Miten te keski-ikäiset pystyisitte hoitamaan iäkkäitä vanhempianne?
Itsellänikin vielä alakoulussa lapsi ja työelämää jäljellä varmaan yli 15 vuotta. En asu samalla paikkakunnallakaan kuin vanhempani.
Kommentit (202)
Persut hoitaa. Ei niillä muutakaan duunia. Loppuu se verorahoilla loisiminen.
Kieltäytykää ehdottomasti hoitamasta vanhempianne! Myös vanhushoidosta on verot maksettu, ja nyt on aika laittaa tälle meidän hyvöksikäytölle STOPPI!
Äidilleni otettiin yksityinen kotihoitaja, kun sanoivat suoraan sairaalassa että kunnallinen on kalliimpi eikä yhtään niin kattava. Hoitaja toi äidille ravintolaruoat (paikallinen ravintola siis tarjoaa ateriapalvelua), hoiti kauppa- ja apteekkiasioinnin ja lääkedosetin, siivosi, tiskasi, auttoi pesuissa ja hoiti isommat pyykit. Palvelusta sai kotitalousvähennyksen. Äiti ja me olimme erittäin tyytyväisiä.
Sen verran täytyy jokaisella olla rahaa, että saa vanhana hoitonsa järjestymään. Sen takia töitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hvetin huonosti!
Tänään taas pesty jätesäkillinen pissaisia vaatteita kun dementikkomummo ei ehdi vessaan. 🤢🤮
Luojan kiitos nyt pääsee 5v haun jälkeen hoitokotiin ja voimme keskittyä töihin, työmatkoihin ja omaan perheeseen!
Muhkeaa eläkettä ek kyllä hänelläkään ole näkynyt, 1700e kk netto. Sillä ei osteta palveluita yhään
Hommaa nyt ihmeessä mummolle jotain inkontinenssisuojia, vaippahousuja, niin ei kaikki ole pissassa.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytykää ehdottomasti hoitamasta vanhempianne! Myös vanhushoidosta on verot maksettu, ja nyt on aika laittaa tälle meidän hyvöksikäytölle STOPPI!
Tämä!
Itse en missään nimessä haluaisi kenenkään sukulaiseni hoitavani minua ja esim pesevän hanuriani :O
Aivan järkyttävä ajatuskin!
Vierailija kirjoitti:
Itse en missään nimessä haluaisi kenenkään sukulaiseni hoitavani minua ja esim pesevän hanuriani :O
Aivan järkyttävä ajatuskin!
Sama, en haluaisi että tällaiset tehtävät lankeaisivat perheelle tai sukulaisille. Olisi ihan huippua jos itsellänikin olisi oma hoitaja, kuten tuossa yllä on kuvattu. Haluaisin myös että minua hoidettaisiin ammattitaidolla ja että hoitaja pystyisi havaitsemaan, jos meneillään olisi jotain, mikä vaatisi esim. lääkärin apua tai päivystykseen lähtöä. Sukulaiset eivät välttämättä tällaisista asioista ymmärtäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tosiaan elättää ne omaishoitajiksi pakotetut keski-ikäiset ihmiset, joiden pitäisi yhtäkkiä vastata vanhempiensa hoidosta?
Minun on vaikea uskoa, että se olisi edes taloudellisesti kannattavaa. Ensin koulutetaan ihmiset suurella rahalla, rakennetaan systeemi joka mahdollistaa lasten laittamisen hoitoon ja sitten kouluun, annetaan ihmisten rakentaa uraa niin että ovat keski-iässä kenties tuottavimmillaan, ja sitten kiristetään heidät hoitamaan vanhempiaan, joilla on usein vieläpä monia sairauksia. Sitten tulee vielä kysymys siitä, onko omaishoitajuus sitä parasta hoitoa. Tätä siis pohdin vuosi sitten itsekin, kun meinasin joutua vanhempani omaishoitajaksi. Olen tosin vasta 30.
En pysty mitenkään. Välimatkaa on lähes 600 km, ja olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä kroonisen sairauden vuoksi. Päädyn todennäköisesti terveydentilani vuoksi laitoshoitoon ennen vanhempiani.
Jouduin tekemään kouluikäisestä asti töitä kotitilalla ylläpitoa vastaan, joten vastavuoroisesti vanhukset voivat mennä vaikka osa-aikatöihin maksaakseen hoivakotipaikkansa. Omat vanhemmat heillä siirtyivät vanhainkotiin heti kun vaikutti yhtään siltä että eivät kotona pärjää, ei puhettakaan mistään itse omien vanhempien hoitamisesta ollut silloin.
Mä olen keski-ikäinen näin 45-vuotiaana ja vastahan mun äiti jäi eläkkeelle. Ei tarvitse apua. Eikä tarvitse isäkään joka on lähemmäs 80v. Yksin asuu molemmat ja hoitavat itse asiansa. Isä käy vielä metsätöissäkin.
Kyllä mun olisi vaikea hoitaa oman työn ohessa vielä vapaa-ajallakin toista ihmistä. Ei mulla jaksaminen riittäisi sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu toimii juoksupoikana vanhemmilleen. Kuulemma lähes joka pv on jotain pientä hoidettavaa.
Tohon ei kannata lähteä, saa juosta koko ajan!
Eutanasia lailliseksi. Itse en ainakaan hoivalaitokseen mene.
T. Töissä sellaisessa pörssiyhtiössä:(
En voi auttaa kun 300km välimatka. En tiedä miten selviävät jos tilanne pahenee.
En aio hoitaa. Lapseni ovat teinejä, heidän kasvattamisessaan on ollut tarpeeksi savottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostakoon muhkealla eläkkeellään palvelunsa. En kärky perintöä.
M49
Et varmaan käsitä ollenkaan sitä, että monella toimintakyky menee niin huonoksi, ettei pysty asioita hoitamaan edes rahalla. Systeemit on nykyään monimutkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen keski-ikäinen näin 45-vuotiaana ja vastahan mun äiti jäi eläkkeelle. Ei tarvitse apua. Eikä tarvitse isäkään joka on lähemmäs 80v. Yksin asuu molemmat ja hoitavat itse asiansa. Isä käy vielä metsätöissäkin.
Kyllä mun olisi vaikea hoitaa oman työn ohessa vielä vapaa-ajallakin toista ihmistä. Ei mulla jaksaminen riittäisi sellaiseen.
44-v sai kakskymppisen kanssa sinut
Nyt siis asuvat erillään
Erikoista menoa
En mitenkään. Mulla on polvi rikki entisistä töistä, vastapuolen käsi rikki, selkä rikki ja mielenterveys myöskin mennyttä. Hyvä kun oman arjen ja lapsen saan hoidettua.
Ai niin, ja oon toki työtön, koska hajosin töissä mutta eläkkeelle en pääse. Siitä vain haukkumaan loiseksi...
En mitenkään. Etäisyyttä 270 km.