Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätän aina ruoan jäähtymään hellalle kun se on valmista, jääkaappiin vasta tuntien päästä välillä - mikä siinä on väärin?

Vierailija
02.02.2025 |

Kalat, kastikkeet, perunat, kana, liharuoat, kaikki saa jäähtyä. Joskus ollut jopa yön yli joku pellillinen ruokaa kun en illalla ole jaksanut laittaa rasioihin ja pakkaseen. Keitot muhii poikkeuksetta tunteja jäähtymässä. Koskaan en ole omasta kokkailusta saanut MITÄÄN ruokamyrkytystä, paitsi kerran kun ostin tarjouksessa ollutta porsaan sisäfilettä jota söin heti uunista tuoreeltaan. Se kesti viikon ja jätti trauman. Syy ei siis ollut se että olisi seissyt huoneenlämmössä.

Olen silti tavannut ihmisiä jotka heittää tyyliin margariinit tai tuorejuustot pois kun ne on olleet pari tuntia pöydässä tarjoiltavana. Aivan posketonta haaskausta! Samat ihmiset kuitenkin kykenee syömään jotain rahkapiirakkaa joka on ollut päiviä huoneenlämmössä. Selittäkää tämä kammo, please.

Kommentit (212)

Vierailija
61/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annostelen valmiin ruuan kattilasta/kasarista heti valmistuksen jälkeen lautasille, keitot keraamisiin annoskulhoihin. Noin ruoka jäähtyy säällisessä ajassa.

Kattilassa jäähtyminen kestää kauan. Mun mielestä on kätevää, että annokset on valmiina jääkaapissa. Siitä vaan nostaa mikroon.

Nykyisin en siis kattilaa tunge jääkaappiin.

Paistinkasarikin on niin kätevää huuhtaista heti ruuanlaiton jälkeen vaivattomasti. Samoin kattila on kivempi ja helpompi pestä ennen kuin ruoka kuivuu reunoille.

Mut tosiaan ei ole tautia tullut, vaikka ruoka olis jäänyt joskus pitkäksikin ajaksi pöydälle.

Vierailija
62/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ruokia lämpimänä saa jääkaappiin laittaakaan.

Riippuu ruuasta. Ison keittokattilan on hyvä antaa jäähtyä, pienet annokset voi laittaa lämpimänäkin. Mutta mikään ruoka ei tarvitse useita tunteja että sen voisi laittaa jääkaappiin.

Ei edes pieniä annoksia lämpiminä jääkaappiin. Tietysti, jos haluat ostaa jääkaappeja muutaman vuoden välein, asia on eri. Vuokrataloyhtiötkin saattavat ruveta laskuttamaan vähän väliä uusituista jääkaapeista, koska se usein hajoaminen juoruaa käyttövirheestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ei oo koskaan ruokamyrkytystä tullut.

Mutta sitten kun tulee, se voi olla ainoa eli viimeinen kerta.

Vierailija
64/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ylipäätään ovat aivan hysteerisiä bakteereista. Jos ne todella olisivat sellainen eksistentiaalinen uhka kuin monet antavat ymmärtää, olisi kuoltu sukupuuttoon jo ajat sitten.

Vierailija
65/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein sama täällä, ruoat jäähtyvät tuntejakin liedellä tai pyödällä. Yön yli ei sentään, paitsi joskus on unohtunut ja mietitty sitten ruokalajin mukaan, voiko vielä syödä. Riisin kanssa ollaan tarkkoja ja muutamien muidenkin ruoka-aineiden, kun mädin ja katkarapujen.

MIKSI ei ole keksitty sähkökäyttöistä laitetta, jonka avulla saa lämpimän ruoan jäähtymään nopeasti? Kattilan tai kulhon seisottaminen kylmässä vedessä on hidasta ja joskus hankalaakin. Olen välillä taistellut valmiin ruoan jäähdyttämisen kanssa. Nyt joku suunnittelemaan vempainta, joka auttaa tässä. Tiedän, että kuumaa ruokaa ei saa panna jääkaappiin.

Vierailija
66/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siinä jotkut nuolee vessaharjaakin.

Hyi!

Vierailija
67/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä teen päivällä jonkun padan, josta syön ensin itse ja aion syöttää samaa muulle porukalle iltaruoalla, en kyllä kuskaa sitä välillä jääkaappiin. Se pata saa ihan rauhassa olla hellan kulmalla. Siitä se on pikaisesti lämmitettävissä, eikä mene edes energiaa paljon. Jos pata olisi tehnyt jääkaappiretken, sen uudelleen lämpiäminen veisi hitokseen aikaa, joko kylmänä hellalle ja pitkä kuumennus tai seisotus uudelleen huoneenlämmössä ennen hellalle nostoa. Minun tavallani tehtyä se pata on jo syöty, ennen kuin jääkaappiretkipata on edes lämmennyt syömäkelpoiseksi.

Vierailija
68/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein sama täällä, ruoat jäähtyvät tuntejakin liedellä tai pyödällä. Yön yli ei sentään, paitsi joskus on unohtunut ja mietitty sitten ruokalajin mukaan, voiko vielä syödä. Riisin kanssa ollaan tarkkoja ja muutamien muidenkin ruoka-aineiden, kun mädin ja katkarapujen.

MIKSI ei ole keksitty sähkökäyttöistä laitetta, jonka avulla saa lämpimän ruoan jäähtymään nopeasti? Kattilan tai kulhon seisottaminen kylmässä vedessä on hidasta ja joskus hankalaakin. Olen välillä taistellut valmiin ruoan jäähdyttämisen kanssa. Nyt joku suunnittelemaan vempainta, joka auttaa tässä. Tiedän, että kuumaa ruokaa ei saa panna jääkaappiin.

Ammattikeittiössä on niitä laitteita. Eli on jo suunniteltu.

Miksi et laittaisi ruokaa lautasille valmiiksi jäähtymään? Lautaset sitten jääkaappiin.

Vierailija
69/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan ei edes ollut mitään jääkaappeja. Ja sitten kun niitä jo oli, niin maitopurkkeja säilytettiin päivä pöydällä ja illalla vasta jääkaappiin. Itse opin tietämään tuon riisin ongelmallisuuden vasta joskus 2015. Sitä ennen pidin sitäkin liedellä ties miten pitkään. Eikä meilläkään mitään vatsaongelmia. Päinvastoin. Silloinkin kun tutuilla kiertänyt vatsataudit, niin meidän perheessä ei koskaan. 

Mulle toi riisijuttu on melko tuore tieto - tai lähinnä se, ettei säily edes jääkaapissa. Toisaalta ei se niin hyvää edes ole.

Olen nyt vähentänyt radikaalisti riisin käyttöä. Opettelen korvaamaan ohralla.

Vierailija
70/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruuan mikrottaa tai lämmittää kuumassa uudelleen, bakteerit kuolevat, tämä ei ole uutta kenellekään.

Ja en usko, että kaikki nämä "kamalaa, kauheaa"-ihmiset laittavat itsekään heti ruokaa kylmään. Yleiset hygieniaohjeet ovat tarpeen esim. työmaaruokaloissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, joissa mitataan ruuan lämpötilat. Jokainen voi kotioloissa aistinvaraisesti havannoida, onko ruoka ok. Niin simppeliä. 

E.m. paikoissa on tärkeää noudattaa määräyksiä. Muuten voi käydä niin, että paljon ihmisiä sairastuu kerralla, esim. jonkun ison koulun  oppilaat tai puolet jonkin työpaikan työntekijöistä.

Vierailija
71/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot kattilat nostan ulos jäähtymään. Useimmiten talvisaikaan on kylmempi kuin jääkaappi ja jäähtyy tietenkin hetkessä verrattuna huoneenlämmössä jäähdyttämiseen.

Vierailija
72/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän ruokia lämpimänä saa jääkaappiin laittaakaan.

Riippuu ruuasta. Ison keittokattilan on hyvä antaa jäähtyä, pienet annokset voi laittaa lämpimänäkin. Mutta mikään ruoka ei tarvitse useita tunteja että sen voisi laittaa jääkaappiin.

Kyllä tarvitsee. Vaikkapa iso joulukinkku.

Vierailija
73/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea jäähdytys on parasta. Jos näkisitte mikä kuhina siinä alkaa, mieli muuttuisi. Kala oli täynnä kärpäsentoukkia. Pitäkää vaan omat ruat miten tahdotte.

Vierailija
74/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ylipäätään ovat aivan hysteerisiä bakteereista. Jos ne todella olisivat sellainen eksistentiaalinen uhka kuin monet antavat ymmärtää, olisi kuoltu sukupuuttoon jo ajat sitten.

Muutama vuosis itten olin jäämässä eläkkeelle. En rakasta ruoanlaittoa ja olin suunnitellut mielessäni, että keitän kerralla ison annoksen riisiä tai spagettia, jota lämmitän sitten monena päivänä. Juuri silloin Helsingin Sanomissa oli artikkeli Keski-Euroopan maissa tapahtuneista ruokamyrkytyksistä. Joissakin perheissa oli kuollut yksi tai useampi perheenjäsen, koska ruokaa oli säilytetty liian lämpimässä. Jonkun perheen isä tai äiti oli vieläpä lääkäri, mikä  varmasti ihmetytti lukijoita. Luovuin ajatuksesta keittää riisiä ja spagettia moneksi päiväksi. Syön niitä korkeintaan kahtena peräkkäisenä päivänä.

Vierailija
75/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On melkein kuoltukin. Maapallolla on ollut ajanjakso, jolloin täällä oli hyvin vähän ihmisiä ja lajin eloonjääminen oli hilkulla.

Vierailija
76/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopea jäähdytys on parasta. Jos näkisitte mikä kuhina siinä alkaa, mieli muuttuisi. Kala oli täynnä kärpäsentoukkia. Pitäkää vaan omat ruat miten tahdotte.

Mistä sun kalaan tulee talvella kärpäsentoukkia? Lenteleekö teillä kärpäsiä talvella keittiössä?

Vierailija
77/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot kattilat nostan ulos jäähtymään. Useimmiten talvisaikaan on kylmempi kuin jääkaappi ja jäähtyy tietenkin hetkessä verrattun

Kaikilla ie ole parveketta tai pihaa, jonne voisi viedä ruokaa jäähtymään. Ainakin pääkaupunkiseudulla on isoja lintuja, jotka käyvät hanakasti minkä tahansa mahdollisen ruoan kimppuun. Olen nähnyt niiden ottavat isoja pakkauksia roskapöntöistä, avoimen kolon kautta.

Vierailija
78/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ykslysti miten sinä ruokasi jäähdytät. Ei kiinnosta niiku pätkän vertaa. Mä jäähdytän kylmässä vedessä lavuaarissa heti syömisen jälkeen. Mikrobit alkavat lisääntymään lämpimässä ruuassa jo parin tunnin kuluttua, ja olen sellaisessa ammatissa, että hygieniapassi on pitänyt suorittaa. 

Juuri näin neuvottiin kotitaloustunneilla jo 70-luvulla. Keitoastia lavuaariin oikein kylmään veteen ja puolessa tunnissa on jäähtynyt jääkaappivalmiiksi. Kuitenkaan tietty ruokaa ei pidä jäähdyttää jääkaapissa. Minä siirrän aina kuuman ja kylmän kestävään tilavaan muoviastiaan, jossa ruoka jäähtyy hetkessä ja sitten jääkaappiin. Mikrossa kätsä lämmittää juuri sopivan kokoinen annos jatkossa.

Säilyttääkö joku oikeasti ruokia vielä muoviastioissa? Mikromuovit mikromuovit..

Vierailija
79/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän taudit itsestään synny. Ne leviävät esim pölyn mukana avonaiseen kattilaan. Lämpimässä sitten lisääntyvät. Kuolevat taas kun ruoan kuumentaa kunnolla.

Itse jäähdytän ruoat kylmässä vesihauteessa ja sitten jääkaappiin tai pakastimeen.

Vierailija
80/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä pidit kalaa aika kauan (3 - 60 pv) lämpimässä jos toukkia oli. Kärpäset munii ensin. Sitten vasta ne munat muuttuu toukiksi.

Huonekärpäset kypsyvät nopeasti munasta aikuisiksi. Ne kasvavat kosteissa mätänevissä kasviksissa, esim. peittämättömässä jätesäiliössä tai lemmikkieläinten ruoassa.

Munat munitaan 120150 munan erissä ja ne kuoriutuvat 872 tunnin sisällä.

Huonekärpästen toukat kehittyvät 360 päivässä.

Hyönteiskotelot kehittyvät 328 päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi