Kuopio ja kuopiolaiset!
Mikä alue olisi hyvä lasten kanssa? Turvallinen ja viihtyisä?
Töiden vuoksi on muutettava kevään aikana Kuopioon. Olen asunut oman lapsuuteni pohjoisemmassa ja pienessä kunnassa joka on ollut todella turvallinen paikka asua. Eli näin junttina jännittää lasten vuoksi muuttaa noin isoon kaupunkiin.
Tähän varmaan tulee muka hauskoja kommentteja, mutta toivoisin että edes osa olisi asiallisia ja joku kertoisi minne ei kannata muuttaa ja mikä olisi ok. Mitkä koulut hyviä lapsille jne.
Kommentit (112)
Kuopio on jees ,mutta kuten tuolla mainittiin, niin kaikenlaisten hehtaarihallien olemassaolo ja sijoittelu on todella hanurista. Ne on missä sattuu motarin varrella.
Vierailija kirjoitti:
Saaristoon. Mutta maisemat nostavat asuntojen hintaa sadalla tonnilla.
Mitkä maisemat? Toisen talon ikkunat? Siellähän kaikki talot on rakennettu toisiinsa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Kuopiossa homobaaria?
Kuopiolaiset ovat heteroita. Perse rassataan vain suihkussa kun puhdistaudutaan. Nuo homojen hommoilut on Helsinkiläisten hommia.
Vai niin. Kyllä siellä jossain muuallakin persettä rassataan ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Onko lörtsy Kuopiosta?
On. Kuopiolaiset ylpeilevät lörtsyillään.
Jynkkä ja Lippumäki on mielestäni hyvää aluetta. Asuin siellä 7 vuotta. Melko uusi ala-aste ja siellä on myös yläkoulu, kauppa ja kirjasto. Itse asiassa en ole varma onko enää apteekkia, mutta Petosen ja Kolmisopen palvelut lähellä. Saaristokaupungissa kanattaa sitten huomioida se että lapset joutuu kulkemaan yläkouluun bussilla joko Jynkkään tai Petoselle. Ja Saaristokaupungissa on mitä, tyyliin yksi kauppa valtavalla alueella. En voi ymmärtää miten sinne ei saada niitä palveluita. Saaristokatu aamuisin ihan tukossa. Jopa Siilinjärveltä ajat arkiaamuna nopeampaa Kuopion keskustaan kuin Saaristokaupungin perukoilta.
Nuo vastaukset kertovat kuopiolaiset paljon. Maaseudulta muuttaneita tärkeileviä, töllisteleviä juntteja, joille Kuopio on maailman napa.
Kämyinen,epäsiisti kaupunki, keskusta lähes tyhjä liikkeistä. N. 20km päässä ostoskeskus joka vienyt kuopion kaupoista asiakkaat.
Totta Jynkkä on kyllä hyvä, hyvät uimarannat ja ihan järjettömän hienot lenkkimaisemat. Ääni täältä myös Päivärannalle.
Vierailija kirjoitti:
Niirala kuulostaa nimen perusteella narkkien alueelta, mutta nimi voi johtaa harhaan.
Vanha asuinalue lähellä keskustaa. Paljon rintamamiestaloja.
AP, millaista asumismuotoa olit ajatellut? Työpaikan sijainti? Onko auto käytössä?
Lasten ikä? Erityistoiveita harrastusten suhteen?
Itse lähtisin etsimään asuntoa ja aluetta noilla tiedoilla, ja budjetti huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin. En usko että kaupunki on siihen valmis. Täynnä persuja..
Kohupappi Marja-Sisko Aaltokin sai turvallisen asuinpaikan avaramielisten immeisten Kuopijosta kun imatralaiset ajoivat hänet soihtujen ja heinähankojen kanssa pois kaupungistaan.
Kuopio pride 2024
https://youtube.com/shorts/TI-zagXNV2o?si=XiApyviuWqaxYFEk
Vierailija kirjoitti:
Jynkkä on jees!
Jynkkä on hauskan kuuloinen kaupunginosa, melkein kuin jynkky.
Ei täällä ole mitään "No Go-alueita".
Eniten ratkaisee sen omaan tarpeeseen ja talouteen sopivan asunnon löytyminen.
+ työpaikan sijainti ja auto, kuten joku sanoikin. Bussitkin kulkee hyvin, mutta jos työpaikka on toisella puolen kaupunkia, ja bussia joutuu vaihtelemaan, niin työmatkoihin kuluu aikaa.
Ja voi olla hankalaa jos pitää hakea lapsia tarhasta ja käydä vielä kaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiolaiset ovat heteroita. Perse rassataan vain suihkussa kun puhdistaudutaan. Nuo homojen hommoilut on Helsinkiläisten hommia.
Olen kuullut samanlaista puhetta joidenkin afrikkalaisten poliitikkojen suusta: There is no such thing in my culture!
Vierailija kirjoitti:
Nuo vastaukset kertovat kuopiolaiset paljon. Maaseudulta muuttaneita tärkeileviä, töllisteleviä juntteja, joille Kuopio on maailman napa.
Kämyinen,epäsiisti kaupunki, keskusta lähes tyhjä liikkeistä. N. 20km päässä ostoskeskus joka vienyt kuopion kaupoista asiakkaat.
Itteensä täynnä olevia kuspäetä. Lisääntyvätkin jakaantumalla. Tyypillisesti aamulla kahvin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa törmäät päivittäin venäläisiin, joten Kuopio on = Luopio.
Jyrki Katainen on mm. kotoisin kyseiseltä seudulta.
Minulla on venäläisiä työkavereinakin. Hullu johto ei saa minua yksilöitä tuomitsemaan. Veikkaan että moni on sieltä lähtenyt juurikin siksi.
Ne on desantteja. Älä laske selkäsi taa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lörtsy Kuopiosta?
Ei ole. Kalakukko on.
Luuletko ettei kalakukkoja tehdä muualla Savossa?
Tämä riippuu ihan olennaisesti siitä minkä ikäisiä lapsesi ovat, miten kauan alueella on tarkoitus asia ja millaisten asioiden arvioit olevan heille merkittävä riski.
Esim. yläkouluista Hatsalassa on jäätävät sisäilmaongelmat mutta toimiva erityisopetus ja ihan ok oppilashuolto. Jynkänlahdessa massiiviset haasteet kiusaamisen kiusaamisen kanssa ja oppilashuolto seisoo tumput suorina. Pyörössä pääsee vaivatta huumeporukoihin jos on sinne päin kallellaan, mutta muuten moni asia toimii. Neulamäen koulusta ei ole mielikuvaa, mutta alueena ei kyllä kovin hyväosaisten. Puijonsarvi ok kun olet kiltti ja normaali, mutta rehtori on poikkeuksellisen taitava heittämään bensaa liekkeihin jos lapsi on yhtään kallellaan vilkkauteen tai käytösoireiluun.
Itse asun Petosella omakotitaloalueella ala- ja yläkoululaisen kanssa, kerran on kökitty sisällä kun joku liikkui aseen kanssa ja kerran karhun takia, mutta vähemmän minä täällä olen joutunut häirinnän tai esim. varkauksien kohteeksi kuin Puijonlaaksossa, jossa sai uusia autostereot ja polkupyörät parin vuoden välein kun ne vietiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika jos joku Kuopioon muutto jännittää "kun on niin iso kaupunki" :D
No jännityksensä kullakin.
Ei kai Kuopiossa varsinaisesti paskoja alueita ole. Ongelmat keskittyy usein Niiralan kulman vuokrataloihin ja niitä nyt on siellä ja täällä. Toki nykyään näyttää olevan tapana että narkomaanit menee keskustaan sekoilemaan, mutta se on muuallakin sama juttu.
Riippuu siis mitä hakee. Niirala on melko kiva paikka omasta mielestäni.
Kyllähän Petonen on täys persläpi.
Hyviä asuinalueita esim. Linnanpelto, Niirala, Kettulanlahti, Julkula, Puijonlaakso, Saaristokaupunki - näissä palvelut lähellä ja kivoja alueita.
Ei niin kivoista tulee mieleen Inkilänmäen kerrostaloalue ja Petosen kerrostaloalue, Männistö ja Saarijärvi jotain siltä väliltä, iäkästä väkeä.