Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tiputatte ensimmäisenä pois ostoslistalta jos tulot vähenevät esim. työttömyyden takia?

Vierailija
30.01.2025 |

Minulla alkoholi, matkustelu, ulkona syöminen.

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona syöminen ja kaikki vastaavat palvelut suomessa. Ovat täällä niin kalliita ja eikä hinta vastaa laatua. 20e hampparista jne. Noista isommista summista helpompi säästää. Jos useamman tuotteen vaihto halvimpaan mistä ei tykkää säästää 10e/kk ei siinä ole mitään järkeä.

Kävin joku aika sitten hampurilaispaikassa ja ostin lasten aterian. Sen hinta on noussut. Vaihtoehtoisesti ostaisin hampurilaisen ja jonkun halvan juoman.

Vierailija
82/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi. 

Joka päivä kaupassa ja säästö eivät kuulu samaan asiaan.

Kun käy kaupassa joka päivä, saa edes vähäsen liikuntaa. En ymmärrä sitäkään, että pitäisi istua sisällä kotona koko ajan. Jos ei ole rahaa, ei voi paljon mennä mihinkään talvella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortsut

Vierailija
84/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän on sellaista säännöllistä menoa jota en olisi jo töissä käydessäni leikannut.

Ulkona syöminen ja teatteri sekä keikat ovat ensimmäinen jonka voi leikata kokonaan mutta en minä niissäkään ravaa kuin kerran kuukaudessa.

Matkailukin on sellainen jonka voi leikata kokonaan.

Köyhempi väki ei käy teatterissa eikä matkoilla. Ulkona syöminen ja keikat eivät sattuneesta syystä kuulu elämäntapaan. Niistä ei silloin voi säästää. Tietysti voi aina lakata syömästä.

Vierailija
85/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona syöminen, hieroja, baarit, elokuvateatterit, parturi, säläliikkeet ( kukkakaupat, lahjatavaraliikkeet yms. ) kosmetologit, kahvilat, jäätelöt, suklaat, karkit, kaikenlainen kodin sisustelu ja ylimääräinen remontointi, auto. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Luettelossasi on ainakin yhdeksän asiaa, jotka eivät kuulu elämääni.

Vierailija
86/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syöminen.

Jos oletuksena oli se että köyhtyminen johtuu työttömyydestä niin sittenhän minulla on aikaa kokkailla itse.

Suomalaisten ravintoloiden taso on valitettavasti sitä luokkaa että teen itse vitosen raaka-aineista saman perusannoksen joka maksaa vähän parempana itseään pitävässä ravintolassa 25€ joten en vielä edes menetä sitä "ravintolaruokaa" 

Vierailija
87/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto  pois.

Vierailija
88/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keskituloinen, mutta elän säästeliäästi (sairauteni saattaa pahentua tulevaisuudessa niin, että työura jää kesken):

-lehtitilaukset ovat jääneet, käyn satunnaisesti kirjastossa lukemassa lehtiä

-käyn äärimmäisen harvoin ravintoloissa ja kahviloissa

-en käy enää elokuvissa, katson elokuvat kotona/odotan, että tulevat telkkarista

-maksulliset harrastukset ovat jääneet, käyn kävelyllä ja lainaan kirjastosta kirjoja

-vaatteita ostan vain harvoin ja tarpeeseen

-en käy ulkomailla, Suomessa lähinnä käyn suvun mökillä ja vanhemmillani

-konserteissa yms käymisen olen lopettanut kokonaan

Eli kuten näkyy, olen karsinut tuollaiset kulutusasiat ensin. Jos kaikki eläisivät kuten minä, niin Suomessa kukaan ei kuluttaisi juuri mitään.

Siis tulisi lisää työttömiä.

Vierailija
89/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin auton seisontavakuutukselle. Siitä tulee iso säästö. 

En oikein keksi muita säästökohteita, koska olen ennenkin tehnyt ruoat kotona perusraaka-aineista, en tupakoi ja alkoholia käytän vain harvoin, en ole tilannut vuosiin mitään lehtiä enkä ole käyttänyt suoratoistopalveluita. 

Työttömyyden myötä lisää kuluja tulee puhelimesta, jonka tähän asti työnantaja on maksanut. Aion myös käyttää rahaa matkustamiseen, nyt kun vihdoinkin on aikaa ja mahdollisuus. Ajatus on, että lentolipun hinnan voi säästää elinkustannuksissa, kun matkustaa sellaiseen maahan, missä on halvempi hintataso. 

Vierailija
90/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran! Pidän koirista aivan valtavasti. Rakas lemmikkini jouduttiin lopettamaan 14 vuotiaana. Laskin, että kaikkinensa tuona aikana koiraan meni rahaa liki 20 000 euroa. Koiraa EN siis enää pysty ottamaan, eläinlääkärikulut nousivat viimeisen 10 vuoden aikana aivan järkyttävästi

Vierailija
91/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea karsia kun en osta kauheasti turhaa. Ei alkoholia, tupakkia, herkkuja, kallita merkkituotteita. Useammin papuja ja juureksia vaan.

Kuukausimaksuja ei ole kuin puhelin, vuokra matalahko, bussikorttiin 10 kuussa, kävelen toiseen suuntaan ja takaisin marketilta bussilla. En tiedä mistä leikata.

Kissanpidosta en luovu ja sitä varten on säästössä eläinlääkärikuluihin.

Vierailija
92/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. En käytä nytkään rahaa ap:n mainitsemiin asioihin.   

