Hommasin itselleni verensokerimittarin
En ole diabeetikko, eikä minulla ole koskaan diagnosoitu mitään ongelmia verensokerin kanssa. Syön yleensä melko vhh, mutta päätin nyt syödä tavallista kotiruokaa testimielessä.
Aamulla kaurapuuroa raejuustolla, pienellä voisilmällä ja rasvattomalla maidolla. Verensokeri ampaisi taivaisiin, olo melko huono. Rakastan kaurapuuroa, joten tämä harmitti todella. Huomenna testaan erilaisen aamupalan.
Tuli pian nälkä uudelleen, joten yhdentoista maissa söin kreikkalaista jogurttia, banaanin, maapähkinävoita ja tummia suklaapaloja. Tämä ei nostanut verensokeria paljonkaan.
Päivälliseksi makaronilaatikkoa, paprikaa ja jälkkäriksi viisi suklaapalaa. Todella huono idea, verensokeri nousi todella nopeasti ja pysyi ylhäällä pitkään.
Tämä on todella mielenkiintoista, saa tutustua oman kehon toimintaan ihan liveseurantana. Huomenna kokeilen uusia juttuja 😄
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
AP:lla on selvästi heikentynyt sokerinsieto eli diabeteksen esiaste. Sokerirasituksessa raja-arvona käytetään verensokeriarvoa 7.8 2 tunnin kohdalla. Voi olla, että uusien tutkimusten myötä siirrytään käyttämään 1 tunnin arvoa. Yhtä hyvin voi testinä käyttää hiilihydraattipitoista ateriaa. Libre mittaa kudossokeria eikä verensokeria, mutta toki ne varsin hyvin korreloivat.
On tuosta Librestä ei-diabeetikoilla tai jaksottaisena kakkostyypin diabeetikoilla se hyöty, että se konkretisoi miten sokeri nousee suurten hiilihydraattiannosten ja varsinkin ns. nopeiden hiilihydraattien (sokeri, yhteydessä pienilläkin määrillä ja motivoi keventämään annoksia ja hakemaan muita kokonaisuuksia. Oleellista kuitenkin, ettei sokerien tasaamista tehdä kovaa rasvaa lisäämällä ja hiilihydraatteja liikaa rajoittamalla.
Proteiinikin nostaa sokeria (usein pitemmällä viiveellä) kuten joku kokemuksesta jo kertoi, kyllähän sitäkin muute
Miksi muuten suositukset diabeteksen hoidossa eroavat eri maissa niin paljon? Eikös esim. Ruotsissa hoideta vhh ruokavaliolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit mieluummin ostanut magneettikuvantamislaitteen.
Hehe.
Nyppiikö kun joku on kiinnostunut terveydestään? Mistähän se kertoo?
En ole edellinen, eikä minuakaan nypi, mutta haluaisin vain tarkoittaa hyvää, että keskitytään kokonaisuuteen. Esim ympäristö on tärkeää myös huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit mieluummin ostanut magneettikuvantamislaitteen.
Hehe.
Nyppiikö kun joku on kiinnostunut terveydestään? Mistähän se kertoo?
En ole edellinen, eikä minuakaan nypi, mutta haluaisin vain tarkoittaa hyvää, että keskitytään kokonaisuuteen. Esim ympäristö on tärkeää myös huomioida.
Hmm?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lla on selvästi heikentynyt sokerinsieto eli diabeteksen esiaste. Sokerirasituksessa raja-arvona käytetään verensokeriarvoa 7.8 2 tunnin kohdalla. Voi olla, että uusien tutkimusten myötä siirrytään käyttämään 1 tunnin arvoa. Yhtä hyvin voi testinä käyttää hiilihydraattipitoista ateriaa. Libre mittaa kudossokeria eikä verensokeria, mutta toki ne varsin hyvin korreloivat.
On tuosta Librestä ei-diabeetikoilla tai jaksottaisena kakkostyypin diabeetikoilla se hyöty, että se konkretisoi miten sokeri nousee suurten hiilihydraattiannosten ja varsinkin ns. nopeiden hiilihydraattien (sokeri, yhteydessä pienilläkin määrillä ja motivoi keventämään annoksia ja hakemaan muita kokonaisuuksia. Oleellista kuitenkin, ettei sokerien tasaamista tehdä kovaa rasvaa lisäämällä ja hiilihydraatteja liikaa rajoittamalla.
Proteiinikin nostaa sokeria (usein pitemmällä viiveellä) kuten jo
Miksi muuten suositukset diabeteksen hoidossa eroavat eri maissa niin paljon? Eikös esim. Ruotsissa hoideta vhh ruokavaliolla?
Ruotsissa on hyväksytty viisi eri ruokavaliota virallisesti. Tärkeintä on saada paino putoamaan ja rasvat pois keskivartalolta.
En ole lukenut koko ketjua, ehkä joku jo ehdottanutkin, mutta oletko kokeillut omenaviinietikkaa ? Otat ruokalusikallisen sekoitettuna lasilliseen vettä tyhjään mahaan 10 minuuttia ennen aamiaista. Kokeile uudestaan sen saman kaurapuuroaterian kanssa ja vertaa tulosta.
instassa on glucosegoddess jolla on hyvä metodi pitää sokerit alhaalla ja voi syödä melkein mitä vaan kun on oikeat kombot.
Kerro sitten tulos 🙏🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paastoarvo 5,5 mmol/l, mut 1-2h aterian jälkeen alle viisi. En ymmärrä.
Mulla on sama juttu kun syön vhh, olen käsittänyt että kyse olisi ns aamunkoittoilmiöstä (dawn phenomenon). Ap
Mikäli oikein muistan, glukoneogeneesi nostaa normaalisti verensokeria aamuyöllä jotta se herätessä on "riittävän korkealla", tai jotain?
Sanoit olevasi yleensä melko vhh ja alat yhtäkkiä syödä enemmän hh, totta kai hh-sietosi on heikentynyt.
Kiitos kommentista! Näin olen itsekin epäillyt. Minulla on pcos ja varmasti insuliiniresistenssiä. Oletko lääkäri?
Olen yrittänyt ottaa asiaa puheeksi lääkärien kanssa, mutta kukaan ei oikein ole kiinnostunut. On turhauttavaa, kun kaikkialla sanotaan, että asiaan pitäisi puuttua mieluummin aiemmin kuin myöhemmin, mutta silti apua ei oikein mistään saa.