Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
41/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli se helppoa ennen antipsykootteja ja vaihdevuosia. 

Silloin kun viina oli ainoa lääke.

Vierailija
42/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta löytyy runsaasti tutkittua tietoa aidosti tiedonhaluisille. Sitten taas niille jotka mukakyselevät vain omaa itsetuntoa pönkittääkseen, me emme pysty sitä tietoa väkisin päähän takomaan millään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys, joka tarkoittaa sitä, että ei jaksa liikkua, ei jaksa miettiä mitä suuhunsa laittaa, voisi vaan nukkua. Sitten kun syö samaan tapaan kuin paljon treenatessa niin kiloja tulee. Nyt suunta alaspäin painossa, yritän liikkua jälleen

Väsymys voi johtua ylipainosta. Ylipaino on paha noidankehä, joka täytyy saada katkaistua.

Vierailija
44/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuspää ei muutu paremmaksi ihmiseksi.

Vierailija
45/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta löytyy runsaasti tutkittua tietoa aidosti tiedonhaluisille. Sitten taas niille jotka mukakyselevät vain omaa itsetuntoa pönkittääkseen, me emme pysty sitä tietoa väkisin päähän takomaan millään. 

Puhut siis ylipainoisista? Niin, me kaikki tiedämme, miten ylipainoa pitäisi hoitaa. Se, mistä ei tarpeeksi puhuta, on aika. Laihdutuskuurien sijaan olisi äärimmäisen tärkeää ymmärtää, että painonhallinta on tehokkainta pitkällä tähtäimellä, ei kuuriluonteisesti. Sitä ei mielestäni edelleenkään alleviivata tarpeeksi.

Vierailija
46/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen ihmisen "huollosta"vastaat? Perhettä vai vp?

Vierailija
47/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuspää ei muutu paremmaksi ihmiseksi.

Se on jännä, miten ylipainosta ei saa puhua edes yleisellä tasolla, mutta ihmisiä on soveliasta kutsua kusipäiksi. Ihan kaikki ei nyt täsmää tässä yhtälössä, logiikk horjuu.

Vierailija
48/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskipaskat ei ymmärrä,pitäs syyvä vähemmän

Vierailija
49/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin vielä 40-vuotiaana voinut kirjoittaa tämän. Olin aina ollut pitkä ja hoikka, ei minun tarvinnut tehdä mitään sen eteen. Sitten ihan yhtäkkiä paino alkoi nousta, elämässä mikään ei muuttunut. Sain sen pysäytettyä 75 kiloon (lähtöpaino 55). Hirveällä vaivalla olen pudottanut 5 kiloa, mutta sen jälkeen ei tapahdu enää mitään. Paastoan, ketoilen, juoksen, käyn salilla. Jos saan jonkun hikisen kilon-kaksi pudotettua, se tulee takaisin yhtenä viikonloppuna, kun lopetan laihduttamisen. Jatkuvasti laihduttamalla saan painon juuri ja juuri pidettyä ennallaan. Olen normaalipainoinen, mutta vyötärö on melkein metrin. Kilppari, ferritiini, sokerit kaikki terveen rajalla, mitään ei hoideta koska virallisesti mitään vikaa ei ole missään. 

Lihoit yhtäkkiä 20 kiloa, vaikka mikään ei elämässäsi muuttunut?

Kyllä, juurikin näin. Tätä ennen en ollut elämässäni uhrannut painolle ajatustakaan, olin luonnostani hoikka. Ja vaikka et nyt varmasti uskokaan, olen elänyt ihan säännöllistä ja terveellistä elämää. Paljon kasviksia, maltillisesti herkkuja. Sokerin perään en ole ihmeemmin koskaan ollut, mutta en toki tarjottavista ole kieltäytynyt. 

Vierailija
50/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoi, ompas uutta ja mielenkiintoista. Läskijankkausta palstalla. 

Vierailija
51/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että heti kun tulee puhe painosta, ihmiset vetää herneen nenään edes yrittämättä ymmärtää, mistä tarkkaan ottaen puhutaan. 

Vierailija
52/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoi, ompas uutta ja mielenkiintoista. Läskijankkausta palstalla. 

Jep. Kaikki maailman lihavuustutkijat vaikeroivat nyt epätoivoisina, kun av-kansa vei heiltä työt ratkaisemalla lihavuusongelman..

Vierailija
53/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehillintä.

Ei ole, ikäni olen syönyt mitä haluan ja saman painoinen hoikka ollut aina. Jokin muu siinä on syynä, kun päivääkään en ole itseäni hillinnyt. Laihduttamaan en varmaan edes pystyisi jos lihoisin, koska sitä itsehillintää ei nimenomaan ole. Syön pullaa ja karkkia joka päivä ja varmaan itkisin, jos en voisi. 

Vierailija
54/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehillintä.

Ei ole, ikäni olen syönyt mitä haluan ja saman painoinen hoikka ollut aina. Jokin muu siinä on syynä, kun päivääkään en ole itseäni hillinnyt. Laihduttamaan en varmaan edes pystyisi jos lihoisin, koska sitä itsehillintää ei nimenomaan ole. Syön pullaa ja karkkia joka päivä ja varmaan itkisin, jos en voisi. 

Ihan mielenkiinnosta: oletko synnyttänyt?

Vierailija
55/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää läskit!

Vierailija
56/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää läskit!

Eiköhän kyse ole enemmänkin siitä, että normaalipainoisena elämä olisi paljon mukavampaa.

Vierailija
57/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallinta.

Vierailija
58/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin vaikeaa että lounasravintoloissa ei lue annosten kaloripitoisuuksia. Terveelliseltä vaikuttava iso annos voi olla 1500kcal.

Miksi ottaa iso annos mikä vain väsyttää keskellä työpäivää. Eikö ruokaisa pienempi salaatti tai keitto onnistu. Tarvitaanko tähänkin  joku henkilökohtainen avustaja joka kertoo itsestäänselvyyksiä lounastajalle.

Vierailija
59/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on se, että omassa vähän alle tai vähän yli 50-vuotiaiden kaveripiirissäni kaikki ovat pysyneet normaalipainoisina. Sen sijaan mm. sisarukseni ovat lihoneet.

Vierailija
60/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä tutkimusten lukemisessa on niin vaikeaa ap?

"Lihavuusleikkauskaan ei palauttanut solujen toimintaa normaaliksi. Kaksi vuotta leikkausten jälkeen koehenkilöiden paino oli pudonnut valtavasti, mutta geenit toimivat samoin kuin ennen leikkausta.

Saman tutkijat havaitsivat hiirillä, joita ensin lihotettiin ja sitten laihdutettiin.

Laihtuneiden hiirten rasvasolut imivät itseensä enemmän rasvaa kuin verrokkien solut. Lihotetut ja laihdutetut hiiret lihoivat rasvaiselle ruokavaliolle laitettuina nopeammin kuin verrokit, jotka eivät olleet koskaan olleet lihavia."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä