Mitä tiputatte ensimmäisenä pois ostoslistalta jos tulot vähenevät esim. työttömyyden takia?
Kommentit (156)
Alan laittaa enemmän ruokaa itse, mm. peruna, pasta ja puuroainekset sekä peruskasvikset ovat edullisia. Alan tehdä myös jogurtit itse. Karkkia vain kerran viikossa.
Olen lopettanut tupakanpolton ja kahvinjuonnin, eikä ruokapuolikaan enää mitään gurmeeta ole, jos on koskaan ollutkaan. Ravintolassa en ole syönyt moneen vuoteen. Autosta en luovu ennen kuin ikä tai näkö tulee vastaan.
Ostan vaan itselleni ja kissalle ruokaa. Kummankaan mahd. lääkärikäynneistä en säästä. Käytän vanhoja vaatteita. Kaikki sosiaalinen elämä karsittu. Yksi kympin suoratoisto on. Leikkaan hiukset itse. "Matkustelu" on lähialueen luontokohteissa käyminen. Omistusasunnon olen maksanut. Se auttaa paljon. Näin toistaiseksi, koska tulevaisuus on niin epävarma. Pärjään ihan hyvin, mutta ei tämä oikein "elämää" ole.
No, en oo työtön ollut koskaan, mutta matalapalkka - alalla aina.
Jos päätyisin työttömäksi, ei ole mistä vähentää kulutusta. En matkustele, en juo tai tupakoi. Asuntolaina on maksettava ja jtn pientä syötävä, siihenkään ei mene juurikaan rahaa kun en pidä syömisestä. Opiskelevalle lapselleni annan sen mitä liikeää, olisiko se sitten vähennettävä- en haluaisi. Onneksi ei tarvi.
Luovun ravintolalounaista, tai vähennän radikaalisti. Vältän myös muuta ulkona syömistä.
Hedelmät, kasvikset ja hygieniatuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut tupakanpolton ja kahvinjuonnin, eikä ruokapuolikaan enää mitään gurmeeta ole, jos on koskaan ollutkaan. Ravintolassa en ole syönyt moneen vuoteen. Autosta en luovu ennen kuin ikä tai näkö tulee vastaan.
Jatkan: lehtiä, ei sanoma- eikä aikauslehtiä, liian kallista!, ei tähän taloon enää tule, vähän jää maailmanmenon seuraaminen hataraksi, mutta eipä tarvitse joka aamua huonoilla uutisilla aloittaa.
Tukanleikkuu, tietysti itse, en maksa 36 euroa latvojen tasaamisesta. Ja siinä älyttömässä luurissa on tietysti prepaid. Taloyhtiössä ilmainen wifi. Mitään suoratoistopalveluja ei, ilmaiseksi katson ja kuuntelen Youtubia, Areenaa, Ruutua tai Katsomoa telkkarin lisäksi.
Olen jättänyt pois kauneudenhoitotuotteet jo monta vuotta sitten, käytössä on ainoastaan välttämättömät hygieniatuotteet. Vaatteita ostan nykyään lähestulkoon täysin vain tarpeeseen ja monesti kirpputorilta, eli en shoppaile juuri ollenkaan enää. Ruokakorista olen karsinut pois lähes kaiken luomun, ennen söin niitä tosi paljon. Heviä ostan nykyään paljon tarjouksesta tai hävikkinä. Ulkona syön jos pikaruokapaikan mobiilisovelluksessa on hyvä tarjouskuponki tai muuten löytyy hyvä diili, normaalihintaa en näistä maksa. Matkustan jos löydän hyvän tarjouksen. Harrastukset olen valitettavasti joutunut vaihtaa halvempiin, tätä en olisi halunnut tehdä.
Rahaa olen alkanut pistää säästöön joka kuukausi, kasassa on jo hyvä potti osakkeissa, rahastoissa ja kryptoissa. Ennen en tehnyt tätä ollenkaan. Parempi varautua jo nyt tulevaan.
Kaiken kaikkiaan kulutustottumukseni ovat muuttuneet radikaalisti viimeisten vuosien aikana, olosuhteiden pakosta.
Minä juuri jäin työttömäksi. Kaikki lehtitilaukset pois, samoin nettikauppojen äpit. Eväät reissuille ja kahvit termariin, tätä tosin tein työssäkäydessänikin. Ei teatteriin tai oopperaan eikä niin usein laivalle kuin ennen. Mitään pidempiä reissuja ei. Autolla ajo minimiin. Kaupassakäyntejä harvemmin ettei tule heräteostoja. Shoppailla ei paitsi tarvittaessa kirpparilla.Ei kahville ulos.
Jos meidän täytyisi leikata nyt budjettia, niin seuraavista liikkeelle:
1. Ulkona syömiset. Syödään 1-3 krt/vko ulkona tai tilataan ruokaa.
2. Suunniteltaisiin ruokalistat, meillä menee tolkuttomasti noiden ulkona syömisten lisäksi ruokakauppaan. Varmaan puolitettaisiin suhteellisen helposti ilman, että jouduttaisiin edes syömään huonosti ja halpaa.
3. Luopuisin monista merkkituotteista esimerkiksi pesuaineissa yms.
4. Säästettäisiin kaikenlaisista muista pikkujutuista. Ei tuorekukkia pöytään, vähän halvemmat lahjat tuliaiseksi, jättäisin jotain vaatteita ostamatta yms.
5. Sähkössä voisi säästää, kun sähkösauna lämpiää nyt varmaan joka päivä. Myös sisälämpötila on tällä hetkellä 24 ja siitä voisi vähän laskea, niin saisi säästöä siinäkin. Tykätään kyllä saunoa ja siitä, että sisällä on mukavan lämmintä.
Viimeisenä luopuisin matkailusta. Se tulisi vasta siinä vaiheessa, jos elettäisiin todella nuukasti ja siltikään rahat ei riittäisi matkoihin. Tosin meillä on säästöjä, joten ottaisin varmaan sieltä. Ehkä vähän vähemmän matkoja ja halvempia kohteita. Se Italia vaihtuisi Kreikkaan tai Turkkiin. Neljän tähden hotelli kolmeen tähteen jne. Tai laivareissulla otettaisiin sisähytti ulkohytin sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaiken. Ostan vain yksinkertaistta ruokaa kuten kanaa ja riisiä ja syön niitä 2 viikkoa joka päivä. 5 euroa ruokaan päivässä pitää riitää.
Viisi euroa riittää hyvin päivässä eikä tarvitse kanaa ja riisiä syödä joka päivä. Jos ei halua. Meillä menee kymppi, kaksi aikuista. Laskettu on.
Vierailija kirjoitti:
Kampaamokäynnit. Surkeita nykyisin.
Aivan älyttömän kallista vaikka käy töissäkin. Ajattelin leikkauttaa lyhyet hiukset mutta se vasta kalliiksi tulisikin. Parempi antaa kasvaa pidemmiksi ja oman värin tulla esiin. Tytär tasaa latvani silloin tällöin.
Ruokaostokset. Haen kaikki ruokajaoista.
Sijoittamisen jätin tauolle. Muutenkin näyttää maailmantilanne sellaiselta, että sieltä olisi tulossa pelkkää turskaa.
No jätän ensimmäiseksi ostamatta kalliit kasvikset, kalat ja valmisruuat. Noita ostelen ajoittain jos on rahaa. Herkuista en tingi koska ne ovat lähestulkoon ainoa asia josta voin nauttia alle 10€ viikossa kun raha ei riitä matkusteluun, tavintolohin, elokuviin tai muuhunkaan mitä ei ole pakko.
Olen näköjään elänyt työssäkäyvänäkin köyhän elämää :D Lehtitilaukset, kampaamokäynnit ja ulkomaanmatkat ei ole koskaan kuuluneet mun elämään.
Kaikki Suomalaiset tuotteet ja paikallisten yrittäjien palvelut. Ahneille yrittelijöille ei nyt vaan viitsi antaa. Menkööt konkurssiin ja työhön. Varastan kaupasta hyvällä omallatunnolla.
Ulkona syöminen ei ole mun juttu muutenkaan. Aina on matkusteltu budjetin mukaan ja harvaiseltaan paikossa jotka kiinnostavat. Josbrahaa ei olisi, niin reissujen väli pitenisi. Alkoholista tuskin luovun, sitä menee melko vähän.
kun inflaatio lähti laukalle, ostoslistalta jäi turhuudet tyylin ananaskirsikat. Olis mulla niihin edelleen varaa, mutta olen halunnut pitää ruokabudjetin samassa ja siten sisältö on yksinkertastunut. Jos vielä pitäisi nipistää, niin entistä enenmmän itse tehden.
Niin no kaikki työttömät ei saa mitään toimeentulotukia, nykyään ei edes asumistukea omistusasuntoon ja lapsikorotuksetkin vietiin. Mä saisin työttömänä pelkän työmarkkinatuen joka menisi kokonaan asumiskuluihin. Eli leipäjonoonhan mä menisin ja jättäisin kaiken kuluttamisen kokonaan.