Koska vähennystarve on edessä, kaakao vaihtuu teeksi, siirryn lopullisesti kasvisruokaan, mihinkään reissuun ei osteta eväitä matkalla, vaan tehdään kotona, autoilu vähenee entisestään, karkkipäivät pois....

Mitä muuta vois vähentää, en osaa sanoa tässä vaiheessa, kun en muutenkaan mikään shoppailija ole ollut. Mulla ei kulu rahaa meikkeihin, alkoholiin, tupakkaan tms turhaan muutenkaan

Vierailija
93/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkat

Vierailija
94/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin kerrasta pois ripsenpidennykset, kosmetologilla ja kampaajalla käynnin, verkkokauppaostokset, kampaamotason hiustenhoitotuotteet (eli siirryin markettitavaraan), ravintolassa syömisen, baarissa käymisen, kalliin kosmetiikaan (siirryin apteekin/kaupan hajustamattomiin perusvoiteisiin). Harvensin kertaheitolla myös hiustenpesufrekvenssiä. Kun ei käy töissä, ei haittaa jos yhden päivän silloin tällöin venyttää hiustenpesusta.

Aloin katsoa tarkemmin, minkä verran otan vessapaperia käteen kun käytän sitä. Otin pienen pyyhkeen vessaan, pesen ja kuivaan pissan jälkeen, en käytä paperia ollenkaan pienellä hädällä. Siinä nyt ehkä puhtaus enemmän tavoitteena kuin paperin säästö.

Kirjojen ostamisesta siirryin nyt kirjaston asiakkaaksi, kun on aikaa käydä vaikka joka päivä.

En osta enää Alkosta mitään ollenkaan, enkä myöskään kaupasta olutta. Olen ilman nyt kun tulot romahti.

Ruokataloudessa tein isoja muutoksia myös. En osta enää leipää ollenkaan, vaan teen itse. Tykkään nimittäin juurileivästä, mutta se on tosi kallista kaupassa. Nyt on juuri koko ajan kuplimassa ja joka aamu tuoreet sämpylät. En osta noutoruokaa enkä eineksiä tai pakastepizzoja tms. vaan teen ison satsin edullista ruokaa kaksi kertaa viikossa. Harvensin myös kaupassakäyntitahtia, ettei tule heräteostoja. En osta enää mitään makeaa (suklaata, pullaa, karkkia), vaan teen itse makeat. Esim. vadelmakiisseliä kermavaahdolla, rahkapiirakkaa, kääretorttua, toffeeta jne. Vain jäätelö on sellaista mitä en viitsi itse tehdä, sitä ostan jos on hyvä tarjous.

Seuraavaksi käyn sopimusten kimppuun ja katson ne läpi, nyt kun työttömänä on aikaa. Haluan vakuutuksista ja liittymistä halvemmat hinnat tai sanon niitä irti. Alan käydä läpi myös varastoa ja pistän Toriin myyntiin jos on kelpo tuotetta, mitä en tarvitse.

Olen ollut yllättynyt, miten vähän rahaa menee. Suomen kansantalous ei ehkä tästä tykkää, mutta ei ole minun syyni.

Vierailija
95/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimusten kilpailuttaminen vaikuttaa järkevältä, kiitos vinkistä. Voisin tehdä saman. 

Vierailija
96/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tavallaan mitään, koska elän muutenkin aika yksinkertaisesti, enkä ole tavaran perään. Tykkään matkustella, siihen ei sitten säästetä jos en käy töissä. Nyt kun olen lomautettu, laitoin auton seisontaan, muita muutoksia en arkeeni tehnyt. Hetken kun jaksaa, pääsen irtaantumaan työpaskasta kokonaan, jolloin häivyn Suomesta.

Olen onneksi oppinut jo nuorena pennin venyttäminen keinot, joten ei ollut mikään paniikki kun lomautus tuli. Palkkatulot on vaan ekstraa, koska olen järjestänyt elämäni niin, että pärjään vaikka työttömänä. Kokemuksesta viisastuneena. Ostin vähän vaatimattomamman kodin ja auton, ja niiden lisäksi pienen halvan, velattomana hyvätuottoisen sijoitusasunnon. Jos oikein tiukaksi menee, otan vuokralaisen tähän, jossa nyt asun ja muutan pienempään vuokralle. 

Vierailija
97/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ymmärtäähän sen jos ei ole säästöjä ja tulot tippuu. Tosin aina pitäisi olla säästöjä, eikä elää kädestä suuhun.

Miksi ette siis säästä kun olette töissä. Silloinhan sitä pitäisi hankkia puskuria että voi kuluttaa jos tulot vaikka tippuu, tai muuten tarvitsee rahaa.

Ja jos/kun on säästöjä ja sijoituksia ei tulot niin vaikuta kulutuksen määrään.

Vierailija
98/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan Champagnen. Kuohari ajaa saman asian.

T. Mika

Vierailija
99/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholia en ole juonut koskaan, tupakkaa en ole polttanut koskaan, ravintolassa en ole syönyt koskaan, matkustellut en ole koskaan, autoa ei ole ollut koskaan. Mistähän pystyisi säästämään?

Voit ehkä säästää ruokakuluissa leipomalla leivät itse ja ostamalla sellaisia perusruokia, joista saa tehtyä edullisia ja terveellisiä aterioita. Ehkä pystyt säästämään myös vaatemenoissa, välttämään uusien vaatteiden ostamista, käymään läpi vaatekaapin ja tuunaamaan käyttämättä jääneistä jotain käyttökelpoista? Tai ehkä pystyt säästämään lopettamalla suoratoistopalvelut, jos niitä on? 

Vierailija
100/156 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alvin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme