Täällä neuvottiin tekemään huoli-ilmoitus vanhemman tilanteesta. Nyt sieltä soitellaan mulle.
Kerroin jokin aika sitten, että en enää kykene auttamaan riittävästi vanhempaani, kun oma terveys alkaa kärsiä. Ja sain neuvon tehdä huoli-ilmoitus, jonka tein. Nyt sieltä soitti sosiaaliohjaaja. Kysyi, että mitkä on mun mahdollisuudet auttaa jossain apuvälinekeskuksessa asioimiseen, vanhemman suostutteluun turvarannekkeen hyväksymiseen, jonkun palvelutuottajan etsimiseen joka tekisi lumityöt ja hiekoittaisi ja joidenkin lomakkeiden täyttöön. Sanoin, että tein ilmoituksen, koska olen nyt sairauslomalla uupumuksen vuoksi, enkä jaksa enää. Ihminen vain jatkoi, että nämä pitäisi nyt ensin hoitaa kuntoon ja että omaiset on parhaita suostuttelemaan. Olen sitä tehnyt nyt vuosia! Alkoi jo tulla itku ja lopetin puhelun. Samasta numerosta oli myöhemmin soitettu vielä kaksi kertaa ja joku toinen numero oli tavoitellut myös. Ehkä samalla asialla. Minä kirjoitin siihen ilmoitukseen, että en jaksa enää. Minä en jaksa!
Onko muille käynyt samoin?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että teillä on toiminut-meillä lähti äidiltä henki,koska ei reagoitu mitenkään yhtään mihinkään. Veli löysi kuolleena. Sotesta tuli vain soitto "sori siitä" ja se sitten tosiaan siitä. Omaisia ei missään vaiheessa tiedotettu,kuinka vakava äitimme tilanne todellisuudessa oli,vaikka tämä on laki-en siis ymmärtänyt toimia paremman hoidon eteen aktiivisemmin, koska minulta pimitettiin kaikki todellinen tieto äitini ajantasaisesta voinnista. Ambulanssihenkilöstö oli jättänyt kaikki roskat ja veriset jätteet ympäri asuntoa,mutta olin tuolloin omien asioideni vuoksi niin loppuun asti puhki,että annoin kaiken vain mennä-onneksi oli veli,joka jaksoi hoitaa ainakin jotain paperiasioita. Vanhoja ihmisiä ja heidän omaisiaan kohdellaan suomessa kuin saastaa.
Ylläoleva siis lainauksena kommenttiin:
"En sanoisi noin jyrkästi. Äidille se turvaranneke on montakertaa ollut p
"En sanoisi noin jyrkästi. Äidille se turvaranneke on montakertaa ollut pelastus ja aina saanut avun. Oli isälläkin tarpeen. Äidillä on tajuttomuuskohtauksia ja nykyään sellainen rannekesysteemi että jollei kuittaa sovitusti niin menevät katsomaan tilanteen. "
- emme ole tienneet tuollaisrsta turvarannekesysteemistä, jossa pitäisi kuitata säännöllisesti.
Omat sukulaiset ovat huomauttaneet, ettei turvaranneke estä kaatumisia ja jos on tajuton, niin apua ei saa, koska tajuttomana ei voi painaa turvaranneketta.
Vierailija kirjoitti:
Eli he kartoittivat tilannetta kysymyksillään. . .
Ne kysymykset on pelkkiä kompakysymyksiä.
"Vanhemmallasi ei ole jääkaapissa huomiselle ruokaa pääsisitkö sinä viemään hänelle vaikka valmiskeiton?" = sinne kirjataan että lapsi huolehtii jatkossa kaiken ruokahuollon.
"Äidilläsi oli särkylääkkeet loppu, saisitko hänelle panadolia" = lapsi huolehtii lääkkeiden hankinnan ja vahtii ottamista.
"Kun menet käymään niin pystytkö hoitamaan lumityöt pihatieltä" = olet jatkossa 24/7 talkkari.
Ne kysyy sen tolleen pienesti ja viattomasti, ja kun viranomaiselle kerran sanot "ok" se on siellä sun vastuulla kunnes omainen tai sinä kuolee.
Omaishoitajuus = EI IKINÄ. Omaisesi ei saa IKINÄ MITÄÄN apua vaikka muuttuisi täysin muistisairaaksi, "koska siellä on jo omaishoitaja".
Olen tehnyt vanhemmastani huoli-ilmoituksen. Vanhus on hauras, kaatuilee, ei syö jne. Virkailijoiden mielestä hän on kuitenkin liian omatoiminen, koska käy rollaattorin kanssa vessassa, joten apua ei tule. Jätin uuden soittopyynnön ties kuinka monennen kaatumisen jälkeen, hva yrittää soittaa kahdesti ja koska eivät tavoittaneet minua, koska puhuin molemmilla kerroilla toista puhelua, niin soittopyyntö merkittiin ratkaistuksi. Tein uuden soittopyynnön, minulle soitettiin uudelleen, kerroin tilanteen ja myös kerroin, että vanhemman lähiomaiseksi merkitty veljeni on tällä hetkellä ulkomailla komennuksella, niin hän ei voi auttaa, joten soitot minulle. Minulle luvattiin soittaa uudelleen 3-7 työpäivän sisällä. Ei ole soitettu, vaan on yritetty soittaa veljelleni. Yhden kerran. Veljeni on ulkomailla, hän ei voi hoitaa asiaa, eikä myöskään ollut pystynyt vastaamaan puheluun. Nyt sitten taas uusin soittopyynnön ja odottelen, että milloin minulle soitetaan ja mikä rumba siitä taas alkaa, koska he yrittävät arvatenkin taas soittaa veljelleni, joka ei voi hoitaa asioita ulkomailta ja minä en voi vaikuttaa asioihin mitenkään, vaikka olen huoli-ilmoituksenkin tehnyt ja ollut viranomaisiin yhteydessä. Asun itse 3 h ajomatkan päässä, niin on ihan helvetin kohtuutonta, että minun pitäisi käydä joka päivä vanhemman luona. En yksinkertaisesti kykene ajamaan 6 h autolla joka päivä, koska teen kokopäivätyötä ja minulla on myös oma perhe.
Tämä maa ei välitä yhtään vanhuksistaan. Rahaa menee byrokratian pyörittämiseen, rahaa valuu kehitysmaille, rahaa valuu veroparatiiseihin, mutta vanhuksille ei riitä rahaa. He ovat olleet rakentamassa tätä yhteiskuntaa, niin siinä kiitos, että heidät syöstään katuojaan. Tämä yhteiskunta on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vanhemmastani huoli-ilmoituksen. Vanhus on hauras, kaatuilee, ei syö jne. Virkailijoiden mielestä hän on kuitenkin liian omatoiminen, koska käy rollaattorin kanssa vessassa, joten apua ei tule. Jätin uuden soittopyynnön ties kuinka monennen kaatumisen jälkeen, hva yrittää soittaa kahdesti ja koska eivät tavoittaneet minua, koska puhuin molemmilla kerroilla toista puhelua, niin soittopyyntö merkittiin ratkaistuksi. Tein uuden soittopyynnön, minulle soitettiin uudelleen, kerroin tilanteen ja myös kerroin, että vanhemman lähiomaiseksi merkitty veljeni on tällä hetkellä ulkomailla komennuksella, niin hän ei voi auttaa, joten soitot minulle. Minulle luvattiin soittaa uudelleen 3-7 työpäivän sisällä. Ei ole soitettu, vaan on yritetty soittaa veljelleni. Yhden kerran. Veljeni on ulkomailla, hän ei voi hoitaa asiaa, eikä myöskään ollut pystynyt vastaamaan puheluun. Nyt sitten taas uusin soittopyynnön ja odottelen, että milloin minulle soitetaan ja
Tietysti on sairas kun on luovuttu Elävästä Jumalasta Jeesuksesta Kristuksesta. Täällä on joko luopioita tai pakanoita. Miten heillä olisi lähimmäisenrakkautta, kun Jeesus Kristus ja seuraajansa on nämä arvot tuoneet pakanoille ja nyt niistä on samaan aikaan luovuttu, kun on luovuttu Herrastamme Jeesuksesta. Yhteiskunnan näkökulmasta arvokkaita ovat ovat rikkaimmat, pidemmälle kyynärpäillään tiensä raivanneet menestyjät ja ne joilla on rappiomieli, eli ylikorostunut tarve itsensä seksuaaliseen toteuttaminen ja sen kautta vielä ihailu ja säälipisteiden kerääminen.
No, se mitä tapahtui pellekoronassa paljasti hyvin mitä pakanoiden ja luopioiden saatanallinen väkisin välittäminen on, kun ihmisiä peloiteltiin 24/7 kuolemalla telkkarin kautta olkkareihin ja lopullinen ratkaisu jaettiin varsinkin vanhoihin väkipakolla, jopa kotiin asti tunkeutumalla (kuten naapurissa, sen jälkeen saikin mies jatkuvasti epileptisiä kohtauksia ja on sittemmin kuollut) jos ei muuten kyennyt lahtauspaikalle omin voimin raahautumaan. Kaikista välitettiin hallinnon taholta NIIIN paljon, ei yksikään vanhus saanut edes vanhuuteen kuolla MUTTA ratkaisun jälkeen, post ratkaisu oli heillä todellakin taas lupa kuolla. Loppu onkin historiaa, sota-ajan kuolleisuus post ratkaisu.
Korjaan edellisessä lauseen lopullinen ratkaisu jaettiin varsinkin vanhoihin LÄHESTULKOON eli melkein väkipakolla, mitä manipulointikin on, koska pedon merkin ottamisen on oltava valita, ei pakko. Pakotettuna se menettää laillisen oikeutuksensa, minkä syyn takia eivät pakkoa sille laittaneet. Mutta, valinta on myös jos tämän ymmärtämisen jälkeen (että CV -vaxx on kuin onkin pedonmerkki) saattaa itsensä tilaan, jossa tietää että valintaa ei pysty asian suhteen itse tekemään, vaan valta on luovutettu toiselle.
.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että äiti kaatui ja mursi lonkan. Ei suostuttu hakea sairaalasta, koska ei enää pärjännyt kotona. Sai sitten hoitokotipaikan, koska eivät he juuri leikattua muistisairasta voineet kotiin viedä, koska olisi tarvinnut jatkuvaa apua.
Meillä muistisairas vanha isämme mursi selkänsä. Mielettömän kipeä oli eikä päässyt omin voimin liikkumaan. Päivystyksessä annettiin tujut kipulääkkeet, koputeltiin pikkuisen selkää (ei mitään muita tutkimuksia) ja soitettiin muutaman tunnin kuluttua että isän saisi hakea kotia, hyvin istuu sängyn reunalla, ei mitään ongelmaa... No minähän suivaannuin että ei ole hakijaa, sisarukset reissussa ja minä en pääse toiselta paikkakunnalta nyt mihinkään. "Jos laitetaan isänne taksiin ja menee sillä kotiin". Suivaannuin vielä enemmän (fiksusti) ja kysyin että meinaat tosissasi laittaa muistisairaan, pahasti selkänsä loukanneen, sekaisen yli ysikymppisen vanhuksen YKSIN kotiin? Jolla ei ollut edes avainta mukana. Jotain mutinaa siihen tuli mutta kyllä sitä sitten järjestyi isälle paikka yöksi muualle.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan edellisessä lauseen lopullinen ratkaisu jaettiin varsinkin vanhoihin LÄHESTULKOON eli melkein väkipakolla, mitä manipulointikin on, koska pedon merkin ottamisen on oltava valita, ei pakko. Pakotettuna se menettää laillisen oikeutuksensa, minkä syyn takia eivät pakkoa sille laittaneet. Mutta, valinta on myös jos tämän ymmärtämisen jälkeen (että CV -vaxx on kuin onkin pedonmerkki) saattaa itsensä tilaan, jossa tietää että valintaa ei pysty asian suhteen itse tekemään, vaan valta on luovutettu toiselle.
Jos on vanhustenhuolto retuperällä niin näyttää sun tekstin perusteella myös psyykkisesti ongelmaiset olevan hoidon ulottumattomissa.
.
Tämä on niin hankala aihe. Lasten täytyisi varmaan alkaa viedä viimeistään 70 v alkaem vanhempiaan kuntosalille nostamaan painoja, päivätansseihin hidastamaan aivojen rapistumista jne. jotta vanhempi pysyisi mahdollisimman vanhaksi toimintakykyisenä. Jos eivät siis itsenäisesti tuollaista tee, ja harva tekee.
Eli vanhempia täytyisi alkaa "kasvattaa" ennakoivasti omatoimisuuteen samalla tavalla kuin lapsia. Tämä on ihan uusi roolitus monessa suvussa. Mutta välttämätön kun ei meillä yksinkertaisesti riitä palkattuja pöntölle taluttajia jokaiselle ikäihmiselle, ainoastaan vaikeimmin muistisairaille.
No, se mitä tapahtui pellekoronassa paljasti hyvin mitä pakanoiden ja luopioiden saatanallinen väkisin välittäminen on, kun ihmisiä peloiteltiin 24/7 kuolemalla telkkarin kautta olkkareihin ja lopullinen ratkaisu jaettiin varsinkin vanhoihin väkipakolla, jopa kotiin asti tunkeutumalla (kuten naapurissa, sen jälkeen saikin mies jatkuvasti epileptisiä kohtauksia ja on sittemmin kuollut) jos ei muuten kyennyt lahtauspaikalle omin voimin raahautumaan. Kaikista välitettiin hallinnon taholta NIIIN paljon, ei yksikään vanhus saanut edes vanhuuteen kuolla MUTTA ratkaisun jälkeen, post ratkaisu oli heillä todellakin taas lupa kuolla. Loppu onkin historiaa, sota-ajan kuolleisuus post ratkaisu.
Koronapiikeillä vanhusten lahtaaminen jatkuu edelleen.......... Niiden ainut tarkoitus on depopulaatio, Agenda2030 mukaisesti. Harmi vaan että niin moni ei tätä ymmärrä eikä usko.
Vierailija kirjoitti:
Koronapiikeillä vanhusten lahtaaminen jatkuu edelleen.......... Niiden ainut tarkoitus on depopulaatio, Agenda2030 mukaisesti. Harmi vaan että niin moni ei tätä ymmärrä eikä usko.
Foliot rapisee tänne asti. Omat vanhempani (tosi iäkkäät) ja kaikki muut (niitä on paljon) tuntemani koronapiikin saaneet vanhukset ovat edelleen hengissä, eikä ennen piikkiä olevien vaivojen lisäksi ole tullut mitään uusia vaivoja. Ja jos pyydän sua laittamaan tutkittua faktatietoa tänne asiasta niin tiedän että sitä ei tule.
Tällaista se juurikin on. Apua saa vanhukselle vasta sitten kun jotain pahempaa tapahtuu. Omaisten pitäisi oman päivätyönsä ohella hoitaa aivan kaikki asiat mikä on sula mahdottomuus. Oma vanhempani on nyt jonossa palveluasumiseen, mutta senkin hoitaminen on terveydenhuollossa aivan ala-arvoista. Mitään ei jakseta tiedottaa omaisille, kukaan ei tiedä mistään mitään, käsketään vain soittamaan kerta toisensa jälkeen jollekin muulle taholle ja hukataan tärkeitä papereita ja joudun sitten taas käyttämään omaa aikaani niiden uudelleen hankkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otit sitten vauvapalstan neuvon vastaan. Voi luoja...
Neuvo oli hyvä ja oikea. On ap:n ongelma, ellei hän saa soittajaa tajuamaan, ettei pysty auttamaan, että on itse nyt saikulla mm. tämän asian takia. Pitää osata sanoa EI, jos on aikuinen. Ei ole olemassa mitään juridista pakkoa huolehtia omaisistaan, elleivät nämä ole omia, alaikäisiä lapsia.
Ilkeästi sanottu että "ap:n ongelma" jos hän on kiltti. Monet meidät on siihen kasvatettu. Se ei ole ap:n ongelma, jos puhelimen toisessa päässä oleva ihminen ei omaa empatiakykyä tai ei OIKEASTI kuuntele, mitä toinen sanoo, tai että budjettisyistä se soittaja-sossu joutuu tivaamaan ap:lta etkö voisi nyt jotain kuitenkin tehdä, jotta kunta säästäisi.
Kunnilla on oikeasti rahaa. Vilkaiskaapa oman paikkakuntanne budjettia (löytyy varmasti netistä), onko se oikeasti alijäämäinen. Ja vaikka olisikin, kunnilla on keinoja tilanteen korjaamiseen. Veroäyrin nostaminen, kuntaliitokset, yritysten houkuttelu kunnan alueelle jne. Kunnan virkamiehet saa ihan palkkaa siitä, että he hoitaisivat asiat niin että palvelut toimii.
Aika moni täällä on liian kiltti (eikä suinkaan ap ainoana) kun selitetään että "lapsethan ne joutuu hoitamaan" ja "kunnilla ei ole rahaa" ynnä muuta. Kyllä niiden on rahat kaivettava, keinovalikoimaa on. Tämän hetken buumi johon osa pikkukunnista on älynnyt jo lähteä - tuulivoimalat. Siitä saa näivettyvä kunta sievoiset tulot, kun näille paikan keksii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että teillä on toiminut-meillä lähti äidiltä henki,koska ei reagoitu mitenkään yhtään mihinkään. Veli löysi kuolleena. Sotesta tuli vain soitto "sori siitä" ja se sitten tosiaan siitä. Omaisia ei missään vaiheessa tiedotettu,kuinka vakava äitimme tilanne todellisuudessa oli,vaikka tämä on laki-en siis ymmärtänyt toimia paremman hoidon eteen aktiivisemmin, koska minulta pimitettiin kaikki todellinen tieto äitini ajantasaisesta voinnista. Ambulanssihenkilöstö oli jättänyt kaikki roskat ja veriset jätteet ympäri asuntoa,mutta olin tuolloin omien asioideni vuoksi niin loppuun asti puhki,että annoin kaiken vain mennä-onneksi oli veli,joka jaksoi hoitaa ainakin jotain paperiasioita. Vanhoja ihmisiä ja heidän omaisiaan kohdellaan suomessa kuin saastaa.
Ylläoleva siis lainauksena kommenttiin:
"En sanoisi noin jyrkä
"En sanoisi noin jyrkästi. Äidille se turvaranneke on montakertaa ollut pelastus ja aina saanut avun. Oli isälläkin tarpeen. Äidillä on tajuttomuuskohtauksia ja nykyään sellainen rannekesysteemi että jollei kuittaa sovitusti niin menevät katsomaan tilanteen. "
- emme ole tienneet tuollaisrsta turvarannekesysteemistä, jossa pitäisi kuitata säännöllisesti.
Omat sukulaiset ovat huomauttaneet, ettei turvaranneke estä kaatumisia ja jos on tajuton, niin apua ei saa, koska tajuttomana ei voi painaa turvaranneketta.
Turvaranneketta tarvitseva on varmasti myös kotihoidon asiakas. Käynnit niin usein, että jos kaatuu tajuttomaksi, apua ei joudu vuorokautta odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vanhemmastani huoli-ilmoituksen. Vanhus on hauras, kaatuilee, ei syö jne. Virkailijoiden mielestä hän on kuitenkin liian omatoiminen, koska käy rollaattorin kanssa vessassa, joten apua ei tule. Jätin uuden soittopyynnön ties kuinka monennen kaatumisen jälkeen, hva yrittää soittaa kahdesti ja koska eivät tavoittaneet minua, koska puhuin molemmilla kerroilla toista puhelua, niin soittopyyntö merkittiin ratkaistuksi. Tein uuden soittopyynnön, minulle soitettiin uudelleen, kerroin tilanteen ja myös kerroin, että vanhemman lähiomaiseksi merkitty veljeni on tällä hetkellä ulkomailla komennuksella, niin hän ei voi auttaa, joten soitot minulle. Minulle luvattiin soittaa uudelleen 3-7 työpäivän sisällä. Ei ole soitettu, vaan on yritetty soittaa veljelleni. Yhden kerran. Veljeni on ulkomailla, hän ei voi hoitaa asiaa, eikä myöskään ollut pystynyt vastaamaan puheluun. Nyt sitten taas uusin soittopyynnön ja odottelen, että milloin minulle soitetaan ja
Missä kunnassa?
Minulla on sukulaisvanhuksista kokemusta kahdella eri pikkupaikkakunnalla, ja molemmissa on apu tullut heti kun sitä on pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
.
Arvaa kuka tarvitsee apua?
Minä ja mies ollaan kuusikymppisiä. Meillä on noin kuusikymppisiä sisaruksia ja heidän puolisoitaan ja noilla puolisoilla on myös kuusikymppisiä sisaruksia. Ystävätkin meillä on samaa ikäluokkaa. Minäkin siis tunnen ja tiedän hyvin monta 80-90-vuotiaita vanhusta. Koronan tullen oli monen kanssa puhetta koronarokotuksista ja tietääkseni yksikään meidän vanhemmista ei ole niistä kieltäytynyt. Yksi tuttu sai koronan ja menehtyi siihen, muut kuolleet ovat menehtyneet ihan luonnollisiin syihin. Jos syynä olisi olleet koronarokotukset, niin kuolleisuus olisi noussut heti rokotusten jälkeen.
Kun ap ilmoitti, ettei enää jaksa, niin ottavat yhteyttä, että jaksatko vielä nämä?
Ai juukeli, aikamoista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin hankala aihe. Lasten täytyisi varmaan alkaa viedä viimeistään 70 v alkaem vanhempiaan kuntosalille nostamaan painoja, päivätansseihin hidastamaan aivojen rapistumista jne. jotta vanhempi pysyisi mahdollisimman vanhaksi toimintakykyisenä. Jos eivät siis itsenäisesti tuollaista tee, ja harva tekee.
Eli vanhempia täytyisi alkaa "kasvattaa" ennakoivasti omatoimisuuteen samalla tavalla kuin lapsia. Tämä on ihan uusi roolitus monessa suvussa. Mutta välttämätön kun ei meillä yksinkertaisesti riitä palkattuja pöntölle taluttajia jokaiselle ikäihmiselle, ainoastaan vaikeimmin muistisairaille.
Erittäin hyvä kommentti. Olen useasti miettynyt, että miksi ihmeessä useimmat ihmiset eivät ajoissa kannusta lapsiaan ja nuorisoa olemaan enemmän tekemisissä vanhempien sukupolvien kanssa. Nuorisoa voi ihan hyvin pyytää viemään joskus isovanhempaa tai vaikka isotätiä kävelylle. Tai viedä mummoa mukaan kuntosalille. Edes taskurahaa vastaan, jos ei muuten. Olemme liikaa kuplissa joihin sisältyy vain oman ikäisiä ihmisiä. Eri sukupolvista saa hyvin perspektiiviä, eikä omat murheet tunnu niin isoilta. Tämä tekisi varsinkin pojille hyvää. Kehittäisi sosiaalisia taitoja. Ja tytöt arvostaa poikia, jotka ottaa vastuuta muista. Kun vastuuta jakaa ajoissa useammalle, on kaikilla helpompaa. Ja nuoriso oppii miten kohdella aikanaan myös omia vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
"Päivätansseihin". Sotaveteraani-ikäiset ehkä joo (hekin ovat liki satavuotiaita jo), mutta seitsemänkymppiset on nuoruudessaan kuunnelleet ehkä jotain ihan muuta kuin humppaa. Mitä olikaan 60-70-lukujen musiikki, mm Rollarit, Aerosmith, Led Zeppelin ym. Olen joskus miettinyt mitä omaan hoitotahtoon laittaisin, vaikka juuri tämä että jos tiedottomana makaan, ettei joku pistäisi radiota soittamaan iskelmiä.
Kyllä jotenkin uskoisin että normaali eläkeläinen on kyllä omatoiminen, jos on töissäkin osannut käydä ja harrastanut ennenkin, niin ne harrastukset jatkuu myös vähän vanhempana. Tuntemistani eläkeläisistä suurin osa on tosi aktiivisia, kiireisiä jopa. Pl pari ukkoa, jotka ottaa liikaa juotavaa, mutta se on toinen juttu, ei liity ikääntymiseen.
Eihän AP siinä mitään säästä kun ei mitään turvarannekepalvelua maksakaan.