Hommasin itselleni verensokerimittarin
En ole diabeetikko, eikä minulla ole koskaan diagnosoitu mitään ongelmia verensokerin kanssa. Syön yleensä melko vhh, mutta päätin nyt syödä tavallista kotiruokaa testimielessä.
Aamulla kaurapuuroa raejuustolla, pienellä voisilmällä ja rasvattomalla maidolla. Verensokeri ampaisi taivaisiin, olo melko huono. Rakastan kaurapuuroa, joten tämä harmitti todella. Huomenna testaan erilaisen aamupalan.
Tuli pian nälkä uudelleen, joten yhdentoista maissa söin kreikkalaista jogurttia, banaanin, maapähkinävoita ja tummia suklaapaloja. Tämä ei nostanut verensokeria paljonkaan.
Päivälliseksi makaronilaatikkoa, paprikaa ja jälkkäriksi viisi suklaapalaa. Todella huono idea, verensokeri nousi todella nopeasti ja pysyi ylhäällä pitkään.
Tämä on todella mielenkiintoista, saa tutustua oman kehon toimintaan ihan liveseurantana. Huomenna kokeilen uusia juttuja 😄
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Mikä sellainen laite on? Oikeasti en tiedä.
Mistä voi ostaa ja mitä maksaa?
Apteekista ja kaupasta ja tilaamalla. Maksaa noin 50 euroa,
Apteekit eivät taida myydä Libreä.
Eivät ole ikinä myyneet. Joku vuosi sitten ei pystynyt ostamaan edes sensoreita, niitä jaettiin vain terkkareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
110: Runsas proteiini nostaa myös verensokeria, lihan lisäksi esim. lohikalat nostavat sokeria tehokkaasti. Itse pikainskan käyttäjänä laitan yhden yksikön inskaa leipäpalan kokoiselle lohipalalle, eli lasken sen vastaavan 10 grammaa hiilaria.
T DM1Kyllä kala ja liha ovat varsin hyviä diabeetikolle. Ajatus siitä että lohi nostaisi sokereita on uskomaton. Yksi yksikkö ei kuulosta paljon miltään.
Et sitten taida ymmärtää sitäkään, että liika proteiini lihottaa ihmistä? Jos et ymmärrä insuliinin vaikutusta, voisit olla edes kommentoimatta asiaa. Pikainsuliini on näes sellainen aine, että normaalissa ruoassa yksi yksikkö liikaa sitä saa ainakin minulle hypon, eli.tarkkana täytyy olla annostuksissa.
Lihominen ja verensokerin nousu ovat kaksi täysin eri asiaa. Ja pikainsuliinia minä otan normaalin ruuan painikkeeksi 25 yksikköä, eli meitä on moneksi. Yksi tai viisi yksikköä eivät tunnu yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
110: Runsas proteiini nostaa myös verensokeria, lihan lisäksi esim. lohikalat nostavat sokeria tehokkaasti. Itse pikainskan käyttäjänä laitan yhden yksikön inskaa leipäpalan kokoiselle lohipalalle, eli lasken sen vastaavan 10 grammaa hiilaria.
T DM1Kyllä kala ja liha ovat varsin hyviä diabeetikolle. Ajatus siitä että lohi nostaisi sokereita on uskomaton. Yksi yksikkö ei kuulosta paljon miltään.
Et sitten taida ymmärtää sitäkään, että liika proteiini lihottaa ihmistä? Jos et ymmärrä insuliinin vaikutusta, voisit olla edes kommentoimatta asiaa. Pikainsuliini on näes sellainen aine, että normaalissa ruoassa yksi yksikkö liikaa sitä saa ainakin minulle hypon, eli.tarkkana täytyy olla annostuksissa.
Mikä se mekanismi siis on, millä lohi nostaa sokereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se mek
Suuri proteiinimäärä, johan se tuossa aiemmin sanottiin.
123: Tuosta pikainskamäärästä pitää jo mainita lääkärin vastaanotolla, ei ole normaalia. Pikainskaa pitäisi mennä yksi yksikkö/sata grammaa hiilaria, sinun käyttämäsi määrä tarkoittaisi siis yhdellä aterialla kaksi ravintolapizzaa ja jälkkäripirtelö päälle. Meneekö muuten painosi jo päälle kahdensadan kilon?
Vierailija kirjoitti:
123: Tuosta pikainskamäärästä pitää jo mainita lääkärin vastaanotolla, ei ole normaalia. Pikainskaa pitäisi mennä yksi yksikkö/sata grammaa hiilaria, sinun käyttämäsi määrä tarkoittaisi siis yhdellä aterialla kaksi ravintolapizzaa ja jälkkäripirtelö päälle. Meneekö muuten painosi jo päälle kahdensadan kilon?
Höh, taisi olla itsellä sokerit menossa alaspäin. Tietysti yksi yksikkö kymmentä hiilarigrammaa kohti. 20 yksikköä todella ruoaksi laskettuna on tuo kaksi isoa pizzaa ja jälkkärit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mittaus kannattaa tehdä aamulla, silloin ei ole ruuan aiheuttamia piikkejä veren sokerissa.
= paastoarvo
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paastoarvo 5,5 mmol/l, mut 1-2h aterian jälkeen alle viisi. En ymmärrä.
Dumping syndrooma/reaktiivinen hypoglykemia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten taida ymmärtää sitäkään, että liika proteiini lihottaa ihmistä? Jos et ymmärrä insuliinin vaikutusta, voisit olla edes kommentoimatta asiaa. Pikainsuliini on näes sellainen aine, että normaalissa ruoassa yksi yksikkö liikaa sitä saa ainakin minulle hypon, eli.tarkkana täytyy olla
Suuri proteiinimäärä, johan se tuossa aiemmin sanottiin.
Todella outoa. Proteiini nostaa hitaasti verensokeria, ja lohi on lisäksi hyvin rasvainen, mikä sekin hidastaa nousua.
No niin, testailut jatkuu.
Aamupaloja: 2 palaa ohuen ohut ruispala, päällä vilmariini, salami, kermajuusto, tomaatti. Verensokerin nousu huomattavasti hillitympi kuin kaurapuuron kanssa - jatkoon.
ketotortilla, täytteenä kananmunaa, punaista paprikaa, avokadoa, salsaa. Verensokeri ei nouse paljoakaan. Jatkoon.
Muista ruoista havaintoja: pasta nostaa verensokeria huomattavasti vähemmän, kun syön alkupalaksi salaattia etikkakastikkeella ja huolehdin siitä, että mukana tulee rasvaa. Olen vieläkin säikähtänyt tuosta aiemmasta makaronilaatikosta.
Laskiasipulla, ei paha. Tässäkin kai rasvasta oli apua. Puoli pussillista susupaloja - järkyttävä vaikutus. Suklaansyönti vähenee taatusti tämän kokeilun seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Aamupaloja: 2 palaa ohuen ohut ruispala, päällä vilmariini, salami, kermajuusto, tomaatti. Verensokerin nousu huomattavasti hillitympi kuin kaurapuuron kanssa - jatkoon.
ketotortilla, täytteenä kananmunaa, punaista paprikaa, avokadoa, salsaa. Verensokeri ei nouse paljoakaan. Jatkoon.
Muista ruoista havaintoja: pasta nostaa verensokeria huomattavasti vähemmän, kun syön alkupalaksi salaattia etikkakastikkeella ja huolehdin siitä, että mukana tulee rasvaa. Olen vieläkin säikähtänyt tuosta aiemmasta makaronilaatikosta.
Laskiasipulla, ei paha. Tässäkin kai rasvasta oli apua. Puoli pussillista susupaloja - järkyttävä vaikutus. Suklaansyönti vähenee taatusti tämän kokeilun seurauksena.
Näitä on kiva kuulla, jatka vaan.
Mitä lukemaa näytti susupalojen jälkeen? Ja laskeeko sokerit nopeasti vai jääkö pitkäksi aikaa ylös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on kiva kuulla, j
Kyllä ne susupalat nosti sokerin jonnekin kympin päälle hetkellisesti, ja lasku oli nopeaa. Eli selkeä piikki vuorokausikäyrässä. Omassa olostani huomaan, että tuo nopea lasku saa himoitsemaan lisää nopeita hiilareita pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se mekanismi siis on, millä lohi nostaa sokereita?
Verensokerin nousu riippuu siitä kuinka ihmisen haima toimii. Ykköstyypin diabeetikoilla ei erity insuliinia lainkaan, jolloin verensokeri nousee nopeasti korkealle. Kakkostyypin diabeetikoilla insuliinia erittyy jonkin verran, ja siksi verensokeri nousee vähemmän. Terveillä haima erittää insuliinia muutaman minuutin kuluessa ruokailun aloittamisesta ja verensokeri laskee sen takia nopeasti lähelle normaalitasoa.
Minä olen siinä luulossa, että kakkostyypissä eritetään kyllä ensin alkuun insuliinia enemmän kuin terveen tarvitsisi, mutta ongelmana on sen vuosia kestänyt korkea taso, joka johtaa insuliiniresistenssiin. Eli mikään ei riitä. Kohonnut insuliinitaso itsessään vaurioittaa esim. munuaisia, ja terveydenhuollon pitäisi reagoida jo siihen. Hoitolinjana on vääriä asioita liian vähän liian myöhään, ja tämän takia kuolemme srv-ongelmiin. Pitäisi korostaa painonhallintaa ja ruokavaliota jo silloin, kun laihduttaminen vielä on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siinä luulossa, että kakkostyypissä eritetään kyllä ensin alkuun insuliinia enemmän kuin terveen tarvitsisi, mutta ongelmana on sen vuosia kestänyt korkea taso, joka johtaa insuliiniresistenssiin. Eli mikään ei riitä. Kohonnut insuliinitaso itsessään vaurioittaa esim. munuaisia, ja terveydenhuollon pitäisi reagoida jo siihen. Hoitolinjana on vääriä asioita liian vähän liian myöhään, ja tämän takia kuolemme srv-ongelmiin. Pitäisi korostaa painonhallintaa ja ruokavaliota jo silloin, kun laihduttaminen vielä on helppoa.
Alkuvaiheessa on noin, mutta vuosien kuluessa haiman insuliinin tuotanto alkaa hiipua, ja siinä vaiheessa verensokerit on koholla. Vasta tässä vaiheessa ihminen sairastuu kakkostyypin diabetekseen.
Söin päivälliseksi lohikeittoa (lohta, perunaa, lanttua, porkkanaa, sipulia, hiukan kermaa liemessä) ja yhden palan ruisleipää juustolla. Verensokeri tunnin syömisestä on 8,4 ja nyt se laskee (ihan niin kuin pitääkin). Googlettelin noita viitearvoja, Suomessa tämä arvo on normaali, mutta Jenkeissä ja monessa muussa maassa viittaisi heikentyneeseen sokerinsietoon. Miksiköhän meillä on Suomessa näinkin paljon lepsummat viitearvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko se mittari näytti?
Normaalisti kroppa ei nosta verensokeria ilman diabetesta liian ylös.
Kaurapuuron jälkeen muistaakseni jotain 8,5. Makaronilaatikon ja suklaajälkkärin jälkeen noin 10. Pitkä sokeri on minulla aina ollut hyvä, joten yksikään lääkäri ei ole ollut kiinnostunut sokeriarvoistani. Normaalisti syön siis niin, että sokeri pysyisi pääosin tasaisena, mutta mittarina ok ollut vain oma olo. Nyt on kiva saada dataa tiskiin! Ja tavoitteena siis tietysti löytää itselle sopivia ruokia ja ateriakomboja. Ap.
Se verensokeri mitataan 2 tuntia aterian jälkeen.
Ei heti välittömästi, kun on syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuron jälkeen muistaakseni jotain 8,5. Makaronilaatikon ja suklaajälkkärin jälkeen noin 10. Pitkä sokeri on minulla aina ollut hyvä, joten yksikään lääkäri ei ole ollut kiinnostunut sokeriarvoistani. Normaalisti syön siis niin, että sokeri pysyisi pääosin tasaisena, mutta mittarina ok ollut vain oma olo. Nyt on kiva saada dataa tiskiin! Ja tavoitteena siis tietysti löytää itselle sopivia ruokia ja ateriakomboja. Ap.
Se verensokeri mitataan 2 tuntia aterian jälkeen.Ei heti välittömästi, kun on syönyt.
Mittari antaa lukemat minuutin välein. Tunti syömisestä glukoosi on korkeimmillaan, ja myös tätä lukemaa (ppg 1 h) voidaan käyttää sokerinsiedon arvioimiseen. Suomessakin tämä on käytössä raskausdiabetesta arvioitaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se verensokeri mitataan 2 tuntia aterian jälkeen.Ei heti välittömästi, kun on syönyt.
Mitä se sulle kuuluu, milloin kukakin mittaa.