Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te keski-ikäiset pystyisitte hoitamaan iäkkäitä vanhempianne?

Vierailija
01.02.2025 |

Itsellänikin vielä alakoulussa lapsi ja työelämää jäljellä varmaan yli 15 vuotta. En asu samalla paikkakunnallakaan kuin vanhempani.

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on fyysisten vaivojen lisäksi henkisiä ajoittain. Ne ovat osaksi sidoksissa hänen nepsyoireisiinsa. Hän tarvitsee muuta kuin perushoidon, ja asuu kaukana. Mitenkään hänen kärsimyksiään vähättelemättä, olen saanut oman osani kukkuramitoin tässä reilun 50 vuoden aikana. Sisaruksilla on omissa perheissään omat juttunsa. Ei kiitos meidän kaikkien puolesta. 

Vierailija
102/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi auttaa kun 300km välimatka. En tiedä miten selviävät jos tilanne pahenee.

Minulla oli sama matka. Ja ei sisaruksia. Oli kotihoito mutta paljon asioita oli minun hoidettavana. Se oli pakko,ei voinut eikä saanut valita. Sitä kesti 12 vuotta. Kaikkeen tottuu mutta myös väsyy. Nyt ole muutaman vuoden levännyt pois sitä henkistä ja fyysistä väsymystä .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi auttaa kun 300km välimatka. En tiedä miten selviävät jos tilanne pahenee.

Minulla oli sama matka. Ja ei sisaruksia. Oli kotihoito mutta paljon asioita oli minun hoidettavana. Se oli pakko,ei voinut eikä saanut valita. Sitä kesti 12 vuotta. Kaikkeen tottuu mutta myös väsyy. Nyt ole muutaman vuoden levännyt pois sitä henkistä ja fyysistä väsymystä .

Mitä tuo pakko oikein käytännössä tarkoittaa? Entä jos vain sanoo kotihoidolle, että en voi osallistua ollenkaan eikä osallistu?

Vierailija
104/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, että ketä on ne ihmiset, jotka olivat vastanneet siihen tutkimuskyselyyn niin, että joo, kyllä on lasten velvollisuus huolehtia vanhoista vanhemmistaan - ja vieläpä erityisesti naispuolisten lasten. Yllättävän moni oli ollut tutkimuksessa sitä mieltä. 

Ne on ne joilla ei ole asiasta mitään tietoa,tai sitten tutkimus tuloksia on vähän kirjoitettu kauniimmin. 

Vierailija
105/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vanhemmat kuolivat kun olin nuorempi, enää nyt viisikymppisenä en jaksaisi auttaa paljoa kun oma kroppakin oikuttelee.

Vierailija
106/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset on itsekkäitä kun odottavat lastensa hoitavan.Itse en TODELLAKAAN haluaisi omia lapsiani juoksuttaa.MIksi ihmeessä?Ja vanhemmileen kukaan ei ole missään kiitollisuudenvelassa että tarviisi.Vanhuus kun voi kestää kauan...aika vuosikymmeniä menee moiseen touhuun jos alkaa.Ei kiitos.Ja myös minua ei tartte omien lasten palvella :)

Vierailija
107/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion itse hoitaa asiani etukäteen niin, ettei minun tarvitse käyttää lapsiani juoksupoikina. Maksan itse hoitoni ja muutan esteettömään asuntoon tai hoitokotiin kun se aika tulee. Myyn roinat pois jne.

tuntemani vanhukset eivät ole toimineet proaktiivisesti ja sitten tulee tenkkapoota ja ongelmaa kymmeniksi vuosiksi. Miksi? Loppuiko lasten parasta ajattelu iäkkäänä?

Vierailija
108/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olen ainoa, joka hoidan. Asun eri paikkakunnalla ja kiirettä pitää. Ymmärrän hyvin miksi tähän ei suostuta. Se tarkoittaa että omaa vapaa-aikaa ei ole lainkaan ja töistä joutuu olemaan enemmän pois kun paikalla. Tämä näkyy palkkapussissa ja tämä näkyy eläkkeessä. 

En kyllä itse jaksaisi. Nytkin menee jo viikonloput toipuessa työviikosta. Ja työstä en luovu, se on ainoa asia josta saan toimeentulon itselleni.

Vierailija
109/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat voisi velvoittaa menemään yksityisiin hoitokoteihin, niissähän on nytkin paikkoja vapaana pilvin pimein. Kaikki haluavat vain julkisin varoin kustannetuille paikoille. 

Joo, paitsi että tuo 5000-6000 euroa/kk on niin jäätävä summa, ettei siihen riitä kuin upporikkaiden omaisuus. Minusta koko hinnoittelu on pielessä, koska - suokaa nyt anteeksi - hoito ei ole noissakaan hääviä. Ihan sairas systeemi!

Älytön summa! 

Vierailija
110/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat voisi velvoittaa menemään yksityisiin hoitokoteihin, niissähän on nytkin paikkoja vapaana pilvin pimein. Kaikki haluavat vain julkisin varoin kustannetuille paikoille. 

Joo, paitsi että tuo 5000-6000 euroa/kk on niin jäätävä summa, ettei siihen riitä kuin upporikkaiden omaisuus. Minusta koko hinnoittelu on pielessä, koska - suokaa nyt anteeksi - hoito ei ole noissakaan hääviä. Ihan sairas systeemi!

Älytön summa! 

Onko eritelty maksukuittiin, mistä summa koostuu? 

Vierailija
111/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

84-v äitini asuu yksin 180 km:n päässä minusta. Mulla on kaksi teini-ikäistä lasta joka toinen viikko. Kävisin auttelemassa äitiäni vaikka kerran kuussa, jos meillä olisi normaali suhde, mutta äidilläni on useampi persoonallisuushäiriö ja toistuvaa masennusta. Näiden sairauksien vuoksi hänen vuorovaikutus on pääosin henkistä väkivaltaa. Onneksi mulla on 3 veljeä, joilla ei kellään ole vuoroviikkovanhemmuutta ja lähimpänä asuva veli nyt on sitten jaksanut kantaa suurimman vastuun. Hoivakotiin hän ei taida päästä, eikä kai haluaisikaan.

Vierailija
112/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkät jonot on kunnallisiin hoitokoteihin? Mitä hoito siellä maksaa?

Meidän alzheimer-anoppi sai nyt hoitopaikan 5 vuoden syynin jälkeen. Eli tämä aika ollaan sinnitelty ensin yhden (10min/pvä) ja nyt tammikuu 3x10min hoitajan kanssa. Meille sanottiin että jonoon hyväksymisen jälkeen menee vuelä 3-6kk mutta menikin vain 2 vkoa.

Nyt muuttaa hoitokotiin jota olisi tarvinnut jo 5v sitten. Emmekä olisi vieläkään tässä vaiheessa ellei olisi sairastunut koronaan, joutunut sairaalaan ja sieltä ns kotihoidon piiriin (tuo 10 min päivä).

Hoito maksaa koko eläkkeen - pienen taskurahan

Vierailija
113/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun useamman tuhannen kilometrin päässä enkä käy Suomessa edes vuosittain. Työuraani ja omaa elämääni en ole pistämässä pahimmillaan yli kymmenen vuoden tauolle muuttamalla takaisin Suomeen joksikin omaishoitajaksi. Siinähän pilaa taloutensa, työuransa (kuka enää tuollaisen jälkeen työllistyy), eläkkeensä, usein jaksamisensa ja terveytensäkin ja kaikki nämä todennäköisesti lopullisesti. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun pompoteltavaksi ryhtynyt (eikä tarvitse olla edes omaishoitaja) on uuvuttanut itsensä täysin ja sen seurauksena työura ja talous ovat kärsineet runsaasti, on laiminlyöty muut läheiset ja silläkin on luonnollisesti ollut ikäviä seurauksia. Kaupan päälle tilanne menee siihen, että toivotaan hoidettavan kuolemaa. Lähipiiristä kokemusta tästä. Ei kiitos.

Eikä tämä ole ollenkaan sama asia kuin se, että vanhemmat hoitavat lapsensa. Vanhemmat voivat itse päättää haluavatko lapsen tai lapsia ja jokaisella on tiedossa, että hoitaa pitää sitten myös. Lapset myös kehittyvät jatkuvasti itsenäisemmiksi. Vanhusten kohdalla kaikki on päinvastoin, tilanne ei ole ollut heidän lasten valinta, suunta aina vain huonompaan jne. Ei kiitos.

Vierailija
114/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani erosivat kun olin teini-ikäinen. Toisella on uusi puoliso. Vanhemmat asuvat 140km:n päässä minusta. En hoida kumpaakaan, minulla on työ ja kolme pientä lasta. Omien lasten  hoitamiseen velvoittaa laki, vanhuksiin ei sisälly vastaavaa velvoitetta.

Vielä, kai senkin joku vielä keksii säästötoimien tukemiseksi.

Vierailija
115/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkät jonot on kunnallisiin hoitokoteihin? Mitä hoito siellä maksaa?

Meidän alzheimer-anoppi sai nyt hoitopaikan 5 vuoden syynin jälkeen. Eli tämä aika ollaan sinnitelty ensin yhden (10min/pvä) ja nyt tammikuu 3x10min hoitajan kanssa. Meille sanottiin että jonoon hyväksymisen jälkeen menee vuelä 3-6kk mutta menikin vain 2 vkoa.

Nyt muuttaa hoitokotiin jota olisi tarvinnut jo 5v sitten. Emmekä olisi vieläkään tässä vaiheessa ellei olisi sairastunut koronaan, joutunut sairaalaan ja sieltä ns kotihoidon piiriin (tuo 10 min päivä).

Hoito maksaa koko eläkkeen - pienen taskurahan

Niin, avun piiriin pääsee nykyisin sairaalan kautta. 

Vierailija
116/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hvetin huonosti! 

Tänään taas pesty jätesäkillinen pissaisia vaatteita kun dementikkomummo ei ehdi vessaan. 🤢🤮

Luojan kiitos nyt pääsee 5v haun jälkeen hoitokotiin ja voimme keskittyä töihin, työmatkoihin ja omaan perheeseen!

Muhkeaa eläkettä ek kyllä hänelläkään ole näkynyt, 1700e kk netto. Sillä ei osteta palveluita yhään

Toi on iso eläke,kyllä sillä jo ostaa vaikka mitä palveluita,vaikka sen pyykkihuollon. Paljon pienemmälläkin eläkkeellä on ostettu joten rahat vaan palveluihin eikä perintöön.

870e vuokra, 200e lääkkeet, sähkö jonkun kympin, kotihoito 450e.

Ruokaan 150e.

Perintöön ja hautajaisten varalle 0e

Milläs ne palvelut ostat??

Vierailija
117/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tosiaan elättää ne omaishoitajiksi pakotetut keski-ikäiset ihmiset, joiden pitäisi yhtäkkiä vastata vanhempiensa hoidosta? 

Ne vanhemmat tietysti. Omaishoitajalle+perheelle patjat lattialle ja lupa ottaa ruokaa kaapista, se riittää.

t. Kokoomus

Vierailija
118/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion itse hoitaa asiani etukäteen niin, ettei minun tarvitse käyttää lapsiani juoksupoikina. Maksan itse hoitoni ja muutan esteettömään asuntoon tai hoitokotiin kun se aika tulee. Myyn roinat pois jne.

tuntemani vanhukset eivät ole toimineet proaktiivisesti ja sitten tulee tenkkapoota ja ongelmaa kymmeniksi vuosiksi. Miksi? Loppuiko lasten parasta ajattelu iäkkäänä?

Ei hoitokoteihin noin vain muuteta🤣

Toki jos sulla on 5000-700€/kk ylimääräistä voi onnistuakin parin vuoden jonotuksella

Vierailija
119/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytön summa! 

Onko eritelty maksukuittiin, mistä summa koostuu? 

Tuohon hintaan ei yleensä sisälly vielä vaipat, pesuaineet, pyyhkeet, lakanat yms.

Vain huone, siivous ja ateriat, ehkä pesula joissain paikoissa.

Tärkeintä on pomojen isot palkat ja osingot sijoittajille

Vierailija
120/202 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo pakko oikein käytännössä tarkoittaa? Entä jos vain sanoo kotihoidolle, että en voi osallistua ollenkaan eikä osallistu?

Se ei ole kotihoidon ongelma, he tekevät vain sovitut käynnit ja siinä kaikki.

Jos asiakkaalla ei ole vaatteita kaapissa, kengät ovat kuluneet puhki, tukisidokset ovat kadonneet, kuulokoje rikki, sähköt poikki asunnosta yms. niin ei se kuulu kotihoidolle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan