Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on vaimolla ja puolisolla?

Vierailija
31.01.2025 |

En ymmärrä, miksi tuttava korjasi minua

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis tämän takia te vaaditte rajaavampia ilmaisuja? Että pääsette arvioimaan parisuhteen laatua.

Hah hah siinähän arvailette. Onko miehiä vai naisia, alla vai päällä. Se kun kuuluu ulkopuolisille?

No jopas meni sinulla tunteisiin tämä asia. Surullista, että häpeät kumppaniasi niin paljon, ettet uskalla edes hänen sukupuoltaan paljastaan. Helpottaisi huomattavasti elämää, kun tulisit ihan rohkeasti kaapista ulos ja olisit sitä mitä olet ilman piilottelua. 

Vierailija
62/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiellä, mutta sentään edes se yhteistyö sujuu hyvin. Siksi ollaan vielä yhdessä, vaikka molemmat myöntää että varsinainen parisuhde on kuihtunut. Arvostan kumppania, että hän jaksaa tätä silti. 

--

Tulee aina surullinen olo, kun lukee näitä naisten juttuja siitä, miten suhteessa roikutaan epätoivoisesti kiinni, vaikka puoliso on ajat sitten muuttunut kämpääkaveriksi. Missä on oman itsen arvostus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitens jos jouluaattona kännispäiten pieksää vaimon ja nakkaa hankeen niin onkos se sitä nykyään niin muodikasta BDSM : mää niiku fifty shades of gray ??

Fifty shades ei nauti kovin suurta arvostusta bdsm-väen keskuudessa. Et myöskään sinä, olet vaimonhakkaaja nilkki. 

Vierailija
64/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia mielipiteitä.

koostettuna:  https://fi.wikipedia.org/wiki/Puoliso

Vierailija
65/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen kielessä on hassua, että miespuoliselle puolisolle ei ole omaa termiä, vaan puhutaan vain miehestä. 

Eipä sitä ole päässyt kehittymään tässä "akat hiljaa" -kulttuurissa. Olkoot tylsiä miehiä se sitten, kun naisten ei suvaita puhuvan. 

Vierailija
66/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat puhuvat myös vaimoistaan nimillä: parempi puolisko, kauniimpi puolisko, hallitus jne

Vierailija
67/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku puhuu puolisostaan, niin aika usein se on vain kiertoilmaus sille, että puhujan puoliso on samaa sukupuolta hänkin.

Itse puhun aina kumppanista, ja olen siis miehen kanssa suhteessa oleva nainen. Olen aina inhonnut yleistä tapaa puhua kumppanista sanalla mies, tyyliin "mennään miehen kanssa Tallinnaan viikonloppuna", "miehellä loppuu työ vasta kuudelta", jne. En ymmärrä miksi ei voi puhua etunimellä? Mistä tuollainen outo tapa on edes tullut. Kuulostaisi jotenkin hassulta, jos miehet puhuisivat kumppanistaan samoin, esim. "mennään naisen kanssa Tallinnaan" ja "naisella loppuu työ vasta kuudelta". Puoliso taas kuulostaa vanhahtavalta, enkä muutenkään tykkää kyseisestä sanasta. Joten käytän sanaa kumppani, joskin kaikkein todennäköisimmin puhun kumppanistani etunimeltä. 

Meillä töissä miehet käyttävät termiä rouva. Käytiin rouvan kanssa siellä, rouva sanoi jne. Ei meillä monikaan tiedä työkavereiden puolisoiden etunimiä (läheisimpien kavereiden tietysti). Siinä ei sitten aina tietäisi onko henkilö, johon viitataan vaimo, tytär vaiko naapurin emäntä.

Vierailija
68/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon kanssa ollaan naimisissa. Puolison tai kumppanin kanssa ei välttämättä olla naimisissa, (vaikka voidaan myös olla), vaan yleisesti otten ollaan vakiintuneessa suhteessa.

Kumppani tai puoliso sanaa käytetään aivan yleisesti heterosuhteissakin, ei vain homosuhteissa, ja vaimoja on tietenkin naistenvälisessä aviosuhteessa myös. Miestenvälisissä suhteissa vaimoja sen sijaan ei ole.

(Avopuoliso ei ole tietenkään vaimo.)

Eli jos sana vaimo korjattiin kumppaniksi, niin ko. ihminen ei ole naimisissa, taikka hän ei ole nainen. 

Vierailija
69/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex esim. vierasti puhua vaimosta kun ei oltu naimisissa ja "puoliso" kuulemma kuulosti kivemmalta kuin "avovaimo". Toki kun julkisesti puhui puolisosta niin tuli heti spekulaatiota että onko homo. 

Vierailija
70/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitens jos jouluaattona kännispäiten pieksää vaimon ja nakkaa hankeen niin onkos se sitä nykyään niin muodikasta BDSM : mää niiku fifty shades of gray ??

Fifty shades ei nauti kovin suurta arvostusta bdsm-väen keskuudessa. Et myöskään sinä, olet vaimonhakkaaja nilkki. 

Minulla naapurissa asuu perhe jossa on tapana että mies pieksee usein vaimoaan ollessaan humalassa.

En ole koskaan millään tavalla viitsinyt puuttua asiaan koska en voi varmasti sanoa kumpaa sukupuolta tuo biologinen nainen kokee olevansa ottaessaan turpaansa, enkä luonnollisesti voi tietää myöskään sitä, nauttiiko hän tuosta toiminnasta vaiko ei.

Ennen woke aikaa oli tavallaan helpompaa puuttua tuon kaltaisiin tilanteisiin kun kaikki oli selkeämpää.

Nykyään on otettava liian monta asiaa huomioon tai joutuu itse syytteeseen kotirauhan häirinnästä tai vähintäänkin päätyy woke kansan silmätikuksi ilmoittaessaan poliisille miehen pieksevän naista, sillä mistä ulkopuolinen kykenisi erottamaan mitä sukupuolta kyseiset henkilöt kokevat milloinkin olevansa?

En minä ainakaan halua loukata ketään olemalla epäkorrekti ja toisaalta asiahan on kuitenkin perheen sisäinen.

Itse koen olevani mies sillä en fyysisesti sovi naisen rooliin koska olen 192/96 kokoinen henkilö ja identifioidun henkilöksi joka ei kuule mitään, ei näe mitään,eikä puhu mitään. Se on mielestäni reiluinta kaikkia kohtaan.

Niin se vaan menee..

Vierailija
71/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kielessä on hassua, että miespuoliselle puolisolle ei ole omaa termiä, vaan puhutaan vain miehestä. 

Eipä sitä ole päässyt kehittymään tässä "akat hiljaa" -kulttuurissa. Olkoot tylsiä miehiä se sitten, kun naisten ei suvaita puhuvan. 

Ole sinä hiljaa ja jatka imemistä!

Vierailija
72/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

elämänkumppani, kanssakulkija, elämän sulostuttaja,

näitä sanasia näkee käytettävän, kun puhutaan 

positiiviseen sävyyn kodin kaverista

Jännästi ihmiset saa erilaisia mielleyhtymiä, mulle "kanssakulkija" tuo mieleen jonkun kuolindoulan tai saattohoitajan. "Elämän sulostuttaja" taas jonkun boudoirissaan odottelevan nuoren rakastajattaren.  

Vierailija
73/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaimot ovat puolisoja, mutta kaikki puolisot eivät ole vaimoja.

Vierailija
74/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku puhuu puolisostaan, niin aika usein se on vain kiertoilmaus sille, että puhujan puoliso on samaa sukupuolta hänkin.

Itse puhun aina kumppanista, ja olen siis miehen kanssa suhteessa oleva nainen. Olen aina inhonnut yleistä tapaa puhua kumppanista sanalla mies, tyyliin "mennään miehen kanssa Tallinnaan viikonloppuna", "miehellä loppuu työ vasta kuudelta", jne. En ymmärrä miksi ei voi puhua etunimellä? Mistä tuollainen outo tapa on edes tullut. Kuulostaisi jotenkin hassulta, jos miehet puhuisivat kumppanistaan samoin, esim. "mennään naisen kanssa Tallinnaan" ja "naisella loppuu työ vasta kuudelta". Puoliso taas kuulostaa vanhahtavalta, enkä muutenkään tykkää kyseisestä sanasta. Joten käytän sanaa kumppani, joskin kaikkein todennäköisimmin puhun kumppanistani etunimeltä. 

No et varmaan ymmärrä, jos pyörit aina vain vakiintuneissa porukoissa pienellä sakilla ja/tai sulla on hyvä muisti. Mutta jos työyhteisössä on vaikkapa kymmeniä henkilöitä, niin lienee kaikille selvempää puhua puolisosta, vaimosta, rouvasta, miehestä, siipasta tms. kuin kertoa että me "etunimen" kanssa lähdetään sinne ja tänne, kun puoletkaan eivät siitä ymmärrä, onko kyseessä puoliso, lapsi, kissa, koira tai vaikka anoppi.

Vierailija
75/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat puhuvat myös vaimoistaan nimillä: parempi puolisko, kauniimpi puolisko, hallitus jne

Ennen tosin "vaimo" nimitystä käytettiin vain naisesta. Nykyään nainen saattaa olla mitä sukupuolta tahansa joten asiat eivät ole enää niin yksiselitteisiä ja mustavalkoisia kuten ennen. Eräskin mies käyttää vaimostaan nimitystä  herkkumutteri, mikä lienee peräisin saksan kielen sanasta mutter? En osaa sanoa koska en ole hänen vaimoaan koskaan nähnyt sillä tuo mies kulkee yleensä vain jonkun miehen kanssa.

Vierailija
76/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaimot ovat puolisoja, mutta kaikki puolisot eivät ole vaimoja.

Kaikki yyhhoot ovat huøria, mutta kaikki huørat eivät ole..

Niin no.. mutta joo..totta joka sana kuitenkin.

Vierailija
77/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo valittaa. Puoliso puolustaa.

Vierailija
78/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaimo" tarkoittaa joko avo- tai aviovaimoa. Eli nainen, jonka kanssa asutaan yhdessä ja/tai ollaan naimisissa. "Puoliso" voi olla nainen tai mies, eikä termi kerro suhteen statustakaan kovin selvästi, ollaan vain sitoutuneessa parisuhteessa.

Ei vaan vaimo tarkoittaa aviovaimoa. Ei missään nimessä tarkoita avovaimoa. Avovaimo on avovaimo tai puoliso.

Vierailija
79/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ex vaimosta nimitystä exvaimo ja nykyisestä naisesta vain hänen etunimeään niin ei mene kenellekään epäselväksi kummasta milloinkin on kyse. Tämä on toiminut hyvin jo viimeiset kolme vuotta.

Vierailija
80/87 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homoilla on "puoliso". Heteroilla Mies tai vaimo.

Ja näillä jotka eivät uskalla puhua miehestä tai vaimosta, kun ovat ideologian aivopesemiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan