Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen käyttöraha 20€ / hlö / kk. Onko muita?

Vierailija
16.09.2008 |

Onko muita, joilla on kuukausittain käytössä rahaa 55€ /hlö? Meillä ovat tulot - pakolliset menot ton verran. Pakollisia menoja ovat asuminen, ruoka (80€/hlö/kk), vakuutukset, sähkö, netti, kännylaskut, opintolaina jne.

Tuolla hurjalla 55€:lla pitäis maksaa elämisen muuttuvat kulut, kuten terveyskeskusmaksut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, kampaamot, matkustaminen jne. Ja kaiken huipuksi tulot tippuvat meistä riippumattomista syistä, jolloin rahaa jää käytettäväksi enää 25€/hlö.

55€/kk oli vielä siedettävä, mutta toi 25€ on jo todella vähän. Varsinkin, kun lasten harrastuksista en halua luopua ja autosta en voi töiden takia.

Mikä on summa, jolla ihminen pärjää kuukausittain? Riittääkö muilla tollainen summa, vai pitääkö tässä marssia kohta sossun luukulle? Kaikki, mistä voi karsia on jo karsittu. Lehtien tilaukset on lopetettu, alkoholia ja tupakoitia emme harrasta ja ruoat haetaan Lidlistä.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekään ei kovin hääviä muonaa jos ruokabudjetti 80 e kk? Eikö heille yleensä ole tapana maksaa taskurahaakin?

Vierailija
22/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamustoimesta vielä: Matkakulut maksetaan. Kokouspalkkioita ei. Saamme päivärahaa 5€/10€, joka ei riitä mihinkään. Kun on vuorokauden reissussa, niin eväät on aina aamupalaksi mukana, mutta silti kahvi pitää ostaa. Ja päivällä on pakko ostaa joku lämmin ateria, koska kokouksessa meillä saattaa olla vain salaattia tms. Ja illemmalla yleensä vielä toinen kahvi. Eli tappiolle jään.

Termarikahvia voisin ruveta harkitsemaan reissuille.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla on kolmio?

Vierailija
24/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pair nukkuu sängyssään.

Ruokabudjetista hänelle on laskennallisesti viidesosa. Käytännössä noin 120-150€. Joskus saa jotain pientä taskurahaa, tarvittaessa.

-ap-

Vierailija
25/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin kolmen lapsen osa-aikatyötä tekevä, opiskeleva yh, joka elättää aso-asunnossa aupairia! Huhhuh... kannattaa ehkä harkita elämistä varojensa mukaisesti. Mene koulutustasi vastaaviin töihin ja lopeta niiden ammattitutkintojen keräys. Luovu aupairista ja laske tulot uudelleen. Jos ei vieläkään riitä, käänny sossun puoleen.

Vierailija
26/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en ymmärrä, miten kukaan "aupair" suostuisi tuollaisissa oloissa olemaan. Jos lapset nukkuu samassa huoneessa, nukutteko sinä ja tämä aikuinen aupair toisessa? Vai nukkuuko se aupari olkkarissa sängyssään? Jotenkin selvästi välttelet kertomasta koko totuutta tästä. Ja tuskin kukaan ottaa aupairia asumaan vaan sitä varten, että saa illoiksi lapsille hoitajan.

Vierailija
27/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ottanut kotiorjan (ei tuo aupair-asia ole ihan asiallisesti hoidettu) voidaksesi ajella autolla johonkin hömppäyhdistyksen kokouksiin. Et käy töissä vaan elätät laumasi lapsilisillä, elatusmaksuilla ja kotihoidontuella. Koko lauma on survottu pieneen asokämppään ja sitten vielä ihmettelet, ettei raha riitä.

Mene luuseri töihin, luovu aupairista, autosta ja luottamustoimesta niin alkaa rahat riittää.

Vierailija
28/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on kotiorja, jonka huonosta kohtelusta jäisit kiinni, kun joutuisit asiaa sossussa selvittelemään.

Toinen palkansaaja: talossa asuu aupair. Eli lapsia on vain kolme, joista yksi on koululainen ja kaksi on alle kouluikäistä. Tämä aupair katsoo lasteni perään silloin, kun olen opiskelemassa tai töissä ja siitä moinen sopimus. 80€/kk on mielestäni aika halpaa lastenhoitoa.

-ap-

Mol:n sivuilta:

"Au pair -sijoituksen tarkoituksena on tarjota ulkomaalaiselle nuorelle mahdollisuus tutustua suomalaiseen kulttuuriin ja opiskella suomen tai ruotsin kieltä. Au pair on iältään 17-30 -vuotias ja hänen tehtävänään on tavallisesti hoitaa perheen lapsia, mutta hän voi tehdä myös kevyitä kotitöitä. Normaali työaika on noin 30 tuntia viikossa viitenä päivänä viikossa siten, että au pairilla on oikeus vähintään yhteen kokonaiseen vapaapäivään viikossa. Sijoitusaika ei yleensä voi olla vuotta pitempi. Perhe tarjoaa au pairille oman huoneen ja täyden ylläpidon. Tämän lisäksi taskurahaa on maksettava vähintään 252 euroa kuukaudessa nettona."

Huomioi etenkin viimeinen lause!

Vierailija
29/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perhe tarjoaa au pairille oman huoneen ja täyden ylläpidon. Tämän lisäksi taskurahaa on maksettava vähintään 252 euroa kuukaudessa nettona."

Jokin tässä ap:n kuviossa tosiaan mättää...Onkohan koko viestiprovo, vai salaileeko ap jotain? Jos ap:n perhe asuu kolmiossa, ja aupairille pitäisi jo säännösten mukaan tarjota oma huone, nukkuuko ap olkkarissa ja kolme lasta, koululainen taaperoiden kanssa, toisessa huoneessa?

Jos tämä on totta, en voi muuta kuin kompata tuota ylempää: Au pair pois, ja ap koulutusta vastaavaan työhön (ja jos ei heti löydy, työttömäksi peruspäivärahalla ja kiivaasti töitä etsimään.) Työttömällä yh:lla ei ainakaan mene hoitomaksuja lapsista ja saa toimeentulotukea tarvittaessa. Ymmärrän, että noilla lähtökohdilla ap ei sossuun haluakaan mennä. Toi aupair-juttu ei voi pitää paikkaansa, tai sitten aupair on todella epäasianmukaisessa kohtelussa ap:n kotona, ja totta kai sossu tarttuisi tähän. Toimeentulotukea ei tietenkään aupairin osalta myönnetäkään.

Sorry ap,mutta sympatiat katosivat!

Miksi ihmeessä kolmen lapsen yh:na kuvittelet, että sinulla on "varaa" täydennyskouluttaa itseäsi. Hanki töitä tai vaihtoehtoisesti ryhdy täysaikaiseksi opiskelijaksi, jolloin saat opintotuet ja lainat. Opiskelevissa äideissä ei ole mitään vikaa,mutta jos sinulla on jo kolme (!) tutkintoa, kehoittaisin etsimään niitä töitä. Palkaton täydenyskoulutus on nyt luksusta, johon sinulla ei selvästi ole varaa. Paitsi että kun revit senkin ajan/resurssit aupairin selkänahasta...

Vierailija
30/84 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pairista: onko kellään ei käynyt mielessä, että on olemassa oikeasti asunnottomia, työttömiä tai pitkäaikaissairaita? Minähän se tässä hyvyyttäni majoitan yhden ihmisen ilmaiseksi. Tämä ihminen on iloinen, että saa asua täällä ja ei tarvitse töihin mennä. Hän siis mielummin on lasten kanssa 2-4h/vrk. Ja kyllä hänellä on kokonainen huone käytettävänä kolmiossani. Käyttörahat hän saa omilta vanhemmiltaan, tehden heille joitain hanttihommia. En siis oleta, että saisin Au pairille sossussa rahaa. Miksi edes pitäisi? Ehkä Au Pair on väärä sana kuvaamaan tätä ihmistä ja tätä yhteiseloa, mutta sellainen hän on. Pelkkä päivittäisapu.

Miksi ihminen ei saisi kouluttaa itseään? Oletteko te kateellisia? Kyllä mä mielummin koulutan ja sivistän itseäni, kuin juoksen kuntosaleilla. Minulla ainakin nuo koulutukset ovat minun harrastus ja halpa sellainen. Ja jos jonku mielestä on kallista kouluttaa itseään, niin miettikää ensin, ennenkuin avaatte suunne. Mun koko ammattikoulutus maksaa alle 400€. Miten toi voi olla muka kallista? Sitä paitsi se on jo aikoja sitten maksettu, niin se ei tämän hetkistä rahatilannetta muuksi muuta. Päin vastoin, se pitää mut virkeänä.

