Mitä tiputatte ensimmäisenä pois ostoslistalta jos tulot vähenevät esim. työttömyyden takia?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Tosin ymmärtäähän sen jos ei ole säästöjä ja tulot tippuu. Tosin aina pitäisi olla säästöjä, eikä elää kädestä suuhun.
Miksi ette siis säästä kun olette töissä. Silloinhan sitä pitäisi hankkia puskuria että voi kuluttaa jos tulot vaikka tippuu, tai muuten tarvitsee rahaa.
Ja jos/kun on säästöjä ja sijoituksia ei tulot niin vaikuta kulutuksen määrään.
En minä ainakaan halua kuluttaa. Töissä ollessa olen lyhentänyt lainoja niin isosti kuin olen pystynyt. En oikein ymmärrä, pitäisikö lainojen lyhentämisen lisäksi jotenkin vielä säästää rahaa. Minusta paras tuotto on, kun saan velat pois niskasta.
Vierailija kirjoitti:
Tosin ymmärtäähän sen jos ei ole säästöjä ja tulot tippuu. Tosin aina pitäisi olla säästöjä, eikä elää kädestä suuhun. Miksi ette siis säästä kun olette töissä. Silloinhan sitä pitäisi hankkia puskuria että voi kuluttaa jos tulot vaikka tippuu, tai muuten tarvitsee rahaa.
Ja jos/kun on säästöjä ja sijoituksia ei tulot niin vaikuta kulutuksen määrään.
Kyllä ne vaikuttaa. On minullakin säästöjä ja myös pääomatuloja. Mutta kun kuukausipalkka jää pois, niin kyllä se vaikuttaa kulutukseen. Säästöt helpottavat kyllä siihen, että pystyy elämään ja maksamaan laskut säästöillä nämä 2-3 kuukautta, kun ei ole tuloja ennen kuin alkaa saada ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Jätin kerrasta pois ripsenpidennykset, kosmetologilla ja kampaajalla käynnin, verkkokauppaostokset, kampaamotason hiustenhoitotuotteet (eli siirryin markettitavaraan), ravintolassa syömisen, baarissa käymisen, kalliin kosmetiikaan (siirryin apteekin/kaupan hajustamattomiin perusvoiteisiin). Harvensin kertaheitolla myös hiustenpesufrekvenssiä. Kun ei käy töissä, ei haittaa jos yhden päivän silloin tällöin venyttää hiustenpesusta.
Aloin katsoa tarkemmin, minkä verran otan vessapaperia käteen kun käytän sitä. Otin pienen pyyhkeen vessaan, pesen ja kuivaan pissan jälkeen, en käytä paperia ollenkaan pienellä hädällä. Siinä nyt ehkä puhtaus enemmän tavoitteena kuin paperin säästö.
Kirjojen ostamisesta siirryin nyt kirjaston asiakkaaksi, kun on aikaa käydä vaikka joka päivä.
En osta enää Alkosta mitään ollenkaan, enkä myöskään kaupasta olutta. Olen ilman nyt kun tulot romahti.
Ruokataloudessa tein isoja mu
"siirryin apteekin/kaupan hajustamattomiin perusvoiteisiin"
Onko hajusteet siis erityisen kalliita vai miksi hajusteettomuus on mainittu tässä?
Vierailija kirjoitti:
Onko hajusteet siis erityisen kalliita vai miksi hajusteettomuus on mainittu tässä
En välttämättä tykkää halpojen tuotteiden hajusteista, tai nyt ei ole ainakaan varaa virheostoksiin jos en pidäkään tuoksusta. Eli kun pitää ostaa ennen kokeilemattomia tuotteita sokkona niin mieluummin hajusteetonta.
Aikaisemmin käytin muuten oliiviöljyä keittiössä. Nyt hyvän oliiviöljyn hinta on lähes tuplaantunut muutamassa vuodessa joten olen siirtynyt ihan halpaan muovipullorypsiöljyyn. Näin köyhää nöyryytetään ;-)
Ehkä voisin vähentää dildojen ostelua, hiukan.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin auton seisontavakuutukselle. Siitä tulee iso säästö. En oikein keksi muita säästökohteita, koska olen ennenkin tehnyt ruoat kotona perusraaka-aineista, en tupakoi ja alkoholia käytän vain harvoin, en ole tilannut vuosiin mitään lehtiä enkä ole käyttänyt suoratoistopalveluita.
Työttömyyden myötä lisää kuluja tulee puhelimesta, jonka tähän asti työnantaja on maksanut. Aion myös käyttää rahaa matkustamiseen, nyt kun vihdoinkin on aikaa ja mahdollisuus. Ajatus on, että lentolipun hinnan voi säästää elinkustannuksissa, kun matkustaa sellaiseen maahan, missä on halvempi hintataso.
Ei sitä lipun hintaa yleensä pysty loman aikana säästämään ihan sillä, että kohteessa on halvempaa, koska kuluja tulee lomakohteessa ruoan lisäksi myös asumisesta. Mutta jos voi laittaa oman kotinsa loman ajaksi vuokralle esim. airbnb:n kautta, niin sillä voi tasata kuluja.
ensimmäiseksi en tiputa mitään pois, mutta vaihdan kaiken mahdollisen halvimpaan mahdolliseen vastaavaan tuotteeseen. Jos se ei riittäisi, niin sitten alkaisin tiputtaa pois niitä, joita ei ole pakko saada eloonjäämisen kannalta, kuten herkut, juustot, kaikki einekset, ja keskittyisin vain perusraaka-aineiden ostamiseen ja opettelisin tekemään niistä herkullisia ja vaihtelevia ruokia ettei kyllästyminen iske.
Vaatteet, huonekalut, kodinkoneet, elektroniikka
4 tähden hotelli 5 tähden hotellin sijaan. Viikonloppureissujen määrää Eurooppaan vähemmäksi. Harvemmin ostaa uusimmat Iphonet, tabletit.
Käyn töissä, palkka 2300e netto. Olen jo pudottanut viimeisen kahden vuoden aikana alkon, ulkona syömisen, kahviloissa, leffassa, teatterissa, museoissa ja viihteellä käymisen pois. Kerran pari vuodessa kun haluaa matkustaa, on pakko tinkiä kaikesta muusta ei niin välttämättömästä. Kaikki hinnat ovat nousseet aivan liikaa palkkakehitykseen nähden.
Jos joutuisin työttömäksi, matkustelu loppuisi täysin.
Ketjussa on moni maininnut juuston ja minäkin olen vähentänyt selvästi juuston käyttöä. Jopa niin paljon, että hinnannoususta huolimatta juustoon menee paljon vähemmän rahaa kuin ennen. Varmaan ihan hyvä juttu painollekin. Brietä ostan jos löytyy punalapulla, koska mitä vanhempi Brie, sitä paremmaksi se menee.
Sträponin. Tv. Häkkänen ja Kalle
Hirvittää että läppäri, puhelin tai telkkari menisi rikki. Enpä ostaisi uutta tilalle. Kännykäksi pitäisi kaivaa varastosta vanha karvalakkimallin Nokia, ei ole älypuhelin. Sitäkään nyt ei muuten tarvi paitsi pankin vahvistuskoodeihin.
Vaikea sanoa kun ei ole ikinä tarvinnut moista miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä opiskelijana, enkä lähtenyt kilpavarustelemaan ollakseni muita parempi ihiminen sellaista elämää johon minulla ei ole varaa, jos sairastus, jään työttömäksi, jne.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, eikä autoa.
Niin, lapsi on se suurin säästö jonka tein jo etukäteen mahdollista työttömyyttä, jne varten.
Niin siis mitä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä järjestyksessä olen pudottanut menoja viimeisen 2 vuoden aikana: 1) matkustelu ja maksulliset harrastukset, 2) juustot, leikkeleet, valmisruoat, mehut, 3) auto ja julkiset kulkuvälineet, 4) liha ja kana (tilalle soija ja pavut, kalaa en jätä) ja täysihintainen kaupan leipä, 5) suoratoistopalvelut, 6) baari-illat, 7) vähemmän kaljaa, 8) vähemmän nikotiinia (tämä ei ole vielä onnistunut).
Jännä järjestys, tupakka on paskaa
Alkoholi, ulkoruokinta, kampaaja, kosmetiikka, lehdet ja uudet vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Jätin kerrasta pois ripsenpidennykset, kosmetologilla ja kampaajalla käynnin, verkkokauppaostokset, kampaamotason hiustenhoitotuotteet (eli siirryin markettitavaraan), ravintolassa syömisen, baarissa käymisen, kalliin kosmetiikaan (siirryin apteekin/kaupan hajustamattomiin perusvoiteisiin). Harvensin kertaheitolla myös hiustenpesufrekvenssiä. Kun ei käy töissä, ei haittaa jos yhden päivän silloin tällöin venyttää hiustenpesusta.
Aloin katsoa tarkemmin, minkä verran otan vessapaperia käteen kun käytän sitä. Otin pienen pyyhkeen vessaan, pesen ja kuivaan pissan jälkeen, en käytä paperia ollenkaan pienellä hädällä. Siinä nyt ehkä puhtaus enemmän tavoitteena kuin paperin säästö.
Kirjojen ostamisesta siirryin nyt kirjaston asiakkaaksi, kun on aikaa käydä vaikka joka päivä.
En osta enää Alkosta mitään ollenkaan, enkä myöskään kaupasta olutta. Olen ilman nyt kun tulot romahti.
Ruokataloudessa tein isoja mu
Ei varmasti kukaan huomaa eroa.
Maksullinen kuntosalijäsenyys, PT palvelut, matkustelu, teatterit, konsertit ja keikat, baarit ja kahvilapalvelut, gynekologikäynnit, yksityinen hammashoito, ravintolat, uusien vaatteiden ja kenkien osto (vain kirpparilta), kirjat ja lehdet, maksulliset harrastukset, suoratoistopalvelut, kallis ruoka (kalliit lihat ja kalat, einekset, kalliit juustot, kalliit alkoholit), lemmikkieläimet, lasten maksulliset harrastukset, merkkivaatteet ja -laukut. Meikit, hajuvedet, kosmetiikka ja kalliit shampoot ja hoitoaineet, ihonhoitotuotteet, kosmetologipalvelut, risteilyt, hotelliyöt, kylpylät, matkustelu ylipäätään, kukat ja viherkasvit, kodin sisustus, kuten uudet huonekalut, ja kodin astiat ja tekstiilit, uudet kodinkoneet, tietokoneet ja läppärit ja puhelimet uutena, auton hankinta,
Joo tiedän, kulutukseni aiheuttaa työttömyyttä lisääkin en käytä palveluita enkä osta mitään muuta kuin välttämättömät asiat