Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hommasin itselleni verensokerimittarin

Vierailija
31.01.2025 |

En ole diabeetikko, eikä minulla ole koskaan diagnosoitu mitään ongelmia verensokerin kanssa. Syön yleensä melko vhh, mutta päätin nyt syödä tavallista kotiruokaa testimielessä. 

Aamulla kaurapuuroa raejuustolla, pienellä voisilmällä ja rasvattomalla maidolla. Verensokeri ampaisi taivaisiin, olo melko huono. Rakastan kaurapuuroa, joten tämä harmitti todella. Huomenna testaan erilaisen aamupalan. 

Tuli pian nälkä uudelleen, joten yhdentoista maissa söin kreikkalaista jogurttia, banaanin, maapähkinävoita ja tummia suklaapaloja. Tämä ei nostanut verensokeria paljonkaan.

Päivälliseksi makaronilaatikkoa, paprikaa ja jälkkäriksi viisi suklaapalaa. Todella huono idea, verensokeri nousi todella nopeasti ja pysyi ylhäällä pitkään. 

Tämä on todella mielenkiintoista, saa tutustua oman kehon toimintaan ihan liveseurantana. Huomenna kokeilen uusia juttuja 😄

Kommentit (170)

Vierailija
1/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se verensokeri oikeasti oli taivaissa niin sinulla on diabetes. Yklöstyyppi voi tulla myös aikuisena

Vierailija
2/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvatoiminen verensokerimittari on kyllä kätevä tuohon eikä tarvitse piikittää. Ja lukemat päivittyy minuutin välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se mittari näytti?

Normaalisti kroppa ei nosta verensokeria ilman diabetesta liian ylös.

Vierailija
4/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro tosiaan aiheuttaa kunnon piikin. Ja diabetesliitto suosittaa sen syömistä :D

Vierailija
5/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko seurannut omaa verensokeriasi mittarilla? Diabetes diagnosoidaan yleensä pitkäaikaissokerista eikä yksittäisistä piikeistä.

Vierailija
6/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko seurannut omaa verensokeriasi mittarilla? Diabetes diagnosoidaan yleensä pitkäaikaissokerista eikä yksittäisistä piikeistä.

Sokerirasituksessa olen käynyt useita kertoja. 2 tunnin ja 5 tunnin. 

Vierailija
7/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä yllättävää tuossa? Mitä enemmän hiilihydraattia niin sitä enemmän verensokeri nousee.

Puurot on huonoja ruokia diabeetikoille. Verensokeri nousee liikaa. 

Vierailija
8/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerirasituksessa olen käynyt useita kertoja. 2 tunnin ja 5 tunnin. 

Siinä on vain luokkaa 75g sokeria. Lautasellisesta kaurapuuroa tulee paljon suurempi HH-kuorma.

Vierailija
9/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuron jälkeen muistaakseni jotain 8,5. Makaronilaatikon ja suklaajälkkärin jälkeen noin 10. Pitkä sokeri on minulla aina ollut hyvä, joten yksikään lääkäri ei ole ollut kiinnostunut sokeriarvoistani. Normaalisti syön siis niin, että sokeri pysyisi pääosin tasaisena, mutta mittarina ok ollut vain oma olo. Nyt on kiva saada dataa tiskiin! Ja tavoitteena siis tietysti löytää itselle sopivia ruokia ja ateriakomboja. Ap. 

Vierailija
10/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä apn ajatusta mittailla verensoketeita. Hiilihydraatit on helppo laskea ennen syöntiä ja välttellä juuri sokereita ym hiilihydraatteja niin ei tule verensokeri ja insuliinipiikkejä. 

Vierailija
11/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis iloinen yllätys oli kuitenkin, että banaani ei nostanut sokeria juurikaan, kun sen yhdisti sopivasti rasvaan ja proteiiniin! Olen hiukan vältellyt hedelmiä, etenkin banaania tästä syystä. Mutta todennäköisesti banaanin syöminen pelkästään olisi ollut paljon huonompi idea. Ehkä testaan sen huomenna. Ap

Vierailija
12/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan minulla enää diabetes kun labrakokeessa HbA1c oli 43 mmol/mo ja netissä lukee että hyvä arvo on alle 53. Kun syön niin verensokeri pomppaa kymmenen paikkeille ja on kun en syö 5.5 paikkeilla.

Vierailija
13/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis iloinen yllätys oli kuitenkin, että banaani ei nostanut sokeria juurikaan, kun sen yhdisti sopivasti rasvaan ja proteiiniin! Olen hiukan vältellyt hedelmiä, etenkin banaania tästä syystä. Mutta todennäköisesti banaanin syöminen pelkästään olisi ollut paljon huonompi idea. Ehkä testaan sen huomenna. Ap

Hauska huomio tosiaan mittarilla että rasvan syönti ja alkoholin juonti pienentää sokeripiikkiä.

Vierailija
14/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paastoarvo 5,5 mmol/l, mut 1-2h aterian jälkeen alle viisi. En ymmärrä.

Vierailija
15/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin epäluotettava ja naurettava mittari, ei mitään tekemistä verensokerin seurannan kanssa, pelkästään epäluotettavia tuloksia. Joku halpisromu annetaan potilaille !!

Vierailija
16/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan minulla enää diabetes kun labrakokeessa HbA1c oli 43 mmol/mo ja netissä lukee että hyvä arvo on alle 53. Kun syön niin verensokeri pomppaa kymmenen paikkeille ja on kun en syö 5.5 paikkeilla.

Diabeteksen toteaminen

Diabetes todetaan laboratoriokokeiden perusteella. Diabetes todetaan, kun

paaston jälkeinen verensokeri eli plasman glukoosipitoisuus (P-gluk) on 7 mmol/l tai enemmän TAI  

sokerirasituksessa mitattu kahden tunnin arvo on yli 11 mmol/l TAI

HbA1c on 48 mmol/mol tai enemmän TAI

satunnaisesti mitattu verensokeri on yli 11 mmol/l ja diabeteksen oireet ovat selvät. 

HbA1c riittää yksistään diagnoosiin, mutta oireettomalla edellytetään paastoarvojen ja sokerirasituksen kahden tunnin arvon osalta poikkeavaa tulosta molemmissa;  Jos poikkeava muutos on vain paastoarvossa tai kahden tunnin arvossa, sokerirasituskoe uusitaan eri päivänä.

Vierailija
17/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten osaat käyttää sitä? Siihenhän tarvitaan yleensä 3,5 vuoden lähihoitajakoulutus veronmaksajien piikkiin, että pystyy verensokerin toteamaan.

Vierailija
18/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten osaat käyttää sitä? Siihenhän tarvitaan yleensä 3,5 vuoden lähihoitajakoulutus veronmaksajien piikkiin, että pystyy verensokerin toteamaan.

Mitähän sieniä sinä olet syönyt?

Vierailija
19/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paastoarvo 5,5 mmol/l, mut 1-2h aterian jälkeen alle viisi. En ymmärrä.

Mulla on sama juttu kun syön vhh, olen käsittänyt että kyse olisi ns aamunkoittoilmiöstä (dawn phenomenon). Ap

Vierailija
20/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaus kannattaa tehdä aamulla, silloin ei ole ruuan aiheuttamia piikkejä veren sokerissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä