ja saman painoinen hoikka ollut aina. Jokin muu siinä on syynä, kun päivääkään en ole itseäni hillinnyt. Laihduttamaan en varmaan edes pystyisi jos lihoisin, koska sitä itsehillintää ei nimenomaan ole. Syön pullaa ja karkkia joka päivä ja varmaan itkisin, jos en voisi. 

Ihan mielenkiinnosta: oletko synnyttänyt?

Olen yhden. Paino nousi raskauden aikana muistaakseni n. 8 kiloa ja palautui vauvan ja imetyksen myötä entiseensä. 

Vierailija
76/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on monilla lihomisen syy. Täysraittius taas tylsintä elämässä. 

Harvinaisen rehellinen kommentti, arvostan!

Vierailija
77/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on diabetes tuhonnut suolistohormonit. Aiemmin söin reilusti yli 1000 kcal aterioita ja jälkiruoaksi litran jäätelöä. Sain lääkkeeksi suolistohormoneja sisältävää lääkettä ja ruokahalu väheni dramaattisesti ja paino alkoi pudota nopeasti.

Vierailija
78/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ruoka on ainoa asia elämässä joka tuo lohtua. Vai pitäisikö vaan sammuttaa valot?

Pitäisi.

Vierailija
79/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ruokkii lastaan kuin syöttöporsasta; aina oltava safkaa tarjolla, ruoka-ajoista ei mitään tietoa. Taaperon joka äännähdys tulkitaan näläksi, vaikka todennäköisempi syy olisi jano tai huomiontarve. Aikuisten annoksia pikkuiselle. Esimerkki mitä vanhemmat antaa, on jatkuva napostelu ja energiajuomien, kolan tai alkoholin lipitys. 

Painavilla on painavat lapset. Vanhemmat ei osaa ruokas laittaa, eivät tiedä ruoasta tai energiapitoisuuksista mitään. 

Syytän vanhempia, näiden laiskuutta, piittaamattomuutta ja osaamattomuutta.

Vierailija
80/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisellä kyselyikä?

Varhaisdementia. Alkaa usein noin, töksöyttelee moukkamaisesti, käyttäytyy sosiaalisesti omituisesti. Samat oireet usein skitsofreenikoilla pahenemis vaiheen aikana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi