Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te keski-ikäiset pystyisitte hoitamaan iäkkäitä vanhempianne?

Vierailija
01.02.2025 |

Itsellänikin vielä alakoulussa lapsi ja työelämää jäljellä varmaan yli 15 vuotta. En asu samalla paikkakunnallakaan kuin vanhempani.

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntahan tuo pissavaipat vuodeksi kerrallaan.  Siis lääkärintodistus ja paikkakunnan hoitotarvikejakeluun tilaus.

Voiko joku näin tietämätön yrittää ottaa vanhuksestaan vastuuta?  Ehkä saa pissasuojia sänkyynkin , semmosiakin on.   Vielnpärjään tenoilla ite ja pää kunnossa.

Vierailija
62/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskuntahan tuo pissavaipat vuodeksi kerrallaan.  Siis lääkärintodistus ja paikkakunnan hoitotarvikejakeluun tilaus.

Voiko joku näin tietämätön yrittää ottaa vanhuksestaan vastuuta?  Ehkä saa pissasuojia sänkyynkin , semmosiakin on.   Vielnpärjään tenoilla ite ja pää kunnossa.

Itsestäänkö ne myös menee päälle ja sänkyyn??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Lapset vielä peruskoulussa, molemmilla lievää oppimisvaikeutta, joten tarvitsevat ylimääräistä tukea kotona läksyjen kanssa ja kokeisiin lukiessa. Me vanhemmat täyspäivätyössä ja toisella välillä työmatkoja. Lisäksi molemmilla meillä viime vuosina ollut terveyden kanssa itselläkin ongelmia.

Ei siis mitään toivoa, että voitaisiin hoitaa vielä vanhusta, kun ei meinata selvitä edes nykyisestä arjesta. Heitteille jäisi vanhus, jos olisi meidän huolenpitomme varassa. 

Vierailija
64/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, että ketä on ne ihmiset, jotka olivat vastanneet siihen tutkimuskyselyyn niin, että joo, kyllä on lasten velvollisuus huolehtia vanhoista vanhemmistaan - ja vieläpä erityisesti naispuolisten lasten. Yllättävän moni oli ollut tutkimuksessa sitä mieltä. 

Eläkeläisiä tietenkin. 

Vierailija
65/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule tapahtumaan. Asutaan kaukana, töissä hektistä, puolisolla syöpä ja itsellä pumppu brakaa. Jokainen hoitakoon itsensä miten kykenee.

Vierailija
66/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat älysivät kuolla viime vuonna. En olisi muutenkaan hoitanut niitä roskia.

Vierailija
67/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja asun kaukana heistä. 

Vierailija
68/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hvetin huonosti! 

Tänään taas pesty jätesäkillinen pissaisia vaatteita kun dementikkomummo ei ehdi vessaan. 🤢🤮

Luojan kiitos nyt pääsee 5v haun jälkeen hoitokotiin ja voimme keskittyä töihin, työmatkoihin ja omaan perheeseen!

Muhkeaa eläkettä ek kyllä hänelläkään ole näkynyt, 1700e kk netto. Sillä ei osteta palveluita yhään

Hommaa nyt ihmeessä mummolle jotain inkontinenssisuojia, vaippahousuja, niin ei kaikki ole pissassa.

Näin on. Tilatkaa Tena-kaupasta kunnollisia vaippoja. 

Entä jos se vanhus ei suostu käyttämään niitä. 

Vierailija
69/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, olen itse varmasti huonommassa fyysisessä kunnossa kuin vanhempani. Ja miehen kanssa ollaan sovittu, että emme ala toisiamme omaishoitamaan, laitokseen vaan ja eutanasiapiikki heti kun se laissa hyväksytään.

Vierailija
70/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, olen itse varmasti huonommassa fyysisessä kunnossa kuin vanhempani. Ja miehen kanssa ollaan sovittu, että emme ala toisiamme omaishoitamaan, laitokseen vaan ja eutanasiapiikki heti kun se laissa hyväksytään.

Sama. Olen kirjannut tämän hoitotahtooni jossa myös kiellän lapsiani ja miestäni joitamasta minua kotona. Kärrätköön terkkarin takapihalle vaikka

Vierailija
71/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti muutti meille asumaan viosi sitten. Saa lapsetkin olla mummun seurassa useammin. Hyvin pärjätään.

Vierailija
72/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla herään 6, herätän lapset teen aamupalat kaikille(myös miehelle). Lähden tyhjentämään äitini imukoneen ja samalla laitan ensimmäisen syötön tippaan. Isäni vielä nukkuu tässä vaiheessa. Takaisin kotiin. Lapset koulukuntoon ja vien heidät sinne klo 8-9. Käyn ottamassa ekan tipan pois äidiltä ja katson että isäni ottaa aamupalaa. Työt aloitan klo 10 viimeistään.

Klo 14 lapset koulusta ja välipala eteen. Käyn laittamassa syötön äidille tippaan ja vaihdan letkut. Isälle ruoka eteen, onneksi syö vielä itsenäisesti. Kotiin laittamaan iltaruokaa valmiiksi ja pyykkiä pesemään, tiskaamaan. Ottamaan tippa pois äidiltä ja seuraavan laitto. Tai vaihtoehtoisesti käyttämään suihkussa ja hiusten pesu. Lasten kanssa koulutehtävät ja luku kokeisiin jos niitä on. 

Iltatippa pois ja letkujen vaihto, isälle iltaruoka. Takaisin kotiin nukuttamaan lapset jne iltatoimet. Käyn päivittäin töissä ma-su klo 10-14, jotta kerkeän hoitamaan kaikki. Tämä aikataulu pätee joka päivä. Joskus kun kakat/pissat tulee läpi äidiltä tai isältä niin se toki teettää lisätyötä, mutta kun tehokkaasti tekee niin siihenkin tottuu.

Välimatkaa on 4 km, mutta usein olen heillä myös yötä lasten kanssa jotta on helpompaa. Muutettiin heidät lähemmäs meitä, jotta pystytään auttamaan.

Ja sanomattakin selvää että vaipanvaihtoja on päivittäin paljon, mutta neljän lapsen kanssa on jo tottunut ja se sujuu hetkessä.

Vierailija
73/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei harrastettu, laiminlyötiin teinejämme (tämä tajuttiin myöhemmin), ei käyty lomilla, oltiin jatkuvasti päivystystilassa silloinkin kun oltiin kotona tai töissä.

Nyt anopin kuoltua mies sai uupumusdiagnoosin, oli ensin saikulla ja sitten irtisanottiin.

Vierailija
74/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Välimatka 200 km ja julkisella liikenteellä ei pääse, ei ole autoa käytössä. Vuorotyö, ei etätyömahdollisuutta. 

Vierailija
75/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä millään jaksaisi, kaksi pientä lasta ja tosi raskas työ. Ei ole aikaa eikä energiaa. Pulassa olisin, jos tähän yhtälöön lisättäisiin vielä vanhempien auttaminen.

Vierailija
76/202 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin takaisin. Minun omatuntoni ei salli perheenjäsenen heitteillejättöä. Muutan takaisin ulkomaille, kun sen aika tulee. 

Vierailija
77/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään jaksaisi. Omassa jaksamisessa jo aivan tarpeeksi. Joku hoivakotipaikka olisi hankittava.

Vierailija
78/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään jaksaisi. Omassa jaksamisessa jo aivan tarpeeksi. Joku hoivakotipaikka olisi hankittava.

Harmi vaan kun sitä ei voi hankkia ellei ole varaa maksaa yksityiseen n 5000-7000e/kk. No, on niissäkin parin vuoden jonot.

Vierailija
79/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakoon muhkealla eläkkeellään palvelunsa. En kärky perintöä.

M49

Et varmaan käsitä ollenkaan sitä, että monella toimintakyky menee niin huonoksi, ettei pysty asioita hoitamaan edes rahalla. Systeemit on nykyään monimutkaisia. 

Tossa tilanteessa käsittäisin ainakin sen, että jos ammatilaiset ei pysty edes rahalla ostetulla palvelulla enää hoitamaan, niin minä en varmasti pystyisi.

Vierailija
80/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat voisi velvoittaa menemään yksityisiin hoitokoteihin, niissähän on nytkin paikkoja vapaana pilvin pimein. Kaikki haluavat vain julkisin varoin kustannetuille paikoille. 

Niin, että verot kyllä kelpaavat varakkailta, mutta palveluita ei heille tarvitse antaa? Törkeää ahneutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi