Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen käyttöraha 20€ / hlö / kk. Onko muita?

Vierailija
16.09.2008 |

Onko muita, joilla on kuukausittain käytössä rahaa 55€ /hlö? Meillä ovat tulot - pakolliset menot ton verran. Pakollisia menoja ovat asuminen, ruoka (80€/hlö/kk), vakuutukset, sähkö, netti, kännylaskut, opintolaina jne.

Tuolla hurjalla 55€:lla pitäis maksaa elämisen muuttuvat kulut, kuten terveyskeskusmaksut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, kampaamot, matkustaminen jne. Ja kaiken huipuksi tulot tippuvat meistä riippumattomista syistä, jolloin rahaa jää käytettäväksi enää 25€/hlö.

55€/kk oli vielä siedettävä, mutta toi 25€ on jo todella vähän. Varsinkin, kun lasten harrastuksista en halua luopua ja autosta en voi töiden takia.

Mikä on summa, jolla ihminen pärjää kuukausittain? Riittääkö muilla tollainen summa, vai pitääkö tässä marssia kohta sossun luukulle? Kaikki, mistä voi karsia on jo karsittu. Lehtien tilaukset on lopetettu, alkoholia ja tupakoitia emme harrasta ja ruoat haetaan Lidlistä.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon meillä jää per pää rahaa kuussa pakollisten menojen jälkeen käyttöön. Pitäiski laskee joskus. Monta jäsentä teidän perheessä on? Meillä on suht suuret tulet, mutta 10-henkinen perhe kuluttaa jo ihan kohtuullisesti, että voi ollakin, ettei meillä jää yli tuon 25e henkeä kohden käyttöön.

Mitä harrastuksia teillä on? Onko niitä mahdollista vaihtaa halvempiin? Esim. musiikkitunnin ero yksityisellä ja kansalaisopistossa on melko suuri.

Vierailija
2/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mihin rahat menee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittoa sossuun! Sossu maksaa ainakin lääkkeet, terveyskeskusmaksut ym, ja oletan, että saatte myös perusosat per hlö.

Tuosta listasta vähän pomppasi silmiin mm. kampaamot ja matkustaminen, jotka käsittääkseni ovat luksusta, jota pienillä tuloilla ei ole varaa tehdä, ja miksi pitäisikään?

Vierailija
4/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta teitä on ja syöttekö töissä, koulussa tai tarhassa? Jos siinä on vain iltaruuat esim. nelihenkiselle perheelle, 4*80 on minusta aika paljon.

Mutta listaa nyt tulot nettona ja kaikki nuo "pakolliset menot", niin voidaan auttaa paremmin. Koska pakollinenkin on aika suhteellinen käsite.

Vierailija
5/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä nyt ei kovin monipuolista ruokaa saa. Jos vaikka laskee, että maitoa kuluisi noin 2 litraa päivässä (5dl/nuppi) niin yksistään maitoon menisi jo 60 euroa kuukaudessa! Jos ei itse leivo niin leipään kuluu ihan tolkuttomasti rahaa eli se on mun mielestä ainut asia ruoan suhteen missä kaupassa voi säästää.

Vierailija
6/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän halvempaa ku kaupassa, eikä tarvi joka kauppareissulla ostaa leipää, kun on pakastimessa.

Vierailija
7/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli otatte vain vastaan puheluita ja soitatte, jos on todella tärkeä asia...Ruokamenonne kuulostavat minun korvaani jo todella kohtuullisilta, joten niissä tuskin voi säästää enää paljoa.

Todennäköisesti olette oikeutettuja toimeentulotukeen, ellette asu "liian" leveästi tai halua pitää itsellänne muita sellaisia etuja, joita kunta ei katso pakolliseksi. Minusta toimeentulotuen nostaminen ei ole mikään "pitääkö tästä mennä sossun luukulle". Siis tilapäisesti ja jos perhe ei omilla toimillaan voi koyhyytensä juuri nyt vaikuttaa. Inhoan itsekin toimettomia pummeja, jotka ovat sitä mieltä, ettei töihin kannata mennä kun tuilla elää ihan yhtä kivasti, ja sitä rataa. Mutta jos perhe on pienituloinen on toimeentulotuki heille KUULUVA sosiaalietuus, johon turvautuminen tilapäisesti ei pitäisi olla häpeä. Toimeentulotuki on ihan matematiikkaa; jos tulojen ja menojen erotus jää tiettyjen määriteltyjen rajojen alle, saa perhe heille kunnan määrittelemän toimeentulon turvan. Tukea voi hakea ihan kirjallisella hakemuksella (hakemuksen voi tulostaa netistä), joten minnekään sossun luukulle ei kenenkään tarvitse "kerjuulle" lähteä. Sosiaalityöntekijät ovat muutenkin niin työllistettyjä, että kirjallinen hakemus on preferoitu, ellei perhe tarvitse muunlaista tukea ja tulevaisuuden suunnitteluapua.

Eli omat menot syyniin; monesta voi vielä säästeliäskin säästää, kun käy kaikki menot tarkkaan läpi. Ja sitten ei pidä arastella turvautua apuun, jos apua tarvitsee.

Vierailija
8/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan laskenut paljonko kuluu käyttörahaa/hlö/kk, mutta ahdistuisin, jos tietäisin, ettei tuon enempää ole. Eikö teillä ole mahdollisuutta lisätuloihin?

Vierailija
9/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan käy missään tai osta mitään ruuan lisäksi.

Siksi ne jääkin säästöön, josta voi surutta ottaa tarpeeseen kuten lääkäreihin.

Vierailija
10/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaditteko myös kahvinkeittimen, television, sähkön, lämpimän veden ym. pois? Netti on NYKYAIKAA ja ilman sitä elämä on usein kalliimpaa. Internetissä voi myydä ilmaiseksi tavaroitaan, soittaa ilmaiseksi, ei tarvitse tietosanakirjoja, kaiken tiedon löytää ilmaiseksi, asiakaspalveluihin ym. voi lähettää sähköpostia, eikä tarvitse soittaa maksullisia puheluja yms.

Vierailija
11/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin valita niin netti lähtisi multa viimeiseksi: TV ja lehdet laittaisin pois vaikka heti! Mutta nettiä en... Hoidan pankkiasioita, pidän yhteyttä ystäviin ja ennen kaikkea teen paljon työasioihin liittyvää koneella.

Vierailija
12/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa halvimmillaan alle parillä kympillä ja netin kautta voi mm. katsoa ajankohtaisia ohjelmia, käyttää aikataulu ja karttapalveluita, löytää tietoa haluamastaan virastosta ja sen aukioloajoista jne.! Minä olisin ollut vaikeuksissa monta kertaa jossen olisi löytänyt netistä toista numeroa mm. sosiaalipäivystykseen kun ensimmäinen ei vastannut.

Vierailija
13/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suurin osa sen käytöstä on ihan turha

Vierailija
14/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Get it??!

Vierailija
15/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä nyt ei kovin monipuolista ruokaa saa. Jos vaikka laskee, että maitoa kuluisi noin 2 litraa päivässä (5dl/nuppi) niin yksistään maitoon menisi jo 60 euroa kuukaudessa! Jos ei itse leivo niin leipään kuluu ihan tolkuttomasti rahaa eli se on mun mielestä ainut asia ruoan suhteen missä kaupassa voi säästää.

400€/kk rahaa ruokaan, 4 henkeä (2 aikuista, 1 leikki-ikäinen ja vauva), siinä on mukana myös pyykinpesuaineet ja hygieniatarvikkeet.

Itse tosin leivon ja laitetaan pakkaseen, samoin teen anopin kanssa mehuja, marjasoseita yms. itse. Ruuat teen itse, en osta kovinkaan usein puolivalmisteita.

Eihän tuo paljon ole, mutta kyllä sillä eläisi. Tosin mitään odottamatonta ei voi tapahtua.

Vierailija
16/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät varmaan kuluta yhtäpaljoa kuin pari urheilua harrastavaa teiniä.

Mutta siis kyllähän tuon 320 euroa saa varmaan riittämään ruokaan. Mutta mitään luxusta sillä ei saa.

Vierailija
17/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun kokemuksesta, sillä elin yli 4 vuotta köyhyysrajan alla (opiskeleva yh) ja jouduin karsimaan kaiken mahdollisen...Karsin myös sen netin, vaikka toki se olisi elämää helpottanut. Kirjastossa, kouluilla, työpaikoilla ym. voi käyttää nettiä ilmaiseksi, ja tuli ihmisillä hoidettua päivittäiset asiat ennen netin yleistymistäkin. Puhelinluettelot, maksuautomaatit ym. ovat vielä olemassa.

JOS asuu jossain landella, missä matkaa lähimpään kirjastoon on vaikka kuinka, sitten ymmärrän, ettei se netti ole ensimmäinen, josta luovutaan, mutta suurimmalla osalla näin ei ole. Ap ei ole eksplikoinut tilannettaan sen tarkemmin, mutta paljon sellaista "turhaa", johon köyhällä nyt ei vaan ole varaa, hänen listassaan näyttäisi olevan, kuten tuo matkustelu ja kampaajat. Auton tarpeen hän jo selitti (työn takia), mutta se, onko netti pakollinen, ei ole tullut ilmi.

Hämmästyttävän vähällä sitä tulee toimeen, kun on pakko. Ja itselleni on ainakin noista köyhäilyvuosista jäänytkin pari tapaa, vaikka enää ei olisi pakko. Meidän perheessä ei esim. kukaan käy parturissa. Ostimme kunnollisen hiusteleikkauskoneen, jolla miehen ja pojan tukka ajellaan. Itselläni on pitkä, tasapitkä ja värjäämätön tukka, jonka latvan ystävä tai mies aina tarvittaessa tasoittaa. Huvittavaa on, että usein, kun miehen tai pojan tukka on parturoitu kotikoneella, ihmiset sanovat "ai, olet ollut parturissa?". Ei se lyhyt tukka niin kovin kummoista leikkausta miehillä vaadi. Ja minun hiuksiani KEHUTAAN usein. Luulen, että käsittelyiden ja jatkuvien muotoleikkausten PUUTE saa ne nimenomaan voimaan hyvin ja näyttämään hyviltä...Nykyään miehen ja minun bruttotulot on yhteensä yli 8000 euroa kuussa, mutta silti senkin kampaamorahan voi laittaa sitten johonkin muuhun; esim. hyväntekeväisyyteen.

Köyhillä on myös mahdollisuus tuettuihin lomiin, joten täysin ei tarvitse lomailusta luopua, mutta tosiasiat (ja omien valintojen seuraukset) täytyy hyväksyä. Jos tulot ovat tuon verran, ei voi ostaa syyslomalle matkaa Italiaan. Niin se vaan on. Itse en matkustanut viiteen vuoteen mihinkään (paitsi kerran tallinnaan lahjaristeilylle ja kerran tuetulle kylpylälomalle), enkä koe, että elämänlaatuni siitä kärsi suunnattomasti. Kotimaassa ja kotikaupungissakin voi lomaa elävöittää monella edullisella tavalla.

Kekseliäisyyttä, viitseliäisyyttä, sinnikkyyttä ja tulevaisuuden suunnitelmia tarvitaan, kun talous on ahtaalla. Julkiset palvelut, kierrätys ym. ovat köyhälle tärkeitä ja niitä tulee hyödyntää täysillä. Ja ei se sosiaalitoimistokaan mikään iso paha susi ole; jos tarvitsee toimeentulotukea, sitten tarvitsee. Onneksi siihen on jokaisella suomalaisella pienituloisella (tietyin reunaehdoin) oikeus.

terv: ex-köyhä kasi

Vierailija
18/84 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuokin tunnit pitää varata etukäteen. Lisäksi on koneita joissa saa olla netissä 15 minuuttia mutta niissäkin on aina jonoa ellei tule ihan aamusta. Ja kirjaston nettisivulla on se aineisto-haku eli jo kotoa näen että onko jotain kirjaa paikalla, eli ei tule turhan takia lähdettyä, kun tuota kirjastomatkaakin on. Netin kautta voi myös uusia lainat/varata kirjoja.

Internet ei nykyaikana paljoa maksa, moneen vuokra-asuntoon sisältyy jo netti. Ja jos ei sisälly niin alle 10€/kk saa nettiyhteyden, ei tosin kaikkialla mutta nykyään on ne mokkulat ym. jotka ovat edullisia.

Itse kun aloin soittaa lähes kaikki puhelut netin kautta niin lasku pienentyi yli 10€/kk eli johan tuossa on jo lähes netin hinta tienattu.

Ja jos on opiskelija tai on jo isompia kouluikäisiä lapsia niin netti alkaa koulutyössäkin olla jo pakollinen.

Samoin huutonet ym. ovat ilmaisia, jos lähdet kirpparille myymään niin se on 30€/vk paikkamaksu eli huomattavasti jo kalliimpi kuin netin kuukausimaksu.

Netin kautta voi myös tilata vaatteita ym. ulkomailta, hinnat halvemmat. Näitäkään tilauksia ei kirjaston koneilta oikein tehdä kun pitää kuitenkin miettiä kokoa ym. eli on aikaavievää. Samoin netistä saa varattua edullisia omatoimisia lomamatkoja, kävimme nyt kesällä Espanjassa ja matkan hinta (sisältäen lennot ja majoituksen) oli 600 €/ 4 hengen perheeltä, olimme matkalla 12 vrk.

Enpä olisi tuollaistakaan matkaa saanut ilman nettiä mistään. Samoin risteilyt, nytkin on Vikingillä ilmaisia Tukholman-risteilyjä tarjolla netissä. Mukava pieni loma pääkaupunkiseudulla/Turussa (muualta matkat maksaa satamaan jo niin paljon ettei enää edullista) asuville vähävaraisille.

Vierailija
19/84 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulle pieni lapsi?

Vierailija
20/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän sitä, kun ehtii.

Toimeentulotuesta: mielummin haen/teen töitä, kuin toimeentulotukea. Mutta pakkohan se on toimeentulotukea kohta hakea, kun nuo tulot tipahtavat kuukauden päästä.

Toinen palkansaaja: talossa asuu aupair. Eli lapsia on vain kolme, joista yksi on koululainen ja kaksi on alle kouluikäistä. Tämä aupair katsoo lasteni perään silloin, kun olen opiskelemassa tai töissä ja siitä moinen sopimus. 80€/kk on mielestäni aika halpaa lastenhoitoa. Toki voisin heittää tämän aikuisen pihalle, mutta silloin minun pitäisi viedä lapset iltahoitoon, jota ei ole tässä lähellä ja koululaisen nukkuma-ajat venyisivät turhan pitkiksi. Valitettavasti opiskeluni on täydennyskoulutusta, joten en saa opiskeluihin mitään tukia, en edes opintolainaa.

Alkuperäinen kysymykseni olikin, että miten mä saisin rahani riittämään? Ja onko muita vastaavassa tilanteessa?

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi