Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä painonhallinnassa on niin vaikeaa?

Vierailija
05.02.2025 |

Tämä on ihan aito kysymys. Itse olen normaalipainoinen ja ollut sitä koko ikäni. Olen nyt keski-ikäinen. Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista, mutta olen edelleen hoikka ja hoikkana aion pysyä. Miksi niin monet päästää itsensä lihomaan ihan järkyttävään kuntoon? Miksi ihmiset ei osaa ottaa itseään niskasta kiinni?

Kommentit (1029)

Vierailija
101/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit kävelevät 15min ja palkitsevat itsensä heseaterialla koska liikkuivat.

Vierailija
102/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulin nuorena ja hoikkana (ja tyhmänä) että painonhallinta on helppoa koska se oli sitä minulle (silloin). On kuitenkin täysin eri asia pysyä samassa painossa missä on ollut koko ikänsä, kuin laihduttaa. Keho muistaa suurimman painon jossa se on ollut ja pyrkii aina siihen. Miksi sitten kerran lihoo, noh, esimerkiksi vaikea masennus ettei ole voimia välittää tai kilpirauhanen krakaa pahemman kerran. Itselleni kävi nuo molemmat.

Missä on tutkimustietoa siitä, että keho muistaa suurimman painon ? Olis kiva nähdä se, kun tätä hoetaan jatkuvasti.

Kvg

Katsoin. Yhtään virallista tutkimusta en löytänyt asiasta. Jotain mutuilua kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paino on kyllä noussut nuoruusvuosista"

Miksi olet antanut painon nousta etkä tehnyt mitään?

Vierailija
104/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ovat koko elämänsä kusipäitä eikä luonne muutu paremmaksi millään? Tämä on ihan aito kysymys.

Miksi punkerot ovat näin kiukkuisia? Miksi ette osaa ottaa vastuuta itsestänne?

Vierailija
105/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen 68v. nainen, en rupea enää tässä iässä kiusaamaan itseäni vaan nautin elämästä.

Ylipaino ei ole ikinä häirinnyt elämääni.

Vanhempien ihmisten normaalipainon rajat on eri kuin nuorten. Normaalipaino on BMI:n mukaan yli 65-vuotiaille 2429. Jos siis BMI:si on tuolla välillä, olet normaalipainoinen, eikä sun tarvi huolehtia terveytesi puolesta. Nauti elämästä!

Vierailija
106/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen 68v. nainen, en rupea enää tässä iässä kiusaamaan itseäni vaan nautin elämästä.

Ylipaino ei ole ikinä häirinnyt elämääni.

Vanhempien ihmisten normaalipainon rajat on eri kuin nuorten. Normaalipaino on BMI:n mukaan yli 65-vuotiaille 2429. Jos siis BMI:si on tuolla välillä, olet normaalipainoinen, eikä sun tarvi huolehtia terveytesi puolesta. Nauti elämästä!

Siis 24--29.

Vierailija
107/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka hallitsee painoa hallitsee myös gravitaatiota. Mutta ei sitä painoa niin vaan hallita, eihän sitä kunnolla edes ymmärretä. Onko gravitoneita ensinnäkään olemassa?

Vierailija
108/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauksien tai lääkitysten tuomat kilot on helppo kerätä mutta vaikea saada pois.

Vierailija
109/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? 🙄

Hyvä kun edes kerran kuukaudessa käyn hampparilla. En koskaan palkitse itseäni ruoalla tms.

Vierailija
110/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ovat koko elämänsä kusipäitä eikä luonne muutu paremmaksi millään? Tämä on ihan aito kysymys.

Mikä tässä painoasiassa on niin kummallista, että siitä ei saa keskustella? Olenko haukkunut ketään? Sinusta on ok kutsua ihmisiä k-pääksi?

En vaan tajua sitä, että jos ja kun huomaa, että paino alkaa nousta, miksi sille asialle ei vaan tee jotain? Ilman laihdutustakin se on vaan niin helppoa syödä vähän terveellisemmin ja liikkua vähän enemmän. Ne tulokset näkyy sitten pitkässä juoksussa.

Ap

Tämä! Itsekin olen aina ollut hoikka. 5 kymppisenä alkoi tulla hiljalleen muutama kilo painoa lisää, joten muutin ruokailutapojani. Vähensin syömistä ja olen taas entisessä painossani. Laihdutus vaatii terveellä ihmisellä vain itsekuria. Tsemppiä aloittajalle, kateelliset ne vaan inisevät 😄

Vierailija
111/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi punkerot ovat näin kiukkuisia? Miksi ette osaa ottaa vastuuta itsestänne?

Mistä tiedät kirjoittajan painon? Minä ainakaan en ole punkero enkä kiukkuinen, mutta ärsyynnyn silti tyhmistä 'ei millään pahalla'-kyselyistä.

Vierailija
112/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itseasiassa yllättävän paljon ihan fyysisen puolen sairauksia ja lääkityksiä jotka lihottavat. Ennen ei myöskään isketty neuroleptireseptiä käteen vähän joka vaivaan. Antibiootit (suolistofloora), hormonaalinen ehkäisy, psyykelääkkeet, eihän tällaisia troppeja vedetty joskus 50-luvulla kuten nykyään ja samaan aikaan ravintoa on rajattomasti tarjolla. Syitähän on monia, tässä yksi.

Vierailija
113/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain helpohkosti pari vuotta sitten tiputettua 20 kg, sitten paino vaan jäi junnaaamaan samoihin lukemiin. Marraskuun alussa aloitettiin hormonikorvaushoito ja kas, tähän mennessä jo -7 kg.

Vierailija
114/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti? 🙄

Hyvä kun edes kerran kuukaudessa käyn hampparilla. En koskaan palkitse itseäni ruoalla tms.

Läskit ovat myös itsepetoksen mestareita. Just sayin'...

Vierailija
115/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriö(ahmiminen) yhdistettynä PTSD oireisiin ja masennukseen ja stressiin laukaisee minulla jaksoja jolloin ahmin. Siinä on painonnousuni syy. En ole edelleenkään ylipainoinen koska syömishäiriöni menee laidasta laitaan, välillä minulla on lähes ortoreksisia piirteitä ja kausia ja kiitos niiden en ole lihava. Olen kuitenkin lihonut muutamassa vuodessa n. 10 kg. 

Mulla oli tällaista yli 20 vuotta. Helvettiä. Välillä vieläkin superstressaavina kausina meinaa nostaa päätään ja kiitän sua nyt suuresti viestistäsi koska tää herätti mut jostain ei-niin-terveestä kuplasta johon meinasin luisua. Tsemppiä ja mielenrauhaa, selviät ihan mistä vaan vaikka onkin tosi vaikeaa. Voimia sinne 🙏

Vierailija
116/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulin nuorena ja hoikkana (ja tyhmänä) että painonhallinta on helppoa koska se oli sitä minulle (silloin). On kuitenkin täysin eri asia pysyä samassa painossa missä on ollut koko ikänsä, kuin laihduttaa. Keho muistaa suurimman painon jossa se on ollut ja pyrkii aina siihen. Miksi sitten kerran lihoo, noh, esimerkiksi vaikea masennus ettei ole voimia välittää tai kilpirauhanen krakaa pahemman kerran. Itselleni kävi nuo molemmat.

Tämä on tosi. Keho muistuttaa syömään paljon ja samalla neuvoo säästämään energiaa esimerkiksi käskemällä sohvalle makaamaan ja tilaamaan pizzaa. 

Vierailija
117/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä painoasiassa on niin kummallista, että siitä ei saa keskustella? Olenko haukkunut ketään? Sinusta on ok kutsua ihmisiä k-pääksi?

En vaan tajua sitä, että jos ja kun huomaa, että paino alkaa nousta, miksi sille asialle ei vaan tee jotain? Ilman laihdutustakin se on vaan niin helppoa syödä vähän terveellisemmin ja liikkua vähän enemmän. Ne tulokset näkyy sitten pitkässä juoksussa.

Ap

Voi olla, että ap on vastannut myöhemmin ketjussa, mutta kysynpä silti: kuinka vanha olet? Itselleni painonhallinta oli helppoa keski-iässäkin, myös kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, myös kun jouduin onnettomuuteen ja käytännössä vuodelepoon kuukausiksi. Olin silti aina normaalipainoinen, olosuhteisiin nähden hyväkuntoinen, söin mitä halusin ja sen verran kuin hyvältä tuntui.

Kunnes tuli vaihdevuodet ja kymmenen lisäkiloa. Eikä ne lähde millään. Sen voin kertoa, että vaikka syö _paljon_ terveellisemmin ja liikkuu niin paljon kuin nivelet kestävät, se ei auta tähän asiaan yhtään mitään.  Keho tekee just niin kuin se haluaa.

Vierailija
118/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on monilla lihomisen syy. Täysraittius taas tylsintä elämässä. 

Harvinaisen rehellinen kommentti, arvostan!

Mikä rehellinen kommentti, eihän tuon kirjoittaja kirjoittanut, että hän juo liikaa alkoholia. Kirjoittaisi minä-muodossa.

Vierailija
119/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on tutkimustietoa siitä, että keho muistaa suurimman painon ? Olis kiva nähdä se, kun tätä hoetaan jatkuvasti.

Kvg

Katsoin. Yhtään virallista tutkimusta en löytänyt asiasta. Jotain mutuilua kyllä.

Kehon rasvasolut muistavat ylipainon MTV Uutiset: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkijat-paino-jojoilee-koska-keho-… .

Vierailija
120/1029 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin vielä 40-vuotiaana voinut kirjoittaa tämän. Olin aina ollut pitkä ja hoikka, ei minun tarvinnut tehdä mitään sen eteen. Sitten ihan yhtäkkiä paino alkoi nousta, elämässä mikään ei muuttunut. Sain sen pysäytettyä 75 kiloon (lähtöpaino 55). Hirveällä vaivalla olen pudottanut 5 kiloa, mutta sen jälkeen ei tapahdu enää mitään. Paastoan, ketoilen, juoksen, käyn salilla. Jos saan jonkun hikisen kilon-kaksi pudotettua, se tulee takaisin yhtenä viikonloppuna, kun lopetan laihduttamisen. Jatkuvasti laihduttamalla saan painon juuri ja juuri pidettyä ennallaan. Olen normaalipainoinen, mutta vyötärö on melkein metrin. Kilppari, ferritiini, sokerit kaikki terveen rajalla, mitään ei hoideta koska virallisesti mitään vikaa ei ole missään. 

Lihoit yhtäkkiä 20 kiloa, vaikka mikään ei elämässäsi muuttunut?

<

Mulla teki jostain syystä valtava suru. Lihoin joku 5-8 kiloa siinä muutaman kuukauden aikana. Elämäni rakkain henkilö kuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan