Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jätän aina ruoan jäähtymään hellalle kun se on valmista, jääkaappiin vasta tuntien päästä välillä - mikä siinä on väärin?

Vierailija
02.02.2025 |

Kalat, kastikkeet, perunat, kana, liharuoat, kaikki saa jäähtyä. Joskus ollut jopa yön yli joku pellillinen ruokaa kun en illalla ole jaksanut laittaa rasioihin ja pakkaseen. Keitot muhii poikkeuksetta tunteja jäähtymässä. Koskaan en ole omasta kokkailusta saanut MITÄÄN ruokamyrkytystä, paitsi kerran kun ostin tarjouksessa ollutta porsaan sisäfilettä jota söin heti uunista tuoreeltaan. Se kesti viikon ja jätti trauman. Syy ei siis ollut se että olisi seissyt huoneenlämmössä.

Olen silti tavannut ihmisiä jotka heittää tyyliin margariinit tai tuorejuustot pois kun ne on olleet pari tuntia pöydässä tarjoiltavana. Aivan posketonta haaskausta! Samat ihmiset kuitenkin kykenee syömään jotain rahkapiirakkaa joka on ollut päiviä huoneenlämmössä. Selittäkää tämä kammo, please.

Kommentit (212)

Vierailija
41/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ruoka jäähtyy tunteja pöydällä? Eikös sen vähän niinku kuulukkin jäähtyä. Ei sitä lämpimänä saa laittaa jääkaappiin

Ruoka siirretään kattilasta jääkaappirasioihin ja jäähdytetään nopeasti esim. kylmän veden tai kylmäkallejen avulla. Ei ole vaikeaa.

Mutta ihan turhaa. Se normaali kotiruoka kestää täysin hyvin sen, että jäähtyy hellalla kattilassa ja sitten menee jääkaappiin ja lämmitetään seuraavana päivänä. 

Vierailija
42/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruuan mikrottaa tai lämmittää kuumassa uudelleen, bakteerit kuolevat, tämä ei ole uutta kenellekään.

Ja en usko, että kaikki nämä "kamalaa, kauheaa"-ihmiset laittavat itsekään heti ruokaa kylmään. Yleiset hygieniaohjeet ovat tarpeen esim. työmaaruokaloissa, sairaaloissa, päiväkodeissa, joissa mitataan ruuan lämpötilat. Jokainen voi kotioloissa aistinvaraisesti havannoida, onko ruoka ok. Niin simppeliä. 

Voiko joku oikeasti olla näin tietämätön??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt tuntitolkulla tarvii jäähdyttää. Puolessa tunnissa on jo jäähtynyt huoneen lämpöiseksi ja sitten jääkaappiin. Mutta onhan nuo ylireagoituja ne viralliset säännöt. 

Vierailija
44/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ykslysti miten sinä ruokasi jäähdytät. Ei kiinnosta niiku pätkän vertaa. Mä jäähdytän kylmässä vedessä lavuaarissa heti syömisen jälkeen. Mikrobit alkavat lisääntymään lämpimässä ruuassa jo parin tunnin kuluttua, ja olen sellaisessa ammatissa, että hygieniapassi on pitänyt suorittaa. 

Vierailija
45/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
46/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ruokia lämpimänä saa jääkaappiin laittaakaan.

Vierailija
47/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää yrittää kärjistää tällaisestakin joku tappelu? Onko sulla elämää ollenkaan?

Vierailija
48/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappiin ei voi laittaa liian lämpimiä ruokia.

Jäähdytys pitää tehdä nopsasti.

Joko heitetään astia parvekkeelle kylmään, tai pistetään vaikkapa (jos astia kestää) kylmään veteen jäähtymään.

Vierailija
49/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaappiin ei voi laittaa liian lämpimiä ruokia.

Jäähdytys pitää tehdä nopsasti.

Joko heitetään astia parvekkeelle kylmään, tai pistetään vaikkapa (jos astia kestää) kylmään veteen jäähtymään.

Näin +

Vierailija
50/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaelluksellakin voi olla viikon paketti voita ja metwurstia lämpimässä rinkassa. 

Metwursti pötkönä säilyy ihan hyvin rinkassa viikon. Kokeiltu on. 

Vierailija
51/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella hyvä jäähdyttää ruuat parvekkeella.

Astiat tai huonosti peitetty ruoka itse sitten linnunpaskassa. Kiitos ekan kerroksen maantasaparvekkeen linnunruokkijoiden. Suurin osa kerrostaloparvekkeista on näet vielä lasittamattomia.

Vierailija
52/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ruoka jäähtyy tunteja pöydällä? Eikös sen vähän niinku kuulukkin jäähtyä. Ei sitä lämpimänä saa laittaa jääkaappiin

Ruoka siirretään kattilasta jääkaappirasioihin ja jäähdytetään nopeasti esim. kylmän veden tai kylmäkallejen avulla. Ei ole vaikeaa.

Mutta ihan turhaa. Se normaali kotiruoka kestää täysin hyvin sen, että jäähtyy hellalla kattilassa ja sitten menee jääkaappiin ja lämmitetään seuraavana päivänä. 

Just näin. Tuo vedellä ja kylmäkalleilla jäähdyttäminen normioloissa on hysteeristä - ja hirveää puhtaan veden ja energian tuhlaamista. 

Vierailija
53/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä jos elimistö on tottunut paskaan, niin ei tule mitään. 

Vierailija
54/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ruokia lämpimänä saa jääkaappiin laittaakaan.

Riippuu ruuasta. Ison keittokattilan on hyvä antaa jäähtyä, pienet annokset voi laittaa lämpimänäkin. Mutta mikään ruoka ei tarvitse useita tunteja että sen voisi laittaa jääkaappiin.

Vierailija
55/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ykslysti miten sinä ruokasi jäähdytät. Ei kiinnosta niiku pätkän vertaa. Mä jäähdytän kylmässä vedessä lavuaarissa heti syömisen jälkeen. Mikrobit alkavat lisääntymään lämpimässä ruuassa jo parin tunnin kuluttua, ja olen sellaisessa ammatissa, että hygieniapassi on pitänyt suorittaa. 

Hygieniapassin suorittaminen ei paljon vaadi. Melkein kaikillahan se onkin. 

Vierailija
56/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin neuvottiin kotitaloustunneilla jo 70-luvulla. Keitoastia lavuaariin oikein kylmään veteen ja puolessa tunnissa on jäähtynyt jääkaappivalmiiksi. Kuitenkaan tietty ruokaa ei pidä jäähdyttää jääkaapissa. Minä siirrän aina kuuman ja kylmän kestävään tilavaan muoviastiaan, jossa ruoka jäähtyy hetkessä ja sitten jääkaappiin. Mikrossa kätsä lämmittää juuri sopivan kokoinen annos jatkossa.

Vierailija
57/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilaantuu siellä jääkaapissa, ellet laita johonkin vakuumipussiin.

Vierailija
58/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä jos elimistö on tottunut paskaan, niin ei tule mitään. 

Silloinhan se on terveempi ja vahvempi elimistö.

Mutta ei kellekään normaalille ihmiselle tule yhtään mitään ongelmia ruoasta, joka on ollut pari tuntia huoneenlämmössä. 

Vierailija
59/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä sinä jäähdytät silloin, jos on nykymuodin mukaisesti vain yksi pesuallas keittiössä ja siinä on odottamassa se ruoanlaittopata ym tiskikoneeseen kelpaamattomia astioita jälkikäsittelyä, eikä taloudessa satu olemaan pakastinta? Heitätkö lopun ruoan bioon?

Vierailija
60/212 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaelluksellakin voi olla viikon paketti voita ja metwurstia lämpimässä rinkassa. 

Metwursti pötkönä säilyy ihan hyvin rinkassa viikon. Kokeiltu on. 

1L jogurttipurkki säilyy kesällä vuorokauden kun ei pidä auringossa. Yöllä on viileää, pilaantuminen tapahtuu päivällä esim. kuumassa teltassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi