Mitä tiputatte ensimmäisenä pois ostoslistalta jos tulot vähenevät esim. työttömyyden takia?
Kommentit (156)
Rasvainen kala jota pitäisi syödä kaksi kertaa viikossa. Nyt kerran kahdessa kuukaudessa.
Keitin eileen vihanneskeiton. Se riittää moneksi päiväksi ja on edulinen sekä ravitseva.
Eileen laitoin makkaraa joukkoon, tänään paistan jauhelihaa joten teen padan.Huomenna syön samaa.Ihana ruoka ja edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi.
Joka päivä kaupassa ja säästö eivät kuulu samaan asiaan.
Mitä ihmettä nyt? Mä käyn joka päivä kaupassa ja SÄÄSTÄN siinä rahaa, kun voin ostaa punalapputuotteita.
Oletko varma? Kokeile käydä kaupassa vain kerran viikossa ostoslistan kanssa? Jää pois turhat impulssiostot.
Olen varma, kun en tee impulssiostoja. Kauppakäyntien harventaminen ei tuo säästöä, mutta impulssiostojen lopettaminen kyllä. En voi käydä kaupassa kerran viikossa, kun en jaksa kantaa koko viikon ruokaostoksia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Rasvainen kala jota pitäisi syödä kaksi kertaa viikossa. Nyt kerran kahdessa kuukaudessa.
Pari purkkia sardiinia viikossa, 1,19 €/kpl.
Että mistä luopuisin?
Ensimmäisenä luovun autosta, se on kallis kapistus ja tarvitsen sitä lähinnä töissäkäyntiin.
Sitten dumppaan ainoan maksullisen harrastukseni, on se rahaa se parikin tonnia vuodessa ja en käy enää maksullisessa saunassa.
Tämän jälkeen taitaa olla paikallaan lopettaa vaatteiden hankkiminen seuraavaksi viideksi vuodeksi sukkia tai sen sellaista lukuunottamatta. Nykyisellä karderoobilla pärjää tuon ajan ihan hyvin.
Sitten reivataan hieman ruokailua.
Periaatteessa syön melko halvasti nytkin ja se johtuu siitä, että teen ruokani pääasiassa itse. Normaalisti mennään jossain 5 - 15 euron luokassa / päivä. Siitä voi nipistää vaikka euron tai kaksi, niin ei vielä ruoka harmita.
Kun on oikein kallis päivä, niin ruokien hinta voi ylittää neljäkymmentä euroa ja nämä harvennetaan vaikkapa kerran kuuhun tai kahteen.
Oluen määrän voin leikata nykyisestä kolmesta tölkistä viikossa (kolmen saunakerran jälkeen) vaikka yhteen saunakaljaan viikossa.
Viimeisenä sitten tämä kaikkien niin rakastama klassikko: Vaihdan, tietenkin, shamppanjan kuohuviiniin!
Kaikki, mikä on ns. ylimääräistä tai hemmottelua, tipahtaa ostolistalta pois.
Jos on raha oikein tiukalla, ei voi juuri ostaa muuta kuin välttämättömyyksiä. Vain joku euron herkku silloin tällöin on tosi huonossa rahatilanteessa mahdollista ostaa.
Kampaamokäynnit. Surkeita nykyisin.
Vaihdan tuotteita halvempiin merkkeihin. En ehkä osta Heinzin ketsuppia enkä vauvalle niitä kalleimpia Libero touch vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla nytkään ole ylimääräiseen.
No tämä. Joskus kun oli enemmän, söin useammin ulkona ja ostin vähän kalliimpia ruokia. Siinäpä se.
Olen keskituloinen, mutta elän säästeliäästi (sairauteni saattaa pahentua tulevaisuudessa niin, että työura jää kesken):
-lehtitilaukset ovat jääneet, käyn satunnaisesti kirjastossa lukemassa lehtiä
-käyn äärimmäisen harvoin ravintoloissa ja kahviloissa
-en käy enää elokuvissa, katson elokuvat kotona/odotan, että tulevat telkkarista
-maksulliset harrastukset ovat jääneet, käyn kävelyllä ja lainaan kirjastosta kirjoja
-vaatteita ostan vain harvoin ja tarpeeseen
-en käy ulkomailla, Suomessa lähinnä käyn suvun mökillä ja vanhemmillani
-konserteissa yms käymisen olen lopettanut kokonaan
Eli kuten näkyy, olen karsinut tuollaiset kulutusasiat ensin. Jos kaikki eläisivät kuten minä, niin Suomessa kukaan ei kuluttaisi juuri mitään.
Lopetan Hesarin tilauksen, vähennän autoilua (haja-asutusalueella ei pärjää ilman autoa),
Vierailija kirjoitti:
Kaviaarin, hummerin ja samppanjan. Kirpaisisi kyllä kovasti
Mika Aaltolahan säästi vaihtamalla shampanjan kuohariin. Kovat ajat on kaikilla.
Karkit ja suklaa jää pois ekana.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen, mutta elän säästeliäästi (sairauteni saattaa pahentua tulevaisuudessa niin, että työura jää kesken):
-lehtitilaukset ovat jääneet, käyn satunnaisesti kirjastossa lukemassa lehtiä
-käyn äärimmäisen harvoin ravintoloissa ja kahviloissa
-en käy enää elokuvissa, katson elokuvat kotona/odotan, että tulevat telkkarista
-maksulliset harrastukset ovat jääneet, käyn kävelyllä ja lainaan kirjastosta kirjoja
-vaatteita ostan vain harvoin ja tarpeeseen
-en käy ulkomailla, Suomessa lähinnä käyn suvun mökillä ja vanhemmillani
-konserteissa yms käymisen olen lopettanut kokonaan
Eli kuten näkyy, olen karsinut tuollaiset kulutusasiat ensin. Jos kaikki eläisivät kuten minä, niin Suomessa kukaan ei kuluttaisi juuri mitään.
Näin minäkin elän
Lehtitilaukset on turhia. Ruokaostokset tehdään kerran viikossa.eipä tule herätaostoksia.
Kyllä maalla on mukavaa kun niitä houkutuksia ei ole mihin törsätä.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tiputtanut mitään. Vähän katson hintalappuja tarkemmin mutta olen myös panostanut itseeni enemmän kuin ennen, eli liikuntapalveluihin ja harrastusvälineisiin on tullut satsattua. Jos tilanne pitkittyy niin ruuan valmistaminen itse ja hintojen vertailu on ihan selkeä säästökohde. Se ei lompakossa tunnu jos käy kerran kuussa ulkona syömässä ja maksaa siitä 30€, mutta se tuntuu jos käy joka päivä kaupassa, ostaa mitä sattuu heräteostoksia tai roskaruokaa ja käyttää joka kerta 5-10€ enemmän kuin tarvitsisi.
Älä lässytä.
Noin 5e/pvä on ruokaan rahaa eli 35e/vko.
Ounlifäns-tilauksen joutuu laittamaan tauolle ja katsomaan ilmaisia kuvia sekä videoita netistä.
Säästä jostain sellaisesta, johon sinulla menee rahaa.