Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hommasin itselleni verensokerimittarin

Vierailija
31.01.2025 |

En ole diabeetikko, eikä minulla ole koskaan diagnosoitu mitään ongelmia verensokerin kanssa. Syön yleensä melko vhh, mutta päätin nyt syödä tavallista kotiruokaa testimielessä. 

Aamulla kaurapuuroa raejuustolla, pienellä voisilmällä ja rasvattomalla maidolla. Verensokeri ampaisi taivaisiin, olo melko huono. Rakastan kaurapuuroa, joten tämä harmitti todella. Huomenna testaan erilaisen aamupalan. 

Tuli pian nälkä uudelleen, joten yhdentoista maissa söin kreikkalaista jogurttia, banaanin, maapähkinävoita ja tummia suklaapaloja. Tämä ei nostanut verensokeria paljonkaan.

Päivälliseksi makaronilaatikkoa, paprikaa ja jälkkäriksi viisi suklaapalaa. Todella huono idea, verensokeri nousi todella nopeasti ja pysyi ylhäällä pitkään. 

Tämä on todella mielenkiintoista, saa tutustua oman kehon toimintaan ihan liveseurantana. Huomenna kokeilen uusia juttuja 😄

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostit Temusta tietysti ja halavalla sait.

Vierailija
22/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan minulla enää diabetes kun labrakokeessa HbA1c oli 43 mmol/mo ja netissä lukee että hyvä arvo on alle 53. Kun syön niin verensokeri pomppaa kymmenen paikkeille ja on kun en syö 5.5 paikkeilla.

Moi! HbA1c-arvosi 43 mmol/mol on itse asiassa erittäin hyvä, varsinkin kakkostyypin diabeteksen näkökulmasta. Alle 53 mmol/mol pidetään tosiaan hyvänä tavoitteena diabetesta sairastaville. Sinulla ollaan jopa lähellä ei-diabeetikon viitearvoa (alle 42 mmol/mol).

Verensokerin vaihtelu 5.5 mmol/l paastotilassa ja 10 mmol/l aterian jälkeen on aika tavallista kakkostyypin diabeteksessa, mutta voisi ehkä olla hienosäädettävissä ruokavalion tai annoskokojen kautta. Ihanteellisesti aterian jälkeinen verensokeri nousisi vain korkeintaan noin 8 mmol/l, mutta tämä voi vaihdella yksilöittäin.

Hyviä tapoja tasoittaa aterian jälkeisiä verensokeripiikkejä:

Vähennä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja (valkoinen leipä, pasta, makeat herkut).

Lisää aterialle kuitupitoisia kasviksia ja hyviä rasvoja, kuten avokadoa tai pähkinöitä.

Syö proteiinia joka aterialla, koska se hidastaa hiilihydraattien imeytymistä.

Tarkkaile annoskokoja isommat ateriat nostavat verensokeria enemmän.

Haluatko miettiä yhdessä sopivia ruokailutapoja tai vaikka vinkkejä aterioiden koostamiseen? 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin epäluotettava ja naurettava mittari, ei mitään tekemistä verensokerin seurannan kanssa, pelkästään epäluotettavia tuloksia. Joku halpisromu annetaan potilaille !!

No ne sormesta verinäytteellä mittaavat ovatkin pääasiassa turhia koska antavat yhden lukeman ja harva viitsii jatkuvasti piikittää. N. 80€ hintaan saa mittarin joka mittaa 14 päivää ja minuutin välein. Siitä onkin jotain hyötyä ruoka-aineiden vaikutuksen seuraamisessa.

Vierailija
24/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän toki tiedät että näitä mittaillaan n 2 tuntia syönnistä?

Hh määriä on kiva tutkia, esim maksalaatikko on aivan järkyttävä pommi,

appelsiinimehu myös.

Alkoholin käyttö madaltaa myös verenpainetta,  ja voi aiheuttaa  hypoja.

Vierailija
25/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

appelsiinimehu myös.

Minulla on siis jatkuvasti mittaava sensori, joka antaa tuloksen minuutin välein. Sormenpäästä olen aiemmin mitannut silloin tällöin, mutta se on vähän hakuammuntaa mielestäni. Ap

Vierailija
26/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä apn ajatusta mittailla verensoketeita. Hiilihydraatit on helppo laskea ennen syöntiä ja välttellä juuri sokereita ym hiilihydraatteja niin ei tule verensokeri ja insuliinipiikkejä. 

Itse olen ollut ykköstyypin diabeetikko jo noin 27 vuotta (sain sen aikuisena) ja mittailen sokereita usein. Kuka helkkari osaa laskea hiilihydraatit, siihen tarvitaan joka palan paino, ja hiilihydraatit ja glykeeminen indeksi jne. Diabeetikko kehittää itselleen perstuntuman siitä mitä kannattaa syödä ja kuinka paljon ja kuinka paljon sitten otetaan insuliinia. Verensokerimittauksella tarkistetaan oliko perstuntuma oikeassa.

Leipä on muuten äkkiä sokereita kohottavaa, jopa täysjyväruisleipä. Ja keitetyt perunat ovat ihan myrkkyä, vaikka virallisesti niitä suositellaan jostain kumman syystä. Lääkäri aikanaan sanoi minulle että syö ihan tavallisesti. Sitten vedin ruokalassa neljä perunaa niin kuin muutkin äijät, ja iltapäivällä olin 25 millimoolin sokereissa. Sitten rupesin syömään korkeintaan yhden perunan aterialla, ja työkyky palasi. Pasta on itse asiassa parempi vaihtoehto, se imeytyy hitaammin. 

Vierailija
27/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se mittari näytti?

Normaalisti kroppa ei nosta verensokeria ilman diabetesta liian ylös.

Oletko seurannut omaa verensokeriasi mittarilla? Diabetes diagnosoidaan yleensä pitkäaikaissokerista eikä yksittäisistä piikeistä.

Mulla diagnosoitiin yksittäisistä arvoista sokerirasitukokeessa. Pitkäsokerista alettiin puhua vasta noin 10 vuotta sitten ja tärkein tuntuu olevan paastosokeri. eri

Vierailija
28/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis iloinen yllätys oli kuitenkin, että banaani ei nostanut sokeria juurikaan, kun sen yhdisti sopivasti rasvaan ja proteiiniin! Olen hiukan vältellyt hedelmiä, etenkin banaania tästä syystä. Mutta todennäköisesti banaanin syöminen pelkästään olisi ollut paljon huonompi idea. Ehkä testaan sen huomenna. Ap

Hauska huomio tosiaan mittarilla että rasvan syönti ja alkoholin juonti pienentää sokeripiikkiä.

Joskus nuorempana kosteilla kalareissuilla huomasin että verensokeri pysyi loistolukemissa kun piti alkoholipromillet korkealla. Toinen on tietysti esimerkiksi pekoni, munat ja makkarat. Kun ottaa niitä reissulla aamiaiseksi, verensokeri ei nouse mutta jaksaa koko päivän. Jos ottaa sämpylää marmeladilla, mysliä tai pullaa, sokerit menevät tappiin.

Vierailija
29/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää hommasin alkosta ison ginipullon.

Vierailija
30/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

appelsiinimehu myös.

Tuoremehut, ruisleipä ja peruna ovat sellaisia terveiksi miellettyjä jotka ovat aika hiilihydraattipommeja. Vain vähän herkuksi.

Vierailija
31/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus verensokerimittari ja se auttoi laihduttamisessa paljon, kun sai kartoitettua mistä ne sokerit heiluu. Ja esimerkiksi annoskoot oli sen avulla sitten helppo rukata sellaisiksi ettei tullut se unettava ähky yllättäen vartti syönnin jälkeen, että hups tulikin syötyä liian nopeasti ja liikaa.

Vierailija
32/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin epäluotettava ja naurettava mittari, ei mitään tekemistä verensokerin seurannan kanssa, pelkästään epäluotettavia tuloksia. Joku halpisromu annetaan potilaille !!

No ne sormesta verinäytteellä mittaavat ovatkin pääasiassa turhia koska antavat yhden lukeman ja harva viitsii jatkuvasti piikittää. N. 80€ hintaan saa mittarin joka mittaa 14 päivää ja minuutin välein. Siitä onkin jotain hyötyä ruoka-aineiden vaikutuksen seuraamisessa.

No joku tuollainen sen mittarin pitäisikin olla, sen minkä saa diabeteshoitajalta on ihan naurettava ja täydellinen roskavehje. En nyt ymmärrä tuota 14 päivän mittausta, no  joka tapauksessa verensokerin heittely kotimittarilla ei todellakaan voi pitää paikkaansa, näyttää mitä sattuu.

Vierailija
33/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis iloinen yllätys oli kuitenkin, että banaani ei nostanut sokeria juurikaan, kun sen yhdisti sopivasti rasvaan ja proteiiniin! Olen hiukan vältellyt hedelmiä, etenkin banaania tästä syystä. Mutta todennäköisesti banaanin syöminen pelkästään olisi ollut paljon huonompi idea. Ehkä testaan sen huomenna. Ap

Hauska huomio tosiaan mittarilla että rasvan syönti ja alkoholin juonti pienentää sokeripiikkiä.

Joskus nuorempana kosteilla kalareissuilla huomasin että verensokeri pysyi loistolukemissa kun piti alkoholipromillet korkealla. Toinen on tietysti esimerkiksi pekoni, munat ja makkarat. Kun ottaa niitä reissulla aamiaiseksi, verensokeri ei nouse mutta jaksaa koko päivän. Jos ottaa sämpylää marmeladilla, mysliä tai pullaa, sokerit menevät tappiin.

Minä syönkin aamupalaksi yleensä munia ja avokadoa (joskus viikonloppuisin myös pekonia) ja tällä kombolla oletan sokerin pysyvän alhaalla ja nälkä pitkään poissa. Mutta nyt haluan tutkia, löytyykö muita kropalleni sopivia vaihtoehtoja. Kaurapuuro se ei tosiaan ollut. Huomenna syön kaksi palaa ruisleipää juustolla ja salamilla, katsotaan miten tädin käy 😅 ap 

Vierailija
34/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää hommasin alkosta ison ginipullon.

Ginidieetillä voi pitää hyvin sokerit aisoissa, mutta tulee sitten muita ongelmia.

Vierailija
35/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko myös olla reaktiivinen hypoglykemia, jos syönnin päälle arvo on alempi kuin aamupaastoarvo?

Vierailija
36/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko myös olla reaktiivinen hypoglykemia, jos syönnin päälle arvo on alempi kuin aamupaastoarvo?

Minä sain tämän kiinni juuri tällaisella jatkuvalla sokerin mittaamisella. Samalla selvisi, että ainakin itselleni kaurapuuro oli pahin aiheuttaja. Ihmisethän myös reagoivat ruoka-aineisiin eri tavalla. 

Vierailija
37/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain tämän kiinni juuri tällaisella jatkuvalla sokerin mittaamisella. Samalla selvisi, että ainakin itselleni kaurapuuro oli pahin aiheuttaja. Ihmisethän myös reagoivat ruoka-aineisiin eri tavalla. 

Ja siis itselläni se meni paljon paastoarvoa alemmaksi. Joku raja-arvo siihen taitaa olla.

Vierailija
38/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munat on ihan parhaita, pistän sekaan jotain kasvista tai makkaraa tai vaikka muutaman kalapuikon. Kolesteroli silti OK. Syön usein myös pikapuuropussin, siihen leseitä, puolukoita ja vähän sokeroimatonta jugurttia, eivätkä sokerit nouse liikaa. 

Vierailija
39/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelle noista mittareista ei ole juurikaan hyötyä. Varsinkaan, jos ei ymmärrä haiman toiminnasta mitään. Terveellä ihmisellä haima säätelee insuliinin tuotantoa. Jos lukemat ovat toistuvasti koholla voi olla jotain häikkää. Mutta sekään ei vielä kerro onko diabetesta. Jos haluat tietää, se tutkitaan ns pitkästä sokerista. Yksittäiset mittaukset ei kerro oikeaa tulosta.

Minulta mitattiin verensokeri kun opettelimme lapseni kanssa mittaamista. Berliininmunkin syömisen jälkeen mittari näytti 5.5

Aina silloin tällöin tulee joku terveys hypetys. Niillä lihotetaan lähinnä valmistajan kukkaroa. On toki hyvä pitää huolta omasta terveydestä.

Vierailija
40/170 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se mittari näytti?

Normaalisti kroppa ei nosta verensokeria ilman diabetesta liian ylös.

Oletko seurannut omaa verensokeriasi mittarilla? Diabetes diagnosoidaan yleensä pitkäaikaissokerista eikä yksittäisistä piikeistä.

Mulla diagnosoitiin yksittäisistä arvoista sokerirasitukokeessa. Pitkäsokerista alettiin puhua vasta noin 10 vuotta sitten ja tärkein tuntuu olevan paastosokeri. eri

Kyllä se pitkäaikaissokeri on tärkein koska riittää yksistään diagnoosiin:

"HbA1c riittää yksistään diagnoosiin, mutta oireettomalla edellytetään paastoarvojen ja sokerirasituksen kahden tunnin arvon osalta poikkeavaa tulosta molemmissa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän