Täällä neuvottiin tekemään huoli-ilmoitus vanhemman tilanteesta. Nyt sieltä soitellaan mulle.
Kerroin jokin aika sitten, että en enää kykene auttamaan riittävästi vanhempaani, kun oma terveys alkaa kärsiä. Ja sain neuvon tehdä huoli-ilmoitus, jonka tein. Nyt sieltä soitti sosiaaliohjaaja. Kysyi, että mitkä on mun mahdollisuudet auttaa jossain apuvälinekeskuksessa asioimiseen, vanhemman suostutteluun turvarannekkeen hyväksymiseen, jonkun palvelutuottajan etsimiseen joka tekisi lumityöt ja hiekoittaisi ja joidenkin lomakkeiden täyttöön. Sanoin, että tein ilmoituksen, koska olen nyt sairauslomalla uupumuksen vuoksi, enkä jaksa enää. Ihminen vain jatkoi, että nämä pitäisi nyt ensin hoitaa kuntoon ja että omaiset on parhaita suostuttelemaan. Olen sitä tehnyt nyt vuosia! Alkoi jo tulla itku ja lopetin puhelun. Samasta numerosta oli myöhemmin soitettu vielä kaksi kertaa ja joku toinen numero oli tavoitellut myös. Ehkä samalla asialla. Minä kirjoitin siihen ilmoitukseen, että en jaksa enää. Minä en jaksa!
Onko muille käynyt samoin?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset huoli-ilmoituksen itsestäsi.
Mikään ei edisty ilman huoli-ilmoituksen tekoa.
Vierailija kirjoitti:
"Todellista testosteronivajeesta kärsivien määrää ei tunneta, koska miehet eivät pääse välttämättä ikinä lääkärin puheille."
No jo se on kumma, jos yksityinen lääkäriasema kieltäytyy ottamasta maksavaa asiakasta asiakkaakseen. Se nyt on oma vika, jos edes läheisten pyynnöstä ei saa mentyä yksinkertaiseen verikokeeseen. Nythän on yksityisiä laboratorioita, joissa on erikseen tutkimuspaketteja eri tarkoituksiin, ei tarvitse edes lääkäriä tavata saadakseen lähetteen.
Miehet eivät osaa etsiä terveystietoa kuten naiset. Ehkä sen vuoksi Suomessa on vähän andrologeja, jotka ovat erikoistuneita miesten hormoniongelmiin? Moni mies taitaa luulla, että urologit tietävät kaikista parhaiten miesten hormoniongelmatkin? Siinä mielessä urologi kyllä liippaa läheltä, että hormonien heittelyt aiheuttavat herkästi inkontinenssia (molemmilla sukupuolilla). Sekin on arka aihe, josta yksikään julkkis avaudu, vaikka saisi sympatiaa puolelta Suomelta. Hormonaaliset ongelmat aiheuttavat passiivisuutta ja silloin on helppoa antaa muiden päättää ja järjestää asiat, kuten parhaaksi näkevät. Masennusta moni mies hoitaa alkoholilla, joka on itsessään masennusta aiheuttava depresantti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näistä tarinoista on hyötyä. Monelle ne tulee yllätyksenä, kun vanhemmat ei itse huomaa omaa tilaansa, eikä puheet auta, hyvälläkään.
Saan olla kiitollinen, että mun yli 90 vanhemmat ovat ottaneet avun vastaan. Käy siivooja, parturi, kodinhoitaja 2x. Myös vapaaehtoinen ystävä käy. Itse maksavat kaiken, me käymme vaan ruokakaupassa ja laitetaan lääkkeet valmiiksi. Hoidetaan apteekkiasiat myös. Myös muutakin palvelua on.
Vaikea on mitään apua järjestää, kun vanhempi on pihi ja hankala. Voisko sieltä vanhussoskusta joku tulla käymään kotikäynnille yhdessä omaisten kanssa? Tiukka saa olla, eikä omaa itseään uuvuttaa.
Itsensä uuvuttaminen ja lapsen/lasten joutuminen sitten lastensuojelun toimien piiriin tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi (lapsen pieleen mennyt elämä tulee maksamalla lapsen elinaikana yhteiskunnalle ~1,5 miljoonaa euroa jos lapsi syrjäytyy) kuin vanhuksen hoivan järjestäminen. Onhan sen uupuneenkin työuralla oma merkityksensä myös eläkeikäisenä ihan eläkkeen suuruuden muodossa. Uupunut altistuu itsekin vahvasti vanhusköyhyydelle. Kierrettä ei saisi edes aloittaa ja joka ikinen syy lopettaa se kierre saamalla vanhus sosiaalityöntekijöiden tietoon, on todella hyvä syy.
Kyse on puhtaan maalaisjärjen käytöstä. Kannattaa laittaa taloudelliset argumentit mustalla valkoiselle ja käyttää niitä jos muut yrittävät saada uupuneen tahdon tunnepuheargumenttien avulla manipuloimalla omaan taskuunsa. Pitää olla realisti: meidän pitää pyrkiä kohti tulevaisuutta ja yhtenä osana siinä on ihan siitä huolehtiminen, että jälkikasvun asiat olisivat tasolla perushyvä. Se ei tarkoita sitä, etteikö vanhuksille tule vaatia samaa. Lasten, nuorten ja nuorten asioiden järjestäminen perushyviksi on kovan työn takana nykyaikana. Suomessa perheet ovat todella yksin nykyaikana ja vaatimukset ovat kovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Todellista testosteronivajeesta kärsivien määrää ei tunneta, koska miehet eivät pääse välttämättä ikinä lääkärin puheille."
No jo se on kumma, jos yksityinen lääkäriasema kieltäytyy ottamasta maksavaa asiakasta asiakkaakseen. Se nyt on oma vika, jos edes läheisten pyynnöstä ei saa mentyä yksinkertaiseen verikokeeseen. Nythän on yksityisiä laboratorioita, joissa on erikseen tutkimuspaketteja eri tarkoituksiin, ei tarvitse edes lääkäriä tavata saadakseen lähetteen.
Tätä minäkin ihmettelen, että miehet eivät pääsisi ikinä lääkärin puheille. Miten tällainen voi edes olla mahdollista, että miehiltä evätään kokonaan lääkärille pääseminen?
Osa miehistä tottuu siihen, että ensin äiti huolehtii ja sen jälkeen tyttöystävä huolehtii ja lopuksi vaimo huolehtii niin pitkään kuin jaksaa. Lopuksi lapset huolehtivat jos ymmärtävät ikäistensä isien ikäluokan tapaa ilmaista vaivoistaan. Pelkkä valitus tai kiukuttelu ei avaa asiaa heille. Kannattaa opettaa pojat puhumaan jo pienistä pitäen omasta terveydestään kuten tytötkin. Siinä oppii olemaan itsenäisempi toimija oman terveytensä suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka asuneet samassa asunnossa kymmeniä vuosia, eivät kovin helposti lähde kotoaan yhtään minnekään. Omat vanhempani olivat tällaisia. Itse olen tottunut muuttamaan, ja olen asunut eri paikoissa, kylissä ja kaupungeissa ulkomaita myöten, joten muuttaminen ei ole vaikeaa. Ei sittenkään, vaikka koteihin on saattanut syntyä jonkinlainen kiintymyssuhde. Nytkin asutan kahta kotia.
Muistin toiminta vaikuttaa asiaan. Kun dementoituminen alkaa, voi eksyä uuteen asuntoonsa ja uusista maisemista ei pysy jyvällä. Vaikka asuisi entisessä asunnossaan ja lähikauppa olisi kodin vieressä, hieman vaihtunut järjestys voi saada dementoituneen tai muuten aivojaan ääritilassa pitävän sekaisin ja eksymään. Kenellä hyvänsä voi olla B12-puutos. Sen voi testata helpolla labrakokeella. Vanhuksilla harvemmin vaivaa töillä ylikuormitus, kuormittava elämäntilanne tai ADT, joka johtuu pääasiassa älylaitteista.
Kiva että teillä on toiminut-meillä lähti äidiltä henki,koska ei reagoitu mitenkään yhtään mihinkään. Veli löysi kuolleena. Sotesta tuli vain soitto "sori siitä" ja se sitten tosiaan siitä. Omaisia ei missään vaiheessa tiedotettu,kuinka vakava äitimme tilanne todellisuudessa oli,vaikka tämä on laki-en siis ymmärtänyt toimia paremman hoidon eteen aktiivisemmin, koska minulta pimitettiin kaikki todellinen tieto äitini ajantasaisesta voinnista. Ambulanssihenkilöstö oli jättänyt kaikki roskat ja veriset jätteet ympäri asuntoa,mutta olin tuolloin omien asioideni vuoksi niin loppuun asti puhki,että annoin kaiken vain mennä-onneksi oli veli,joka jaksoi hoitaa ainakin jotain paperiasioita. Vanhoja ihmisiä ja heidän omaisiaan kohdellaan suomessa kuin saastaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että teillä on toiminut-meillä lähti äidiltä henki,koska ei reagoitu mitenkään yhtään mihinkään. Veli löysi kuolleena. Sotesta tuli vain soitto "sori siitä" ja se sitten tosiaan siitä. Omaisia ei missään vaiheessa tiedotettu,kuinka vakava äitimme tilanne todellisuudessa oli,vaikka tämä on laki-en siis ymmärtänyt toimia paremman hoidon eteen aktiivisemmin, koska minulta pimitettiin kaikki todellinen tieto äitini ajantasaisesta voinnista. Ambulanssihenkilöstö oli jättänyt kaikki roskat ja veriset jätteet ympäri asuntoa,mutta olin tuolloin omien asioideni vuoksi niin loppuun asti puhki,että annoin kaiken vain mennä-onneksi oli veli,joka jaksoi hoitaa ainakin jotain paperiasioita. Vanhoja ihmisiä ja heidän omaisiaan kohdellaan suomessa kuin saastaa.
Ylläoleva siis lainauksena kommenttiin:
"En sanoisi noin jyrkästi. Äidille se turvaranneke on montakertaa ollut pelastus ja aina saanut avun. Oli isälläkin tarpeen. Äidillä on tajuttomuuskohtauksia ja nykyään sellainen rannekesysteemi että jollei kuittaa sovitusti niin menevät katsomaan tilanteen. "
Monesti omaisilta unohtuu että Suomessa on aika vahva itsemääräämisoikeus ja lähtökohtaisesti kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut perustuvat vapaaehtoisuuteen. Näin on myös ikäihmisten kohdalla jos oikeustoimikelpoisuutta ei ole rajoitettu tai henkilöllä ole edunvalvontaa. Toki ihmistä yritetään motivoida ja tarjota kotikäyntiä palvelutarpeen arviointia varten, mutta jos ikäihminen silti tiukasti kieltäytyy kaikesta eikä ole syytä epäillä että olisi välittömässä hengenvaarassa, paljoa ei voida tehdä. Tästä syystä sosiaalipalveluissa usein käännytään omaisten ja huoli-ilmoituksen tekijän suuntaan.
Totta on myös se, että palveluiden kriteerit ovat tiukentuneet. Jos kotihoidon kriteerit (erityisesti päivittäisiä vaikeuksia syömisessä ja/tai lääkehoidossa) ei täyty, ohjataan yleensä siinä vaiheessa kääntymään yksityisten hoiva- ja kotipalveluiden sekä teknologioiden (turvaranneke, lääkerobotti, ruokakuljetukset) puoleen. Yksityisistä hoivapalveluista saa kotitalousvähennyksen. Nämä on niitä ensisijaisia toimia joita tulee yleensä ensin käyttää ja ja vasta kun niitä on kokeiltu ja todettu riittämättömiksi, toimintakyky oleellisesti heikkenee tai muistisairaus etenee, on raskaampien palveluiden aika.
Omaiselle voi tosiaan hakea myös yleistä edunvalvojaa talousasioissa DVV:stä "ilmoitus edunvalvojan tarpeessa olevasta henkilöstä" sähköisellä lomakkeella, jos pelkona on että ihminen tulee huijatuksi raha-asioissa. Vaatii lääkärin lausunnon jonka DVV pyytää suoraan hyvinvointialueen hoitavalta lääkäriltä. Edunvalvoja voidaan asettaa myös ihmisen vastustuksesta huolimatta jos siihen on perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että äitisi oli kirjannut sinut lähiomaiseksi? Meillä vaari ei ollut ilmoittanut ketään lähiomaiseksi ja hänen naapurinsa oli etsinyt tiedon omaisista ja otti yhteyttä, että noutaja oli käynyt. En tiedä, kuinka muuten olisi tiedon kulku kestänyt. Kyseessä äkäinen vanhus, joka ei halunnut pitää yhteyttä kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että äitisi oli kirjannut sinut lähiomaiseksi? Meillä vaari ei ollut ilmoittanut ketään lähiomais
Rintaperillisellä on tiedonsaantioikeus riippumatta siitä,onko hänet merkitty lähiomaiseksi,jos vanhempi on esim. dementoitunut,tai kuolemanvaarassa tilansa vuoksi. Tai siis näin oli ennen jos asiaa ei nimenomaisesti ole vanhuksen toiveesta kielletty,mutta en tiedä mitä on muutoksia tehty, jos omat lapset eivät enää saa tietoa vanhempiensa kohtalosta tai hoidosta yhtään mistään,paitsi niiltä tahoilta,jotka vaativat rahaa ja selvityksiä vainajan omaisuudesta. Jokin ei nyt tässä kuviossa täsmää,jos lähimmät omaiset eivät saa mitään tietoa vanhuksen todellisesta tilasta mistään,vaikka siihen on olemassa vahvat perusteet,jotka tosin selvisivät vasta äitini kuoltua juuri niiden ongelmien vuoksi,joista ei minulle kerrottu ja jotka olisin voinut helposti estää! Terveydenhuollon on ilmoitettava lähiomaisille silloin,kun vanhus on siinä tilassa että hän ei enää "käy täysillä",mutta nämähän ovat jonkun epäpätevän hoitajan arvioitavissa nykyään ja tällä kertaa sen hintana oli äitini ennenaikainen kuolema.
"Kysymys potilaan edustajan tai läheisen tiedonsaantioikeudesta on ajankohtainen silloin, kun potilas ei itse kykene päättämään hoidostaan. Tällöin edustajalle tai läheiselle annetaan päätöksenteon kannalta tarpeelliset potilastiedot" minilex
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähivuosina vanhukset siirtyy täysin lapsien vastuulle.
Ei siirry.
Eikä tarvitse siirtyä. Kannattaa perustaa nyt hautausurakointiyrityksiä. Niille tulee töitä. Toivottavasti eutanasia saadaan lailliseksi. Inhimillisempi tapa kuolla kuin nälkään, janoon, paleltua muistisairaana pakkaseen jne. Silloin, kun on vielä järki päässä tekee valtuutuksen toiveestaan lähteä vihreille niityille omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on äitisi tilanne, onko muistisairautta tmv? Meillä auttoi kun uhattiin viedä asia julkiseksi lööppeihin. Oli siis tilanne se, että ei muka ollut tarpeeksi pahasti muistisairas päästäkseen 24/7 valvottuun hoitokotiin. Lähti hortoilemaan kotoansa valtatielle, eikä tiennyt yhtään missä oli. Kävi jollain maatilalla uhoamassa että mitä ootte mun lehmät varastanut. Joo, ihan hyvin pärjää kotona sanoivat. Kyllä muuttui ääni kellossa kun sanottiin että selvä, tehdään asiasta julkinen. Taisi parissa päivässä tulla paikka hoitokotiin.
En tiedä, onko muistisairautta. Eihän muori mihinkään testeihin suostu. Sen tiedän, että aloitekykyä on täysi nolla, vaikka kaikesta tietää kaiken. Kukaan ei mitään osaa tehdä oikein, missään ei jousta. Vihaa kaikkia ihmisiä, on karkoittanut kaikki sukulaiset ja ystävät. Sitten mouruaa, kun kukaan ei käy ja kukaan ei välitä. Pih
Miten ne kiinteistöverot tai isot sähkölaskut sitten hoituivat? Se että ne eivät hoituisi jättäisi selvät jäljet siitä, että ei enää kykene huolehtimaan itsestään tai omaisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähivuosina vanhukset siirtyy täysin lapsien vastuulle.
Ei siirry. Täysvaltainen ihminen on itse vastuussa itsestään. Joka ei siihen enää pysty kuuluu hoitokotiin. Lapset eivät ole vanhempiensa holhoojia, sitä paitsi kaikilla ei ole lapsia.
Tossa että omaisia käytetään hyväksi ei ole mitään uutta. Siinä joutuu pitämään vain puolensa. Todella tiukasti. Ap. ota yhteys Alzheimerkeskusliiton neuvojaan, älä anna periksi.
Mun äiti oli dementiakodissa. Yksi aamu soitti johtaja: toinen hoidokki oli kuulemma ottanut tekarit suustaan ja pannut ne pöydälle, äiti oli ottanut ne käteensä ja rikkonut.
Johtaja vaan soitti kysyäkseen mun osoitetta, kun tekarit maksaa 1500€ ja niistä tulee kuulemma lasku MULLE!
Olin vihainen kuin viitapiru! "En ole vastuussa siitä mitä dementiakodissa tapahtuu, sinä olet. En ole äitini holhooja. Teillä on varmasti vakuutukset, käyttäkää niitä!"
Hoitokoti oli Esperin yksikkö, myöhemmin Espoo antoi sille kenkää epäselvien tapahtumien vuoksi. Viestini on se, että hoitokodit yrittävät vaikka mitä, älkää suostuko. Niille saa omaiset antaa vaikka kaiken aikansa ja kaikki rahansa, mikään ei riitä eikä mistään edes kiitetä.
Olen vakaasti harkinnut kesämökin ostamista yli 100km päästä ja kirjojeni sinne siirtämistä, jotta äitini ei pääse enää minua juoksuttamaan ja sossua perääni vielä laittamaan, kun tuosta vielä vanhenee.
Hänellä ei ole MITÄÄN vaikeuksia "hyväksyä apua", päinvastoin. Ei edes persettään pyyhkisi jos ei olisi pakko ja tämä ei ole vitsi - oli just sairaalassa tovin ja kertoi miten iloitsi kun hoitajat oli käyttäneet vessassa ja pesseet. Hänellä on selvästi joku mielenterveyden ongelma, jossa hän haluaa olla sairas ja haluaa olla muiden hoidettavana. Koronan aikana (oli just jäänyt eläkkeelle 64v) ensin juoksutti meitä lapsia kaupassa, "kun eläkeläiset ei saa mennä kauppaan". Tajuttiin aika nopsaa opettaa hänet tilaamaan netistä ruokaa. Hänen hoitoon osalllistuneet hoitajat ovat minulle sanoneet että on harvinaisen raskas persoona.
Tosiaan, muuttoa kauemmas on pakko alkaa järjestämään, ennen kuin menee huonoksi hänen kunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on äitisi tilanne, onko muistisairautta tmv? Meillä auttoi kun uhattiin viedä asia julkiseksi lööppeihin. Oli siis tilanne se, että ei muka ollut tarpeeksi pahasti muistisairas päästäkseen 24/7 valvottuun hoitokotiin. Lähti hortoilemaan kotoansa valtatielle, eikä tiennyt yhtään missä oli. Kävi jollain maatilalla uhoamassa että mitä ootte mun lehmät varastanut. Joo, ihan hyvin pärjää kotona sanoivat. Kyllä muuttui ääni kellossa kun sanottiin että selvä, tehdään asiasta julkinen. Taisi parissa päivässä tulla paikka hoitokotiin.
En tiedä, onko muistisairautta. Eihän muori mihinkään testeihin suostu. Sen tiedän, että aloitekykyä on täysi nolla, vaikka kaikesta tietää kaiken. Kukaan ei mitään osaa tehdä oikein, missään ei jousta. Vihaa kaikkia ihmisiä, on karkoittanut kaikki sukulaiset ja ystävät. Sitten mouruaa, kun kukaan ei käy ja kukaan ei välitä. Pih
Muistisairaudeltahan tuo vaikuttaa, koska ei enää osaa huolehtia syömisistään, laskuistaan ja ihmissuhteistaan.
Meillä kävi niin, että äiti kaatui ja mursi lonkan. Ei suostuttu hakea sairaalasta, koska ei enää pärjännyt kotona. Sai sitten hoitokotipaikan, koska eivät he juuri leikattua muistisairasta voineet kotiin viedä, koska olisi tarvinnut jatkuvaa apua.
Eli he kartoittivat tilannetta kysymyksillään. . .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka asuneet samassa asunnossa kymmeniä vuosia, eivät kovin helposti lähde kotoaan yhtään minnekään. Omat vanhempani olivat tällaisia. Itse olen tottunut muuttamaan, ja olen asunut eri paikoissa, kylissä ja kaupungeissa ulkomaita myöten, joten muuttaminen ei ole vaikeaa. Ei sittenkään, vaikka koteihin on saattanut syntyä jonkinlainen kiintymyssuhde. Nytkin asutan kahta kotia.
Muistin toiminta vaikuttaa asiaan. Kun dementoituminen alkaa, voi eksyä uuteen asuntoonsa ja uusista maisemista ei pysy jyvällä. Vaikka asuisi entisessä asunnossaan ja lähikauppa olisi kodin vieressä, hieman vaihtunut järjestys voi saada dementoituneen tai muuten aivojaan ääritilassa pitävän sekaisin ja eksymään. Kenellä hyvänsä voi olla B12-puutos. Sen voi testata helpolla labrakokeella. Vanhuksilla harvemmin vaivaa töillä ylikuormitus, kuormittava elämäntilanne tai ADT, joka jo
Muutto voi tuntua vaikealta myös siksi, että yleensä asuntoon on kertynyt sitä enemmän tavaraa mitä kauemmin siinä on asuttu. Joten pelkkä ajatus tavaran lajittelusta, osan toimittamisesta pois ja osan pakkaamisesta ja muuton järjestämisestä voi tuntua ylivoimaiselta.
Tarvitset huoli-ilmoituksen itsestäsi.