Perheen käyttöraha 20€ / hlö / kk. Onko muita?
Onko muita, joilla on kuukausittain käytössä rahaa 55€ /hlö? Meillä ovat tulot - pakolliset menot ton verran. Pakollisia menoja ovat asuminen, ruoka (80€/hlö/kk), vakuutukset, sähkö, netti, kännylaskut, opintolaina jne.
Tuolla hurjalla 55€:lla pitäis maksaa elämisen muuttuvat kulut, kuten terveyskeskusmaksut, lääkkeet, harrastukset, vaatteet, kampaamot, matkustaminen jne. Ja kaiken huipuksi tulot tippuvat meistä riippumattomista syistä, jolloin rahaa jää käytettäväksi enää 25€/hlö.
55€/kk oli vielä siedettävä, mutta toi 25€ on jo todella vähän. Varsinkin, kun lasten harrastuksista en halua luopua ja autosta en voi töiden takia.
Mikä on summa, jolla ihminen pärjää kuukausittain? Riittääkö muilla tollainen summa, vai pitääkö tässä marssia kohta sossun luukulle? Kaikki, mistä voi karsia on jo karsittu. Lehtien tilaukset on lopetettu, alkoholia ja tupakoitia emme harrasta ja ruoat haetaan Lidlistä.
Kommentit (84)
Voiko autoja oikeasti saada halvemmalla? Meillä auto maksaa 120€/kk ja se on töiden takia välttämättömyys, koska työaikojen takia en voi julkisia käyttää.
Kännylaskusta voisin nipistää ehkä 10€, jos minulla olisi aktiivisemmat vanhemmat. Osa puheluista tulee luottamustoimista ja niille en voi mitään.
Paljonko muilla menee sähköön, vakuutuksiin (koti-, auto-, lapsi- ja matkavakuutus) ja bensaan 5hlön talouksissa? Mun mielestä toi 170€ on vähän.
Vinkkejä otetaan edelleen vastaan.
-ap-
Jos ei ole taitoa leikata lasten hiuksia, niin ne on käytettävä parturissa. Siihen menee vuodessa noin 150€. Omiin kampaamokuluihin menisi noin 100€/krt. Nykyään en ole enää raaskinut käydä. Eilen viimeksi leikkasin itseltäni hiuksia lyhyemmäksi. Toisaalta, jos työelämässä aikoo olla, niin kyllä sitä sen verran omaan ulkonäköön pitää panostaa, että edes kaksi kertaa vuodessa kävisi kampaamossa.
Matkustelulla tarkoitin tässä kohtaa lähinnä sitä, että mulla on luottamustoimia toisella paikkakunnalla. Silloin on pakko matkustaa ja se tarkoittaa aina sitä, että on pakko syödä muualla kuin kotona. (vaikkakin eväät on mukana) Yleensä syömiset ovat kahvi ja pulla/leipä.
-ap-
Netti ois se, minkä mä haluaisin pois. Ihan sen takia, että se syö aikaa. MUTTA mä tarvitsen sitä työni puolesta ja päivittäin. Emme asu kerrostalossa ja naapureilla ei ole suojaamatonta verkkoa.
-ap-
Netin perustelin jo tossa aiemmin.
Tuetut lomamatkat ovat ihan jees, mutta ne on yleensä aina, kun kouluista on isommat lomat. Ja silloin meillä mennään toiselle puolelle Suomea puolison sukulaisten luokse.
Lapset eivät niin lomailua kaipaa ja itse joudun matkustamaan töiden puolesta sen verran , että ylimääräiset reissut eivät tällä hetkellä hirveästi innosta. Tai no toki olisi ihanaa lähteä vaikka Italiaan, mutta kun tietää, ettei rahaa ole, niin siihen se haaveilu sitten loppuukin.
-ap-
Kysy saisitteko asumistukea, sillä se toisi rahaa muuhun käyttöön. Asutteko asossa vai miksi ihmeessä vastike on noin tolkuton?
Mistään muusta te, ette oikein voi tinkiä. Miksi sinulle ei makseta korvauksia luottamustoimessa ajamistasi automatkoista?
Itse lähinnä ihmettelen tuota luottamustoimi-asiaa. Itselläni luottamustoimissa on maksettu matkakulut ja kokouspalkkiot, joten miinukselle niissä ei ole jäänyt.
Ostakaa oma asunto pitkällä laina-ajalla niin pääsette helposti 200 euroa halvemmalla kuussa.
ja pitämällä päällä vain ne, jotka sillä hetkellä ovat tarpeellisia. Esim. taustalla pauhaava telkka kiinni, jos kukaan ei katso.
En tiedä mistä tossa enää karsisi, ruokalaskunnekin on sama kuin meidän nelihenkisen perheen, mutta nyt on niin paljon sieniä ja puolukoita mettässä, että suosittelen sinne retkeä. Marjoilla ja sienillä saa hyvin lihan ja hedelmien jatketta. Puolukoista voi tehdä hyvää mehua, jos hillo on liian kirpeää.
Ja etsisin hedelmiä, itse keräsin sunnuntaina 2 muovikassillista omenoita, kassillisen päärynöitä (juu-u!) ja luumuja liiketalon alle jäävältä tontilta. Omppuja voi kuivata, pakastaa ja soseuttaa ja esim. puolukan tai pihlajanmarjan kanssa tulee hyvää sosetta. Moni nyt raaka omena säilyy viileässä kellarissa joululle, kun paperiin kääräisee.
Oletteko hakeneet Kelasta asumistukea? Luulisi noilla tuloilla/menoilla ja teidän henkilömäärällä jotakin irtoavan. Kokeilkaa sitä ens hätään. Sossu tod.näk. käskisi myymään auton ja asunnon. Mutta voisit sinnekin hakemuksen laittaa. Sieltä kuitenkin kehotetaan myös ensin hakemaan asumistukea Kelasta.
tulot 1910€/kk
menot /kk = 1690€
vastike 700€
opintolaina 30€
asuntolaina 200€
autolaina 120€
kännylasku 25€
netti 25€
ruoka 400€ (5hlö)
liitto 20€
sähkö, vakuutukset ja bensa 170€Olisiko tässä jotain, mistä voisi karsia?
-ap-
Mutta tehän saatte kaiken välttämättömän maksettua ja jää vielä 25e ylimääräistäkin. Eli sinänsä ei ole pakko asumisesta tinkiä, mutta siinä saatte hyvinkin 200e/kk tingittyä.
ja viimeisenä karsisin netin. Netti maksaa mulla 17 €/kk ja on todella tarpeellinen ja hintansa väärti. Pystyn lukemaan uutiset netistä, hakemaan kaikki tarpeelliset tiedot, katsomaan ruokareseptejä, videoita, soittamaan ilmaiseksi mesellä ja skypellä, lähettämään sähköpostia, en todellakaan luopuisi netistä, joka on reilusti hintansa arvoinen. Ei ole autoa, joten ei aina jaksa varsinkaan pakkasella lähhteä kirjastoon nettiin.
Mulla jää siis vuokran ja netin jälkeen noin 145 €/kk kaikkeen muuhun.
Jos tulonne ovat alle 2000 euroa kuussa ja teitä on viisihenkinen perhe, olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Se on matemaattinen fakta. En ymmärrä, millä perusteilla teiltä voitaisiin perusosanne kieltää. Omistusasunnon lainanlyhennyksiin sossu ei osallistu, lainan korkoihin kylläkin. Lisäksi voi olla, ettei autoa hyväksytä välttämättömäksi menoksi. Se, että sossu ei hyväksy kaikkia teidän menojanne laskilmiinsa, ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettette saisi MITÄÄN...Perusosat ovat jo satasia per henkilö.
Minkä ihmeen takia ette ole sosiaalitoimiston asiakkaita tuossa elämäntilanteessa?
www . tampere. fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotukilaskuri/index. html
laskuri on suuntaa-antava mutta tukea saisitte ainakin noin 400 euroa luulaudessa. Auttaisiko se teitä?
Kuulostaa ihan hurjalta summalta, 700 euroa! Millaisessa talossa asutte? Kerääkö taloyhtiö samlla jotain rahoitusvastikettakin?
tulot 1910€/kk
menot /kk = 1690€
vastike 700€
opintolaina 30€
asuntolaina 200€
autolaina 120€
kännylasku 25€
netti 25€
ruoka 400€ (5hlö)
liitto 20€
sähkö, vakuutukset ja bensa 170€Olisiko tässä jotain, mistä voisi karsia?
-ap-
"jäi päälle" vaikka sain työn ja tulot nousi.
Jotain vinkkejä:
Puhelinlasku kuulostaa aika isolta. Itselläni DNA:n joku megahalpa liittymä ja lasku max 5 eur/kk, miten? Soitan mahdollisimman paljon omia puheluitani töistä työaikana ja lisäksi soitan miehen työsuhdepuhelimesta vapaa-aikana ilmaiseksi. Lisäksi käytän paljon sähköpostia. Onnistuisiko sinultakin?
Oletko kilpailuttanut sähköntoimittajat? Katso www. energiamarkkinavirasto. fi ja vaihda halvimpaan mahdolliseen sähköntoimittajaan. Samoin kilpailuta vakuutukset. MEillä oli ennen Tapiolassa, mutta nyt IF tarjoaa meille samat vakuutukset 200 eur/vuosi halvemmlla + s-bonukset päälle!
Minimoi bensakulut. Eli ajat vaan pakollisen. Käytä mahdollisimman paljon fillaria ja kävele. Pulkalla voi vetää talvella Lidlistä ruuat kotiin =)
JOs sulla ei ole marjapensaita tai omenapuita omalla pihalla niin aina jollain sukulaisella tai puolitutulla on ja ovat tyytyväisiä kun joku kerää marjat ja omput pois. Niistä voit tehdä hilloja (pannariin, lettuihin, leivän päälle), marjapiirakoita, mehuja, marjakiisseleita, vispipuuroja ym eikä tarvitseostaa niin paljon kalliita hedelmiä. Esim. meillä oli eilen iltapalaksi kaksi pellillistä pannaria ja päälle reilusti itsepoimituista lakoista ja karviaisita tehtyjä hilloja. Tänään välipalaksi teen vuoallisen itse poimituista ompuista ja vadelmista tehtyä piirasta.
Mä leikkaan myös miehen ja lasten hiukset, iso säästö vuodessa, varsinkin kun kaikki kolme lasta ovat poikia =)
Olisiko mahdollista myydä auto ja ostaa sitten kokonaan velaton auto eli vaihtaa halvempaan.
Asumisoikeusasunto kolmio. Kaikki kolme lasta nukkuu samassa huoneessa. Ja tuo asuntolaina on asumisoikeusmaksua varten otettu laina.
Tiedän, että oman asunnon maksamiseen menisi vähemmän rahaa, mutta kuka meille lainan muka myöntäis.
Tuloihin on jo laskettu asumistuki.
-ap-
Luottamustoimesta vielä: Matkakulut maksetaan. Kokouspalkkioita ei. Saamme päivärahaa 5€/10€, joka ei riitä mihinkään. Kun on vuorokauden reissussa, niin eväät on aina aamupalaksi mukana, mutta silti kahvi pitää ostaa. Ja päivällä on pakko ostaa joku lämmin ateria, koska kokouksessa meillä saattaa olla vain salaattia tms. Ja illemmalla yleensä vielä toinen kahvi. Eli tappiolle jään.
Termarikahvia voisin ruveta harkitsemaan reissuille.
-ap-
Asumistuesta: olen laskenut sen jo tuloihin.
Auton ja asunnonmyynti: asuntoa ei voi "myydä", ku on asumisoikeusasunto.eli ei ole mun omistuksessa. Täällä vuokra-asunnot maksavat saman tai enemmän. Joten siinä ei voi säästää. Omaa asuntoa ei saada, kun ei saada lainaa.
Autosta: Auto on ostettu käytettynä ja pienempään autoon ei voi vaihtaa, kun auto on markkinoiden pienimpiä. Töiden takia ja kauppareissujen takia auto on välttämättömyys.
-ap-
samoin puhelinlaskua voisi yrittää pienentää, kannattaa myös tarkistaa olisiko halvempia vakuutuksia tarjolla yms. sekä vähentää autolla ajoa jos vain mahdollista