Miten te keski-ikäiset pystyisitte hoitamaan iäkkäitä vanhempianne?
Itsellänikin vielä alakoulussa lapsi ja työelämää jäljellä varmaan yli 15 vuotta. En asu samalla paikkakunnallakaan kuin vanhempani.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keski-ikäinen näin 45-vuotiaana ja vastahan mun äiti jäi eläkkeelle. Ei tarvitse apua. Eikä tarvitse isäkään joka on lähemmäs 80v. Yksin asuu molemmat ja hoitavat itse asiansa. Isä käy vielä metsätöissäkin.
Kyllä mun olisi vaikea hoitaa oman työn ohessa vielä vapaa-ajallakin toista ihmistä. Ei mulla jaksaminen riittäisi sellaiseen.
Oon sua 5 vuotta nuorempi. Äiti on eläkkeellä, 70v ja isä 77v ja hänellä Alzheimer.
Asuttiin samalla paikkakunnalla. Muistisairaan isoäidin luona käytiin kolme kertaa päivässä, perheen teinit ottivat upeasti omat vuoronsa. Minä olin opettaja ja ajoin hyppytunneilla tai ruokatunnilla mummoa katsomaan ja kahvit keittämään. Pari kertaa viikossa kävi yksityinen hoivayrittäjä kävelykaverina ja ruokaa lämmittämässä, muuten hoidimme nämä oman perheen voimin.
Onneksi aika pian saatiin kunnalta päivätoimintapaikka (vähän kuin vanhusten päiväkoti) ja aikanaan hoivakotipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi. Itse en ainakaan hoivalaitokseen mene.
T. Töissä sellaisessa pörssiyhtiössä:(
Tällaisen takia on pakko vastustaa eutanasian sallimista.
Liian moni haluaa sen vanhushoidon tilalle.
Ei mee kauan, kun vanhukset jo aletaan nähdä taakkana ja suositella, että eikö kannattaisi ottaa eutanasiaa.
Eutanasia on ihan väärä sana. Pehmennys.
Se kuuluisi olla avustettu itsemurha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia lailliseksi. Itse en ainakaan hoivalaitokseen mene.
T. Töissä sellaisessa pörssiyhtiössä:(
Tällaisen takia on pakko vastustaa eutanasian sallimista.
Liian moni haluaa sen vanhushoidon tilalle.
Ei mee kauan, kun vanhukset jo aletaan nähdä taakkana ja suositella, että eikö kannattaisi ottaa eutanasiaa.
Miten niin kauaa - ne nähdään jo! Hirveä riesa jota kukaan ei halua hoitaa, kaikkein vähiten yhteiskunta! Tuollainen yhteisasumissuunnitelma ilman kunnon hoitajamitoistusta on vielä julmempi kuin eutanasia; siellä lähtee monelta henki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hvetin huonosti!
Tänään taas pesty jätesäkillinen pissaisia vaatteita kun dementikkomummo ei ehdi vessaan. 🤢🤮
Luojan kiitos nyt pääsee 5v haun jälkeen hoitokotiin ja voimme keskittyä töihin, työmatkoihin ja omaan perheeseen!
Muhkeaa eläkettä ek kyllä hänelläkään ole näkynyt, 1700e kk netto. Sillä ei osteta palveluita yhään
Hommaa nyt ihmeessä mummolle jotain inkontinenssisuojia, vaippahousuja, niin ei kaikki ole pissassa.
Huoh..... emme ole 24/7 laittamassa niitä hänelle. Ei tykkää, tappelee vastaan. Riisuu itse ja sitten käy vahinko.
En käsitä, että ketä on ne ihmiset, jotka olivat vastanneet siihen tutkimuskyselyyn niin, että joo, kyllä on lasten velvollisuus huolehtia vanhoista vanhemmistaan - ja vieläpä erityisesti naispuolisten lasten. Yllättävän moni oli ollut tutkimuksessa sitä mieltä.
En mitenkään, sillä ei nekään huolehtineet minusta kun olin lapsi.
Haluaisin auttaa mutta en henkisesti jaksa sitä jatkuvaa ilkeilyä. Piikittelyä milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, että ketä on ne ihmiset, jotka olivat vastanneet siihen tutkimuskyselyyn niin, että joo, kyllä on lasten velvollisuus huolehtia vanhoista vanhemmistaan - ja vieläpä erityisesti naispuolisten lasten. Yllättävän moni oli ollut tutkimuksessa sitä mieltä.
Miesten ikäluokasta 18-24 vuotiaat näin vastattu eniten. Nämähän eivät muutenkaan vanhuksiin koske pitkällä tikullakaan.
Ei se ole mahdollista kaikille, joillekin. Ollaan hyvin kaukana siitä. Myös iäkkäiden ei pitäisi joutua odottamaan sairaalaosastolla tai muulla osastolla paikkaa jonnekin. Kodinomaisia paikkoja pitäisi olla välittömästi jos on tilanne ja rauhaa lepoon. Usein vanhuksia vaan hyppyytetään aamusta jo, ei ole oikein, ellei ole aamuihminen että itse menee. Lisäksi osa haluaa ehkä palata asuntoasumiseen tai palvelutalotyyppinen. Pitää olla vaihtoehtoja. Saattaahan muutkin aikuiset olla kipeitä, ei vain iäkkäät tai rajoitteisia.
Varakkaat voisi velvoittaa menemään yksityisiin hoitokoteihin, niissähän on nytkin paikkoja vapaana pilvin pimein. Kaikki haluavat vain julkisin varoin kustannetuille paikoille.
Raskasta olisi. Tätä ei nyt tule tapahtumaan, kun vanhemmat kuolivat vuosia sitten. Isä ei ehtinyt eläkeikään, oli nippa nappa kuuskymppinen, ja äiti ehti olla pari vuotta eläkkeellä. Ei vielä oltu lähelläkään sitä vaihetta että heistä olisi pitänyt alkaa huolehtia.
Ilmeisesti olen ainoa, joka hoidan. Asun eri paikkakunnalla ja kiirettä pitää. Ymmärrän hyvin miksi tähän ei suostuta. Se tarkoittaa että omaa vapaa-aikaa ei ole lainkaan ja töistä joutuu olemaan enemmän pois kun paikalla. Tämä näkyy palkkapussissa ja tämä näkyy eläkkeessä.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat voisi velvoittaa menemään yksityisiin hoitokoteihin, niissähän on nytkin paikkoja vapaana pilvin pimein. Kaikki haluavat vain julkisin varoin kustannetuille paikoille.
Joo, paitsi että tuo 5000-6000 euroa/kk on niin jäätävä summa, ettei siihen riitä kuin upporikkaiden omaisuus. Minusta koko hinnoittelu on pielessä, koska - suokaa nyt anteeksi - hoito ei ole noissakaan hääviä. Ihan sairas systeemi!
Olen vasta 35 mutta asun yli sadan kilometrin päässä ja vanhemmat asuu maaseudulla, siis oikeasti maalla jossa kulkee aika huonosti bussit. En todellakaan tiedä miten heidän asioitaan pääsisi edes joskus hoitamaan. Toivon että tajuavat itse ajoissa muuttaa palvelujen lähelle. Vähän pahalta näyttää, ei heillä tunnu olevan käsitystä siitä miten vaikea minun olisi alkaa hoitaa heidän arjen ongelmiaan täältä kaukaa kun on kokoaikatyö eikä autoa.
Hyvä kysymys, olen miettinyt asiaa paljonkin viime aikoina. Asun ulkomailla ja yli 80v. vanhempani pärjäävät vielä kahdestaan. Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun toinen heistä jää yksin, tarvittaisiin varmasti paljon enemmän myös minun apuani ja läsnäoloani. Olen siis ainoa lapsi enkä todellakaan tiedä, miten saan asian järjestymään tulevaisuudessa. N47
En tiedä yhtään miten heidän elämänsä sujuu, molemmat yli 700km päässä. En ole kummankaan kanssa ollut tekemisissä enää vuosiin niin järjestävät asiansa miten järjestävät. Toinen ei hoitanut edes elatusmaksujaan niin eipä ole minun ongelmani 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keski-ikäinen näin 45-vuotiaana ja vastahan mun äiti jäi eläkkeelle. Ei tarvitse apua. Eikä tarvitse isäkään joka on lähemmäs 80v. Yksin asuu molemmat ja hoitavat itse asiansa. Isä käy vielä metsätöissäkin.
Kyllä mun olisi vaikea hoitaa oman työn ohessa vielä vapaa-ajallakin toista ihmistä. Ei mulla jaksaminen riittäisi sellaiseen.
44-v sai kakskymppisen kanssa sinut
Nyt siis asuvat erillään
Erikoista menoa
Sulla ei tuo laskutaito ole kummoinen, kun ihan alkeelliset laskutkaan ei onnistu.
Näin on. Tilatkaa Tena-kaupasta kunnollisia vaippoja.