Mistä te kuvittelette, että töitä tipahtaa? Kuten olen jo sanonut, niin haen jatkuvasti töitä. Viimeisen viikon aikana olen laittanut 4-työhakemusta. Ja kun mulla on koulutuksia, niin en mä mihinkään hanttihommiin suostu menemään. Sen verran ole kuitenkin jo tässäkin joustanut, että olen laajentanut työpaikkakriteerejä, joihin olen hakenut. Eipä ole kutsuja haastatteluihin tullut, ku on kolme lasta. Koulutuksesta ja työhistoriasta sen ei pitäisi olla kiinni.

Niin ja jos oikeesti mietitään, niin kyllähän mä liiton päivärahoille voisin jättäytyä(eikä olisi taloudellista ongelmaa), mutta mä en halua olla työtön, enkä sossun rahoilla elävä. Mielummin siis tekisin töitä.

-ap-

Vierailija
31/84 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Au pairista: onko kellään ei käynyt mielessä, että on olemassa oikeasti asunnottomia, työttömiä tai pitkäaikaissairaita? Minähän se tässä hyvyyttäni majoitan yhden ihmisen ilmaiseksi. Tämä ihminen on iloinen, että saa asua täällä ja ei tarvitse töihin mennä. Hän siis mielummin on lasten kanssa 2-4h/vrk. Ja kyllä hänellä on kokonainen huone käytettävänä kolmiossani

Vierailija
32/84 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta hän saisi työttömyyskorvausta ja asumistukea, ja sossusta toimeentulotukea, lisäksi hän voisi hakea kaupungin vuokrayksiötä ja sosiaalitoimis voisi auttaa häntä oman elämänsä järjestämisessä; työn haussa, kouluttautumisessa ja asunnon löytämisessä.

Suurin osa Suomen asunnottomista ovat moniongelmaisia (päihteitä ym.) ja siksi kyvyttömiä hyödyntämään maamme sosiaaliturvaa. Asunnottomaksi jäänyt työkykyinen ja täysvaltainen ihminen, joka aktiivisesti hakee asuntoa ja kykenee hyödyntämään kunnan tarjoamat resurssit ei kyllä pitkään ole asunnoton (jos siis ei ole hirveitä kriteereitä asunnon sijainnin ym. suhteen).

Tälle ko. ihmiselle et kyllä tee mitään palvelusta käyttämällä häntä ilmaisena työvoimana sänkypaikkaa vastaan. Au pair hän ei nyt sitten ainakaan ole.

Vierailija
33/84 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 80, ihan paras vastaus :D

Vierailija
34/84 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"luottamustoimeaan" hoitava pitää kotonaan orjaa, kuten ap tekee? Ei taida luottamustoimi olla mikään ihmisoikeuksiin viittaava.

Vierailija
35/84 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväntekeväisyyttähän voi harrastaa, mutta sitten on turhaa valittaa, jos on tiukkaa.

Vierailija
36/84 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten laskette tuon käyttörahan? Minkä menojen jälkeen?

Itseä asia kiinnostaa, ei vaan ole tullut laskeneeksi koskaan näitä juttuja..

Vierailija
37/84 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt pikkasen nöyryyttä peliin! Tänä päivänä ei ole varaa olla kovinkaan "ronkeli" töiden suhteen, niinkuin sinä tunnut olevan!

Vierailija
38/84 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten harrastuksista voisi käytännössä nipistää paljon, mutta mä en vaan voi. Mä haluan, että lapseni saavat harrastaa monipuolisesti, sillä se on sijoitus heidän elämäänsä.

Mä oon mielummin syömättä tai käymättä kampaamossa. Kampaamoihin mulla menee max 200€/v. Sillä mä saan nuorimmalle vuodeksi harrastukset maksettua.

Edelleen mua kiinnostaa , että paljonko muilla jää rahaa käyttöön /kk ja mihin kaikkeen se käytetään.

Vierailija
39/84 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot 1910€/kk

menot /kk = 1690€

vastike 700€

opintolaina 30€

asuntolaina 200€

autolaina 120€

kännylasku 25€

netti 25€

ruoka 400€ (5hlö)

liitto 20€

sähkö, vakuutukset ja bensa 170€

Olisiko tässä jotain, mistä voisi karsia?

-ap-

Vierailija
40/84 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät meillä jo haetaan suoraan leipomosta. Eli näissäkin jo säästetään valmiiksi. Aikaa leipomiseen ei liikene.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan