Mies sai vanhemmiltaan suuren lahjan, johon mulla ei ole avio-oikeutta. Onko laitonta?
Mä olen ollut 4 v naimisiss amun miehen kanssa ja meillä ei ole avioehtoa. Eli kaikki omaisuus on yhteistä ja jos ero tulisi, niin 50% tulisi mulle. Mies sai 6-numeroisen arvoisen lahjan vanhemmaltaan. Näin sattumalta sellaisen paperin ja siinä sanottiin, että "saajan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta lahjaan". Toi ei varmaan ole mitenkään lain mukainen koska meillä ei ole avioehtoa ja erotessa mä saan 50% kaikesta? Olenko oikeassa?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotta naimisissa. Minulla on noin saatu omaisuus, lapset eivät perineet siitä puolikasta vielä mieheni kuoltua, vasta minunkin kuoltuani.
No eipä ne olisi sun osuutta muutenkaan perineet, ennenkuin itse kuolet, haloo
Aloittajan käsityksen mukaan omaisuuteni olisi kuulunut avio-oikeuteen ja olisi laskettu pesän omaisuudeksi. Lapset olisivat perineet puolet.
Et ole kuolinpesiä hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotta naimisissa. Minulla on noin saatu omaisuus, lapset eivät perineet siitä puolikasta vielä mieheni kuoltua, vasta minunkin kuoltuani.
Eivät lapset olisi saaneet mitään miehesi kuoltua, vaikka miehelläsi olisi ollut avio-oikeus tuohon omaisuuteen. Lesken ei tarvitse antaa tasinkoa vainajan perillisille. Mutta sen sijaan tuolla ehdolla olisi ollut suuri merkitys siinä tapauksessa, että sinä olisit kuollut ennen miestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän lapset muutenkaan perisi sinun omaisuuttasi vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan käsityksen mukaan omaisuuteni olisi kuulunut avio-oikeuteen ja olisi laskettu pesän omaisuudeksi. Lapset olisivat perineet puolet.
Käypä googlaamassa lesken tasinkoprivilegi, niin huomaat olevasi väärässä.
Terv. useamman kuolinpesän asioita hoitanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskellä on oikeus kieltäytyä luovuttamasta tasinkoa kuolinpesälle. Tälläisessa tilanteessa hän itse ei tosin tietenkään saa pesästä mitään ellei testamenttia ole.
Olet väärässä NIIN monesta asiasta.
1) avioliitossakaan EI OLE KAIKKI YHTEISTÄ vaan omaisuus on sen kenen nimissä se on.
2) erotessa sinä ET saa 50 % kaikesta vaan lähtökohtaisesti KUMPIKIN PITÄÄ OMAISUUTENSA. Toinen sitten voi joutua maksamaan TASINKOA ja siinäkin tapauksessa tasingon maksaja päättää mitä omaisuutta luovuttaa tasinkona jos ei mennä rahalla. Omaisutena annettaessa se on siis yhteinen sopimus, mutta ET OMISTA KAIKESTA PUOLTA.
3) Kyllä, lahjoissa ja perinnöissä VOI OLLA MÄÄRÄYS että ne ovat avio-oikeuden ulkopuolella. Näin minä neuvoin anoppiani kirjaamaan testamenttiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet. Pitää tehdä testamentti tai eviehto joka ottaa tuon huomioon.
Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?
Ap
EI TULE YHTEISTÄ OMAISUUTTA.
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän puuttuvalla avioehdolla ole mitään tekemistä tällaisen kanssa. Lahjasta voi halutessaan sulkea lahjan saajan puolison pois.
Juuri näin on asia. Itse olen aikanaan tehnyt testamentin, että jos kuolen ja lapseni perivät minut, niin lasten aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta tähän perintöosuuteen. Ei ole merkitystä onko lapsilla puolisoidensa kanssa keskinäiset avioehdot vai ei. Eli sori ap, olet 100% väärässä.
Ap:llä on nyt ihan perusteetkin hukassa. Ei omaisuus muutu avioliitossa yhteiseksi, vaan se on edelleen sen, jonka nimissä se on. Jos minulla on pankkitilillä puoli miljoonaa, niin kyllä ne rahat ovat yksin minun eivätkä pienimmissäkään määrin aviomieheni.
Avioliiton päättyessä rikkaampi voi kuitenkin joutua maksamaan köyhemmälle tasinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskellä on oikeus kieltäytyä luovuttamasta tasinkoa kuolinpesälle. Tälläisessa tilanteessa hän itse ei tosin tietenkään saa pesästä mitään ellei testamenttia ole.
Siis mitä sepustat. Minun omaisuuteni, josta vanhemmat olivat antaneet määräyksen ei puolisolle, oli perukirjassa minun. En tietenkään edes kai olisi voinut antaa tasinkoa noilla määräyksillä saadusta omaisuudesta.
Tietenkään leski ei peri miestään mutta tietenkin minulle jäi puolet miehen ja yhteisestä omaisuudesta avio-oikeuden perusteella ja lapsille toinen puoli.
Lapsey perivät minut sitten kun kuolen. Tämän minulle jääneen ja minun omaisuuteni.
Asia on miehesi käsissä, hän voi lahjan käyttää yhteiseen hyvään, testamentata sen sulle, olla sulkematta lahjaa lahjakirjan ehdoilla avio-oikeuden ulkopuolelle erossa... Tai hän voi tehdä kuten vanhempansa to ivoivat ja pitää lahjan, sen tuoton ja sen sijaan tulleen omaiwuuden itsellään ja omilla perillisillään. Veikkaisin että varsinkin erossa sun ei kannata tämän lahjan varaan elämääsi laskea ;)
Tämä on varsin yleinen käytäntö, ja aikoinaan omatkin vanhempani menettelivät näin. On täysin laillista. Meillekin tuli aikoinaan sitten mieheni kanssa ero ja ihan itse sain pitää "lahjani". Meillä oli kylläkin ihan sovinnollinen ero eikä mies edes vaatinut mitään. Mutta lahjan saajalla on laillinen oikeus määrittää lahjan saaja ja puolison poissulku siitä.
Lahjakirjassa voidaan avio-oikeus sulkea pois lahjansaajan puolisolta. On täysin laillista ja yleinenkin käytäntö. Siihen ei vaikuta, onko teillä avioehtoa vai ei. T. Asianajaja
Vai jonkun paperin näit 🙄
Onko tylsä lauantai-ilta siellä Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käypä googlaamassa lesken tasinkoprivilegi, niin huomaat olevasi väärässä.
Terv. useamman kuolinpesän asioita hoitanut
En tiedä mitä puhut. Tasinkoa ei ole pakko antaa ja etenkään omaisuudesta joka antokirjalla on suojattu puolisolta.
Enhän minä ollut vainaja eikä lapset perineet minua vaan isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärässä olet. Pitää tehdä testamentti tai eviehto joka ottaa tuon huomioon.
Sanotaanko tuo laissa? Kun mies saa lahjan niin se on hänen omaisuuttaan sitten. Ja kun meillä ei ole avioehtoa niin sitten siitä tulee yhteistä omaisuutta samalla. Eihän appi voi meidän avio-oikeuteen vaikuttaa?
Ap
Eihän appi teidän avio-oikeuteen vaikutakkaan vaan omaan omaisuuteensa.
Ja kuten täällä jo sanottiinkin, niin vaikka ei olisi avioehtoa, niin avioliiton aikana puolisoiden omaisuus EI OLE YHTEISTÄ OMAISUUTTA automaattisesti. Omaisuus on sen puolison, kenen se on. Jos vaikka mies omistaa auton, kesämökin ja osakesalkun, niin ei ne muutu vaimon omaisuudeksi naimisiin mennessä, vaikka avioehtoa ei olisi. Mies voi halutessaan myydä mökkinsä ja osakkeensa vaimolta kysymättä, koska omaisuus on yksin hänen. Yhteistä kotia ei saa liiton aikana myydä ilman puolison suostumusta, vaikka omistaisi sen yksin.
Vasta sitten jos tulee ero, niin toisen omaisuus on ilman avioehtoa avio-oikeuden alaista osituksessa, mutta se ei edelleenkään ole puolisoiden yhteistä omaisuutta. Osituksessa listataan kummankin varat ja velat ja jos toinen on toista varakkaampi, varakkaampi maksaa köyhemmälle tasinkoa niin että molemmille jää yhtä paljon. Tasingon hän voi suorittaa rahalla tai luovuttamalla vaikka osakkeita, metsää, mökin. Miten parhaaksi katsoo.
Pari voi kyllä yhteisesti omistaa vaikka asunnon 50-50, mutta silloinkin vain se oma puolikas on omaa omaisuuttasi ja puolison puolikas on puolison.
Juuri niin pitää toimia kuin lahjan antaja oli toiminut, eli rajata lahjan saajalta oikeus omaisuuteen pois. Muu on absoluuttista tyhmyyttä.
Onhan se lain hengen vastaista, mutta porsaanreijän kautta lahjan antaja voi pitää lahjan tai perinnön avio-oikeuden ulkopuolella lain kirjainta noudattaen.
Vaikka perusasiat ja vanhoillisuus on muotia nykyään, niin tuosta on tullut yleinen tapa.
Korjaus kommennttiin 38: tarkoitin että oikeus lahjaan pitää rajata pois lahjan saajan puolisolta.
Jankuta miten vaan mutta asia ei muuksi muutu. Kysy lakimieheltä niin saat oikeat pykälät tietoosi.